Gå til innhold

Langs veien....


Fredslilja

Anbefalte innlegg

Det er mye viktigere å finne et yrke å trives i enn å finne et yrke som gir status - bare for statusens skyld. For meg er nå sykepleieryrket et høystatusyrke, da.

Du fortjener en fridag nå. Kos deg med den.

Takk for varme ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle vært her tidligere, men GRATULERER så masse :)

:klem:

Lykke til med jobbsøking også.

Jeg kan si ifra såfort jeg blir syk? (sykere bør man kansje si :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bertine

Gratulerer lilja! :-)

Tusen takk for den gode og søte hilsnen i dagboka mi. :klem: Så godt å vite at jeg har deg å snakke om slike ting med...For det blir nok mer sånne problemer! :-?

klem B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt tid til å skrive så mye her inne i det siste.

Livet mitt har store deler gått i jobbing. Er spennende å jobbe som sykepleier, selv om jeg noen ganger kjenner på en overvelmende følelse av utilstrekkelighet. En utilstrekkelighet som er todelt. Noen ganger står jeg der og føler at dette her kan jeg bare ikke. Selv om jeg er ferdig utdannet er det en del av teorien som ikke sitter så godt som jeg skulle ønske. Men den utilstrekkeligheten som tynger mest er tidsmessig - når jeg er eneste sykepleier på jobb på sykehjemmet mitt, går det ofte i ett – og jeg ser menneskers behov, men jeg har ikke tid til å fylle dem. Jeg skulle ønske jeg hadde den lille tiden ekstra slik at jeg kunne fylle behov som ikke er livsviktige for å overleve, men som er viktige for livskvaliteten. Det handler ikke bare om å overleve, det handler om å ha fylde i dagene. Jeg har lyst til å ha tid til å sitte ned ved siden av sengen til pasientene mine, bare snakke om levd liv. Høre hva de har gjort, hvilke gode minner de har, om deres drømmer, om deres lengsler. Jeg har lyst til å ha god tid til å sminke de gamle damene som jeg vet liker å være pyntet. Jeg har lyst til å kunne bruke litt tid på å massere pasientene mine og få dem til å føle velvære. Men ofte begrenser tiden seg, jeg har ikke alltid engang tid til å følge folk på do i det øyeblikket de må på do. Og det frustrerer meg.

Mange sier at jeg ikke må kjenne så på den samvittigheten, for da vil jeg brenne meg ut innen jeg er 25. Men om jeg ikke kjenner på den samvittigheten mener jeg at jeg vil brenne meg ut. Det er ønske om å gjøre livet bedre, om å gi mennesker livskvalitet som driver meg. Det er derfor jeg jobber, det er derfor jeg går på jobb. Ikke nødvendigvis for å tjene penger. Dette er min måte å gi noe tilbake til verden. Som takk for at jeg får lov til å være til!

Det er så digg å leve. Jeg er så glad i livet. Kanskje det er fordi det ikke alltid har vært sånn. Fordi jeg har reist til h****** og tilbake. Det er fordi jeg har grått, at jeg kan nå kan le. Fordi jeg hatet, kan jeg nå elske.

Har hatt en flott weekend. Har vært på stedet til foreldrene mine, og når jeg kom dit hadde mamma redd opp sengen til meg sengetøyet hun vet at jeg elsker. Det sengetøyet jeg bare kan synke ned i og sove som en unge. Vi har spist godt, snakket massevis og tilbrakt mange timer i solen på terrasen. Og når alle de andre gikk og la seg, liker jeg å sette meg ut i sommernatten, bare høre på fuglene, båtene på sjøen og puste inn den gode sommerluften! Da er jeg lykkelig.. Lykkelig for nuet, lykkelig for det livet jeg lever.. Rett og slett for at jeg er meg, akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du klarer å ha følelsen av å ønske å gjøre noe mer for andre uten at du blir stresset og utilfreds av det, er det ingen fare for å brenne ut. Det er stor forskjell på å brenne og brenne ut. Uten glød blir jobben bare plikt, og lite tilfredsstillende.

Godt å lese at du har hatt en god helg. Du trenger slike pustehull i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva i all verden gjør jeg langt nede på side to?!.... Tudelig at ikke jeg har vært her på lenge...

Har vært opptatt med jobb og livet. Eller mest jobb.

Gått i ett egentlig. Har aldri opplevd å jobbe så mye når jeg først jeg er på jobb.

Jammen ikke bare bare å være sykepleier. På mange av vaktene mine har jeg ikke en gang hatt tid til å spise eller til å gå på do. Har også følt meg utrolig fersk noen ganger. Det er så vondt å stå der uten noen å spørre og lure på gjør jeg det virkelig riktig nå. Under studiet har jeg hele tiden hatt noen som har stått bak skulderen min og passet på at alt har gått etter boken. Så jeg stod med forhøyet puls de første gangene jeg skulle sette sprøyter med morfin hele alene de første gangene, men man kommer inn i det også. Og for det meste er det bare gøy! Jeg trives med yrket mitt. Elsker å se pasientenen lyse opp og smiler fordi man yter det lille ekstra. Hvordan mennesker slapper av og senker skuldrene når noen enderlig har tid til å virkelig se dem! Jeg liker utfordringene. Det å aldri vite hva som venter meg når jeg kommer på vakt. Det er tungt, men helt fantastisk å jobbe så tett opp til mennesker, det å få lov til å ta en liten kikk inn i menneskers liv og bli kjent med dem på godt og vondt.

