Gå til innhold

Jeg hater det jeg ser i speilet


Gjest *Maja*

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg blir litt skremt over hvor mange innlegg det er om dietter og slankemetoder der en ikke skal spise mer enn 1000 kalorier eller under. Veien fra slik tankegang til en spiseforstyrrelse er så inderlig kort.

Jeg vil at dere skal forstå at veien fra å "bare slanke seg litt" til at det blir en besettelse er ekstrem kort.

Det gikk en dokumentar om jenter på hennes alder som faktisk tenker slikt:

Denne jenta døde av anorexia:

http://www.youtube.com/watch?v=RLYbSghCtXg

En blir ikke vakrere eller penere eller lykkeligere av å sulte seg selv.

Ta vare på kroppen, helsen og sinnet ditt! Spis, tren og LEV! Det er eneste veien til en sunn og sterk kropp og et lykkelig friskt sinn!

Endret av *Maja*
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott innlegg Maja!

Og som du sier:

En blir ikke vakrere eller penere eller lykkeligere av å sulte seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Maja!

Og som du sier:

En blir ikke vakrere eller penere eller lykkeligere av å sulte seg selv.

Bumper denne opp siden jeg ser at det er flere som trenger å se budskapet her inne :rope:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vet jeg; man kan i hvert fall ikke leve uten luft!

Mye av problemet ligger nok i at mange jenters idol, Johaug, er relativt hissig på slankingen fram mot sesongen. Blir ikke bedre av at Ivo Caprino-figuren Egil Kristiansen sier at "hun klarer ikke få i seg nok", men herreminhattskaljegtaav, tror du vi er helt tjukke i skallen? Sundgot-Borgen har blitt kastet ut at OLT for å berøre temaet før. I toppidrett lønner det seg å være tynn, rett og slett, men det lønner seg ikke å miste den gode venn tante Rød som 25 åring hvis man har lyst på familie i ettertid.

Dog, jeg tror overspising er et vanligere (og like farlig) fenomen som underspising, så nå venter jeg på kruttsalven fra jentene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis Ryvita, egg, fisk og kylling kokt i kokosmelk, avocado, fibra mel og ananas med kanel, så gjør dere majsen glaaaad :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest just words

Uff, gåsehud av videoene her.

Fra jeg var 9 til jeg var 19, ti u-hyggelige år var livet preget av anoreksi. Hva som gjekk igjennom hode mitt den første dagen jeg kastet niste pakken min i søppelet vet jeg ikke. Men et desperat forsøk på å passe inn kanskje. Det eneste jeg har igjen fra den tiden er ”slanke planen” min.. Der står det med store blokkbokstaver skrevet med en ti årings skeive håndskrift ”fra 38 kg til 34”.. Jeg husker den ikke helt i hode, den er limt inn i en dagbok så vidt jeg kan huske, men noe slikt som ”mandag: 4 glass vann, en yougurt, en time på tur med hund, en banan til kvels, viss mamma maser spis litt kvels” og slik gjekk uken.. Galskap når jeg tenker på det i dag. Men det som er verre er at de fleste barn og ungdom faktisk tenker slik.

• Ved 17-års alder har en jente i snitt sett mer enn 250 000 reklamerrettet mot utseende

•60 % av kvinnelige spillkarakterer har en seksualisert framstilling

•81 % av 10-åringer er bekymret over å være for tykke

•Så mange som 10 millioner jenter kjemper med spiseforstyrrelser i USA

Kilder: jeg har funnet dette er på barnevakten.no.

Ungdomskole tiden gjekk på en måte, men det er så mye jeg har godt glipp av fordi mine tanker var helt andre plasser.. ”viss jeg sitter å ruger frem og tilbake på stolen i 45 min hvor mye kan jeg da miste av fett” sykt? Ja…

Når jeg var 16, fikk jeg endelig hjelp, flotte lærere som ikke ga seg med det samme gjorde at jeg kunne fokusere på å bli frisk, noe som tok 3 år av livet mitt. I dag har jeg det suverent, men det begynte og den dagen jeg ble frisk. Det sies at ”Når man blir 66 først da tar livet til” men det heter egentlig ”når jeg liker meg selv slik jeg er da tar livet til” Hva vil det si å ha en sunn sjel i et sundt legeme?” jeg kan i alle fall garantere at verken lykken eller en sunn kropp kommer av å være konstant på slankeren. ”hva /hvor mye nekter du deg for å se bra ut” ”kaloritelling” ”spist alt for mye, har super dårlig samvittighet”

