Gå til innhold

Filmer i samme "sjanger" (men som ikke er sjanger likevel)


Arlandria

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen lignende? Gjerne der det er fin musikk eller litt sånn "gammel" stil a la 60talls - tidlig 2000-talls? Kanskje litt grunge-aktig.

Et par av de jeg leter etter noe lignende av er Prozac Nation, Amelie fra Montmartre (eller hva den enn heter :sjenert: ), The Secretary, osv. Kan også være nyere. Så en fin og ganske trist en med Robert Pattinson (ugh, twilight :P ) som het Remember me. Greia er at det skal være litt mer vanlige kår, kanskje ikke se så veldig photoshoppet ut. Haha, huff så komplisert jeg gjør det... :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

Jeg hiver meg på denne tråden siden Prozac Nation er en av de beste filmene jeg har sett :) Dessuten var Remember me veldig fin også. Skal komme med forslag så fort jeg kommer på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett de filmene du henviser til. Men kan du ikke søke litt på nett? Jeg vil tro at filmer innenfor italiensk neorealisme og fransk nybølge kan være det du leter etter. De er "realistiske" og ikke så fotoshoppet som du kaller det. "aberet" kan være at mange av filmene innenfor den kategorien kan være LITT spesielle sammenlignet med hollywoodstilen :)

Det som kjennetegner den italienske neorealismen er først og fremst at opptakene ikke foregår i filmstudioer Filmene hadde lite klipping og lange tagninger, og historien d.reide seg som regel om vanlige folks liv.

Regissøren Joachim Trier er inspirert av fransk nybølge. Og Lars Von Trier som blant annet har laget dogmefilmen "Idiotene" er også inspirert av nybølgefilmer og italiensk neorealisme. Dogmefilmer er forøvrig noe som er verdt å se :)

Som sagt har jeg ikke sett de filmene du henviser til. Så vet egentlig ikke om jeg er på rett spor her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg har prøvd å søke rundt, men jeg har jo virkelig ikke ant hva jeg skal søke på :P haha. Men nå gav du meg et par ideer, Nettvenninnen :) Men er de du snakker om på engelsk? Er generelt mest komfortable med engelskspråkelige filmer :P Men det av Lars von Trier er ikke helt i riktig gate da, tror jeg. Tenker mer litt "jentefilmer" med dramapreg og som skiller seg litt ut.

Syns også Girl, Interrupted og American Beauty passer litt inn i den "sjangeren" jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg har prøvd å søke rundt, men jeg har jo virkelig ikke ant hva jeg skal søke på :P haha. Men nå gav du meg et par ideer, Nettvenninnen :) Men er de du snakker om på engelsk? Er generelt mest komfortable med engelskspråkelige filmer :P Men det av Lars von Trier er ikke helt i riktig gate da, tror jeg. Tenker mer litt "jentefilmer" med dramapreg og som skiller seg litt ut.

Syns også Girl, Interrupted og American Beauty passer litt inn i den "sjangeren" jeg mener.

Factory girl kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Memento og Irreversible kanskje? Og Blue Valentine? Den er forøvrig ganske ny.

Ellers er europeisk film ofte mer "ekte". Du kan jo særlig sjekke ut fransk og spansk film. Spesielt spanjolene er gode på det (hvis jeg har forstått hva du mener) :)

Så en spansk film som også kan passe til beskrivelsen, men klarer ikke å komme på hva den het.. Noe med "blå" tror jeg..

Edit: Dark Blue Almost Black, het den.

Og da kom jeg samtidig på The Secret in Their Eyes.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Hmm... Jeg liker også de filmene, men vet ikke HELT hva du mener så jeg kan si noen som gir meg samme følelse:

Lilya 4-ever

Englar Alheimsins (Angels of the Universe) - Islandsk film, men finner du den med engelsk tekst er det en av de tristeste, dypeste og vakreste filmene jeg har sett i hvert fall.

Requiem for a Dream kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mexikansk film fra 90 tallet som heter "å morra di" på norsk. Husker jeg likte den. Den er ikke typisk hollywood.

Virgin suicide?

Larry Clark filmer som The kids, bully?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...