Gå til innhold

Langs veien....


Fredslilja

Anbefalte innlegg

Gjest baby-E

I neeeeed u!!!

Holder på med hjemmeeksamen, og skal drøfte følgende problemstilling...

Kan du hjelpe meg?

"hvor avhengig er vi av å kunne sykepleieteori og sykepleieprosessen for å skrive en god pleieplan"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Nå er det lenge siden jeg har fått satt meg ned og skrevet i dagboken min her.. Tiden har bare løpt fra meg i det siste. Jeg prøver å sjonglere mellom praksis, jobb, husarbeid og sosialt liv.. Noen ganger kan det nesten bli for mye, men jeg tror jeg liker det egentlig. Elsker å ha mye å gjøre. Liker det å kunne ha et åpent hus, et sted hvor venner vet at de er velkomne - hvor de kan slappe av, være seg selv og føle seg hjemme! Det var et sånt hjem jeg alltid har drømt om - et sted hvor der er mer enn husrom, men også hjerterom! :kul:

Det er så koselig når venner og familie kan kommer over for å spise frokost, middag eller kveldsmat. Hvor vi kan snakke om alt og ingenting eller bare være stille sammen! Håper jeg alltid kan ha det sånn! Håper den dagen jeg får barn, at jeg kan holde på samme tradisjonen. Jeg ønsker å bli en mamma som baker boller og inviterer barnas venner over for å spise boller og drikke kakao! Jeg ønsker å være en mamma som lar barna ha overnattingsgjester. Å, som jeg håper jeg kan bli mamma en dag.

Bare 3 uker igjen så er jeg visst ferdig med bacheloren min. Da er jeg ferdig utdannet sykepleier. Utrolig hvor fort disse tre årene har gått, selv om det i noen praksisperioder har føltes som om hver dag har vart et helt år. Men det har vært mye moro! Elsket å være på operasjonsavdelingen, det var virkelig et sted jeg trivdes.

Det som gjorde mest inntrykk var egentlig miljøet som var der, og hvordan de møtte og behandlet pasienter. Det var en atmosfære av respekt. Det så jeg spesielt når pasientene lå i narkose og på en måte var fratatt all egenomsorg. Da var det så godt å se at personale behandlet dem med verdighet og omsorg. Og jeg har ingen betenkligheter med å la de passe på meg om jeg blir syk en gang og må opereres.

Jeg har hatt mye kontakt med exen i det siste, og det gjør meg litt forvirret. En liten del av meg savner han, tror det mest det er det at han har en egen evne til å få meg til å le på en hjertelig måte. Han er så morsom! Men det hadde aldri vært aktuelt å komme sammen igjen, hvertfall ikke fra min side.. Så da bare kjenner jeg litt på savnet, og så tusler jeg videre... Mot nye jaktmarker! :-)

Tusen takk jenter for at dere har holdt liv i dagboken min og lagt igjen hilsener. Skal nok komme oftere innom fremover :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

heisann Lilja!

Akkurat et sånt hjem du beskriver har jeg også. Å det er så utrolig hyggelig! At venninner kan bare komme over når de vil.

Jeg gleder meg selv, masse til å blir mor en dag, håper jeg virklelig kan det! HAr bestemt meg for at mitt hjem alltid skal stå åpent! Både for venner, familie og barns venner!

Ja, tenk, nå er det ikke lenge igjen til du er ferdig som sykepleier!!Har du søkt noen jobb ennå eller?

Å jeg jeg begynner jo som du veit på skolen igjen den 18 august!!! Det er som om en drøm endelig går i oppfyllelse! Jeg gleder meg virkelig å ta fått på studiene igjen!

Håper du får en forstatt fin uke!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig å se deg igjen.

Forstår godt at du har det travelt nå like før du er ferdig.

Det er fint når venner og familie vet at ens hjem er åpent. Du kommer sikkert til å bli en slik mor som du beskriver en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det endelig helg, og det er vidunderlig deilig.

Det har forsåvidt vært en grei uke. Begynte jo bra med noen fridager, ellers har det vært praksis for alt. Jeg begynner å kjenne på at det ganske skummelt at jeg på øyeblikket er ferdig sykepleier. At om noen få uker står jeg alene med ansvaret. Samtidig kjennes det godt, jeg føler jeg er et helt annet sted nå enn da jeg begynte på studiet, og jeg gleder meg til å jobbe! Liker virkelig å ha en arbeidsdag som er fyllt med mennesker og forskjellige menneskeskjebner. :hjertesmil:

Vennegjengen var samlet hos en venninne i går kveld. God mat og idolfinale stod på menyen. Det er så godt å komme sammen med vennene mine, ser virkelig hvor mye de betyr for meg. Jeg er ekstremt 'avhengig' av å være sosial. Det å ha masse å gjøre, mange å være sammen med. Allikevel tror jeg at jeg går for en rolig hjemmekveld i kveld. Det har gått i ett i det siste, og det frister å skru ned tempoet litt. Kanskje jeg skal bake noen amerikanske muffins etterpå, finne en film og bare raste i sofaen i kveld. :wink:

Det går mot sommer, selv om ikke været utenfor skulle tilsi det. I går var det skikkelig høstvær. Det blåste gufsete og regnet godt. Men jeg vet at det går mot sommer. En del av meg liker det, en annen ikke. Det er nydelig med lange varme sommerdager, men på den andre siden stopper ting litt opp om sommeren. De vanlige aktivitetene blir lagt ned, folk reiser bort - og det blir mange dager uten program. Men det blir nok bra. Kanskje jeg møter på drømmemannen i sommer. Man vet aldri..... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det virker litt skummelt å skulle være klar til å stå med så mye ansvar, men du vil sikkert ha kolleger rundt deg som vil kunne støtte deg. Dessuten - du har lært mye i studietiden din, så du kan sikkert det som skal til. Så vil erfaring gjøre resten.