”spiser så lite som mulig ca hver 12 time, feks et knekkebrød og en frukt eller to knekkebrød.” Alt er skrevet på forumet den siste uken.. Så kommer bilder av forskjellige kropper.. Er denne dama hot? Et helt legitimt spørsmål, for dama kan være hot eller ikke. Men hun har ganske gjennomsnittlig vekt, type medium… Så tar det aldri lange tiden, helst før de 10 første kommentarene før en gluping smeller på stortrommet alla ”hvordan kan dere mene at denne feite, ekle floppye utrente damen er hot” I dag spør vi ofte hva som gjør at så mange får spiseforstyrrelser. Nå tror jeg at det er ofte mer en en grunn til det. Men når voksne mennesker er så fokusert på utsende, hva tror dere at barna, tenåringene blir da? På samme måte så liker vel ingen at det er så mye mobbing på skolene, men hvorfor er det så mye mobbing? Fotball frue tråden er jo ikke så rent uskyldig den, er det slik en oppfører seg som voksen, så skjønner jeg at barna fanger opp språkbruk og viderefører det. I dag har jeg det som sagt toppers, jeg har en liten bolle mage og jeg har litt utrente lår, ellers helt ordinær slank. Type bmi på 20, jeg trener, men meningen med livet er ikke å stå på treningssenter, har normale verdier av kolesterol og blod prosent, blodtrykk ets.. Enkelte her inne ville sikkert sagt ”du er smellfeit” om jeg hadde lagt ut bilde av meg selv men fy så bra jeg har det, med kjæresten, med min selvtillit og selvrespekt.

Om du er overvektig så ja, ta vare på helsen din, på kroppen din.. Finn et opplegg som passer deg, men er enig med ts, det er så utrolig mye hysteri her inne.

Det ble et langt innlegg, og for en gang skyld trykker jeg ikke på anonym knappen når jeg velger å være personlig.

Selvtilit er sexy folkens

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en tåre i øyekroken av innlegget ditt, just words! Flott innlegg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Fikk en tåre i øyekroken av innlegget ditt, just words! Flott innlegg :klemmer:

Tusen takk ab.. Tenkte lenge på det før jeg trykte på knappen, for det er noe med å legge store deler av sitt liv på trykk. Men for en god sak så.. En god :klemmer: tilbake…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn at det er først når man har mistet kontrollen at man føler man har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Det er dessverre sånn at det er først når man har mistet kontrollen at man føler man har kontroll.

Ja dessverre så er det nok ofte slik..

"Anoreksi er vår mest dødelige psykiske lidelse. For tenåringsjenter i Europa er anoreksi den tredje vanligste dødsårsaken, etter ulykker og kreft"

Men når anoreksi er en såpass utbredt sykdom, så er det kjempe trist at det er kontroll behovet som gjør at man til slutt velger å slanke seg til døde. Men det er nok slik det føles, vertfall var det slik jeg følte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sliten av å hele tiden bli vist hvordan man liksom "skal" være... Etter 4 år "frisk" fra spiseforstyrrelser, merker jeg at kalorier og størrelse igjen kverner i hodet mitt 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott innlegg, just words :klemmer:

Selv er jeg overvektig og har vært det de siste 5 årene. Mentalt har jeg vært overvektig siden jeg var liten, det var faktisk moren min som kalte meg tykk og rund, selv om ingen venner eller skolekamerater noen gang mobbet meg eller kalte meg slike ting. Jeg har alltid hatt runde bollekinn, selv når jeg var slank, og kjempet meg ned i størrelse 36/38 i en alder av 17-18 år og var fortvilet fordi jeg fortsatt var så "stor". I ettertid ser jeg at jeg var tynnere enn mange venninner rundt meg, men at jeg har hatt og har et ganske forvrengt bilde av mitt eget utseende.

Nå veier jeg over 100 kg og har hele det voksne livet mitt levd med å nekte meg selv å glede meg med mat, og har gjennom mange år med periodevis å sulte meg selv, spise dårlig mat og i korte perioder - for mye mat - en ganske ødelagt forbrenning. Jeg har lagt om kostholdet for å spise SUNN, vanlig mat, sluttet med sukker og bare spise godis en sjelden gang, men går ikke ned i vekt likevel. Jeg har vært (og er fortsatt) nede i 12-1300 kalorier om dagen, visse dager helt nede i 1000 når jeg ikke har matlyst, og jeg skjønner så godt hvordan man lett kan ramle inn i en slik desperasjon over at kroppen ikke lystrer, at man utvikler spiseforstyrrelser.

Nå har jeg såpass med "issues" med mat i utgangspunktet, så jeg har fått tid hos ernæringsrådgiver og håper dette kan løse litt av det jeg sliter med, men jeg synes det er vondt at det er så mange av oss som ikke klarer å leve med et normalt forhold til mat, helse og kropp. Håper mange tar ordene dine til seg :]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vet jeg; man kan i hvert fall ikke leve uten luft!

