Gå til innhold

Finnes det ingen grenser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommer over et "snodig" navn her inne og tenker: "Noen mennesker burde bli beskyttet fra seg selv!"

Jeg syntes, så klart, det er greit at folk kaller barna sine litt uvanlige og skjeldne navn MEN det må da finnes grenser?!

Hva tenker disse mødrene? Noen navn bare OSER white-trash, ung mor (sorry), men de gjør jo det Mange som sikkert er uenig med meg her men, seriøst: Hvis du hører at et lite barn heter Sienna Amelie, Maximillian Andre, Leander Koriander, Theo Caspian, Chrisander Lysander, Athene, Leonidas?!?!

Automatisk tenker du på: ung, uutdannet mor, med oransje foundation og hvit leppestift.....

Og de skal helst ha veeeeldig lange navn, helst dobbeltnavn OG helst skrive de på den særeste måten, slik at ungen kommer til å måtte stave navnet sitt hver jæ... gang noen spør...WHY?

Skjønner ikke disse jentungene at de burde tenke litt på barnet som skal ha et slikt "fantasi-navn"? NEI, jeg mener ikke at alle skal hete Anne, Kari og Ole, men det må da finnes grenser?? Eller?

Min sønn skal forøvrig hete Oleander Filiander Korianres Hansen Andreassen.....

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det burde være opp til hver enkelt hva de velger å kalle barna sine, så lenge det ikke er noe som skaper problemer for barnet i "voksen" alder. Fantasien HAR ingen grenser :fnise: Alle navn er jo ikke like fine, men smaken er som baken, delt i to :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Leander Koriander :fnise: Enig med deg, når fantasien ikke har noen grenser burde man jo kunne komme på noe litt bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du har noen rett til å dømme disse mødrene uansett hva slags navn de gir ungene sine... Er ikke sikkert de er unge, ikke-utdannede brunkrem-tryner med hvit leppestift heller....

Men ja, at det er blitt en del sære og uvanlige navn i disse dager er jeg helt enig med deg i. Men det er opp til foreldrene og bestemme hva barna skal hete, og vi får ikke gjort noe med det. Så egentlig er det ikke så mye å bry seg om.....

Men nå brydde jeg meg altså litt selv ved å svare på innlegget ditt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha jeg dør her jeg sitter!

Og det siste der "Min sønn skal forøvrig hete Oleander Filiander Korianres Hansen Andreassen....." :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nuppdupp

Ja, enig. får jeg en sønn i framtiden og jeg får velge, så skal han hete Tor :gjeiper: var vel kongehuset som startet den ville trenden :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ser ikke helt problemet, jeg er bare glad til at alle ikke heter det samme. Synes det er verre med alle de som het Karoline eller Marthe alle år jeg gikk på skolen. Så kjedelig når alle heter det samme, mye mer interessant når man kanskje får litt spesielle navn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAH, du har så rett, så rett. Mange latterlig pompøse navn ute og går om dagen :gjeiper:

Endret av k@ri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig med deg ja. Synes det er rart at så mange vil ha slike "spesielle" navn, når de ikke er spesielle lenger i det hele tatt! Jeg vet om mange som heter type Leander Koriander Maximillian (ok, kanskje ikke såå ekstremt sammensatt da, men i den dur), faktisk flere navn i den sjangeren for tiden enn Lars, Elisabeth og Silje..

Vil man ha et spesielt navn nå bør man vel egentlig velge et navn besteforeldregenereasjonen har nå; Bjørg, Grete, Kåre, Svein..

Men hver sin lyst og smak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer bare ikke å fri meg fra tanken på at når første barnet heter Chrisander, så den neste hete Alektoffer/Alexoffer...

Når det gjelder navn synes jeg det er litt viktig at de vekker positive og gode assosiasjoner. Dermed blir feks Adolf, Linni, Ronny-Johnny og en hel del andre navn uaktuelle når jeg skal navngi barna mine.

Man skulle tro de fleste foreldre tenkte sånn, og det gjør de sikkert. En del av dem må bare leve i en helt annen verden enn jeg gjør...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnas navn reflekterer foreldrene sine er da ikke noe nytt. Da jeg var liten var det Roger, Ronny og Kenneth som ble ansett som litt stigmatiserende navn (selv om jeg kjenner mange kjekke og greie og ressurssterke ved disse navnene!!), mens nå er det kanskje Koriander Nathaniel og Chantelle-Melissa som har inntatt "Ronny-rollen"?

Tenker og at det ikke er så rart at en ung mor på 19 og en moden mor på 42 har ulike preferanser, smak og holdninger til navnevalg osv. Det betyr imidlertid ikke at det ene barnet får noe bedre omsorg enn det andre.

Endret av Kosemose
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Utenlandske og "eksotiske" dobbeltnavn har blomstret så kraftig opp i min krets at det gir motsatt utslag av det jeg tipper er ønsket effekt, nemlig at navnene blir utvaske og asosiert med unge alenemødre som skifter jobb og menn hver måned ;p

Jeg vokste opp med mange eva og ida-er, og fikk alltid et "har du funnet på det navnet selv?"-blikk fra voksne da jeg presenterte meg, ettersom jeg er oppkalt etter ei svensk oldemor eller noe, og hadde uvanlig navn. Har likt det godt helt til for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv måtte blunke to ganger når jeg har hørt enkelte presentere barna sine. Men nå har jeg valgt et ganske spesielt navn selv, så jeg skal kanskje være litt forsiktig med å kaste stein i glasshus.

Navn er et litt vanskelig tema å diskutere, plutselig sitter det noen der med det navnet man akkurat har ledd av. Barn er raske til å snappe opp holdninger hjemme, noe som i sin tur kan føre til mobbing. Det er det ganske viktig å være bevisst på før man himler med øynene og slenger med leppa.

Man kan selvsagt diskutere navn, men det er måten det blir gjort på som kan bli litt ekkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off toptic, men hva betyr snip/snipp? :P

Lurer jeg og på! ellers enig, heslige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...