Gå til innhold

Alle gravide skal veies?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folkehelseinstitutt mener at alle gravide bør veies og informasjonen skal videreformidles til dem.

Se artikkel i VG klikk her .

Hva mener dere? Selv nektet jeg veiing på helsekort, jeg er i stand å følge med vekten min selv og se hvis det øker dramatisk. Føler at overvåking begynner å ta overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å snu spørsmålet ditt; hva er det som er så ille av at du blir veid?

Og; hvor sær går det an å bli - når du nektet vekt på helsekortet?

Det er vel rimelig paranoid å tro at disse opplysningene er til for annet enn å hjelpe deg og andre gravide (i forhold til statistikk på landsbasis og komplikasjoner) Tror du helt ærlig at legen eller andre i helsevesenet har stort annet interesse av din vekt?

Hvis det er så ille at legen følger med, hvorfor gidder du å oppsøke han/henne overhodet?

Ville det ikke uansett vært greit å ha statistikken på deg lagret i tilfelle du blir gravid på nytt og vil sammenlikne? Det kan jo være dere ser en trend som er unormal - men som likevel er "normal" for deg, og du dermed ikke trenger å bekymre deg - for eksempel...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å hjelpe. Fedme er et økende problem. Også hos gravide.

Så klart er man mot dette om man vet innerst inne at man er overvektig. Videre klart man er i mot dette. Det er jo nytt, og nytt er skummelt.

Nei prøv å se hvorfor, det er kun for å hjelpe både deg og barnet. Og selv om du ef overvektig eller var overvektic betyr det ikke at du skulle henges ut eller tvangs slankes, slik at du vet det.

Det er for kartlegging og evt tiltak ved behov. Ser du ikke det lar du skylappene ligge tett grunnet eget selvbilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for å hjelpe. Fedme er et økende problem. Også hos gravide.

Så klart er man mot dette om man vet innerst inne at man er overvektig. Videre klart man er i mot dette. Det er jo nytt, og nytt er skummelt.

Nei prøv å se hvorfor, det er kun for å hjelpe både deg og barnet. Og selv om du ef overvektig eller var overvektic betyr det ikke at du skulle henges ut eller tvangs slankes, slik at du vet det.

Det er for kartlegging og evt tiltak ved behov. Ser du ikke det lar du skylappene ligge tett grunnet eget selvbilde.

AMEN!

Jeg har ofte lurt på hvorfor overvektige er så redde for å bli veid eller snakke om vekt. Det er jo ikke akkurat sånn at overvekten blir borte om man glemmer den... Tvert i mot! Nå må snart noen slippe katta ut av sekken - overvekt ER et stort samfunnsproblem, og da må alle bidra for å bekjempe dette, om det så bare er som et ledd i statistikken ved at man f.eks lar legen notere ned vekten vår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hvorfor tror dere jeg er overvektig? Snakk om fordommer.

Nei, jeg er ikke overvektig men har slitt med anoreksi i flere år og vekt er et sår tema som jeg mener ingen angår hvis jeg ikke ønsker det. Ikke legen min og ikke helsemyndigheter.

Er glad jeg i det hele tatt kunne bli gravid og ikke ble steril som andre anorektikere.

De som er overvektig er som regel veldig klar over det og min vennine på over 100 kg (hun har BMI som er 40 eller noe...), fikk høre det hver gang hun var hos kontroll. Til slutt var hun redd og jeg måtte godsnakke at hun gikk likevel.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for min egen del er det ikke noe heft, og samfunnsmessig ser jeg jo hvorfor det er ønskelig å samle statistisk informasjon. Men jeg kan forstå at enkelte ikke vil være med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som om dette blir gjort for å henge ut overvektige. Det gjøres fordi dette er et generelt problem og en risikofaktor i svangerskapet. Jeg er selv overvektig og jeg synes ikke det er kjekt å bli veid foran lege eller jordmor. I begge mine svangerskap har jeg fått veie meg selv hjemme og kan skrive inn vekten på skjemaet selv. Jordmor/lege får dermed sett hvordan jeg går opp i vekt (det er jo tross alt i min egen interesse også), samtidig som jeg slipper akkurat det med å stå på vekten. Ikke i noen svangerskap har de kommentert vekten min, ikke i det hele tatt, og jeg har truffet mange leger og jordmødre gjennom to svangerskap. Uansett vil dette alltid bare være et tilbud. Man kan ikke tvinge folk til å veie seg like lite som man kan tvinge folk til å gå på svangerskapskontroller, ta ordinær ultralyd eller noe annet. Alt er et tilbud som er helt frivillig, men ingenting gjøres for å være slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savnet nesten å bli oppfordret til veiing i siste trimester.. Jeg ba selv om å gå på vekta (hadde ikke vekt selv) og fikk SJOKK i uke 39 da jeg hadde gått opp 8 kg siden uke 32. :haar: Det er kanskje ikke uvanlig, men det ble ikke fanget opp hvor mye vann jeg hadde fått i kroppen. ( Muligens fordi jeg var ganske tynn i utgangspunktet og hadde forskjellige jordmødre nesten hver gang fra uke 33) Dette har jeg tenkt en del på i ettertid siden vi oppdaget ved fødsel at babyen ikke hadde hatt det så godt på slutten. Jeg vil helst bli fulgt tett opp når jeg har muligheten..

