Gå til innhold

Rainbows treningsnarkomani


Rainbow

Anbefalte innlegg

Har tenkt mye på om jeg skal ta Les Mills Combat. Prøvd å regne meg fram til om jeg rekker å trene en hel time noen dager i uka før jobb, men må spørre samboer om det er ok for henne om jeg gjør det, for da er jeg ikke ferdig før hun står opp som jeg har vært hittil. (Da vi sto opp likt og jeg trente om morran trente jeg på soverommet for å ikke være i veien, men jeg må komme igang tidlig nok for å ikke komme for seint på jobb, og da kan jeg ikke stå opp noe seinere enn halv sju. Som forsåvidt er det tidligste jeg får lov til å stå opp uansett). 

 

Anyway, mulig jeg utsetter det litt fordi det er mye som skjer i helgene denne måneden, det er to løp i slutten av den (som gjør at jeg ikke kan trene video dagen etter eller samme dag, som igjen gjør at kalenderen blir helt i ulage), og det tar tid å komme inn i et effektivt tempo om morran igjen nå etter ferien. 

 

Denne uka:

Mandag: P90X3: Eccentric Lower. Bein. Øvelser der du går sakte ned (feks i squat) og fort opp, gjerne med tunge vekter i hendene. Uvant for kroppen med denne typen øvelser, som gjør at jeg var støl både i går og i dag.

 

Tirsdag: P90X3: The Challenge. Pullups og pushups. Man bestemmer seg for et tall og prøver å få likt antall gjennom hele halvtimen (f-eks 15 pushups på hver eneste 30-sekunders intervall, uavhengig av pushups-type og hvor langt uti økta man er). Brukte strikk istedet for pullup-bar, for jeg klarer ikke pullups uten å hoppe, og må også ha baren i et annet rom, og da ser jeg ikke tven. Så med strikk ble det 30 pullups pr gang (altså, stå og dra i strikken, ikke bruke baren i det hele tatt), og 15-16 pushups.

 

Onsdag: Focus T25: Speed 3.0: Favorittvideoen min fra T25. Utrolig mange versjoner av burpees. Men tungt i dag. Har pleid å følge crewet hundre prosent gjennom hele, men nå trengte jeg flere pauser og hang ikke helt med. Sov dårlig natt til i går, og trøttheten kommer dermed i dag. Men jeg kom da gjennom, og ble nesten like sigen og svett som etter en Max 30-økt. 

 

Tror nok jeg skal bestille Cize og laste ned Les Mills Combat. Og da sistnevnte først. Tror jeg. Hvis jeg får lov. :)

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, jeg er så TRØTT!!!

Tror jeg må ta en treningsfri dag enten i morgen eller både lørdag og søndag. Det har vært hardt å begynne igjen med å stå opp halv sju og trene, og denne uka har jeg ikke fått så mye utav det heller, fordi jeg har vært så trøtt. Så prestasjonen har vært litt halvveis. Bruker også utrolig lang tid om morran.

 

Til sammenligning: Før sommeren sto jeg opp halv sju, trente, dusja, gikk tur med hunden og rakk bussen som gikk fem over åtte. Noen ganger åtte.

 

I dag sto jeg opp til samme tid og gjorde alt det samme (og hadde til og med fem min kortere økt enn før sommeren), og likevel var klokka 8.20 da jeg tok bussen?! Skjønner ikke hva jeg bruker den ekstratiden på. Jeg har regna ut at jeg klarer å trene en hel time om morran, rekke tur og dusj og likevel være på jobb litt over ni, så hvordan klarer jeg i dag å bruke en hel time fra jeg er ferdig med å trene til jeg skal gå?! Og å være på kontoret 8.57? 

 

Skjønner ikke at det går an. Og henger meg totalt opp i klokka og å regne ut om jeg klarer å trene en time og rekke jobb. Tenker på det hele tiden. Jiiiz. Det skal jo være moro også, ikke bare stress og kamp om klokka og trøtthet. Føler de siste seks ukene med trening ikke synes engang. Blæh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Viktig å høre på kroppen og hvile når du er trøtt! :) Du er nok uansett så god i form nå at kanskje det ikke er like lett å se kjappe resultater? Måler du str på kroppen, f.eks biceps og lår? Tipper de vokser litt!

