Gå til innhold

Kosthold og ekstrem trøtthet


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som det er vinter er jeg som vanlig vinterdeprimert og litt trøttere enn vanlig. Det som dessverre er trist nå for tiden er at jeg sover 6-8 timer pr natt, og mellom 2 og 6 timer pr. dag for å komme meg igjennom dagen.. Jeg mistenker (les: "vet") at mye av denne trøttheten kommer fordi jeg ikke spiser rett. Jeg er av natur en person som spiser lite, men nå innser jeg at jeg må begynne å se på næringen jeg får i meg hvis jeg skal kunne fortsette med "normalt" matinntak for meg.

Jeg legger på meg veldig lett, og spiser derfor ikke noen særlige store porsoner for å holde vekta i orden. Dette fungerer fint.

f.eks idag har jeg spist:

2 gule epler

1 mandarin

1 liten salat m/ eddik (ikke noe ost e.l, utelukkende grønnsaker)

2 egg stekt i litt smør

ca. 1 beger (av de store) m/ yoghurt naturell

Mistenker at jeg får for lite fett i kosten, muligens for lite protein også.. I grove trekk ligger vel maten på ca. noe slikt hver dag (egg kan f.eks være byttet ut med en kotelett.), men med mindre yoghurt. Brød osv holder jeg meg unna da jeg blir så gal i magen av det... Rekker ofte heller ikke frokost, men prøver å bli flinkere til å ta f.eks et eple for i allefall å komme i gang.

Noen forslag på hvordan jeg kan få inn litt mer fett og proteiner i kosten? Merker denne slappheten begynner å gå på helsa løs, og må rett og slett skjerpe meg. Vet bare ikke helt hvordan jeg kan tilpasse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå som det er vinter er jeg som vanlig vinterdeprimert og litt trøttere enn vanlig. Det som dessverre er trist nå for tiden er at jeg sover 6-8 timer pr natt, og mellom 2 og 6 timer pr. dag for å komme meg igjennom dagen.. Jeg mistenker (les: "vet") at mye av denne trøttheten kommer fordi jeg ikke spiser rett. Jeg er av natur en person som spiser lite, men nå innser jeg at jeg må begynne å se på næringen jeg får i meg hvis jeg skal kunne fortsette med "normalt" matinntak for meg.

Jeg legger på meg veldig lett, og spiser derfor ikke noen særlige store porsoner for å holde vekta i orden. Dette fungerer fint.

f.eks idag har jeg spist:

2 gule epler

1 mandarin

1 liten salat m/ eddik (ikke noe ost e.l, utelukkende grønnsaker)

2 egg stekt i litt smør

ca. 1 beger (av de store) m/ yoghurt naturell

Mistenker at jeg får for lite fett i kosten, muligens for lite protein også.. I grove trekk ligger vel maten på ca. noe slikt hver dag (egg kan f.eks være byttet ut med en kotelett.), men med mindre yoghurt. Brød osv holder jeg meg unna da jeg blir så gal i magen av det... Rekker ofte heller ikke frokost, men prøver å bli flinkere til å ta f.eks et eple for i allefall å komme i gang.

Noen forslag på hvordan jeg kan få inn litt mer fett og proteiner i kosten? Merker denne slappheten begynner å gå på helsa løs, og må rett og slett skjerpe meg. Vet bare ikke helt hvordan jeg kan tilpasse det.

Du spiser som en anorektiker. Det er problemet. Få i deg middag hver dag, og pass på at du får 1500kcal hver dag (omtrent, sjekk en sånn kalkulator). Pass også på at hvis du har lav kroppsvekt, legger du inn tall for optimal kroppsvekt (da normal, ikke lavere).

F.eks er en god kyllingfilet, grønnsaker og brun ris en grei middag hvis du vil spise sunt. Pass på å få i deg sunt fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå som det er vinter er jeg som vanlig vinterdeprimert og litt trøttere enn vanlig. Det som dessverre er trist nå for tiden er at jeg sover 6-8 timer pr natt, og mellom 2 og 6 timer pr. dag for å komme meg igjennom dagen.. Jeg mistenker (les: "vet") at mye av denne trøttheten kommer fordi jeg ikke spiser rett. Jeg er av natur en person som spiser lite, men nå innser jeg at jeg må begynne å se på næringen jeg får i meg hvis jeg skal kunne fortsette med "normalt" matinntak for meg.

