Gå til innhold

Dere som tar tempen hver dag:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på prevensjon for et par mnd siden. Inntil videre bruker vi kondom, men nå som syklusen har stabilisert seg litt har jeg lyst til å begynne å måle temp og ymse annet for å kunne finne de mer eller mindre sikre periodene. Og etterhvert for å finne de usikre periodene, når vi har lyst til å produsere :happy:

Jeg ser det allerede er en tråd om slike apper. Men i den forbindelse slo det meg: hvordan måler dere tempen? Mener å ha hørt at det helst bør gjøres med en gang man våkner. Hva slags termometer har dere, og hvor måler dere tempen? Fordeler og ulemper? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et enkelt digitalt termometer som viser to desimaler, kjøpt her. Akkurat nå bruker jeg det ikke pga barn som våkner på natta, da får jeg ikke de 3 timene med sammenhengende søvn som man må ha. Men da jeg brukte det så stilte jeg klokka på en halvtime-time før jeg vanligvis stod opp, stakk termometeret i munnen og døste av igjen. Så pep det etter et halvminutt eller så, la det tilbake på nattbordet, og sov videre. Da jeg stod opp så la jeg inn tallet i Fertility Friend (de har og en app).

Kan være lurt å lese litt på pernille.info, der står det viktigste du trenger å vite om syklusen og FAM.

Fordelen med et slikt termometer er at det gir deg akurat den samme informasjonen som dyre apparater gjør, men det koster deg under 100-lappen. Det er enkelt, uten hormoner og det gjør at du blir kjent med kroppen din.

Ulemper? Thja, det må brukes korrekt: altså må du tempe etter minimum 3 timers søvn til samme tid hver dag, hvis ikke blir det ikke helt nøyaktig, og heller ikke til å stole på. Du MÅ ha en regelmessig syklus, siden eggløsningen blir bekreftet av tre dage med stigende temperatur, så ser man ikke at man har hatt EL før etterpå. Men etter noen sykluser så kjenner man jo kroppen bedre, og hvis man i tillegg sjekker sekret så vil man vite nøyaktig når EL er. MEN - er det krise å bli gravid så anbefaler jeg det ikke, EL kan plutselig komme tidligere selv om man har hatt en syklus man kan stille klokka etter i mange år.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg tempet flere sykluser, også den syklusen jeg ble gravid. Om du temper daglig et par sykluser, så vet du hva som er normalen og så trenger du ikke å tempe daglig om du vet sånn ca når EL og IKM skal komme. Jeg tempet ofte bare rundt EL og mens.

Fant ut etterhvert at det ikke spilte så stor rolle om jeg tempet kl 05.30 eller 08, så lenge jeg tempet med en gang jeg våknet. Jeg klarte likevel fint å se de store trekkene i tempecharten.

Brukte også FF, men bare gratisversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tempet flere sykluser, også den syklusen jeg ble gravid. Om du temper daglig et par sykluser, så vet du hva som er normalen og så trenger du ikke å tempe daglig om du vet sånn ca når EL og IKM skal komme. Jeg tempet ofte bare rundt EL og mens.

Fant ut etterhvert at det ikke spilte så stor rolle om jeg tempet kl 05.30 eller 08, så lenge jeg tempet med en gang jeg våknet. Jeg klarte likevel fint å se de store trekkene i tempecharten.

Brukte også FF, men bare gratisversjonen.

Men hvis du skal bruke det som prevensjon så er det langt større risiko for å bomme og dermed å bli gravid om du ikke temper hver dag til samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Men hvis du skal bruke det som prevensjon så er det langt større risiko for å bomme og dermed å bli gravid om du ikke temper hver dag til samme tid.

Ja, det er kanskje sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du skal bruke det som prevensjon så er det langt større risiko for å bomme og dermed å bli gravid om du ikke temper hver dag til samme tid.

Man kan ikke bruke temping som prevansjon, med mindre man har tempet over tid, kjenner syklusen/tempen godt, og er helt regelmessig.

Årsaken er at temperaturen beviser at eggløsning har vært. Temphopp skjer normalt dagen etter eggløsning, og man kan først vite at eggløsning har vært når tempen har vært høy i 2-3 dager. Gravid kan man bli med sex fire dager før eggløsning - altså hele fem-syv dager før du er sikker på at du har hatt eggløsning ved hjelp av temping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...