 

Om du skal gjøre Les Mills, så skal jeg gi deg et tips som er viktig for å unngå kneskade. Husk at kneleddet skal beveges en viss retning. Du kan lese litt mer om det her - ikke sikkert det gir mening hvis du ikke har gjort teknikkene selv, men jeg tenker at du trener såpass mye "high impact" at du kanskje har null problem med å forstå også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, interessant! Jeg syntes det var litt vanskelig å se forskjell på alle bildene, så jeg skjønte det ikke heeelt må jeg innrømme. Men jeg har lært av de fleste videoene at når man feks tar lunges og squats er er det viktig at kneet ikke går over tåa (altså at man hele tiden ser tåa). men her mente man at de skulle være på linje? Viktig å ta det seriøst, ja, samboeren min ødela knærne av en video en gang, og har aldri blitt helt hundre prosent bra.

 

Jeg er ikke så flink til å måle. Jeg gjør det gjerne når jeg starter et program, og prøver å huske det når jeg slutter. Men det er vanskelig å måle på nøyaktig samme sted hver gang. Samboeren hjalp meg da jeg tok Insanity Max 30, men selv da var det vanskelig å måle på nøyaktig samme sted. Og vekta har gått litt opp igjen.

 

Og jeg vet jeg har blitt sterkere fordi jeg kan ta mer pushups og at vektene jeg nå bruker som medium er de jeg før brukte som de tyngste (ikke at de er imponerende tunge uansett). Men skulle så veldig gjerne sett en mer markert mage feks. Ser i alle fall at jeg har større biceps, og det har kanskje skjedd noe med rompa også, siden American Eagle-bukser begynner å bli litt trange..eller de glir ned selv om str 0 sitter perfekt i livet (de er SYKT store i størrelsen bare så det er sagt, alle anbefales minst to str under det man vanligvis ville brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive for i dag. Tok to abs-videoer, der den ene var en bonusvideo fra Insanity Max 30, 360 Abs 15 min med mageøvelser, alle på gulvet, med øvelser for korsryggen også. Tungt mye av det, og maxa ut ganske tidlig, men det gikk også bedre på mange øvelser. Etterpå tok jeg 21 Day Fix Extreme: 10 min hardCore som var sittende, liggende og sideplanke-øvelser med en håndvekt. Brukte fire kg. 

 

Kanskje det er lettere å peise på til uka hvis jeg tar noen dager pause...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny taktikk for å føle meg mindre slapp: Spise mer! 

 

Så vanligvis på jobb pleier det å bli en questbar og shake til frokost, stor salat til lunsj (lite veggismat i kantina) og en questbar og et eple utpå dagen, stor middag, havregryn med bær til kvelds og gjerne en skive med ost i microen.

 

I dag har jeg spist: En Whey-shake med banan oppi, en questbar, en gresk yoghurt med pekannøtter og honning, en Smoothie XChange med mocca, en salat med blant annet quinoa, nøtter og søtpotet fra Lille Persille, En Bounce Enegry Ball, En SmakForskjellen-smoothie og en questbar til. 

 

Edit: Middag ble glutenfri spaghetti med hakka tomater, kikerter, røde linser, hvitløk, løk, masse krydder og ost. Nam!

 

Ikke noe kvelds fordi jeg kom hjem seint.

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest gjennom dagboken din og blir nesten svett bare av å lese hvor flink du er til å trene  :fnise:. Superflink er du!

 

Det er viktig å lytte til kroppen og ta sine pauser innimellom. Hvis ikke blir du bare utslitt og mindre motivert til å trene. 

 

Ser frem til å følge med her videre *følger*  :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom dagboken din og blir nesten svett bare av å lese hvor flink du er til å trene  :fnise:. Superflink er du!

 

Det er viktig å lytte til kroppen og ta sine pauser innimellom. Hvis ikke blir du bare utslitt og mindre motivert til å trene. 

 

Ser frem til å følge med her videre *følger*  :danse:

 

Woohoo, så koselig at du vil følge dagboka! :nigo:

Jeg er jo blitt litt treningsnarkoman, men det er stort sett bare gøy! Litt slitsomt innimellom, hehe!

 

Tok treningsfri på fredag og i dag (søndag). Det tror jeg kroppen hadde godt av. Var til gjengjeld ganske så dårlig på kostholdsfronten, så får ta litt skjerpings med det til uka. Synd sjokolade og potetgull er så GODT! :P

 

I går jogga jeg for første gang på lenge, endelig var det ikke så sterk forekomst av gresspollen. Digg vær var det også! Jeg tenkte jeg skulle sjekke fem kilometers-formen siden jeg skal være med i to 5K-løp i august.