Har hatt fri i dag og var ute å ruslet en tur i boligfeltet her tidligere i dag. Og når jeg gikk til butikken tok jeg megselv i å smile. Jeg tror med hånden på hjertet at jeg kan si at jeg er lykkelig. Virkelig lykkelig. Det også selv uten kjæreste (tidligere har jeg definert lykke som bare når jeg har funnet kjærligheten), men jeg er tilfreds med meg og mitt. Jeg liker det stedet jeg bor nå, trives godt med å bo så sentralt. Her kan jeg sitte på terassen og kikke på det pulserende livet rundt meg.. På mødre med barnevogner, små barn på sykler, gamle mennesker med rullatorer, kjærestepar som går og leier, idrettsmannen som racer forbi på sykkel, tenåringsjenta som går molefunken forbi.. Jeg liker det livet jeg har skapt meg.

Tenker å fylle det med mer spenning etterhvert. Tenker på å jobbe i utlandet, kanskje med leger uten grenser. Men akkurat nå, akkurat her - er jeg fornøyd.

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at du har det så bra. Det er veldig bra å trives både med jobben og med stedet man bor.

Jeg kunne nok ikke blitt sykepleier, men jeg ser at det må være en spennende, krevende og interessant jobb. Og jeg tror du passer veldig godt til jobben.

Spennende framtidsplaner du har. Jeg beundrer virkelig de som drar ut med leger uten grenser. De gjøre en kjempejobb.

Ønsker deg en riktig god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

hei hei!

Så bra at du har det så godt om dagen!

Jeg også gruer meg litt til det å bli ferdig med studiene, og stå der helt på egenhånd, uten at noen sier om jeg gjør rett eller galt... Men jeg glered meg nok mer en jeg gruer meg...

Leger uten grenser....det er virkelig noe som sitter inne i meg også. Jobbe ute i felten. Pappa jobbet i mange år i norsk folkehjelp i Rwanda, så jeg tror jeg på en måte har fått det i blodet ;) Jeg føler at jeg bare MÅ ut og se hvordan det egentlig er i den store verden. Men det som nok er en mulighet er at vi kommer til å føre oss, ennda mer utilstrekkelige, men selvsagt på en helt annen måte.

Nå er det ikke lenge til jeg begynner p åskolen igjen. Både gleder og gruer meg. Gleder meg til å begynne med selve studiet, gruer meg litt til å begynne på nytt, med nye folk, nye studiegrupper osv, og gruer meg også for at jeg skal ha glemt noe... Men det kommer vel fort tilbake håper jeg. Og jeg har jo leste noe dette året her da...

Håper du får en fortsatt fin sommer! Du er ei super jente!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nå er det altfor lenge siden jeg har lagt igjen spor i denne dagboken, men på en måte er det et positivt tegn. :smile: Jeg har vært travelt opptatt med livet og har ikke hatt tid til å sette meg ned og skrive her. Sommeren er over - en sommer jeg anser for å være veldig bra. Jobbet en masse, men hadde også noen ukers ferie som jeg tilbrakte med familien og venner. Hadde meg en tur til Sør-Europa og virkelig nøt sol og varme og fikk lagret litt brunfarge. :danse:

Akkurat om dagen er livet travelt. Jeg føler dagene bare fyker avgårde uten at jeg klarer å gripe tak i dem. Jeg har så mange gjøremål på listen min, men jeg rekker ikke halvparten en gang. Dagene bare går.

Jobbsituasjonen for sykepleiere der jeg bor er ganske håpløs om dagen, heldigvis har jeg en fot innenfor på forskjellige steder og jeg holder på å ta ekstravakter både på et sykehjem, i åpen omsorg og sykehuset. Forhåpentligvis dukker det opp noe fast etterhvert. Det er frustrerende å ta ekstravakter, og hele tiden måtte forholde seg til noe nytt. Men på den andre siden har du friheten i å kunne si nei en dag om jeg ikke har mulighet/orker å jobbe.

Jeg er litt sliten om dagen. Har liksom aldri tid til å hente meg inn igjen.. Men tenkte å gjøre noe med det til neste uke - da reiser jeg bort noen dager - bort fra alle avtalebøker og forpliktelser, for å bare dykke ned i en god bok og slappe av. ;)

Takk til dere som trofast er innom og legger igjen gode beskjeder! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Det er så merkelig å lese det du skriver, fordi det er så likt mine tanker om det å være sykepleier. Og det å få gitt pasientene det lille ekstra.

Jeg strotrives med 50% natt. Nå har jeg en fri periode på 10 dager, er litt lenge syns jeg, de har ringt fra sykehuset ett par ganger men da har det ikke passet. Skal opp der idag og skrive opp når jeg kan jobbe...

Må nesten stikke nå, men kommer innom senere idag.

klem fra Bertine :klem_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Lilja!

Ja, nå vare det jammen på tide med en lyd fra deg igjen! ;)

det er godt at du har det bra! Men pass på å ikke slit deg helt ut!

synd at du ikke har fått noe fast ennå, men det kommer nok skal du se!

Jeg har jo nå begynt i andre!! Det er bare kjempe deilig! Skal ut i psykiatripraksis på mandag, og være der i 8uker! Gleder og gruer meg! Gruer meg fordi det er noe ukjent...og gleder meg fordi jeg skal lære masse!

Ha det bra så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fredslilja

Jeg forstår du har det travelt. Du har jo en jobb som krever mye av deg som menneske, og du har et liv som ikke er bare jobb. Men det er hyggelig å se deg her av og til.

Synd du ikke har fått noe fast. Håper noen av engasjementene og ekstravaktene kan bli av mer permanent karakter.

Ønsker deg noen gode høstdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...