Gå til innhold

Skal babyen regulere maten selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sønnen min på 2 mnder pleier å spise 125 ml til hvert måltid,men igår kveld skreik han helt hysterisk etter han fikk flasken og skreik som i følge babyspråket skal bety at han er sulten.

Så jeg laget 125 ml til får å se om han ville ha litt mer,å han slukte hele flasken.

Har ikke tenkt noe over at han spiste " for mye" for trodde babyer skulle regulere selv hvor mye de vil ha akkurat som når du ammer.

Men snakket med tanten min idag å hun mente at jeg ikke må gi han så mye for han skal ikke overspise.

Så skal jeg begrense maten til han? Eller regulerer han det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Nå har jeg aldri gitt mme, men tantebarna mine har fått det. De har regulert seg selv så lenge det har vært under en liter mme i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri gitt mme, men tantebarna mine har fått det. De har regulert seg selv så lenge det har vært under en liter mme i døgnet.

Okey takk for svar! :)

Tanten min har fem unger selv så hun har mye mer efaring med barn enn meg,derfor jeg ble veldig usikker.

Skal ikke være lett å være mor for første gang å være usikker hver gang noen mener at det er feil det du gjør hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Men det spørs jo når hun fikk barn. Før skulle man ikke amme mer enn hver fjerde time heller ;) Håper du får svar fra noen mme-mammaer da som kan dette bedre enn meg :) Min intuisjon sier jo at om barnet er sultent er det en selvfølge at det skal få mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Før så ga man gjerne mat etter klokka,nå har man gått bort fra det og lat babyen regulere selv. Er usikker når det gjelder mme,for de skal vel ikke overstige en hvis mengde pr døgn men det står på pakken regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spørs jo når hun fikk barn. Før skulle man ikke amme mer enn hver fjerde time heller ;) Håper du får svar fra noen mme-mammaer da som kan dette bedre enn meg :) Min intuisjon sier jo at om barnet er sultent er det en selvfølge at det skal få mat!

Hennes yngste er vel 16 år så begynner å bli en stund siden ja :P

Ja at det var riktig å gi han mer mat tviler jeg ikke på,for han visst mer sulten.

Men ble usikker på nå om jeg burde kanskje bare gitt han halve flasken også stoppet eller om jeg skal gi til han ikke ville ha mer.

Etter å drukket en flaske til så virket han hvertfall fornøyd å sovnet raskt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før så ga man gjerne mat etter klokka,nå har man gått bort fra det og lat babyen regulere selv. Er usikker når det gjelder mme,for de skal vel ikke overstige en hvis mengde pr døgn men det står på pakken regner jeg med?

På pakken står det bare veiledene hvor mye jeg kan prøve med,men det står også at barnet kan ha behov for mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

På pakken står det bare veiledene hvor mye jeg kan prøve med,men det står også at barnet kan ha behov for mer eller mindre.

Da ville jeg gitt til han ikke ville hatt mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to barn om kun har fått mme. Mine var selvregulerende, ville de ikke ha så tvang jeg dem ikke og ville de ha mer så fikk de mer.

Det eneste du skal tenke på er å gi mer enn 1 liter i døgnet, men da begynner de som regel å bli så store at du kan gå over på velling eller evnt grøt.

Man lar for all del ikke babyer hyle av sult selv om de får mme, så ikke hør på "gamle" damer som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Mmebarn skal få lik tilgang på mat som mm barn. Det fikk vi beskjed om da jenta vår var liten (og spiste mye mer enn de andre mme-barna vi kjente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi så mye han vil ha! :)

Det er ingen begrensning på mengde i døgnet lenger, det var det før.

Snuppis har vært flaskebarn hele tiden og har regulert maten selv. Hun følger kurven sin i vekt og er frisk, sterk og glad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at de kvitter seg med overskuddet selv ved å gulpe det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er for mye kommer opp igjen, ja. Og det er vanlig at de er sultnere på kvelden enn på dagen fordi de spiser seg opp for en lengre søvnperiode på natten.

Pønki spiser nå en liten grøtsporsjon, bader og får så en flaske med 210 ml og da går ofte hele ned. Hun er riktignok 6,5 mndr, men det sier noe om hvor sulten hun er på kvelden. (Og sover da 11 timer i strekk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han gulpet hvertfall ikke etter han spiste 2 flasker,å gulper generelt veldig sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi den mengden barnet vil ha du. Vår var også MME-barn fra 4 mnd. av, og han fikk det han hadde lyst på, enten det var mindre eller mer enn anvisningen tilsa. Ble det litt for mye for slukhalsen, så gulpet han det opp igjen. Han gulpet heller ikke ofte.

Og han var en blid og fornøyd baby som fulgte sine kurver helt flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...