Gå til innhold

Bloggen om det underlige kjaset om mat og trening og det perfekte kroppen


Matvraket

Anbefalte innlegg

Har lenge gått med tanker om å starte opp en blogg, men så er det noe som stopper meg...Hvorfor skal jeg utlevere hele livet mitt og alle tankene mine på internett, for mennesker jeg overhodet ikke kjenner? Men så i neste sekund sier det indre at jeg skal gjennomføre det..... shit happends...... her er jeg!

Så hva skulle bloggen handle om? Jeg er ikke overflink på noen områder, hverken sminke, mote eller interiør...Så hva er det som for tiden opptar meg da? Foruten om den gamle trallen av hva hverdagen innebærer... jobb jobb og atter jobb..... Som mange andre har jeg også satt meg det nyttårsforsettet med å bli et nytt og sunnere menneske... Ånei tenker du, ikke enda et slikt tragisk nyttårsforsett som blir holdt i maks to uker og thats it! Nei, her kommer unntaket! For alle regler har et unntak, og jeg er unntaket i meg selv, liker jeg hvertfall å tro...Tiden får vise.. Jeg skal faktisk ikke ha det på meg at dette er atter et underlig nyttårforsett for sant skal sies, jeg startet faktisk i oktober måned - men så tok jeg en liten julepause...Eller, med litt ettertanke så startet jeg faktisk i fjor våres, men jeg tok også en liten sommerpause..Merkelig det der, disse pausene blir lange og uhåndterlige og gjør at jeg må starte på nytt hver gang... Men nå, denne gangen...ja denne gangen skal jeg klare det....Neida, det er faktisk litt sant i det at jeg tok bare en pittepitteliten juleferie hvor treningen ble lagt på hylla og matspisingen tok ( litt ) overhånd...

Nok pjatt...... Jeg er en 29 år gammel jente, og uten å røpe for mye om meg selv så bor i en liten koselig by på Østlandet. Jeg jobber i staten og liker å tro at jeg gjør nytte for meg der. Til tider kjennes det ut som jeg er slave, men...jeg liker å tro at jeg gjør noe fornuftig. Jeg er gift, har enebolig og bor sammen med mann, kattepus og litt hybelkaniner dann og vann.....Enn så lenge så er det bare oss....

Dagene går som sagt med til slavedriving, men utenom det forsøker jeg å fylle dem med vennekos og annet hyggelige ting..Og inni der kommer også det som opptar meg mye om dagen og som bloggen skal ( for det meste ) handle om..Trening og kosthold....

Nettopp, trening og kosthold! Ett ord: intetanende.....Thats me!! jeg liker å tro at jeg gjør det riktig, men det kan kanskje være feil til tider. Derfor er det veldig fint med innspill fra folk som har lyst til å komme med råd og bruke tiden sin på min blogg...

Jeg tenker at en blogg kan hjelpe meg med å holde inspirasjonen og engasjementet. At jeg på en dårlig dag kan gå tilbake og lese hvor flink jeg var og hente igjen litt motivasjon. at jeg kan ha en slik regelbok på meg selv, en blogg som drar meg litt i øra...Og gjerne også noen lesere =)

Så.... siden dette skal handle om trening og kosthold bør jeg kanskje komme meg til poenget. Jeg veier 66 kilo, er ca 172 høy og HATER å trene. Jeg ser på trening som et onde! Jeg ser fordelen med det, men har lissom ikke blitt bitt av denne treningsbasillen som folk så fint skryter av: Jeg bare MÅÅÅ trene ellers føler jeg meg så dårlig...Hmmm har ikke kommet dit enda.

jeg er medlem på et treningsstudio som min kjære venninne fikk meg skrevet inn på i oktober måned. Vi var flinke frem til jul, og nå er det pån igjen! Vi starter opp igjen på mandag! Da er det full rulle!

Mine planer: kroppen skal strammes opp og sjokoladen skal av! Magen har fått et merkelig utseende i form av en "ball" lignende fasong...Rumpa har på en mystisk måte blitt litt hengete og flat??!! Og lårene, herregud ord kan ikke forklare! Hva skjedde der? De har blitt store, dissete og hullete!! Ja du leste riktig! hullete! Om du kun ser mine lår vil du anslå min alder til 60 pluss! Ikke overdrevent! Noe gikk galt der!

I alle mine år har jeg hørt: du må spise mer jente, du må legge på deg..Du er så tynn blablabla....Vell, come over and see me now.....bang!! Jeg liker ikke den jeg har blitt! Men jeg kan takke meg selv når alt jeg kommer over av snop trykkes inn i kjeften som en annen siklende hund! Der har du meg, jeg kjedespiser, trøstespiser, kosespiser og sosialspiser....jeg spiser rett og slett alt for mye! Og jeg hater å lage mat! Herregud, en hver idiot skjønner at dette går dårlig!

