Gå til innhold

Kreve urinprøver av far??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
Madamme Felle:

På mange måter er jeg enig i det du sier, men jeg ser saken i et annet perspektiv også.

Denne mannen er vant til og ALLTID få det som han vil. Han er ikke vant til at noen sier han i mot (hverken familie eller venner) og hvis noen skulle gjøre det, da reiser han seg og går og kaller dem idioter. Folk har sydd puter under armene på han i hele hans liv.

Jeg er vel den eneste som sier han i mot og som sier at han slett ikke alltid kan gjøre som han vil.

Og det er det jeg gjør nå også, jeg sier han ikke får bruke rus i barnets nærvær. Hvilke signaler gir jeg til han hvis jeg sier det er "ok" så lenge han besøker barnet hos meg. Det er IKKE ok, og det er på tide at noen sier til han at det ikke er grit. Jeg vil ikke være en av dem som fortsetter å dille med han, for det er jo det han er vant til.

Og som sagt, så blir det moralsk feil å gi han "lov" under mitt tilsyn.

Det jeg håper på med å være "streng" er jo at han vil innse at det han gjør er feil, at han får hjelp og slutter helt med denne rusinga si. Det ville jo vært til det beste for alle parter ikke sant?

En annen ting du ikke har tenkt på er at folk som ruser seg jevnlig forandrer personlighet, det gjelder hasj også. Og jeg er overbevist om at hans rusing er skyld i oppførselen hans.

Er helt enig med deg, og jeg har aldri sagt at du skal akseptere at han bruker rus i nærheten av barnet. Jeg sa du kunne la han besøke barnet hjemme hos deg slik at du kunne holde øye med han. Er han ruset når han kommer er det jo bare til å nekte han å komme inn.

Mange mennesker har forandret seg etter de har blitt foreldre, og jeg ville bare at du skulle gi han en sjangse.

Til dere som tror at jeg aksepterer hva som helst fra fedrene, må jeg si at det gjør jeg ikke. Har selv nektet en far å ha kontakt med barnet fordi han kom og gikk som det passet han. Men jeg hadde aldri i livet ikke gitt han en sjangse, for jeg mener alle må få en mulighet til å bevise eller motbevise. Jeg blir veldig irritert på mødre som ikke vil gi fedrene en sjangse, og som tror at de selv er perfekte. Fedre må få en mulighet for å bevise at de ikke er så ille.

Sier det en gang til slik at alle skal få det med seg. Jeg mener også at en ikke skal la barnet være sammen med en person som er ruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedkommende hadde ikke fått sjanser med mine barn ihvertfall.

Ikke mine heller.

Jeg satte foten ned og krevde at far skulle testes over en peroide før det ble aktuelt med samvær. Vi satte opp en testplan og hadde avtaler med legen om at jeg skulle få fritt innsyn i hans journaler.

Far ville dette selv.

Gjett hvor mange tester han møtte opp til.

Og gjett om han har samvær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Barnet bør vel bli født før en kan begynne å kreve noe som helst. For det andre er ikke dette en innbarket narkoman, og da synes jeg saken stiller seg litt annerledes.

Det er en sak om en person bruker narkotiske midler hver dag, og en annen når det ikke er hver dag.

Men alle mennesker har rett på en sjangse, selv kriminelle får det.

La barnet bli født før en begynner å si ditt og datt, for ingen vet hvrdan han kommer til å bli den dagen barnet er "virkelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hvorfor skal jeg forstå han i hjel hele tiden???

Under hele svangerskapet skulle all oppmerksomhet rettes rundt han, og ting var så vanskelig for han, og stakkars han hvis han ikke kunne feste en helg. Han han han han han hele tiden, og sånn har han hatt det hele livet, og jeg tror ikke han forandrer seg når barnet blir født. Men gjør han det, er det selvfølgelig ingenting som er bedre enn det :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madam Felle - jeg sier bare at jeg hadde ALDRI latt et menneske med rusproblemer være alene med mitt barn et eneste sekund.