Jeg legger på meg veldig lett, og spiser derfor ikke noen særlige store porsoner for å holde vekta i orden. Dette fungerer fint.

f.eks idag har jeg spist:

2 gule epler

1 mandarin

1 liten salat m/ eddik (ikke noe ost e.l, utelukkende grønnsaker)

2 egg stekt i litt smør

ca. 1 beger (av de store) m/ yoghurt naturell

Mistenker at jeg får for lite fett i kosten, muligens for lite protein også.. I grove trekk ligger vel maten på ca. noe slikt hver dag (egg kan f.eks være byttet ut med en kotelett.), men med mindre yoghurt. Brød osv holder jeg meg unna da jeg blir så gal i magen av det... Rekker ofte heller ikke frokost, men prøver å bli flinkere til å ta f.eks et eple for i allefall å komme i gang.

Noen forslag på hvordan jeg kan få inn litt mer fett og proteiner i kosten? Merker denne slappheten begynner å gå på helsa løs, og må rett og slett skjerpe meg. Vet bare ikke helt hvordan jeg kan tilpasse det.

Dette er ikke et kosthold, men sulting. Vil henvise deg til denne:

Dødelig tynn

Når det er sagt og du forhåpentligvis tar til vettet så bør du sette opp en skikkelig kost!

Frokost:

Ryvita knekkebrød med godt pålegg/

Havregrøt med frukt og kanel/

Eggerøre med tomat og skinke

Lunsj:

Salat med kylling, egg, skinke, salat, grønnsaker

Mellom:

En neve mandler/valnøtter og en frukt

Middag:

200 gram kylling/fisk/karbondadeig stekt i solsikkeolje med trege karbs bestående av fullkornspasta/brun ris/bønner/linser og grønnsaker

Kvelds:

Ryvita med magert kjøttpålegg/eggerøre/ frukt

Er du opptatt av en vakker, sunn og sterk kropp så setter du igang med trening sammen med rett kosthold. Denne sultingen vil bare før med seg en ting: Døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå som det er vinter er jeg som vanlig vinterdeprimert og litt trøttere enn vanlig. Det som dessverre er trist nå for tiden er at jeg sover 6-8 timer pr natt, og mellom 2 og 6 timer pr. dag for å komme meg igjennom dagen.. Jeg mistenker (les: "vet") at mye av denne trøttheten kommer fordi jeg ikke spiser rett. Jeg er av natur en person som spiser lite, men nå innser jeg at jeg må begynne å se på næringen jeg får i meg hvis jeg skal kunne fortsette med "normalt" matinntak for meg.

Jeg legger på meg veldig lett, og spiser derfor ikke noen særlige store porsoner for å holde vekta i orden. Dette fungerer fint.

f.eks idag har jeg spist:

2 gule epler

1 mandarin

1 liten salat m/ eddik (ikke noe ost e.l, utelukkende grønnsaker)

2 egg stekt i litt smør

ca. 1 beger (av de store) m/ yoghurt naturell

Mistenker at jeg får for lite fett i kosten, muligens for lite protein også.. I grove trekk ligger vel maten på ca. noe slikt hver dag (egg kan f.eks være byttet ut med en kotelett.), men med mindre yoghurt. Brød osv holder jeg meg unna da jeg blir så gal i magen av det... Rekker ofte heller ikke frokost, men prøver å bli flinkere til å ta f.eks et eple for i allefall å komme i gang.

Noen forslag på hvordan jeg kan få inn litt mer fett og proteiner i kosten? Merker denne slappheten begynner å gå på helsa løs, og må rett og slett skjerpe meg. Vet bare ikke helt hvordan jeg kan tilpasse det.

No shit, Sherlock... :filer: Du får ikke i deg en dritt, med unntak av litt vitaminer, fiber og raske karbohydrater. Null proteiner, null fett. Ja, du lever FARLIG.

Du kommer ikke til å bli gammel på det kostholdet der. Spiser du så lite fordi du tror du blir/er feit av normal mat? I så fall bør du spørre psykologen om råd, og ikke oss...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykelig tynn på noen måte, er 1.60 og veier rundt 55 ca, altså totalt normalvektig.

Dagene mine går i ett (bortsettfra den tiden jeg bruker til å sove..) med skole, ærender, møter osv. Jeg sliter derfor skikkelig med å få tid til å spise, og har igrunn bare "tid" (altså, man har jo tid, men jeg sitter gjerne ikke midt i møter og spiser et måltid) til lunch, små mellommåltider som f.eks frukt, og middag. Idag ble dessverre denne middagen yoghurt og to egg, da ingen andre i husholdningen skulle ha mat heller. Jeg lever forsåvidt sammmen med en anorektiker - så ja, jeg blir påvirket til en viss grad. I motsetning til henne klarer jeg å se at dette er usunt.