Men, nå har jeg innført total godisnekt og brusnekt! Det må til! alle påpeker at det må være lov å unne seg selv en liten godisdag i helgen, men ikke denne damen! For hun spiser dermed for de siste 6 andre dagene hun ikke får lov å spise...Så da er det full stopp! Jeg hadde trodd dette skulle bli et endeløst mareritt da jeg startet forrige helg, men tro det eller ei...Det har gått bra! vel, noe av bloggideen er jo å få ut frustrasjonen og ha noe å gjøre når suget er som værst...Men null godis den siste uken er gjennomført! Ei brus heller!

Kostholder ellers er faktisk bra...Men så er det store spørsmålet, hvpr mye skal man spise og hva??? Jeg er totalt på grunn på dette området. God no idea!!! Så kanskje jeg kan lære litt her inne=)

MEr eksakte ting skal jeg komme tilbake til....nå venter faktisk en varm god seng for jeg er så stuptrøtt av denne dagen, så får komme sterkere tilbake imorgen.

Jammen meg fikk jeg ut et par tanker på et internettark.....hm...med litt ettertanke hjalp det jo på sukkersuget som kom kastet over meg istad..=)

so long people!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest henriett3

Lykke til med bloggen din! :)

Skal følge med :)

(fikk litt dårlig samvittighet når du skriver om at du har godisnekt og jeg sitter her med feit og god kryddersjokolade :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag... Søndag.....Søndag er egentlig en ganske god dag. En dag uten plikter, men som alltid ender opp med å gjøre alt det man ellers ikke rekker uken igjennom. Søndag er også dagen hvor man til stadighet kikker på klokken med gru i magen fordi mandagen nærmer seg! Søndagen burdte være en joggebuksedag i sofaen med en stor godisskål, teppe og en god film.....

Hyggelig at du stikker innom henriett3 =) Det går fint, jeg unner alle andre sjokolade - men kryddersjokolade må jeg virkelig innerømme at jeg faktisk ikke tidligere har hørt om. Chilisjokolade derimot har jeg smakt, og det er faktisk godt!! =) Og vips så ble bloggen om sunnhet forvandlet til bloggen om anbefalinger på ulike sjokolader :gjeiper:

Så var det litt om meg da.... :

KOSTHOLD:

Jeg er, som tidligere nevnt, en hund! Jeg kan fint sette frem en skål med godis og vips så er den borte og jeg har rett og slett glemt å virkelig smake på det. Det går rett inn og ned.....

Jeg er ikke særlig god på kjøkkenet, så det blir mye enkel mat og junkmat. Jobbsammenhengen her i huset medfører også at det ikke blir middag hver dag heller.

Jeg kan spise alt.....Jeg synes synd på maten min som ligger i skapet med et eneste formål; å bli spist..Derfor må jeg hjelpe den :sjenert: Jeg leter etter noe å spise og jeg kan spise hele tiden. Jeg spiser mye, gjerne ofte mer enn mannen min og andre av venninnene mine... Jeg er veldig glad i loff, smør, majones, brus, sauser, fløtegratinerte poteter og feite biffer.... ved pommes frites så bades dem i majones og ketchup. Det er faktisk helt utrolig at jeg ikke ruller!! :fnise:

Jeg har i grunnen null peiling på proteiner, karbohydrater og alt....

Nå som mitt nytt og sunnere liv har startet har jeg derfor kuttet ut alt av godis og brus. Det må jeg, ellers blir det bare surr..... Jeg spiser mye frukt istedenfor og det blir mye salater. Jeg vet overhodet ikke om jeg spiser nok eller for lite - eller riktig for den saksskyld men jeg føler mer kontroll på kostholdet og at det er mer riktig enn før. Jeg har kuttet ut majonesen, smøret og junk generelt. Jeg skal ikke nekte meg det, men så langt som mulig unngå det. I de tilfeller det må til, skal jeg ikke bade pommesfrites i majones eller spise som en hest. :fnise:

Eksempler på hva jeg spiser:

Frokost:

grove knekkebrød med magersmøreost med gjerne tomat eller paprika på . To stk! ELLER.

Havregrøt med blåbær eller nøtter. ELLER

protein pannekaker

Lunsj:

Forsøker å holde meg til salat med enten tunfisk eller kylling.

Mellommåltid:

Tørket frukt i form av tørket mango/aprikos eller annet. Har forresten hørt at det er litt sukker i dette, men jeg tenker at det må være bedre enn sjokolade.

Eller en skål med oppskåret frukt. Mmmmmm.... :rodmer:

Middag: her forsøker jeg å fylle halve tallerken med salat eller grønt. Og mindre av alt det andre...