Ville du hatt sex og blitt gravid med en med rusproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Atmi skrev:

Selvsagt forstår jeg at det går an å elske et menneske med rusproblemer - jeg er ikke født igår, Atmi. Men det er ikke det som her er diskusjonen - det dreier seg om vi faktisk med åpne øyne vil overlate et forsvarsløst barn i en rusmisbrukers varetekt - og DET hadde jeg aldri gjort. Et barn kan ikke velge sine foreldre - derfor har vi et ganske stort ansvar for at et barn får en så god oppvekst som mulig. Man sjonglerer ikke med barnas liv og helse - jeg gjør det ihvertfall ikke. DERFOR er jeg ganske bestemt når jeg sier at jeg aldri i livet hadde overlatt barnet mitt til en person med rusproblemer. Her kommer faktisk barnas beste langt foran vår voksnes egoistiske tankegang. Det å ha omsorgen for et barn er faktisk ikke en rettighet man automatisk får fordi man er biologisk mor eller far ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå er det en gang slik at menn ikke føler det samme for barnet som ligger i magen.

Det der kan vel kalles a bold statement.

Tror du undervurderer mange fedre med disse ordene.

Opplevelsen av å bli far er like enorm som den å bli mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Ellers er det jo faktisk mulig å bli gravid etter en one-night-stand.

Joda, men leser du hele tråden så gjelder ikke det den gjesten som startet den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt riktig det. Barnet var nøye planlagt og det hører med til historien at disse problemene virkelig tok av ETTER at jeg ble gravid. Trist :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette jeg kommenterte.

Vet ikke hva jeg har gjort deg Brunhilde, men du er virkelig ute etter å pirke på meg for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var dette jeg kommenterte.

Vet ikke hva jeg har gjort deg Brunhilde, men du er virkelig ute etter å pirke på meg for tiden.

Hehe Tex - pirkeforumet? :) vet hva du mener i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel tenker jeg at vi har alle forskjellige holdninger i forhold til stoff. sannsynligheten for at hun som startet tråden har et lettere forhold til det enn mange av oss andre er stor. Ikke at hun aksepterer det, men at du som sier at ingen som bruker stoff ville fått et sekkund alene med ditt barn, har et strengere forhold til det. Antageligvis ville du ikke havnet i situasjonen med mindre vedkommende skle ut etter at du hadde blitt gravid. det vil si en psykisk knekk eller noe slikt.

Jeg syns det er forkastelig å si slikt, fordi det er sannsynlig at også mor i dette tilfellet har røykt hasj, ikke sikkert men hun har i hvert fall hatt et annet forhold til det - tror jeg. Og dersom far velger slutte med stoff og tar urinprøver for å ha kontakt med barnet sitt - da bør dette være godt nok til å få kontakt med barnet sitt. Skal han straffes resten av livet fordi han røykte hasj for 10 år siden? Han må få lov å ta et valg - hva det valget er vet vi ikke. Men dersom hun kontakter barnevernet vil de hjelpe henne og far vil måtte vise urinprøver og saken vil være ute av verden.

Å si at han aldri skal få ha barnet på grunnlag av hva han gjør i dag, det er grådig urettferdig og ville vært veldig egoistisk og umodent av mor om hun sa det. Men nå sa ikke mor det. Og jeg syns mor stilte et helt relevant spørsmål. I tillegg syns jeg ikke mor trenger komme med disse kravene ettersom det er neo andre uansett vil gjøre for henne. Hvorfor skal mor gjøre noe som gjør at far bare blir bitter på henne? de skal tross alt samarbeide om å oppdra et barn - er det nødvendig å søke etter ekstra konfliktgrunnlag når det er helt unødvendig?

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen gjest

Såvidt jeg vet er hasj sporbart i urinen i mange uker etter bruk, så en sånn urinprøve vil være temmelig lite verdt (heroin derimot er bare sporbart i et døgn eller så, visstnok). Eller mener du han ALDRI skal kunne røyke hasj hvis han vil ha samvær? Er ikke poenget at han ikke ruser seg MENS ungen er der, eller vil du ha full kontroll hele tiden?

Og til dere som omtaler denne fyren som en med "rusproblemer": Vi snakker ikke om en plata-narkoman som må ha heroin for å føle seg normal her. Vi snakker om en fyr som røyker hasj noen ganger i uka og fester i helgene. Jeg kan nesten garantere at han vil ta hvite helger når han har ungen der og heller ta litt mer av når ungen er hos mor.

