Drizzt Skrevet 4. januar 2012 #141 Del Skrevet 4. januar 2012 Nok til at jeg vet at muslimer som kun spiser halal kjøtt, ikke vil kjøpe umerket kjøtt. So what? Er du fornøyd at islam-kritiske mennesker kjenner muslimer eller er du skuffet? Hvorfor misliker dere at noen kritiserer noe man er uenig med? Hvorfor er dere så misfornøyde at noen er kritisk til noe? Nei, jeg er ikke muslim og nei, jeg vil ikke spise bearbeidet på muslimsk vis kjøtt. Kall meg for rasist nå, for jeg ikke vil spise kjøtt som har gjennomgått religiøs behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #142 Del Skrevet 4. januar 2012 The European Union, bowing to pressure from Muslim lobby groups, has quietly abandoned a new measure that would have required halal [religiously approved for Muslims] meat products to carry a label alerting consumers that the animals were not stunned, and therefore conscious, just before slaughter. Artikkelen trådstarter lenker til sier klart og tydelig at dette er pga press fra muslimene. Mange flere i tråden istemmer at dette er etter press fra muslimene. Innimellom så gnåles det om at halal-slakting er fyfy. Likevel er det feil, og irrelevant av meg å påpeke at begge disse påstandene er feil? Tror du, cuckold heller skal forsøke å se litt forbi dine egne fordommer, før du kaller andre for usaklige fordi de faktisk tar til motmæle mot menigner som har blitt fremmet i tråden. Det er jo ingen av oss andre som har noe som helst mulighet til å få gjennom et krav om at slaktingen skal foregå etter en bestemt religiøs metode eller ritual, at muslimene etter å ha tenkt seg nøye om har gått med på at dyrene kan bedøves betyr jo ikke at dyrene ikke fortsatt slaktes med å få strupen skåret over av en troende muslim og mens denne messer en muslimsk velsignelse. Dyrene får ikke strupen skåret over av en troende muslim. Slaktingen foregår maskinelt. http://www.nortura.no/nyhetsarkiv-2008/historisk-avtale-om-halal-slakting-article21128-13689.html "En muslim godkjent av Islamsk Råd Norge sier velsignelsen takbeer, og starter den maskinelle slakteprosessen" Nå kan du jo påstå at du ikke har sagt dette heller, selv om du nå blir sitert på det, også kalle de som siterer deg for uredelige. Eller påstå at det var ikke billedelig ment. Din debatmetode er tarvelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #143 Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, denne diskusjonen handler om at muslimene - for gudsomjegikkenegangtrorpåalene vet hvilke gang - skal svertes på KG. Min person, ser du, er sentral nok, sentral fordi jeg, som du, har lov til å ha min mening, og min mening er at verden hadde vært et bedre sted hvis vi valgte krigene vi kjemper med litt mer omhu. Og når du først er inne på hvem og hva, så tillater jeg meg å minne om at Cuckold (heldigvis) ikke har enerett på å sette standarden for hva som skal diskuteres på KG, ei heller på hvordan og med hvilke avsporinger det diskuteres. Sånn. Trådens tema er definert i startinnlegget, det er det jeg forholder meg til. Det tråden handler om er altså ikke at du og en del andre misliker kritikk av uheldige forhold der islam er deltema - forholder du deg til det jeg skriver ser du jo også at jeg ikke kritiserer muslimene for dette, det er jo ikke de som har stått bak den manglende merkingen - det tråden handler om er hvorvidt det skal være et like legitimt ønske å få velge bort kjøtt slaktet etter et religiøst ritual som å velge bort ikke-halalslaktet kjøtt. Jeg oppfatter det som to likestilte krav og derfor reagerer jeg kraftig på de nye reglene i EU. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #144 Del Skrevet 4. januar 2012 So what? Er du fornøyd at islam-kritiske mennesker kjenner muslimer eller er du skuffet? Hvorfor misliker dere at noen kritiserer noe man er uenig med? Hvorfor er dere så misfornøyde at noen er kritisk til noe? Nei, jeg er ikke muslim og nei, jeg vil ikke spise bearbeidet på muslimsk vis kjøtt. Kall meg for rasist nå, for jeg ikke vil spise kjøtt som har gjennomgått religiøs behandling. Problemet er ikke at man kritiserer, problemet er at man forsøker å beskylde muslimene for å ha fremmet dette kravet, all den tid det ikke gagner dem i det hele tatt. Problemet er at man fremmer løgn, ved å påstå at halal-slakting bør forbys i Norge, fordi det er dyreplageri, all den tid all slakting i Norge foregår på lik måte. Ingen som sier at du skal bli tvunget til å spise hverken det ene eller det andre. Jeg har ikke nevnt en eneste gang at umerket halal-kjøtt er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørgen Skrevet 4. januar 2012 #145 Del Skrevet 4. januar 2012 Du hevder at jeg har ment at muslimene står bak at en del halalkjøtt kommer umerket på markedet, det er blank løgn og er langt fra det jeg har skrevet. Jeg har allerede forklart at det du viser til her (noe du vil se hvis du leser gjennom en gang til) er et svar på et innlegg der man beskylder meg og andre for å være ensidig opptatt av muslimene med den begrunnelse at man aldri høret tilsvarende motstand mot kosher-kjøtt som sendes umerket ut på markedet. Da er det jeg påpeker at det nok rett og slett skyldes at det ikke produseres kosher-kjøtt ved norske slakterier og at det er derfor heller ikke kan sendes umerket kosherkjøtt ut på markedet, og at det heller ikke er så mange andre små eller store grupper som ber om så mange særordninger som muslimene, derfor blir det heller ikke så mye fokus på problemer som oppstår rundt slike særordninger. I dette tilfellet er