 

Hadde Ipoden med Nike+ i øret som sa hvor langt jeg løp, Endomondo på armen som sa det litt mer nøyaktig takket være gps og pulsklokke med brystbånd som målte hjertefrekvens/puls og kalorier. Gadgetmania! :fnise:

 

Løp fem kilometer på 31.51. (Ipoden sa litt over 29.00, men den er alltid i overkant optimistisk og måler ikke nøyaktig.) Faktisk var det bare 300 meters forskjell på dem, så det var bra! Løp til sammen 5.95 kilometer på 38 minutter. Og pulsklokka sa 466 kcal.

 

I dag har jeg driiitvondt i hofter og lår. Tøyde ikke noe særlig, og lenge siden jeg har jogga. Så fri i dag og overkroppsstyrke i morra, tenker jeg. Beina må få hvile litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Var godt med et par fridager forrige uke, men nå er jeg i gang igjen. Har også prata litt med samboer om hvordan vi skal ordne ting med kombinasjonen trening + tur med hunden + reise til/fra jobb. Jeg har likt best  å trene tidlig, men før sommeren gjorde jeg det annenhver dag, fordi det er slitsomt for oss å alltid være den som kommer hjem seint eller alltid være den som går morgentur. 

 

Så vi kommer nok til å veksle på litt, så treninga mi blir enten 6.30-tida eller 16.30-tida. Men det starter vi med fra og med neste uke. 

 

I dag trente jeg P90X3 Incinerator. Det er styrke med vekter, strikk (eller pullupbar) og pushups. Kun overkropp, og om å gjøre å ta så mange reps som mulig med så tunge vekter som mulig. Ikke så lett å trene styrke uten mat i kroppen, merker jeg, men syns det gikk bra. Må få meg litt flere vekter, nå blir det sånn at jeg holder flere dumbells sammen for å få det tyngre, fordi de jeg kan skru på ekstra vekt på blir enten bittelitt for lette eller veldig mye for tunge.

 

Jaja, kjenner det godt i biceps allerede, og er fortsatt støl i hofter og lår etter jogginga. Interessant! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg en Piyo-video. Det er yoga-pilates-inspirert. (Noe jeg i utgangspunktet ikke kan fordra, men jeg liker måten det gjøres på i disse videoene, og bruker det innimellom til lette økter). Tok CORE, sånn at jeg fortsatt ikke går hardt utover beina pga jogginga eller overkropp pga at jeg trente det i går. Kjente det godt, så håper det hjelper.

 

Magen er det jeg aldri blir helt fornøyd med, føler at alle som trener like mye som meg har skikkelig fin mage. jeg har flat mage når jeg står, men ikke "strek" og også slapp hud når jeg sitter. Tror jeg må spise sinnsykt riktig for å få det til å se bra nok ut, og det vet jeg ikke om jeg får til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaaah, i dag tok jeg en video fra Insanity Max 30 igjen. Det er de hardeste øktene jeg veit om. OH MY GOD. Tok Max Out Sweat og trengte mange korte pauser. Jiiiiz så slitsomt med så mye hopping og opp og ned og rundt og greier. Men brant 317 kcal på en halvtime. 

 

Og ble euforisk og full av energi etterpå. Men når det pågikk var det S.L.I.T.S.O.M.T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg en video fra P90X3. Den heter CLX og er cardio med en vekt. Man gjør veldig mye svinging og hopping rundt med den, så jeg valgte en lett vekt - 2 kg, bare. Det var likevel ganske tungt, og jeg ble støl av gårsdagens trening i dag.

 

Trøtt i dag, skulle ønske jeg likte kaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fredag skulle vi dra bort på utstillingshelg med hunden, men jeg rakk en trening på morgenen. Da tok jeg Tabata Strength fra Insanity Max 30.

Her er en nøye review dersom noen skulle være interessert.

 

Det er veldig intenst, og ingen pauser i hele programmet (annet en noen sekunder mellom hver øvelse). Det starter med masse diamond jumps.

Vi snakker diamonjumps 1 leg burpee x2, diamond jumps regular burpee x2 og bare diamond jumps x2. Det er 20 sekunder på og 10 av. Deretter er det en hel haug pushups og andre styrketing med egen kroppsvekt. Veldig høyt tempo og tungt.