Mye av problemet ligger nok i at mange jenters idol, Johaug, er relativt hissig på slankingen fram mot sesongen. Blir ikke bedre av at Ivo Caprino-figuren Egil Kristiansen sier at "hun klarer ikke få i seg nok", men herreminhattskaljegtaav, tror du vi er helt tjukke i skallen? Sundgot-Borgen har blitt kastet ut at OLT for å berøre temaet før. I toppidrett lønner det seg å være tynn, rett og slett, men det lønner seg ikke å miste den gode venn tante Rød som 25 åring hvis man har lyst på familie i ettertid.

Dog, jeg tror overspising er et vanligere (og like farlig) fenomen som underspising, så nå venter jeg på kruttsalven fra jentene her.

Det er flere former for spiseforstyrrelser, men nå er det anorexia som var temaet her fordi det er det jeg ser en del her er på vei til å utvikle.

Jeg gikk i klasse med en som fikk anorxia. Hun var 10 år. Jeg husker at jeg ikke forsto hva som var galt med henne en gang da jeg så henne i dusjen etter svømming. Hun var bokstavelig talt et skjelett med hud på.

Hun ble tatt ut av skolen et skoleår da hun var 11 da hun ville dødd om hun ikke ble tvangshjulpet. Dette var en helt normal, sunn slank jente. Da jeg noen år senere spurte henne hvorfor så visste hun ikke. Hun hadde bare bestemt seg for at en dag i sommerferien ville hun ikke ha is. Og det var så lett å si nei...etter det sa hun nei til mer og mer til hun tilslutt ikke spiste.

Hun er "frisk" i dag, men det er en demon du må kjempe med resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Maja, tusen takk for at du skrev dette! Dette fikk meg til åpne øyene mye mer. Jeg er 167cm høy, og veier 58, tenkte at nå skulle jeg gå ned ved å spise mindre. Tenkte at jeg FØRST skulle gå ned rundt syv kg. Bare for å bli som de tynneste toppmodellene. Men det er jo helt feil!

Det er helt grusomt med de videoene, og de som døde av dette:/ begynte å gråte av de, rett og slett.

Etter jeg leste dette, så jeg på meg selv og sa: Ned i vekt? Hva søren? Det er skummelt at man kan få et så forvridd bilde av seg selv! Og tenke at "ja, om jeg spiser mindre, blir jeg tynnere og penere".

Tenkte at jeg vil bli like tynn som fotballfrue-bloggeren og hadde denne kroppen: http://kristalalalovee.tumblr.com/post/15619386312 som mål - sånn kropp skulle jeg ha om noen uker. Og ja, jeg syns fortsatt den kroppen er fin, og jeg vil fortsatt ha den, men skal søren meg ikke slanke meg når jeg ligger innenfor vanelig BMI og er langt ifra overvektig. Heller spise masse sunt, trene og få bra helse :-)

Oii nå bablet jeg mye her. Ble en del rotete...

Men til pointet: du er en stor inspirasjon og et godt forbilde! Du fikk meg til å åpne øynene mer :)

Endret av Theana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk Maja, tusen takk for at du skrev dette! Dette fikk meg til åpne øyene mye mer. Jeg er 167cm høy, og veier 58, tenkte at nå skulle jeg gå ned ved å spise mindre. Tenkte at jeg FØRST skulle gå ned rundt syv kg. Bare for å bli som de tynneste toppmodellene. Men det er jo helt feil!

Det er helt grusomt med de videoene, og de som døde av dette:/ begynte å gråte av de, rett og slett.

Etter jeg leste dette, så jeg på meg selv og sa: Ned i vekt? Hva søren? Det er skummelt at man kan få et så forvridd bilde av seg selv! Og tenke at "ja, om jeg spiser mindre, blir jeg tynnere og penere".

Tenkte at jeg vil bli like tynn som fotballfrue-bloggeren og hadde denne kroppen: http://kristalalalovee.tumblr.com/post/15619386312 som mål - sånn kropp skulle jeg ha om noen uker. Og ja, jeg syns fortsatt den kroppen er fin, og jeg vil fortsatt ha den, men skal søren meg ikke slanke meg når jeg ligger innenfor vanelig BMI og er langt ifra overvektig. Heller spise masse sunt, trene og få bra helse :-)

Oii nå bablet jeg mye her. Ble en del rotete...

Men til pointet: du er en stor inspirasjon og et godt forbilde! Du fikk meg til å åpne øynene mer :)

Å bare nå frem til EN person er en suksess i seg selv! :jepp: Det er så lett å gå i fella. En må innse at om en ikke er glad i seg selv og aksepterer en selv for den en er i utgangspunktet så vil en heller ikke gjøre det om en raser ned i vekt.