Har du en jobb i sikte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke. Lite motiverende når uka begynner med at man ikke får sove, våkner til øspøs regnevær, folkene som jobber der jeg er i praksis bjeffer til hverandre. Men trossalt, har jeg det bra sånn egentlig.

Helgen har vært flott. For en gangs skyld var det ikke fullt program i helgen, så jeg har fått tid til å pusle litt rundt. Fikk vasket en haug med maskiner, ordnet litt med fotoalbumet, skrevet litt på en skoleoppgave, sett litt fotball, lest en bok jeg har hatt stående i bokhyllen svært lenge og bare slappet av. Kjempedeilig, men hverdagen kommer allikevel altfor fort etter en helg..

Bettie - jeg har søkt på noen jobber, men ikke fått noe enda. Ganske vanskelig å få noe fast som sykepleier om dagen, hvertfall her jeg holder til :-? Men det ordner seg forhåpentligvis tilslutt!

Nå skal jeg på middag hos en venninne. I morgen skal jeg på konsert med et lokalt band, onsdag blir det besøk igjen, torsdag får jeg noen andre venner på besøk. I helgen skal jeg jobbe.. Tror det kan bli en god uke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått et det ikke er like enkelt å få jobb som nyutdannet sykepleier - selv om jeg ikke forstår hvorfor. Det er jo et stort behov for sykepleiere både innen sykehusene og andre steder. Den erfaringen jeg har gjort er at sykepleiere - de går sjelden. De iler og småløper hele tiden for å rekke alt som skal gjøres, og da må det jo være for få på vakt.

Ønsker deg lykke til med jobbsøkingen. Det er nok en jobb som er din et eller annet sted på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jeg ferdig sykepleier :hoppe:

Og den siste evalueringen jeg fikk var jeg kjempefornøyd med. Så nå er det over.. 3 år med masse slit... Selve studiet har ikke vært så hardt teoretisk sett, men kombinasjonen med masse praksis, oppgaver og obligatorisk opplegg har vært ganske krevende til tider. Men nå er jeg i havn. Jeg har fått bachelorgraden min.. Var en ganske så snodig opplevelse å gå til sykehuset som sykepleierstudent og gå ut derifra som sykepleier. :wink:

Nå har jeg noen dager fri før jeg begynner i sommerjobben. Skal bli godt å sove lenge noen dager og bare ta livet med ro. Merker jeg er sliten nå.. De siste dagene har jeg omtrent sovnet før jeg har fått lagt meg ned på puta..

I kveld kommer noen venninner over på besøk. Tenkte å lage en lasagne eller noe til de.. Skal bli så koselig med ordentlig skravlekveld igjen, uten å tenke på å måtte komme meg i seng for jeg skal opp før solen gryr. :-) Resten av helgen har jeg ikke de store planene. Må få vasket leiligheten, ordnet noe i byen, kanskje se kamp. Uansett skal jeg bare kose meg glugg ihjel :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så nå er du virkelig en av de hvitkledde englene.

Du har vært gjennom et studium med mange utfordringer og ikke bare dans på roser. Men nå er du ferdig.

Gratulerer så mye som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har første ordentlige fridagen på lenge, og det er ubeskrivelig deilig. Sov nesten 12 timer i natt, og våknet opp som et nytt menneske.

Har puslet rundt hjemme, fått vasket leiligheten, tatt oppvasken og handlet inn for helgen! Så nå ser det noenlunde anstendig ut her.

Går bare rundt og smiler i dag. Føles så rart å være ferdig på skolen. Nå har lille meg blitt noe, jeg har fått meg en utdannelse. Samtidig føles det veldig riktig. Jeg er fornøyd med valg av yrke. Selv om alle prøvde å overbevise meg om at jeg måtte satse på noe mer omfattende og 'høyere' på grunnlag av det resultatet jeg gikk ut med fra vgs. Men jeg angrer ikke. Jeg har ikke lyst til å pese og bruke hele livet på å bygge meg opp en god karriere, status og en fancy tittel. Jeg har lyst på en jobb jeg kan trives i, hvor jeg føler jeg utgjør en forskjell. Og jeg tror jeg har funnet min plass..

Nå skal jeg bare smile videre og nyte lørdagen!

Takk baby-E og Bettie for koselige hilsener! Varmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Hei hei :vinke:

Lenge siden jeg har besøkt dagboka di nå!! :o

Gratulerer kjempemye med fullført utdannelse!!!!!!!! :tommelsmil:

Du er så heldig! Det må være sinnsykt deilig å være ferdig!! :Hehe:

Håper du får en flott helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...