 

For de som ikke har lest noe her før så er poenget med Insanity Max 30 at man går hardt ut, og prøver å gjøre så mye som mulig uten å stoppe, miste korrekt form/holdning/gjøremåte eller måtte gå ned til å modifisere øvelsene. Når du må gjøre noe av dette skriver du ned tida (det er klokke på skjermen), og det er da din max out time. Målet er å kommer litt lenger neste gang, så man konkurrerer med seg selv. Jo sterkere du blir og jo bedre kondis man får, jo hardere kan man kjøre, og målet er å max out.

 

Jeg har klart å gjennomføre to av cardio-øktene uten å max out tidligere, men det i de åtte ukene programmet varer, når kroppen var vant til å gjøre det daglig, og det var i siste uka. Aldri klart det på styrkevideoene, ikke hatt sjans!

 

Men nå klarte jeg HELE Tabata Strength uten å max out!! Var heeeelt ødelagt etterpå, men det var kjempegly at jeg klarte det! :trene:

 

Ble ikke noe trening i går (men en del gåing og løping rundt om kring). Usikker på hvordan det blir i dag.

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tenkte jeg at jeg skulle ha fri i går fra trening (noe jeg tenkte da jeg hadde skrevet ferdig innlegget). Men så så jeg plutselig at selveste Shaun T hadde en LIVE workout hjemme fra stua si! Det var sånn at det passa på tiden, 12 i New York og 18 her. Så da kunne jeg trene en halvtime med ham!

 

Det var veldig gøy! Kjæresten min ble også med, og hun mente jeg ble helt småforelska og stjerner i øya over at det var LIVE! Jeg følte at det var så kult, han jeg har trent med i årevis, som har endret livet mitt, som plutselig var i stua mi uten at det var opptaksvideo. 

 

Her er økta! 

https://www.facebook.com/shauntfitness?fref=ts

Jeg fikk ikke til å embed-kode den, det kom opp rart, men det er et lite stykke ned på siden, bare. Han har den bare liggende ute et døgn, til 18.00 i kveld. 

 Det begynner etter ca tre minutter. Det er overkropp, bein og mage, så et litt all over styrkeprogram med litt cardio innimellom.

 

I dag tidlig tok jeg The Warrior fra P90X3. Det er en styrke/cardio-kombo det også, litt mer pushups enn jeg huska, vondt i armene nå! :trene:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg skikkelig dårlig i går kveld, med hodepine som utviklet seg til migrene, kvalme og vondt i magen. Klarte ikke å spise noe etter klokka 15 engang.

 

Så da sov jeg heller en halvtime lenger i dag, og sto over morgentrening. Får se om jeg orker å trene i ettermiddag i stedet eller om det blir helt fri.

 

Vekta på badet har forøvrig gått helt amok. Den påstår at jeg veier nesten fire kilo mer nå enn før sommeren. Og det MÅ være tull, for jeg er strammere enn da og klærne passer akkurat som før. Så det er ikke mulig. Får likevel lyst til å kaste den selv om den bare er fire år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble helt fri på tirsdag. Onsdag tok jeg P90X3: Total Synergisitcs, som er styrke med vekter, pullupbar og manualer. Litt hele kroppen, egentlig, men mest overkropp. Det gikk greit, er ikke sånn kjempeglad i den økta, eller....treneren er dritslitsom og irriterende, øktene hans er egentlig bra. Bare vanskelig å glede seg over dem når han er så teit. :P

 

I går tok jeg Insanity Max 30: Max Out Cardio. Har klart å ikke maxe på den før, men ble tidlig denne gangen, rundt 8.5 min tror jeg. Men trengte ikke sånn kjempemange pauser etter det.

 

I dag tok jeg T25: The Pyramid. Da fikk jeg virkelig den følelsen av at "den økta som er hardest i dag vil en gang i framtida være oppvarminga di". For den var da virkelig mer slitsom før? For all del, svetten silte og det var tungt, men Pikeup-downward dog pyramide var ikke så slitsomt egentlig! Og den sleit jeg såååå med før. (Du skal altså stå i down dog, gå til planke, hoppe 1 gang inn og ut med så rette bein som mulig - tilbake i down dog - planke -hoppe inn to ganger....osv helt opp til 11). Gikk fint! Også Pushups-seksjonen med pyramide på 9 tror jeg det er...det var hardt, men det gikk fint! (der er det da 1 pushup, childs pose, to pushup, childs pose, tre...osv ).

