Gå til innhold

tidvis urolighet ved amming


jedimastah

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en 5,5 uker gammel datter, Sara, med min samboer Lena. Vi sliter litt med at hun blir urolig under amming, spesielt om nettene. Dette behøver ikke skje, men det skjer ofte. Ammingen kan gå fint mange ganger iløpet av dagen, men det kan også skje på dagtid.

Det som skjer er at etter at hun har diet en stund, så begynner hun å lage gryntelyder. Sånn innvendig lyd man kan forvente å høre av barn hvis de ikke får viljen sin. Hun begynner å trekke seg av puppen før hun prøver å finne den igjen. Slik kan hun ligge og "stange". Når dette begynner suger hun ikke skikkelig lenger. Hun veiver med armer, klorer og sparker med beina. Hvis hun ikke blir lagt til igjen begynner hun ofte å skrike. Vi har hatt mistanker om at dette har med magepine å gjøre og vi har funnet ut at min samboer ikke kan spise løk og kål. Vi er nå på dag to uten noe melk i dietten også, for å se om det bidrar på noe vis til magepinen vi vet hun har iblant.

Det rare (synes jeg) er at hun veldig gjerne tar flaske når hun er irritert. Da kan hun sluke ganske mye, selv om hun har ligget ved puppen en stund. Kan det være treg utdrivning som er årsaken til irritasjonen og at hun roer seg med flaske? Når vi prøver å klemme ut melk på de tidspunktene hun gir seg, så har hun langt fra tømt puppen. Det kan også for en kort periode funke å bytte pupp.

Vektøkningen hennes er over snittet, 1200gram på 3,5 uke, så hun er ikke underernært.

Thomas, Lena og Sara

Endret av jedimastah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

OFte vil det hjelpe berre å halde henne relativt fast, gjerne med hennar arm klemt inntil mor sin kropp under mors arm. Ho held på å lære seg systemet med amming, så å bruke flaske i denne situasjonen ville eg ikkje gjort. Prøv å halde situasjonen så roleg som råd er, utan lys viss mogeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd å holde henne ganske fast og til en viss grad har hun latt være å slippe da, hvis man har holdt hodet hennes i hånda. Hun prøver å trekke seg unna, men suger seg på igjen. Men det fungerer bare en viss tid, så blir hun skikkelig irritert og da vil vi ikke klemme henne fast lenger.. Virker litt voldsomt og vi har ikke lyst at hun skal få brystvegring fordi slike traumatiske situasjoner oppstår. Om natta begrenser vi lys, vi hvisker og gjør hva vi kan for at det er behagelig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Det samme skjer her!

Hun er seks dager, og noen ganger er hun ALL OVER THE PLACE.

Det er som regel pga hun har svelget mye luft, mye tiss i bleia (eller litt bæsj, har hun LITT bæsj blir hun supergrinete. Så vi må skifte OFTE), fordi hun trenger en pause rett og slet, må rape eller prompe eller fordi melken ikke alltid kommer fort nok.

Har ikke prøvd flaske enda, men kan godt se for meg at det samme skjer som hos dere - hun tar smokken på en annen måte enn puppen, og det hender jeg må rette litt på oss når hun ligger og suger fordi hun ligger feil. Enten blir det for mye luft med på turen ned, eller hun får for lite luft inn i nesen.

Skal mye til før hun blir traumatisert, og hvis hun kaver er det bare å la henne holde på til hun finner puppen igjen.

Frøkna her kan godt bli mett etter fem min., mens økten etterpå kan ta en halvtime ;)

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøver ofte å rape henne og det kommer gjerne en solid rap, men når vi legger henne til skal det ikke lange stunda til før hun igjen begynner å "tulle", som vi sier. Men med flaska uten å bli rapa kan hun sluke 60ml i et jafs uten problemer, etter å ha tullet ved puppene lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har hatt akkurat det samme problemet, min sønn er og 5,5uker. Hørte med helsestajonen siden jeg var der alikevel, urolighet ved amming skjer ofte på økedager. Kan det være dette derevhar??? Min har roet seg litt, er bare å værentolmodig å la dem holde på selv om det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer mammaen å kjenne når melka strømmer? Er det etter dette at kavinga begynner?

Jeg ville tenkt at det kanskje hadde noe med utdrivingen å gjøre, siden flaska fungerer såpass bra. Snakk med helsestasjonen! Det er bare å ringe dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har snakket med helsestasjonen om dette, de mente at hun nok fikk mer enn nok mat pga vektøkningen, så vi trengte ikke gi flaske. men fikk ingen direkte tips om å forhindre sutringa. men vi har snakket med ammehjelpen og har også selv tenkt oss frem til at det nok kan ha noe med utdrivningen å gjøre. det virker til å gå tregere, litt mer av og på, på kvelden. hun kan derfor kanskje oppleve små perioder hvor det går ganske tregt. vi fant ut dette etter å ha pumpet manuelt og fulgt med på hvor mye som kommer ut. det stopper litt opp i perioder iblant. flaska fungerer veldig bra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med en sånn nesespray som hjelper utdrivingen. Du må ha resept, tror jeg, så legen kan jo vurdere det.

Ellers er det noen som opplever at det kommer for mye melk, men det hadde dere sikkert merket.

Jeg tenker særlig at det kan ha med dette å gjøre hvis det skjer på kveld/natt, når man gjerne ammer oftere, og det kan være mindre melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skjer oftest om kvelden eller på natta ja, men har fått tilsnakk fra min bedre halvdel nå om at det skjer ofte om dagen også.. det startet vel mest på kveld/natt.

det går oftere bra om dagen, enn om natta da og det har vi forbundet med at det må ha noe med utdrivningen å gjøre.

hun har godt med melk så langt vi skjønner, men hun må fortsatt hjelpe den fram med litt massasje for å gjøre klart til Sara, så det flommer ikke over.

i og med at hun har lagt på seg så godt som hun har gjort, skjønner vi ikke helt at hun kan være sulten, men når hun er irritert ved puppen er det som regel bare flaske med erstatning som roer henne ned. evt timesvis med gynging.

Endret av jedimastah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget over her om å prøve Syntocinon nesepray som får igang utdrivingen, den hjalp meg veldig i perioder hvor melka kom litt treigt..På kvelden/natta har man mindre melk, og utdrivingen er treigere (men melka er til gjengjeld fetere). Etterhvert som babyen blir større skjønner hun at det kommer melk etterhvert, og at hun må være litt mer tålmodig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun bestiller legetime imorgen, så skal vi be om resept på sprayen. hun må allikevel inn til kontroll etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...