Kvelds:

faktisk så pleier jeg å være mett til kvelds..Og det er en forandring! Før så var jeg sulten til kveld sog trykket inn noe usunt. Nå er jeg svært sjeldent sulten om kvelden, og i så tilfelle blir det litt frukt eller knekkebrød.

Jeg unner meg selv en kopp kaffe om dagen. Ellers går det i vann eller grønn te.

Jeg vet ikke om jeg spiser riktig, eller for mye eller lite..Min tanke er at jeg hvertfall spiser BEDRE enn hva jeg gjorde....Og tenker som så at bare ved å kutte ut brus og godis og junk så hjelper det mye på!!

TRENING:

SOm tidligere nevnt er jeg innmeldt på treningsstudio. Jeg liker ikke å trene, men jeg forstår at det må til.

Mitt mål er å trene to ganger i uken. Forholdsvis styrketrening.

Målet med treningen er å stramme opp, først og fremst mine hullete lår! :kjefte:

Målet er ikke å gå så vanvittig mye ned i vekt, for vekt er noe jeg har et anstrengt forhold til! Jeg nekter å sette meg selv på noe vektdiett, eller å til enhver tid veie meg. Jeg ønsker å gå ned i fettprosenten, slå litt hull på mageballongen men bli strammere i fisken! DER sa jeg det: Strammere i fisken!! Det er målet!!!!

Så det var litt om kosthold og trening,.......

Jeg håper så inderlig at dette er noe jeg kan leve med. Jeg vet at mange setter seg svært høye mål og starter fint men så dabber det av etterhvert. Det blir rett og slett for strengt. Jeg har ikke tenkt å leve på godisnekt for evig tid, men tenkt til å teste meg ut og se hvordan jeg takler det. Nå jeg tillater meg selv skal jeg kunne begrense meg og minimere det hele..... Jeg ønsker å finne en måte å kunne leve med dette, derfor er det viktig å ikke nekte seg selv alt - men redusere det...thats my spirit!!! =)

Nå skal søndagen by på litt rydding....også blir det en god kopp kaffe under teppet i sofaen :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Dagen i dag... Søndag.....Søndag er egentlig en ganske god dag. En dag uten plikter, men som alltid ender opp med å gjøre alt det man ellers ikke rekker uken igjennom. Søndag er også dagen hvor man til stadighet kikker på klokken med gru i magen fordi mandagen nærmer seg! Søndagen burdte være en joggebuksedag i sofaen med en stor godisskål, teppe og en god film.....

Hyggelig at du stikker innom henriett3 =) Det går fint, jeg unner alle andre sjokolade - men kryddersjokolade må jeg virkelig innerømme at jeg faktisk ikke tidligere har hørt om. Chilisjokolade derimot har jeg smakt, og det er faktisk godt!! =) Og vips så ble bloggen om sunnhet forvandlet til bloggen om anbefalinger på ulike sjokolader :gjeiper:

Nå skal søndagen by på litt rydding....også blir det en god kopp kaffe under teppet i sofaen :kaffekopp:

Du må prøve kryddersjokolade en gang altså! Kjøpes på den gode smak. Skal prøve chillisjokolade jeg da :gjeiper:

Ha en god søndag videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen god morgen....Eller er det egentlig det? Sjeldent at en mandagsmorgen er god....

Jeg må kanskje nevne at jeg er langt fra noen morgenmenneske, men denne slavedriveren av en sjef vet å få meg opp på jobb før alle andre!

Mandager i seg selv er noe herk, morgenstund er tull i grunn! Men som om mandag i seg selv ikke er ille, så var starten på min dag enda verre...Dro frem noen jeans fra skapet, som jeg ikke har brukt på en liten stund - men som jeg vet har vært brukanes! Tror du ikke disse hersens buksene er trange??? Hva skjedde????? Jeg fikk dem jo på, til syvende og sist..Men det så også ut som jeg danset salsa for å få de over disse hullete lårene mine! MAKAN!!

Denne herlige starten på dagen resulterte i at jeg gikk sporenstreks og pakket gymbaggen og er klar for trening etter jobb!!!! Dette skal vi ikke ha noe av!! Så da fikk jeg meddelt det også, trening etter jobb!

Bortsett fra det ble det laget proteinpannekaker i går. Det gikk faktisk fint med kostholdet også. Holdt meg laaangt unna godisen, til tross for at jeg serverte min mann dette da han satt og gråt over kjøkkenbordet for at alle skaper var tomme...

Så får vi se hva denne dagen byr på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dagen er allerede godt i gang.....Lunsjen er inntatt og snøen laver ned!

Dagens måltider hittil har bestått av ( ja for dette er jo en blogg om kosthold og trening)

Frokost: to stk proteinpannekaker med et glass vann

En kopp kaffe.

tre stk gulerøtter.

Lunsj: bolle med salat og kylling. Glass vann.