Så til det egentlige spørsmålet til gjest: Ta kontakt med barnevernet og familievernkontoret når det er noe rundt samvær du lurer på. Ikke begynn å føkke opp det der selv, det eneste du oppnår er uvennskap med barnefar og det er INGEN vis i. Bedre for barnet med et bra samarbeidsklima mellom foreldrene og jeg vil tro det er større sjanse for at han skjerper seg om du gir ham litt tillit.

Men som sagt: Urinprøver er meningsløst hvis du vil forsikre deg om at han ikke røyker sammen med barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Såvidt jeg vet er hasj sporbart i urinen i mange uker etter bruk, så en sånn urinprøve vil være temmelig lite verdt (heroin derimot er bare sporbart i et døgn eller så, visstnok). Eller mener du han ALDRI skal kunne røyke hasj hvis han vil ha samvær? Er ikke poenget at han ikke ruser seg MENS ungen er der, eller vil du ha full kontroll hele tiden?

Og til dere som omtaler denne fyren som en med "rusproblemer": Vi snakker ikke om en plata-narkoman som må ha heroin for å føle seg normal her. Vi snakker om en fyr som røyker hasj noen ganger i uka og fester i helgene. Jeg kan nesten garantere at han vil ta hvite helger når han har ungen der og heller ta litt mer av når ungen er hos mor.

Så til det egentlige spørsmålet til gjest: Ta kontakt med barnevernet og familievernkontoret når det er noe rundt samvær du lurer på. Ikke begynn å føkke opp det der selv, det eneste du oppnår er uvennskap med barnefar og det er INGEN vis i. Bedre for barnet med et bra samarbeidsklima mellom foreldrene og jeg vil tro det er større sjanse for at han skjerper seg om du gir ham litt tillit.

Men som sagt: Urinprøver er meningsløst hvis du vil forsikre deg om at han ikke røyker sammen med barnet sitt.

Jeg synes ikke det er riktig å bruke noen former for stoff når man er foreldre. Hvilke signaler gir du da til barnet, og det er heller slett moral synes jeg.

Og man må IKKE gå på heroin for å være narkoman, du kan være avhengig av rus lenge før du havner på plata for å si det sånn.

Faren til barnet sier han MÅ røyke for å i det hele tatt kunne slappe av. Da er du avhengig spør du meg.

Jeg hadde aldri tenkt til å "føkke" opp dette selv, var derfor jeg spurte dere om hvordan jeg skulle gå frem. Og flere av dere har anbefalt meg å gå til familievernkonoret, så da gjør jeg det :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å bruke noen former for stoff når man er foreldre. Hvilke signaler gir du da til barnet, og det er heller slett moral synes jeg.

Og man må IKKE gå på heroin for å være narkoman, du kan være avhengig av rus lenge før du havner på plata for å si det sånn.

Faren til barnet sier han MÅ røyke for å i det hele tatt kunne slappe av. Da er du avhengig spør du meg.

Jeg hadde aldri tenkt til å "føkke" opp dette selv, var derfor jeg spurte dere om hvordan jeg skulle gå frem. Og flere av dere har anbefalt meg å gå til familievernkonoret, så da gjør jeg det :)

Klem

Enig - da syns jeg og det går langt. Mener - hvis han MÅ ha hasj for å slappe av. Håper du får hjelp med dette da, det tror jeg faktisk du gjør. Og bare for å mase hull i hodet på deg - se om du får hjelp før du begynner å kreve noe av egen maskin. Så kanskje du slipper masse uenigheter. Det virker jo som dere har en viss form for kommunikasjon, og det er vel verdt å ta vare på.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen gjest

Som sagt - gi ham tillit. Det er ikke ditt problem at han røyker så lenge han ikke gjør det når ungen din er i nærheten. Om han gjør det for å "slappe av" eller for å feste er revnende likegyldig så lenge han holder seg rein når ungen er der. Kjenner deltidspappaer med alkoholproblemer som har det sånn, de ruser seg ikke når ungene er i nærheten. Det handler om selvdisiplin, og er noe folk lettere har sammen med ungene sine enn uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...