Gå til innhold

Gravid og kun engasjementkontrakt på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som vet, eventuelt har erfaring med hvordan det fungerer dersom man er gravid, og kun har engasjementkontrakt på jobb?

Selv har jeg en stilling i en ganske stor bedrift, men det er via ett vikarbyrå (Kelly Services) og vi har kontrakter på 6 måneder av gangen. Vil det si at sjangsen for at de vil fornye min kontrakt når de finner ut at jeg er gravid, er relativt liten, eller er det en ugyldig grunn for å ikke forlenge?

Det er jo egentlig litt krise å sitte her, eventuelt uten jobb om 4 mnd og ikke ha penger..

Håper noen vet noe om hvordan dette fungerer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen vil nok være mindre, ja, men det kommer an på hvor du jobber. Er du gravid alt, og har rundt 6 mnd. igjen av kontrakten vil du for det første får opptjent til foreldrepenger på grunnlag av lønna du har nå, og du har rett på dagpenger etter kontrakten evt. ikke fornyes. I og med at overgang fra lønn til dagpenger er ganske stor, vil NAV i de aller fleste tilfeller regne ut ditt foreldrepengegrunnlag basert på de 6 beste av de siste ni månedene du har gått gravid.

Blir du sykmeldt under svangerskapet, vil du jo få utbetalt det samme som lønna da, også etter en kontrakt er utløpt. Forutsatt at du fortsatt er sykmeldt. Det er få som er i den situasjonen, da. heldigvis kan en si, for hvem vil være syk gjennom hele svangerskapet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...