Gå til innhold

Hvor ofte skifter du på sengen til babyen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker på hvordan mine jenter er kledd om natta, slår det meg at det sikkert er vel så viktig å vaske pysjen ordentlig. Jeg har til nå vasket dem på 40 grader. Kan midden bo i dem? I så fall burde de vaskes på 60. Noen som vet?

Jeg opplever for øvrig heller ikke at de linkene anbefaler ukentlig sengetøysskift for friske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg har lest at den generelle anbefalingen er å skifte på alle senger minst hver 14. dag. Anbefalingen fra naaf om hver uke er for å redusere mengden midd, enten man har allergi eller ikke. Eksponering for husstøvmidd øker faren for allergi, så om ungen er utsatt for det er det jo greit å bytte ofte. Dette stod i noe info jeg fikk på sykehuset, kan prøve å finne det igjen.

Vi prøver å få byttet både vårt og hans hver uke (han sover jo på vårt soverom og den store dobbelsenga påvirker miljøet rundt han den og). Men så er omtrent alle på farens side allergiske mot det ene og andre, så vi prøver å forebygge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke spesielt miljøvennlig å bytte alt av sengetøy i huset hver uke. Så det blir vi ikke å gjøre her i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

vi skifterpå vår seng anenhver uke og babyen sin annenhver gang vi skifter.

Hun sover i pysjamas, er inntullet i et ullpledd og har alltid gulpeklut under hodet.

Jeg rister dynen hennes hver dag.

Ser ikke behovet for å gjøre dette oftere pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skifterpå vår seng anenhver uke og babyen sin annenhver gang vi skifter.

Hun sover i pysjamas, er inntullet i et ullpledd og har alltid gulpeklut under hodet.

Jeg rister dynen hennes hver dag.

Ser ikke behovet for å gjøre dette oftere pr i dag.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen vår er 3 mnd, og sover i pysj med gulpeklut under hodet. Han ligger oppå lammeskinn, og under ullteppe og dyne. Har hittil hatt verken gulp eller lekkasjer. Lammeskinnet luftes ca hver 14. dag, ullteppet er hittil ikke vasket, og dynetrekket vaskes ca hver 14. dag. Han sover nå mest i senga vår uansett. Vi bytter på vår seng ca hver 14. dag, men prøver å huske å gjøre det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker på hvordan mine jenter er kledd om natta, slår det meg at det sikkert er vel så viktig å vaske pysjen ordentlig. Jeg har til nå vasket dem på 40 grader. Kan midden bo i dem? I så fall burde de vaskes på 60. Noen som vet?

Jeg opplever for øvrig heller ikke at de linkene anbefaler ukentlig sengetøysskift for friske barn.

Jeg vasker alltid barnas klær på 60 grader.

Mye rart i barneklær; slev, tiss, spytt, snørr, matgris osv.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg vasker alltid barnas klær på 60 grader.

Mye rart i barneklær; slev, tiss, spytt, snørr, matgris osv.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo for mennesker som allerede har middallergi, og sier ingenting om at å skifte sengetøy sjelden forårsaker allergi.

Det er det vel ikke. Det er forhåndsregler for å unngå allergi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke spesielt miljøvennlig å bytte alt av sengetøy i huset hver uke. Så det blir vi ikke å gjøre her i alle fall. :)

Jeg skifter på sengene hver uke, men betyr ikke at jeg nødvendigvis vasker sengetøyet med en gang. Har man liggende mange nok sett så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter på sengene hver uke, men betyr ikke at jeg nødvendigvis vasker sengetøyet med en gang. Har man liggende mange nok sett så går det bra.

Joda..Men sånn som oss som har to dobbeltdyner i sengen, stort laken og fire puter, så må vi nesten vaske med en gang, for det er ikke plass til alt i en vask en gang, og vi har en bra og romslig vaskemaskin. Spiller da ingen rolle om man vasker fire vasker på 60 grader en gang i måneden, eller om man vasker en vask i uken. Bruker like mye energi fordeom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo for mennesker som allerede har middallergi, og sier ingenting om at å skifte sengetøy sjelden forårsaker allergi.

.....

Om det fungerer som råd for de som allerede har middallergi, så er det jo selvsagt at det også fungerer som en forebyggelse mot å få allergi. Det er jo generelle tiltak mot husstøvmidd det er snakk om.

Jo mer midd man eksponeres for jo mer øker sjansen for å få allergi. Da er det jo lett å forstå at vask av sengetøy (og f.eks kosebamser man har ofte har inntil seg i senga) minst hver 14. dag vil redusere sjansen for å få for mye midd i senga kontra vask sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.....

Om det fungerer som råd for de som allerede har middallergi, så er det jo selvsagt at det også fungerer som en forebyggelse mot å få allergi. Det er jo generelle tiltak mot husstøvmidd det er snakk om.

Jo mer midd man eksponeres for jo mer øker sjansen for å få allergi. Da er det jo lett å forstå at vask av sengetøy (og f.eks kosebamser man har ofte har inntil seg i senga) minst hver 14. dag vil redusere sjansen for å få for mye midd i senga kontra vask sjeldnere.

Det er klart at de som allerede har en allergi ønsker å dempe symptomene ved å skifte ofte på sengen, men det er ikke slik at om man er mye eksponert for midd så har man større sjanse for å bli allergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer midd man eksponeres for jo mer øker sjansen for å få allergi.

Er du sikker på dette? Det er jo noe med at man må eksponeres for ting for å bygge opp en toleranse også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at allergifanatikerne aldri nevner noe om vask av sofaen, slik som de holder på med sengetøyet hver uke skulle man jo tro de hadde sofaen ute på terrassen til nedspyling hver uke også..

Hysteriet kjenner ingen grenser.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har sikkert skinnsofa vettu ;)

Jeg mener man skal vere renslig men ikke hysterisk.

Vi er 5 søsken som vokste opp i et hus der kattene sine hår var overalt, det ble sjelden vasket og tørket støv og sengene ble skiftet på veldig sjelden. Vi ryddet sjeldent rommene våre, vi hadde en sti bort til sengen der du kunne se gulv..

Mor og far røkte begge to, det ble også røkt i alle 5 graviditetene. Det ble røkt i bilen mens vi barna var der, både mamma og pappa satt og dampet.

(35 år siden)

INGEN av oss fem har noen form for allergi eller astma.

Jeg røyker ikke selv, og kommer aldri til å utsette mine barn for noe lignende vi fikk servert i oppveksten, og jeg mener absolutt ikke at røyking og støv ikke fører til astma og allergier, men vil bare bevise at det gjelder ikke alle ;)

Vi har sikkert bare gode, sterke gener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det å bli eksponert for noe kan trigge allergi eller ikke, kommer helt an på hva man blir eksponert for.

Et eksempel er hunder. Før har man sagt at de som er i faresonen for å bli allergiske, for eksempel pga. mye allergi generelt i familen, skal behandles som en allergiker. Alså at de ikke skulle ha hund i hjemmet. Men slik er det altså ikke. Dette er "gamle" råd. I dag vet man jo at det å ha hund ikke øker sjansen for å bli allergisk.

Katt derimot mener jeg å huske at øker sjansen for allergi dersom man vokser opp med det.

Hva angår sengemidd vet jeg ikke. Poenget mitt er bare det at det er ikke nødvendigvis allergiframkallende at man eksponeres for noe mange andre folk er allergiske mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...