Kan forsåvidt legge til at når jeg skrev brød mente jeg karber generelt. Blir skikkelig oppblåst og får vondt i magen, har fått beskjed av legen om å holde meg unna det meste av karbohydrater (ei skive en gang iblandt er ikke krise), og heller spise masse grønnsaker og frukt.

Ang. det daglige kaloriinnskuddet jeg skal ha er jeg totalt forvirret. Da jeg for et par år siden gikk på medisiner måtte jeg ta disse til frokost, og spiste da tre knekkerbrød med salami hver dag, og gikk opp 10kg på 5 mnd. Etter dette har jeg blitt kjempeparanoid for å spise for mye, da jeg er "overbevist om" (sikkert feil dette også) at det var det som gjorde utslaget. Jeg VIL IKKE bli slik jeg var før, 75 kg og ellers misfornøyd.

Jeg vet jeg må øke både matmengde og næringsinnhold, men det blir ikke så drastisk. Men trenger tips til enkle ting jeg kan smyge inn i kosten for å hjelpe litt på hverdagen. I det siste har det blitt til å spise ei skje med olivenolje et par ganger i uka når jeg har husket på det bare for å få opp fettinnholdet.. Det er _ikke_ sånn det skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sykelig tynn på noen måte, er 1.60 og veier rundt 55 ca, altså totalt normalvektig.

Dagene mine går i ett (bortsettfra den tiden jeg bruker til å sove..) med skole, ærender, møter osv. Jeg sliter derfor skikkelig med å få tid til å spise, og har igrunn bare "tid" (altså, man har jo tid, men jeg sitter gjerne ikke midt i møter og spiser et måltid) til lunch, små mellommåltider som f.eks frukt, og middag. Idag ble dessverre denne middagen yoghurt og to egg, da ingen andre i husholdningen skulle ha mat heller. Jeg lever forsåvidt sammmen med en anorektiker - så ja, jeg blir påvirket til en viss grad. I motsetning til henne klarer jeg å se at dette er usunt.

Kan forsåvidt legge til at når jeg skrev brød mente jeg karber generelt. Blir skikkelig oppblåst og får vondt i magen, har fått beskjed av legen om å holde meg unna det meste av karbohydrater (ei skive en gang iblandt er ikke krise), og heller spise masse grønnsaker og frukt.

Ang. det daglige kaloriinnskuddet jeg skal ha er jeg totalt forvirret. Da jeg for et par år siden gikk på medisiner måtte jeg ta disse til frokost, og spiste da tre knekkerbrød med salami hver dag, og gikk opp 10kg på 5 mnd. Etter dette har jeg blitt kjempeparanoid for å spise for mye, da jeg er "overbevist om" (sikkert feil dette også) at det var det som gjorde utslaget. Jeg VIL IKKE bli slik jeg var før, 75 kg og ellers misfornøyd.

Jeg vet jeg må øke både matmengde og næringsinnhold, men det blir ikke så drastisk. Men trenger tips til enkle ting jeg kan smyge inn i kosten for å hjelpe litt på hverdagen. I det siste har det blitt til å spise ei skje med olivenolje et par ganger i uka når jeg har husket på det bare for å få opp fettinnholdet.. Det er _ikke_ sånn det skal være

Medisiner kan ikke få deg til å gå opp i vekt mer enn den faktiske energien du inntar. Det medisiner kan gjøre er å øke apetitten din. Så om du gikk opp i vekt for et par år siden var det fordi du spiste mye mer. Antageligvis var det mye du ikke regnet med i regnestykket. En liten twist her, et par glass vin der, en kebab etter byen, etc.

Det er ikke mangel på fett som primært gjør det trøtt. Det er mangel på energi. Og kanskje karbohydrater spesielt. Når du hele tiden sulter deg vil du gå rundt med lavt blodsukker. Da blir du trøtt, irritabel og i verste fall besvimer du.

Sørg for å få i deg en ordentlig frokost. En veldig enkel frokost å få i seg er smoothie.

1,5dl bringebær

0,5-1 banan (avhengig av størrelse på bananen)

2 rå, norske(!!!!) egg. Ikke gjør dette i utlandet med mindre du vil risikere salmonella.

4-6ss havregryn

3-4ss med ekstra virgin kokosolje, linfrøolje, valnøttolje, eller en kombinasjon av disse.

