Gå til innhold

Hvor mye bomullsklær trenger egentlig en baby?


Stinelin

Anbefalte innlegg

Babyen blir født på våren, og vi bor på et kaldt sted. Vi har arvet masse tøy opptil ett år. Jeg gledet meg til å pakke opp, full av forventning. Ble rimelig skuffa når jeg fant 90% bomull, litt kunststoff og bittelitt ullklær.

Har ikke all verdens plass til å lagre alt, så hvor mye bomull trengs egentlig? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Det er vel alt etter hvor mye den gulper det. Vår gulpa kjempemasse og vi bytte gjerne klær fem ganger om dagen i begynnelsen. Så vi hadde sikkert 15 bodyer og 10 bukser (eller mer) i str. 56. I tillegg hadde vi da noen sett med ull til kaldere dager (han er født i mai).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jenta får ble jo født 16 desember, men vi bor på Østlandet, og det har vært plussgrader hele tiden. (Første gangen med snø siden hun ble født er faktisk nå ikveld...).

Vi er mye inne, og da ser jeg ikke problemet med bomullsklær. Hun er ingen storgulper, men vi skifter vel kanskje 1-2 ganger per dag. Har vel 3 ullbodyer i str 50, og jeg ser at jeg godt kunne klart meg med 2. Vi bruker de når vi vet at vi skal ut, spesielt med vogn.

Litt av grunnen til at vi ikke trenger så mye ull enda er fordi vi har en fantastisk pose til å bruke i bilstol, så vi trenger ikke kle på henne masse ytterklær bare fordi vi skal kjøre et sted. Vi bare varmer opp bilen, kler på henne ullbody, bukse og lue, og setter henne i bilstolen, lukker igjen posen. Hun er varm hele turen :)

Det positive med ullklær er at hvis hun gulper litt eller søler melk, så blir ikke klærne kalde, sånn som med bomullsklær. Men hun har fått litt varmeutslett på brystet etter å ha sovet med en ullbody..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fungerte ikke bomull så godt. Så vi har hatt en gutt som har bodd i ull og ull/silke. Vi bor på vestlandet, men han ble født på sommeren, og en sommer som var kanonbra med tanke på været!

Han var ingen storgulper da, og når det først kom noe en gang, så stod spruten i gulvet. Da kom der ikke så mye på tøyet, akkurat.

Kunststoffer brukte vi ikke i det hele tatt, og det vi hadde av bomull var dresser og bukser i økobomull som ble brukt som lag over en tynn ullbody og strømpis.

95% av bodyer var i ull, ull/silke. Resten var i øko-bomull, men han ble klam av å ha det rett mot huden. Lue i bomull gikk greit, men i og med at det gikk mot høst og vinter, ble det ikke brukt før han var rundt 10 mnd, og selv der var en sommerhatt eller tynn ull eller silkelue bedre. Var det veldig varmt og mye sol, var solhatt gull når han var blitt så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mai baby, hadde et sett ull og resten bomull. Ullsettet ble nesten ikke brukt, ble for varmt sommerhalvåret. Bruker ull når vi skal ut. Vi har det varmt inne, og da fungerer bomull best for min jente. Det der med at ull er svalt synes ikke min baby, hun ble svett og klam. (skjønner jeg godt, for det kunne ikke falle meg inn å ha på ull selv heller på sommeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er født i oktober men ullklærene er forsatt urørt.

Angrer på at jeg kjøpte så mye ull i str 50 og 56 for har jo ikke blitt brukt i det hele tatt.

Går han med ull inne så blir han klam fordi det er for varmt,å i vognen har han så god vognpose at ull har ikke vært nødvendig enda hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Skjønner at dette er veldig individuelt. Det blir så fjernt for meg å kle på bomull, siden jeg sjelden bruker det selv som innerste lag. Selv på sommeren bruker vi tynn ull her oppe.