 

I morgen skal jeg være med på Color Me Rad, det gleder jeg meg til! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Color me rad var morsomt! Det var ikke så veldig fokus på selve løpingen blant de fleste som var der, da. Men det var rundt om kring Holmenkollen, i slalåmbakken, så det var mye bakke og dermed mye bra pulstrening. Brant 333 kcal, ble spruta ned av masse farger og konstaterte at løypa bare varpå 4.45 km og ikke fem. Jaja.

 

Søndag fri, men ganske lang tur i skogen med hunden.

 

I dag tidlig tok jeg 21 day fix: Dirty 30 Extreme. Diverse overkropp og litt underkropp med vekter. Mer enn tungt nok i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag (i går) prøvde jeg meg på en ny treningsgreie noen på jobben arrangerer to ganger i uka. Men nå var det sånn at man kunne prøve seg. Jeg var i utgangspunktet redd det ikke skulle være hardt nok, og det trengte jeg IKKE å være. Det var basert på egen kroppsvekt og intensitet, så man gjorde det så hardt man ville. Veldig mye elementer jeg har brukt fra Shaun T-videoer, litt blanding av crossfit og tabata. 

 

Og det hele foregikk ute, i pøsregn, så jeg fikk skikkelig bootcamp-følelse. Opplegget var som følger:

 

Oppvarming med tøying og så parøvelser:

Dra hverandre over en grusbane med tau (tau med håndtak), både forlengs og baklengs.

Roøvelser to og to sittende på bakken.

 

WOD: Intensitetstrening på tid. 10 dype knebøy med spensthopp, 10 pushups, 10 situps. Repeat. Man har sju minutter, og målet er å fullføre sju runder. Jeg mista tellinga, men klarte ikke å holde tritt hele veien.

 

Tabata: Burpees med høye tuckjumps (hoppe opp med høye knær) og så mountain climbers på bakken. Du står i planke og enten løper med beina, hopper med dem, hopper fram og tilbake i spider lunges eller vrir til siden. Jeg veksla litt på dem. Holdt på med burpees og mountain climbers om hverandre til han sa vi skulle bytte mellom øvelsene. 

 

Så litt tau igjen. Stå med rake armer og dra fra side til side og holde igjen partneren, ulike versjoner av denne.

 

Til slutt noe jeg har gjort mye med Shaun T: footballruns-burpee. Du står i en halv knebøy med vide bein og tripper fort på stedet, så roper treneren, og du hopper ned i planke, og opp igjen til å trippe på stedet. 10 ganger. Det klarte jeg like fort som vi skulle uten problemer. 

 

Så var det tøying til slutt. Bra trening, og man føler seg litt badass når man står der og tar burpees i sand og grus og regn. (Ikke fullt så mye når man stinker svette, sand og regn etterpå og står på en stappfull buss....). 

 

Jeg tviler dessverre på at jeg får til å gjøre dette til en vane, rett og slett fordi det er vanskelig å få tid når jeg har hest og hund. Kom ikke i stallen før over halv åtte. Men da var jeg i butikken også, da, men likevel. Det var gøy, og hadde vært moro litt innimellom. Og det var morsomt at jeg har gjort veldig mye av de samme øvelsene før, da følte jeg at jeg har vært inne på noe bra. Men det var overraskende intenst og slitsomt, selv om jeg ikke trengte pauser.

 

I dag tidlig tok jeg en live workout med Shaun T som han hadde på mandag. Men han hadde den klokka 8 på kvelden NY-tid, så det ble to om natta...! Men jeg rakk da å ta den før den ble tatt ned. Var ikke så kjempeintenst, egentlig, den var T25-based og noe han fant på selv. Men greit å ikke få kjempepuls og bli utlitt når jeg trente på kvelden i går og skal løpe et løp i morra.

Støl i beina, håper det ikke er så ille i morra, da sliter jeg når jeg skal løpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går løp jeg mitt første "ordentlige" løp, dvs at jeg virkelig prøvde å løpe fort hele veien og behandla det som konkurranse. 5.6 kilometer på 32.12. Veldig fornøyd, selv om jeg kom langt ned på rangeringslista i "aktiv kvinne"-gjengen. 

 

Når jeg holdt på å ville stoppe så jeg for meg Shaun T som stirrer på meg og sier "Come on, I know you can do it. Look me in my eyes and say you can do it. I believe in you". :fnise: Skikkelig cheesy, men det funka.

 

Løp fem kilometer på 31.51 for et par uker siden, og nå ble det 5.6 på 32.12. Så det er vel ganske bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...