Spes med vann til riktig konsistens.

Tar deg 3 minutt å lage, 5 minutt å drikke og holder i minst 3 timer, om ikke mer.

Glutenfri, laktosefri og mye antioksidanter.

Spis mye grønnsaker til middag og lunsj.

En veldig enkel lunsj er en stor boks med makrell i tomat, eller to små. Ved siden av spiser du 1 hel rød paprika, 1 frukt og 2 gulrøtter. I tillegg trenger du litt trege karbohydrater. Hjemmelagd knekkebrød er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner kan ikke få deg til å gå opp i vekt mer enn den faktiske energien du inntar. Det medisiner kan gjøre er å øke apetitten din. Så om du gikk opp i vekt for et par år siden var det fordi du spiste mye mer. Antageligvis var det mye du ikke regnet med i regnestykket. En liten twist her, et par glass vin der, en kebab etter byen, etc.

Ikke helt riktig, noen medisiner gjør at kroppen sparer på vann slik at man kan gå opp ganske mye i ren vannvekt. Men vanskelig å si om dette har vært tilfelle her, når du ikke nevner hvilke medisiner du har brukt, TS. Det finnes også medisiner som senker metabolismen noe, så selv om man spiser som før vil man gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykelig tynn på noen måte, er 1.60 og veier rundt 55 ca, altså totalt normalvektig.

Om du ikke er sykelig tynn nå, så vil du tidsnok bli det, med et slikt anorektisk kosthold.

Dagene mine går i ett (bortsettfra den tiden jeg bruker til å sove..) med skole, ærender, møter osv. Jeg sliter derfor skikkelig med å få tid til å spise, og har igrunn bare "tid" (altså, man har jo tid, men jeg sitter gjerne ikke midt i møter og spiser et måltid) til lunch, små mellommåltider som f.eks frukt, og middag. Idag ble dessverre denne middagen yoghurt og to egg, da ingen andre i husholdningen skulle ha mat heller. Jeg lever forsåvidt sammmen med en anorektiker - så ja, jeg blir påvirket til en viss grad. I motsetning til henne klarer jeg å se at dette er usunt.

Det er ingen som MÅ ha det så travelt at de ikke har tid til å spise. I arbeidslivet har man krav på spisepause, og ellers i hverdagen er det bare å prioritere litt. Jeg kan ikke tenke meg hva som skulle være viktigere å prioritere enn det å få i seg nok næring til å holde seg selv i live. Dette er opp til deg å ta ansvar for selv.

Kan forsåvidt legge til at når jeg skrev brød mente jeg karber generelt. Blir skikkelig oppblåst og får vondt i magen, har fått beskjed av legen om å holde meg unna det meste av karbohydrater (ei skive en gang iblandt er ikke krise), og heller spise masse grønnsaker og frukt.

Dette gir ikke så mye mening. Du har fått beskjed om å styre unna karbohydrater, men spiser allikevel frukt? Frukt inneholder bl.a sukrose, som er et karbohydrat.

Reagerer du på alle typer karbohydrater, eller kan det være korn du ikke tåler? Hva med poteter? Ris?

Ikke at man MÅ få i seg karbohydrater, det går fint ann å klare seg uten, men ditt kosthold består allerede av ekstremt lite proteiner og mer eller mindre null fett, så om du i tillegg kutter det lille at karbohydrater du får fra frukt er det bare er spørsmål om tid før hjerne, hjerte og kroppen generelt slutter å fungere.

Ang. det daglige kaloriinnskuddet jeg skal ha er jeg totalt forvirret. Da jeg for et par år siden gikk på medisiner måtte jeg ta disse til frokost, og spiste da tre knekkerbrød med salami hver dag, og gikk opp 10kg på 5 mnd. Etter dette har jeg blitt kjempeparanoid for å spise for mye, da jeg er "overbevist om" (sikkert feil dette også) at det var det som gjorde utslaget. Jeg VIL IKKE bli slik jeg var før, 75 kg og ellers misfornøyd.

Grovt regnet pleier man å operere med et kalorinivå på ca 2000 kcal pr dag, for kvinner med gjennomsnittlig høyde og aktivitetsnivå. Nå er dette selvsagt en meget forenklet beregning som ikke stemmer på alle, men det gir allikevel pekepinn nok til at du bør forstå hvor lite du faktisk får i deg.

Kroppen bruker minst 1000 kcal pr dag bare på å holde liv i alle de livsviktige prosesser som foregår i celler, organer osv osv pr dag. Og det du trenger til å gi deg energi i hverdagen, og til å bygge muskler, kondisjon og en fin kropp, kommer i tillegg til dette!