Godt å høre at du fulgte fornuften: Nemlig spise og trene deg til en sunn kropp :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Flott innlegg, just words :klemmer:

Selv er jeg overvektig og har vært det de siste 5 årene. Mentalt har jeg vært overvektig siden jeg var liten, det var faktisk moren min som kalte meg tykk og rund, selv om ingen venner eller skolekamerater noen gang mobbet meg eller kalte meg slike ting. Jeg har alltid hatt runde bollekinn, selv når jeg var slank, og kjempet meg ned i størrelse 36/38 i en alder av 17-18 år og var fortvilet fordi jeg fortsatt var så "stor". I ettertid ser jeg at jeg var tynnere enn mange venninner rundt meg, men at jeg har hatt og har et ganske forvrengt bilde av mitt eget utseende.

Nå veier jeg over 100 kg og har hele det voksne livet mitt levd med å nekte meg selv å glede meg med mat, og har gjennom mange år med periodevis å sulte meg selv, spise dårlig mat og i korte perioder - for mye mat - en ganske ødelagt forbrenning. Jeg har lagt om kostholdet for å spise SUNN, vanlig mat, sluttet med sukker og bare spise godis en sjelden gang, men går ikke ned i vekt likevel. Jeg har vært (og er fortsatt) nede i 12-1300 kalorier om dagen, visse dager helt nede i 1000 når jeg ikke har matlyst, og jeg skjønner så godt hvordan man lett kan ramle inn i en slik desperasjon over at kroppen ikke lystrer, at man utvikler spiseforstyrrelser.

Nå har jeg såpass med "issues" med mat i utgangspunktet, så jeg har fått tid hos ernæringsrådgiver og håper dette kan løse litt av det jeg sliter med, men jeg synes det er vondt at det er så mange av oss som ikke klarer å leve med et normalt forhold til mat, helse og kropp. Håper mange tar ordene dine til seg :]

Takk for det frøken fryd.. Ja det er ofte slik, at viss en ser objektivt på det så er ikke alle andre noe tynnere, eller bedre enn oss selv. Men det er rart med det, for våres øyner ser helt annerledes på det enn andre. Det er så utrolig godt å lese at du har fått tid hos ernæringsrådgiver, av og til tror jeg mange flere skulle tatt seg tid til det, men så er det lett å tro at man klarer slikt selv og vips så er både mat og kilo ute av kontroll. Jeg håper du finner ut av det og at du både mentalt og fysisk klarer å finne ut av mat, vekt, helse, kropp. Du fortjener så inderlig å ha det bra med deg selv, så jeg håper det blir resultatet, om ikke i dag så kanskje en dag.

Ja, det er faktisk vont å se at så mange sliter med hvordan de ser ut, med selvtilliten sin. Jeg kan på en måte skjønne det, vi har jo tross alt et samfunn som er rettet mot kropp HELE tiden.. Vi sammenligner oss med andre, som i grunn er helt latterlig, en kan ikke sammenligne seg med noen, for det finnes bare et eksemplar av oss. Det finnes ingen som er lik meg, jeg er orginal, jeg lever ikke for evig og jeg har brukt så mange år med selv hat. Så da er det kjekt å vite at jeg kan puste ut, og bruke resten av livet med selv elsk.. Om

Håper også at det finnes noen som tar til seg ordene.

Livet inneholder så mye mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det frøken fryd.. Ja det er ofte slik, at viss en ser objektivt på det så er ikke alle andre noe tynnere, eller bedre enn oss selv. Men det er rart med det, for våres øyner ser helt annerledes på det enn andre. Det er så utrolig godt å lese at du har fått tid hos ernæringsrådgiver, av og til tror jeg mange flere skulle tatt seg tid til det, men så er det lett å tro at man klarer slikt selv og vips så er både mat og kilo ute av kontroll. Jeg håper du finner ut av det og at du både mentalt og fysisk klarer å finne ut av mat, vekt, helse, kropp. Du fortjener så inderlig å ha det bra med deg selv, så jeg håper det blir resultatet, om ikke i dag så kanskje en dag.

Ja, det er faktisk vont å se at så mange sliter med hvordan de ser ut, med selvtilliten sin. Jeg kan på en måte skjønne det, vi har jo tross alt et samfunn som er rettet mot kropp HELE tiden.. Vi sammenligner oss med andre, som i grunn er helt latterlig, en kan ikke sammenligne seg med noen, for det finnes bare et eksemplar av oss. Det finnes ingen som er lik meg, jeg er orginal, jeg lever ikke for evig og jeg har brukt så mange år med selv hat. Så da er det kjekt å vite at jeg kan puste ut, og bruke resten av livet med selv elsk.. Om

Håper også at det finnes noen som tar til seg ordene.

Livet inneholder så mye mer

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...