Jeg skjønner godt at anorektikere er vare på veiing, men det er jo ikke helt uvesentlig å la jm følge med på vekta. Å veie selv og skrive opp var jo lurt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært "nødt" til å veie meg begge svangerskap jeg, både hos lege og jordmødre i to kommuner. Den saken handler da strengt tatt om at jordmødre/leger ikke rapporterer tallene videre, ikke at ikke gravide flest blir veid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare pga fedme hos mor man blir veid da. Det er jo også for å følge med på fosterets vekt. Feks da jeg hadde gått ned i vekt i uke 30 ble de veldig obs på fosteret. Men magen hadde vokst så da var det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SummerJoy. :)

Det er ikke bare fordi man vil kartlegge eventuell fedme at man vil ha alle gravide opp på vekten, det er jo også for å være sikker på at man har den vektoppgangen man bør ha som gravid. Det er jo tross alt et tegn på at alt er som det skal, selv om det neppe er spesielt moro å se at vekta går oppover.

Og for personer som lider eller har lidd av spiseforstyrrelser så er det kanskje ekstra viktig at lege/jordmor følger med på vekta gjennom graviditeten slik at man kan ta grep om spisemønsteret ikke lenger er helt som det burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rimelig paranoid å tro at disse opplysningene er til for annet enn å hjelpe deg og andre gravide (i forhold til statistikk på landsbasis og komplikasjoner) Tror du helt ærlig at legen eller andre i helsevesenet har stort annet interesse av din vekt?

Vel, jo mer som registreres, desto mer kan misbrukes. Nå er kanskje ikke vekt av det verste som kan registreres, men det er forståelig at ikke alle vil at alle mulige opplysninger om dem skal lagres unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veide meg ikke hos hverken lege eller jordmor og skrev heller ikke opp vekten.

Jeg fikk ett spørsmål om vekt fra lege og fikk i tillegg da en formaning om kosthold. Jeg er lett overvektig, men i svangerskapet gikk jeg ned i vekt. Jeg er ikke interessert i å høre om kosthold og mosjon på hver eneste kontroll og dette gav jeg beskjed om. Jeg vet hva jeg veier og hva jeg kan gjøre med problemet.

Jeg veide meg selv hjemme, men ønsket ikke å skrive det opp på helsekortet. Det er mitt valg og mitt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ønsker medikamentell smertelindring under fødsel, så kan jeg bar informere om at denne bedømmes ut fra vekt. Bedøvelse/nakose under evt keiersnitt avgjøres også ut fra vekt. De som ikke vet hva de veier blitt stilt på vekten, så det er bare å legge av seg flauheten med en eneste gang. Alle vet at vekt under svangerskap som regel har lite med normalvekt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ønsker medikamentell smertelindring under fødsel, så kan jeg bar informere om at denne bedømmes ut fra vekt. Bedøvelse/nakose under evt keiersnitt avgjøres også ut fra vekt. De som ikke vet hva de veier blitt stilt på vekten, så det er bare å legge av seg flauheten med en eneste gang. Alle vet at vekt under svangerskap som regel har lite med normalvekt å gjøre.

Stemmer at anestesilegen må vite vekten for å bruke riktig dose medikamenter. Hele svangerskapet fulgte jeg med vektutviklingen selv, ingen info om det på helsekortet mitt. Jeg skulle ha keisersnitt og jordmor lot meg legge inn vekten selv. Jeg er enig at det er paranoid, særlig med tanke på at hun kunne se det i journalen min det øyeblikket jeg gikk ut av rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vettel

TS her. Hvorfor tror dere jeg er overvektig? Snakk om fordommer.

Nei, jeg er ikke overvektig men har slitt med anoreksi i flere år og vekt er et sår tema som jeg mener ingen angår hvis jeg ikke ønsker det. Ikke legen min og ikke helsemyndigheter.

Er glad jeg i det hele tatt kunne bli gravid og ikke ble steril som andre anorektikere.

De som er overvektig er som regel veldig klar over det og min vennine på over 100 kg (hun har BMI som er 40 eller noe...), fikk høre det hver gang hun var hos kontroll. Til slutt var hun redd og jeg måtte godsnakke at hun gikk likevel.

Du kan be om at jordmor ikke opplyser deg om din vekt. Det er min plan. :)

At vekten øker veldig mye på kort tid hos gravide kan tyde på svangerskap diabetes eller svangerskapforgiftning (mye vann i kroppen), så er for jordmor også en måle-metode for helsetilstanden for den gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hvorfor tror dere jeg er overvektig? Snakk om fordommer.

Nei, jeg er ikke overvektig men har slitt med anoreksi i flere år og vekt er et sår tema som jeg mener ingen angår hvis jeg ikke ønsker det. Ikke legen min og ikke helsemyndigheter.

Er glad jeg i det hele tatt kunne bli gravid og ikke ble steril som andre anorektikere.

De som er overvektig er som regel veldig klar over det og min vennine på over 100 kg (hun har BMI som er 40 eller noe...), fikk høre det hver gang hun var hos kontroll. Til slutt var hun redd og jeg måtte godsnakke at hun gikk likevel.

Har man hatt en spiseforstyrrelse, kan det være greit å fortelle dette til lege eller jordmor.

I svangerskpet er man hormonell og ekstra sårbar, og den nye og uvante vektøkningen gjør at det er en mulighet for å få tilbakefall.

Jeg fortalte jordmor om at jeg tidligere hadde vært plaget med spiseforstyrrelser, og hun sa det var kjempefint at jeg sa ifra om det. IKKE for at hun skulle følge meg med argusøyne, men for at vi kunne snakke litt om hvordan jeg hadde det med den voksende magen og kroppen som endret seg undervis.

Veldig trygt og ok, er nå min mening :)

Mn dette er sikkert inividuelt, og jeg skjønner at noen ikke vil ta opp dette. Det er opp til hver enkelt.

Det er din graviditet, og din kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...