Hvis du gikk opp i vekt bare fordi du begynte å spise tre knekkebrød til frokost, og ellers levde anorektisk, bør du ta en tur til legen.

Jeg vet jeg må øke både matmengde og næringsinnhold, men det blir ikke så drastisk. Men trenger tips til enkle ting jeg kan smyge inn i kosten for å hjelpe litt på hverdagen. I det siste har det blitt til å spise ei skje med olivenolje et par ganger i uka når jeg har husket på det bare for å få opp fettinnholdet.. Det er _ikke_ sånn det skal være

Det bli drastisk, hvis ikke får du ikke i det nok mat til å leve lenge nok til at du rekker å bli gammel.

Ta omega3-tilskudd hver dag, spis en håndfull nøtter hver dag, ta deg en avocado, spis skikkelig middag med kjøtt og masse grønnsaker hver dag, spis et egg eller to hver dag, osv osv osv.

Uten fett og proteiner kommer utseendet ditt til å forfalle drastisk, meget raskt, for ikke å snakke om at både hjerne, hjerte og andre vitale organer ikke klarer seg lenge uten en viss mengde fett.

Jeg synes du bør ta en tur til lege, både for å snakke om ditt syn på kropp og kosthold, og for å få sjekket metabolismen din, om du mangler noen næringsstoffer (eller rettere sag HVA du mangler), og få satt opp en fornuftig kostholdsplan. Du sier du vet dette er usunt, men du fortsetter allikevel å spise slik. Dette høres definitivt anorektisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Supra sier her, og det er ikke rart at du er trøtt. Kroppen din prøver å fortelle deg det du fornekter; den trenger mer mat og rikrig mat for å kunne fungere. Hvis du ikke selv innser det, så er det absolutt ingen råd fra hverken internettfora eller bekymrede pårørende som kan fikse på kostholdet ditt.

Regner med du er ung (i begynnelsen av 20-årene), er usikker ift slevbilde, kroppsbilde og selvtillit, og har panikk forå legge på deg. Med mindre du har en metabolsk sykdom, går på noen uvanlige medisiner (som tilsier tett oppfølgng fra helsepersonell uansett) eller er et unntak av de ekstremt sjeldne, så er det å spise normalt og trene som er nøkkelen.

Flott at kroppen din sier i fra om at det du spiser er feil og lite.

Hør på den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det travelt på den måten at jeg som oftest farter rundt og ikke har tid til å stoppe å spise. Det er ikke et problem, men jeg må spise ordentlig når jeg spiser. Det tar jeg meg dessverre ikke tid til sånn som det er idag.

Medisinene jeg gikk på heter Roaccutan (Nå isotretonin ibuprofen hvis jeg ikke tar feil), altså veldig store doser E-vitaminer (60mg hver dag). La oss kalle det alle typer for ris, brød, pasta osv da. Både grovt og fint. Grønnsaker osv går greit.

Til deg som sier "en twist her, et glass vin der, en kebab her" spiser jeg ikke twist, drikker vin en gang hver tredje mnd e.l, og kebab det samme... Sjokolade er jeg lite glad i, og særlig ikke ting med nøtter.

Jeg vet jeg må skjerpe meg, jeg vet det, men disse "grassale" måltidene dere anbefaler har jeg ingen intensjon om å "kaste bort" tid på å lage, ikke har jeg plass til å frakte det med meg.

Tenker på småting, som å ha litt ekstra olje på maten min, ha f.eks tunfisk salat med dressing, ta omega3 tilskudd osv. Akkurat nå har jeg ikke _mulighet_ til å endre kostvanene så fælt, så jeg må heller ta små skritt.

Flytter til USA om et halvt år, da blir det nok mer stabilt. Også ut over våren, men akkurat nå trenger jeg virkelig bare tips til å få kosten i allefall _litt_ mer balansert mens det står på som verst med alt som skjer.

Har forsåvidt blitt flinkere til å ta med meg lunch, OG spise den. I tillegg til å spise frokost for å få litt å gå på, selv om det ikke er så mye.

Vanligvis ble det ikke mat før til middag i seks-syv tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har tid til å spise. Jeg har ei venninne som jobber 80 %, går master fulltid med alle forelesninger og seminarer, jobber litt på universitetet med en del møter og har et sosialliv i tillegg og hun har fint klart å bli overvektig ved å spise for mye.

