Gå til innhold

Hvilke kontroller hos lege og hvilke hos jordmor


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring, hvilke kontroller(hvilke uke) fom uke 24 er greitt å ta hos jordmor og hvilke er like greitt å ta hos fastlegen?

Jeg har nå ingen spesielle plager eller ting jeg lurer på (foreløpig). Uke 12 nå, så neste kontroll blir jo ordinær UL på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i byen er det så få jordmødre at man ikke får gå mer enn halvparten av gangene til jordmor. Første kontrollen er alltid til lege i uke 12, og så fikk vi beskjed om at kontrollen i uke 24 skal være hos jordmor (for de som ikke vil gå bare hos legen sin). Jeg har nettopp hatt denne kontrollen (i dag, faktisk), og da satt hun automatisk opp en ny time til meg i uke 32 (og da må jeg til fastlegen i uke 28). Virker som dette med annenhver gang er veldig innarbeidet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16 uker på vei og har kun gått til jordmor :-) Kommer til å fortsette med det da jeg ikke liker legen min, pluss jordmor er dame som har føda selv og har sikkert mer peiling på det som har med fødsel å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kommer til å gå til jordmor jeg. Liker fastlegen min godt, og har egentlig lest meg til det jeg lurer på i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av første kontroll hvor du må til lege og ta blodprøver, og få sendt avgårde søknad til fødeplass, så kan du velge helt selv. (det finnes jordmødre som tar blodprøvene og, men det er ikke mange).

Jeg gikk annenhver gang til lege/jordmor med nummer en, men var mest fornøyd med å gå til jordmor, spesielt siden legen min ble sykemeldt på slutten v mitt svangerskap og jeg da fikk flere forskjellige leger. Veldig tungvint å måtte forklare alt på nytt hver eneste gang. Med nummer to gikk jeg bare til jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk to ganger til jordmor og resten til legen, hadde gått annenhver gang hvis ikke jordmora mi hadde blitt syk. Men kunne like gjerne bare gått til legen for jeg lærte ikke akkurat noe nytt hos jordmora, men hun spør jo mer om hvordan du har det i svangerskapet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos lege eller jordmor og tatt blodprøver. Ble henvist til sykehuset gjennom jordmor og tok de der.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap gjekk eg mest til lege, og til jordmor 2 gonger på slutten.

Denne gongen planlegger eg å ha alle kontrollane hos jordmor, så lenge eg ikkje treng sjukemelding eller slikt. Synst det er greiast å ha færrast mogleg å forholde meg til, og kjenner eigentleg ikkje så godt til fastlegen. Hadde også første kontroll hos jordmor no, og fekk då rekvisisjon for å ta blodprøvene ved eit sjukehus.

Fordelen med jordmor er at ho har betre tid enn fastlegen. Men det viktigaste er at du finn ein person som du kan snakke med.

I utgangspunktet står du altså heilt fritt til å velje sjølv, men så er det ikkje like god jordmordekning i alle kommuner til å oppfylle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...