Gå til innhold

Trening og kosthold til 15 år gammel jente?


theaab

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg er ei jente på 15 år. Jeg er normalvektig og slank, selv om jeg spiser mye dritt (eller vel, jeg kommer til dette senere). Forbrenningen min må i utgangspunktet være ganske god, med andre ord. Jeg kunne helt ærlig ikke ha brydd meg stort mindre om vekta mi, men har nettopp veid meg pga dette emnet :)

Jeg veier 53 kg, og er 156 cm høy.

Som sagt, jeg bryr meg fint lite om hva jeg veier, det er det jeg ser i speilet jeg tenker på. Jeg kunne gjerne tenkt meg og hatt en strammere kropp, for det første. Og for det andre, som egentlig er noe jeg tenker minst like mye på - så er det at jeg vil komme i form og bli sunn! Jeg vil trene regelmessig, og spise sunt! Jeg vil legge et bra grunnlag for meg selv :)

Men jeg syns det er så vanskelig .. Jeg vet ikke hvordan jeg kan trene, iallefall ikke nå om vinteren. Bor på et liiiiite sted (vi snakker 100-200 innbyggere i bygda jeg bor i..), så det vil altså si:

Null tilgang til treningssenter

Dårlig med fritidstilbud (er fotball og ski, jeg hater begge deler og trives dessuten dårlig med å trene og være aktiv i slike grupper)

osv..

Jeg er altså helt på "egen hånd", jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre med det jeg har tilgjenelig - altså, egentlig bare meg selv. Jeg er ikke noe motivert i det hele tatt til å løpe på vinteren, det er kaldt, glatt og jeg hater det. Når det blir litt varmere i lufta blir det andre boller - jeg elsker nemlig å løpe sånn utenom vinteren :) Skulle ønske jeg hadde tilgang til tredemølle, men den gang ei.

Jeg tenker å kjøpe videoer av noe slag, men er usikker på om det skal bli noe Jillian Michaels-video,Zumba e.l.. Noen som har gode tips her?

Ellers tenker jeg å kjøpe rockering, kjøre styrke-øvelser av noe slag som ikke trengs utstyr til, også har jeg tenkt litt på svømming, men det er jeg ikke så veldig glad i, og denne treninga skal jo være lystbetont - det er jo ikke slanking jeg driver med. Dette skal jo gjøre sånn at jeg har lyst til å fortsette! :)

Når det kommer til kosthold: Jeg har et veldig normalt kosthold, og mamma er opptatt av at det vi spiser ikke bare skal være "dritt", så jeg tror vi spiser litt mer enn gjennomsnittlig sunt også. Men jeg småspiser så mye, og da gjerne søtsaker som ikke er så veldig sunt igjen. Og det gjerne hver dag! Så det skal jeg få en stopper på, det blir kun på lørdager og ellers hvis det er noe spesielt - bursdager, jentekvelder osv. Så her tror jeg nok at jeg har "kontroll", men jeg kunne trengt tips på matpakke til skolen! Grunnen til at jeg småspiser så mye er nemlig at jeg er så lei av brødskiver att det blir til at jeg kjøper noe (usunt) i kantina, kommer hjem og enten finner meg noe som boller, marsipan osv (alt vi har liggende i skapet) - bare for å slippe unna de brødskivene, eller venter til middag - hvor jeg da såklart overspiser fordi jeg er så sulten. Det er jo ikke bra, og er klar over det - men uansett hva slags pålegg jeg har på brødskiva så blir jeg så leeeei..

Så, noen som har noe tips og råd å komme med til meg? :)

Endret av theaab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er

f.eks noe å satse på når det kommer til styrketrening-mage, uten bruk av noe slags utstyr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns både Jillian Michaels videoer og ulike zumbavideoer er fine å trene til hjemme. Rockering er også gøy når man får dreisen på det, og heller ikke altfor dyrt i innkjøp. Du kan kjøpe et sett med håndvekter, gjerne slike du kan sette flere og flere vekter på, og trene styrke. Jeg tar gjerne 20 minutter zumba som oppvarming før styrketrening, syns det blir akkurat passe med trening i en økt.

Ang matpakke: har du mulighet til å varme maten på skolen? Da kan du jo ta med deg middagsrester. Ellers er jeg glad i grove, hjemmelagde pizzaboller, fajitas med kylling og salat, omelett og salat, kald havregrøt, hjemmelaget smoothie... Og jeg bruker mye ulikt pålegg på de brødskivene og knekkebrødene jeg spiser, blir utrolig fort matlei og spiser sjeldent det samme to dager på rad :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Zumba! :gjeiper:

Utenom det kan du jo løpe ute. Synes intervaller er mest effektivt. Jeg har bare toppidrettsintervaller på lur fra da jeg drev på med det, så der må du nok google litt rundt, og finne ut hva som passer for deg.

Husk og varm opp og tøy ut før trening, og tøy ut etter trening :)

Gjerne send meg melding viss det er ett eller annet du lurer på angående trening, så skal jeg svare deg så godt jeg kan, men har ikke tid til å skrive så mye akkurat nå!

Lykke til ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til anskaffelse av noe grunnleggende utstyr.