Du har jo tid til å spise sære ting som ikke gir noe særlig næring, kan du ikke bare bruke den tiden du mumser i deg småting på å heller mumse i deg ordentlig mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg må skjerpe meg, jeg vet det, men disse "grassale" måltidene dere anbefaler har jeg ingen intensjon om å "kaste bort" tid på å lage, ikke har jeg plass til å frakte det med meg.

Akkurat nå har jeg ikke _mulighet_ til å endre kostvanene så fælt, så jeg må heller ta små skritt.

I tillegg til å spise frokost for å få litt å gå på, selv om det ikke er så mye.

1. Slapp av, vi er ikke en gjeng onde mennesker på et forum som prøver å få deg til å bli overvektig. Anoreksialert.

2. Jo.

3. Stå opp 7 minutter før og spis en frokost du har tilberedt på kvelden. Jeg lager ofte omelett om kvelden, har den i kjøleskapet, rister en skive brød mens jeg kler meg og poff, en næringsrik frokost med et glass juice. Jeg er heller ikke trøtt og slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ønsker ikke å kaste bort tid på å lage normale måltider som de aller fleste gjør, da kan du jo bare ha det så godt. Det handler om prioriteringer, og energi burde stå høyt på listen.

Du kan spise tunfisk rett fra boksen som et lite måltid. Der får du proteiner og "enkel" mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker ikke å kaste bort tid på å lage normale måltider som de aller fleste gjør, da kan du jo bare ha det så godt. Det handler om prioriteringer, og energi burde stå høyt på listen.

Du kan spise tunfisk rett fra boksen som et lite måltid. Der får du proteiner og "enkel" mat.

Beklager at disse rådene om å bruke halve dagen på kjøkkenet og sitte resten av dagen og fråtse ikke passer meg. Satt på spissen, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at disse rådene om å bruke halve dagen på kjøkkenet og sitte resten av dagen og fråtse ikke passer meg. Satt på spissen, så klart.

Jeg synes denne tråden bør stenges. Du vil tydeligvis ikke ha råd. Du har bestemt deg for at du vil spise minst mulig og sulte. Du har fått råd hva du burde spise og det er langt ifra ekstremt mye mat folk har anbefalt.

Oppsøk hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at disse rådene om å bruke halve dagen på kjøkkenet og sitte resten av dagen og fråtse ikke passer meg. Satt på spissen, så klart.

Hvis du tror at resten her har halve ettermiddagen til å forberede treretters lunsj og setter av ytterligere en time til dessertspising hver dag, så må du få deg en realitetssjekk. Du ba om enkle tips og har fått det, men problemet stikker mye dypere (tydeligvis) enn at du ikke har tid til å lage mat. Når unnskyldningene kommer fortere enn ungjenter sluker rosablogger, så kommer du ingen vei.

Alle har tid. Men det er opp til deg å bestemme hvor mye (lite) kroppen din og helsa betyr for deg. Det er du som må bestemme deg for å ville spise mer og bedre, ikke KG bak et tastatur.

Endret av bergans
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eks på sunn hurtigmat om du ikke er fan av poteter/ris/brød

frokost

lettkokte havregryn

melk

(litt) solsikkefrø

(litt) linfrø

lunsj

1/2 beger cottage cheese

1 lite beger yoghurt

1 liten neve crispy frokostblanding (om du ikke liker teksturen til cottage cheese)

evt en boks tunfisk

middag (halvparten tas neste dag)

1/2 pose frossen wokblanding

1 kyllingfileet

saus av 1 terning kyllingbuljong, hvitløk, soya saus

1 pk nudler

(finnes ørten kjappe middager som nachos, spaghetti fra bunn etc)

og så kommer mellommåltidene :P Dette må kombineres med mye trening som gir overskudd til å sitte å knote på pcn til langt på natt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si da, for enkelhetens(deres) skyld, at jeg er anorektisk. (Noe jeg ikke er)

Er det da bedre å få en anorektiker til å få i set et par hundre kalorier mer hver dag? Eller tror dere dere får suksess med å legge om kostholdet drastisk fra en dag til en annen?

Akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Udo's Choice fra helsekosten. Da får du sunne fettsyrer samtidig med at den er vegetabilsk om det betyr noe. Men den skal spises 'rå', dvs den må ikke oppvarmes på noen måte, men kan helles over varm mat om du måtte ønske det.

Ellers fikk jeg energi av Bidro, fåes også på helsekosten.

Evt kan du prøve lysbehandling, det hjelper mange her i vintertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...