Gå til innhold

Eggløsning & Angrepille


Gjest ms_kwang

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang

Ok så kondomen sprakk tidlig denne morgenen.

Har akkurat vært på apoteket og svelgt en angrepille.

Men, jeg føler på meg, og jeg tror at jeg har en eggløsning nå, eller at den starter ganske snart. (murring og småvondt i nedre del av magen som jeg hele tiden har under eggløsning:fnise:)

*typisk min flaks da!*

Men er angrepillen like sikker? (er jo ikke gått mer enn 12 timer heller etter samleie)

Takker for svar, å ha en god helg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å skremme deg, men NEI. Den er ikke like sikker. Angrepillen virker kun ved å forhindre eggløsning, den har ingen dokumentert effekt mot befruktning.

Et alternativ er å gå til legen og få satt inn en spiral med en gang.

Hilsen en som også opplevde sprukket kondom, og hvor angrepillen hadde null effekt, selv om jeg tok den innen 12 timer. (Jeg visste ikke før etterpå at den har så liten effekt ved eggløsning...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta om "angrepillen"

Hva er nødprevensjonspiller?

Det er p-piller med høyt innhold av aktivt hormon som kan benyttes til å hindre en eventuelt oppstått graviditet i å utvikle seg i opp til 3 døgn etter et ubeskyttet samleie.

Når har jeg bruk for nødprevensjon?

Hvis du er redd for at du er blitt gravid etter et samleie hvor du ikke har brukt beskyttelse, eller hvis kondomet er gått i stykker i forbindelse med samleie.

Hvor sikker er angrepillen?

Pillen forhindrer sannsynligvis 75-80 prosent av graviditetene, men den er mindre sikker enn hvis du i forveien hadde brukt for eksempel p-piller korrekt.

Hvordan virker nødprevensjon?

Hormonene i angrepiller hindrer egget i å utvikle seg, og påvirker slimhinnen i livmoren slik at egget ikke kan utvikle seg ytterligere der.

Hvordan får jeg tak i nødprevensjonspiller?

Pillene fås nå reseptfritt på apoteket. Husk at du skal starte på nødprevensjonen innen det er gått 72 timer fra det ubeskyttede samleie. Derfor kan du godt vente med å kjøpe pillen til neste morgen, men du bør kanskje ikke vente en hel helg.

Hvis du tar annen medisin, bør du være oppmerksom på at visse medikamenter kan redusere effekten av nødprevensjonen.

Har nødprevensjon bivirkninger?

Ja, kanskje vil du oppleve brystspenning, kvalme, oppkast og muligvis blødning. Hvis du kaster opp innenfor 1 time etter at du har tatt nødprevensjonen bør du som nevnt kontakte din lege med henblikk på om du skal ha flere piller.

Kan jeg bruke nødprevensjon i stedet for annen prevensjon?

Nei, nødprevensjon er kun en nødløsning.

Jeg vil ikke bruke nødprevensjon i form av p-piller, finnes det andre muligheter for å unngå graviditet hvis jeg har vært uheldig?

Du skal henvende deg til din lege og snakke om eventuelt å få lagt opp en spiral (IUD) i stedet. Hvis det blir gjort innen det er gått fem dager etter det ubeskyttede samleie, er det sannsynlig at graviditet ikke vil utvikles.

Det er viktig å være oppmerksom på symptomene i ukene etter opplegging av spiral. Hvis du får smerter eller blødning skal du snakke med din lege om det, fordi spiralen ikke beskytter mot eventuell graviditet utenfor livmoren. Du skal også gå til kontroll hos din lege 2-3 uker etter opplegging av spiralen for å sjekke at alt er i orden.

Hvis nødprevensjonen ikke virker, hva da?

Hvis undersøkelsen 2-3 uker etter et ubeskyttet samleie viser at du likevel er gravid, blir du nødt til å ta stilling til om du ønsker abort eller om du vil beholde barnet. Legen din vil hjelpe deg med de nødvendige praktiske foranstaltninger. Hvis du er under 18 år og ønsker at dine foreldre ikke skal vite noe om din graviditet i første omgang, skal du snakke med din egen lege også om det. Under alle omstendigheter gjelder det å finne en løsning hurtigst mulig før det er for sent å foreta en abort.

Etter et opplegg av Erik Fangel Poulsen, spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...