F.eks. er dette bra for rygg og biceps:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/chinningbar-1075403

Eller denne, som ikke lager merker:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/trainer-series-handy-gym-1057554

Og sjekk www.bodyrock.tv. Der skal det være en del øvelser som ikke krever mye utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns både Jillian Michaels videoer og ulike zumbavideoer er fine å trene til hjemme. Rockering er også gøy når man får dreisen på det, og heller ikke altfor dyrt i innkjøp. Du kan kjøpe et sett med håndvekter, gjerne slike du kan sette flere og flere vekter på, og trene styrke. Jeg tar gjerne 20 minutter zumba som oppvarming før styrketrening, syns det blir akkurat passe med trening i en økt.

Takk for tips! Har prøvd litt zumba tidligere, og syns det er gøy men jeg har dårlig rytmesans og alt man igrunn trenger for danse, så jeg klarer ikke bevegelsene så bra, haha. Men med litt trening så vil det nok kanskje gå :)

Ang matpakke: har du mulighet til å varme maten på skolen? Da kan du jo ta med deg middagsrester. Ellers er jeg glad i grove, hjemmelagde pizzaboller, fajitas med kylling og salat, omelett og salat, kald havregrøt, hjemmelaget smoothie... Og jeg bruker mye ulikt pålegg på de brødskivene og knekkebrødene jeg spiser, blir utrolig fort matlei og spiser sjeldent det samme to dager på rad :/

Det tror jeg ikke jeg har :( Det var en mikrobølgeovn i kantina tidligere, men tror ikke det er det nå lenger. Jeg blir og utrolig fort matlei, så tusen takk for tips :)

Zumba! :gjeiper:

Utenom det kan du jo løpe ute. Synes intervaller er mest effektivt. Jeg har bare toppidrettsintervaller på lur fra da jeg drev på med det, så der må du nok google litt rundt, og finne ut hva som passer for deg.

Husk og varm opp og tøy ut før trening, og tøy ut etter trening :)

Løpe ute er ikke noe jeg kommer til å gjøre noe ofte før det blir varmere, syns det er så ubehaglig når det er kaldt og glatt. Men skal faktisk ut å jogge med en venninne senere i kveld, men for å si det sånn - så blir det ikke en vane før våren kommer! Takk for tips ang intervaller da, skal se på det senere :D

Gjerne send meg melding viss det er ett eller annet du lurer på angående trening, så skal jeg svare deg så godt jeg kan, men har ikke tid til å skrive så mye akkurat nå!

Lykke til ihvertfall! :)

Takktakk! :)

Du bør gå til anskaffelse av noe grunnleggende utstyr.

F.eks. er dette bra for rygg og biceps:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/chinningbar-1075403

Eller denne, som ikke lager merker:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/trainer-series-handy-gym-1057554

Og sjekk www.bodyrock.tv. Der skal det være en del øvelser som ikke krever mye utstyr.

Så smart! blir nok å investere i noe sånt senere når lommeboka ikke er tom.. Men den siste linken funker ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den. Hmm, kanskje de har gått tom for produktet?

Det er i så fall synd, for det er en genial innretning. Man kan ta hang-ups eller chin-ups i døråpninger uten å måtte skade lister og andre ting. Og den kan brukes som stativ for push-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den. Hmm, kanskje de har gått tom for produktet?

Det er i så fall synd, for det er en genial innretning. Man kan ta hang-ups eller chin-ups i døråpninger uten å måtte skade lister og andre ting. Og den kan brukes som stativ for push-ups.

Å, så synd :tristbla:

Har du nanvet på produktet så jeg kan søke det opp å se i andre butikker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-12 x3 repetisjoner markløft.

6-12 x3 knebøy

3 set med så mange push-ups du klarer -2 (altså slutt når du kjenner du bare klarer 2 til)

6-12 x3 hantelcurl (la venstrearmen bestemme hvor mange du klarer å ta, så får du balanse etter en stund)

6-12 x3 omvendt roing

6-12 x3 pull downs

4 minutter sprinting med så høy puls du klarer. ( http://www.dn.no/dnaktiv/article2001064.ece )

Gjør du dette kommer du deg garantert i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-12 x3 repetisjoner ettbeins markløft med manualer

6-12 x3 knebøy på ett bein

3 set med så mange push-ups du klarer -2 (altså slutt når du kjenner du bare klarer 2 til)

6-12 x3 hantelcurl (la venstrearmen bestemme hvor mange du klarer å ta, så får du balanse etter en stund)

6-12 x3 omvendt roing

6-12 x3 chins

4 minutter sprinting med så høy puls du klarer. ( http://www.dn.no/dnaktiv/article2001064.ece )

Gjør du dette kommer du deg garantert i god form.

Kopierte inn en post jeg lagde tidligere, trykte på post før jeg hadde forandret øvelsene til hjemmetreningsøvelser. Du trenger ett manualsett og en pull up stang som du fester i dørkarmen for å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så synd :tristbla:

Har du nanvet på produktet så jeg kan søke det opp å se i andre butikker ?

Den heter Exerfit Handy Gym. Men jeg tror den er produsert spesielt for XXL.

Jeg har en slik stang av et annet merke allerede, men vurderer å kjøpe enda en for å ha i reserve. Men da er det jo dumt hvis XXL har tatt produktet ut av produksjon. Eller kanskje det bare er midlertidig utsolgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...