Blir spennende å se hvordan det blir, men da tar jeg ihvertfall vare på bomullsklærne ei stund til. Noen nevnte 10-15 bodyer, er sikker på at jeg har 25 i hver størrelse.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvordan det blir, men da tar jeg ihvertfall vare på bomullsklærne ei stund til. Noen nevnte 10-15 bodyer, er sikker på at jeg har 25 i hver størrelse.. :gjeiper:

Tror akkurat dette med ullklær går fint ann å vente til babyen kommer :)

Og når det er arvet så gjør det ingenting at du har mye av hver størrelse - jeg hadde bare 6-7 bodyer i størrelse 50, og syntes etter at hun ble født at det faktisk var for lite. Har nå kanskje 15 stk, greit å ikke bekymre seg over at hun ikke har en body å ha på seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går mest av bodyer og strømpebukser hvertfall.

Strømpebukser måtte jeg faktisk kjøpe mer av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull og bomull om hverandre. Stor forskjell på bomullsklær også syns jeg. Noe er stivt og ekkelt, mens annet er tykt og mykt. ;) Noe jeg selv arvet mye av, som er totalt unyttig, er gensere til baby.. men det er kanskje bare meg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var storgulper, så jeg var sjeleglad for alt vi hadde arvet. Hun måtte skiftes på mange ganger om dagen. Da hun begynte i barnehagen ble bomullsklær mest benyttet om sommeren eller når hun har fri. Noen ganger utenfor ulltøyet for å beskytte det mot søl.

Det første året er man jo i nærheten for å sjekke om barnet er kaldt, vått, varmt osv. Man er kanskje ikke like mye ute, barnet liggr godt innpakket i vogn o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke kunnet bruke ull. Angrer på at jeg kjøpte så masse :) Det blir altfor varmt med ull, og hun får utslett.

Vi bruker mye bomullsklær. Godt og varmt inne. Så har vi god pose til å ha i vognen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med ull og bomull blir veldig individuelt, så du må nok bare se det an litt. Jeg syntes ull var skikkelig oppskrytt til liten baby, min gutt er veldig varm, og han kokte hvis jeg hadde på han ull. (Nå når han er barnehagebarn blir det noe helt annet, nå bruker han ull hver dag på vinterstid). I tillegg er det forskjell på årstidene naturlig nok, selv om du får en baby som lett blir kald kan du jo godt få bruk for de størrelsene som passer på sommeren.

Det er jo også en viss fare for at babyen ikke tåler å ha ull mot huden, noen får jo eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker svært lite ull her i alle fall. Liker ull godt, men det er ikke noe vi trenger, så da gidder jeg ikke bruke ekstra penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull og bomull om hverandre. Stor forskjell på bomullsklær også syns jeg. Noe er stivt og ekkelt, mens annet er tykt og mykt. ;) Noe jeg selv arvet mye av, som er totalt unyttig, er gensere til baby.. men det er kanskje bare meg...?

genser har hvertfall jeg brukt på babyen min fra dag 1 så jeg synes det er kjempe nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pysepusen

Jeg bruker ull og bomull om hverandre. Stor forskjell på bomullsklær også syns jeg. Noe er stivt og ekkelt, mens annet er tykt og mykt. ;) Noe jeg selv arvet mye av, som er totalt unyttig, er gensere til baby.. men det er kanskje bare meg...?

Bruker fremdeles ikke gensere vi ;) Eller, innimellom, men helst bodyer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn i juni, og kjøpte ikke inn ull før i strs 70. Kan ikke bruke noe av det, fordi hun får masse utslett, både når det blir fuktig og ellers.

Storebror bruker alltid ulltrøye eller body under genseren i barnehagen (og ellers forsåvidt), men heller ikke han brukte det så veldig mye som baby. Jeg har hatt en del ulldresser som vi har brukt utenpå i vogna eller i bilen, men ofte har det vært bomull i bunn.

Jeg hadde vært sjeleglad for så mye arvet tøy. Vi har også hatt to gulpeunger, hvor det fort har gått 3 bodyer hver dag, så for å slippe å vaske hele tiden trenger man fort mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...