I grunnen sitter jeg her og har kjempe lyst på en kopp grønn te....Men herregud å lite væske denne kroppen tåler, flyr jo på toalettet som om jeg skulle fått betalt for det.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, dagen er allerede godt i gang.....Lunsjen er inntatt og snøen laver ned!

Dagens måltider hittil har bestått av ( ja for dette er jo en blogg om kosthold og trening)

Frokost: to stk proteinpannekaker med et glass vann

En kopp kaffe.

tre stk gulerøtter.

Lunsj: bolle med salat og kylling. Glass vann.

I grunnen sitter jeg her og har kjempe lyst på en kopp grønn te....Men herregud å lite væske denne kroppen tåler, flyr jo på toalettet som om jeg skulle fått betalt for det.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det å skrive fra mobilen viste seg å ikke være fult så enkelt som antatt...derav dobbelposting og en jajaposting..soooorryyy..

Vel, mandagen kom fort.og brått.og forsvant likedan. Jeg hsr kommet meg helskinnet gjennom denne dagen også, selvom det vare nære på knall.og fall på isen istad...

Dagens kostold er som nevnt over pluss etlite måltid i form av etkenekkebrød og en proteinpannekake før trening og kylling i hermetisktomstsaus til middag...helt riktig, det smakte.dritt om jeg skal si det selv...søkteette sunne oppskrifter på nett som innebar kylling og denne dukket opp...skal aldri lage den igjen. Siste rest er lagt igjen på en skål til min mann, så får vi se om han spiser det opp....

Ellers ble det trening etter morningens sjokkopplevelse.... Treningen konsentrerte seg om ben....

Jeg er langt i fra sikker om jeg gjør en god trening, men jeg kan kanskje vurdere det i morgen når stølheten tar meg... Har ikke helt forstått.dette med.pause mellom hver repetisjon....da blir man lissom aldri supersliten... Og hva med vekten, skal man legge på så mye at det gjør vondt og man ikke orker mange gangene eller skal man ta det slik at man faktisk klarer å gjennomføre økten???

Så ser jeg på disse ragmagre jentene som gjennom hele min treningsøkt står på steppemaskinen og stepper seg grønne i trynet....... For en iver.....!!!!! Men hvorfor stå der i halvannen time???

Nå har jeg kræsjlanda i senga.... Ikke mange.timene til vekkeklokks ringer igjen.. atter en treningsøkt imorgen men det blir ukens siste. Torsdagen reiser jeg avgårde på ( en velfortjent etter min mening-) hyttetur med jentene..vi bestemte nemlig at siden snøen ikke kom til oss så skulle vi oppsøke den på fjellet... Joa det var jo veldig smart tenkt når jeg titter ut av vinduet og et hvitt teppe dekker hele fasaden og litt til.... Men en tur i seg selv med.godjentene blir bra:-) og et par dager fri fra jobb enda bedre...

Utfordringen er kostholdet, men..... Jeg tar utfordringen på strak arm! Men.... Torsdag er lenge til...

Nå er det natta.... Skal sovne inne til lyden av måkebiler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagen.....Dagen etter mandag! I grunnen er tirsdagen verre enn mandag! Det er litt mer dagen derpå dagen! Men jeg kom meg ut av sengen idag også, med nød og neppe.......

Dagen startet med havrgregrøt med banan og blåbær...Skal ærlig innrømme at jeg ikke spiste opp alt, for det var ikke særlig godt! men jeg fikk nå i meg litt.

Har fått på meg en jeans som strammer litt ekstra, merkelig nok gjør alle buksene mine det..Men nå er jeg også i den perioden av måneden hvor kroppen påvirkes av en indre faktor og alt eser ut og sukkersuget melder seg..Dette skal bli spennende!

Treningen venter etter jobb idag også............

Ellers er det lite som skjer en tidlig morgen....

Ill be back

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en dag over....dette går jo som en drøm! Nå er det faktisk halvannen uke uten brus eller godis eller noen form for junk! :popcorn: Faktisk veldig stolt av meg selv! Ikke det at jeg ser noen resultater, men det er kanskje for mye forlangt? Når kan det forventes?

Dagens kosthold:

Frokost: havregrøt med blåbær og banan, glass vann

kopp kaffe.

Lunsj: tomatsuppe og frukt

Mellommåltid: grønn te og en proteinpannekake.

Før trening: frukt

Middag: gryte med kyllingkjøttdeig og halve tallerken med salat.

Har oppdaget FUN light....står at det er kun to kcalorier per glass og uten sukker? Er dette virkelig sant??? Kan jeg drikke dette med god samvittighet?

Ellers ble det trening idag..HARD trening for jeg kjenner det virkelig i kroppen nå!! Gruer meg allerede til imorgen....

Ellers så venter hyttetur imorgen med jentene :rodmer: Så dette blir det siste innlegget på et par dager!

Men ill be back =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...