det ikke særordningen i seg selv som er problemet, denne tråden er ikke en debatt for eller mot halalslakt på norske slakterier, dette er en tråd om betydningen av å merke alt kjøttet som slaktes på religiøst vis slik at de av oss som ikke ønsker å ta del i muslimenes slaktetradisjon har mulighet tilå unngå det. Nå var det ikke kun deg jeg talte til, men heller responderte til den generelle tonen som ble satt i første siden av tråden. Tror du skal ta deg tid til å lese artikkelen som det har blitt lenket til i trådstarters innelgg, før du beskylder andre for å være usaklige. Der står det sort på hvitt at dette er noe muslimene har kjempet seg frem til. hvis du er uenig i det, så bør jo du heller fokusere på det, enn å utbrodere om alt annet mulig rart. For akkurat det, kan du lage egne tråder. Skal være ærlig å innrømme at jeg ikke skumleser hvert eneste innlegg i en 7 sider lang tråd. Men svarte på den generelle tonen i første siden av tråden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #146 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Artikkelen trådstarter lenker til sier klart og tydelig at dette er pga press fra muslimene. Mange flere i tråden istemmer at dette er etter press fra muslimene. Innimellom så gnåles det om at halal-slakting er fyfy. Likevel er det feil, og irrelevant av meg å påpeke at begge disse påstandene er feil? Tror du, cuckold heller skal forsøke å se litt forbi dine egne fordommer, før du kaller andre for usaklige fordi de faktisk tar til motmæle mot menigner som har blitt fremmet i tråden. Dyrene får ikke strupen skåret over av en troende muslim. Slaktingen foregår maskinelt. http://www.nortura.no/nyhetsarkiv-2008/historisk-avtale-om-halal-slakting-article21128-13689.html "En muslim godkjent av Islamsk Råd Norge sier velsignelsen takbeer, og starter den maskinelle slakteprosessen" Nå kan du jo påstå at du ikke har sagt dette heller, selv om du nå blir sitert på det, også kalle de som siterer deg for uredelige. Eller påstå at det var ikke billedelig ment. Din debatmetode er tarvelig. Som du ser har jeg allerede svart på og vist til hvor du snakket usant. Du beskyldte meg for å mene at muslimene står bak dette, det er rett og slett ikke riktig. Hvis du kikker litt nærmere på startinnlegget vil du se at det ikke er jeg som har skrevet det, men at det tvert imot er en gjest som siterer fra en engelspråklig nettside. Hvor omfattende de religiøse ritualer er er heller ikke avgjørende i denne sammenheng, jeg kan tenke meg at dette vil være av betydning for den som av dyrevernhensyn vil avholde seg fra halal-slaktet kjøtt, men ser du hvordan jeg har argumentert gjennom denne tråden vil du forstå at det jeg er opptatt av ikke er hvordan halalslaktingen skjer, men at slaktingen foregår med en muslim til stede og er ment å foregå etter et anerkjent mulimsk ritual. Mennesker som ikke ønsker å ta del i slike religiøse ritualer må få lov å velge kjøtt som ikke er slaktet med halal-ritual. Det er et akkurat like legitimt krav som muslimenes krav om å få unngå kjøtt som ikke er slaktet etter godkjent halal-ritual. Endret 4. januar 2012 av Cuckold 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #147 Del Skrevet 4. januar 2012 Nå var det ikke kun deg jeg talte til, men heller responderte til den generelle tonen som ble satt i første siden av tråden. Tror du skal ta deg tid til å lese artikkelen som det har blitt lenket til i trådstarters innelgg, før du beskylder andre for å være usaklige. Der står det sort på hvitt at dette er noe muslimene har kjempet seg frem til. hvis du er uenig i det, så bør jo du heller fokusere på det, enn å utbrodere om alt annet mulig rart. For akkurat det, kan du lage egne tråder. Skal være ærlig å innrømme at jeg ikke skumleser hvert eneste innlegg i en 7 sider lang tråd. Men svarte på den generelle tonen i første siden av tråden. Det hender at det kommer frem argumenter i debatten det kan være verdt å få med seg før man poster, og i ditt tilfelle bar innleggene nettopp preg av at du overhodet ikke forholdt deg til de argumenter som var fremlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. januar 2012 #148 Del Skrevet 4. januar 2012 Problemet er ikke at man kritiserer, problemet er at man forsøker å beskylde muslimene for å ha fremmet dette kravet, all den tid det ikke gagner dem i det hele tatt. Problemet er at man fremmer løgn, ved å påstå at halal-slakting bør forbys i Norge, fordi det er dyreplageri, all den tid all slakting i Norge foregår på lik måte. Ingen som sier at du skal bli tvunget til å spise hverken det ene eller det andre. Jeg har ikke nevnt en eneste gang at umerket halal-kjøtt er positivt. Har du lest navnet på tråden og hva det handler om? Det er absolutt ikke snakk om hvorfor muslimene vil spise kjøtt som er velsignet etter muslimsk tradisjon. Det er ikke snakk om å ikke velsigne kjøttet i det hele tatt. Det er snakk om at slikt kjøtt ikke merkes så at de som ikke vil spise det, kan unngå det. Mener du at det er greit at kjøttet ikke merkes som velsignet etter islamske tradisjoner, da kan vi godt fortsette å debattere for jeg mener akkurat det motsatte - kjøtt som er forberedt etter religiøse tradisjoner må merkes alltid så at vi som ikke vil spise det, unngå det. Det er ingen snakk om muslimhets eller annet, men vi må bare akseptere at ikke alle leser før de skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 4. januar 2012 #149 Del Skrevet 4. januar 2012 Halal-kjøtt bør absolutt merkes. Hva er hensikten med å i det hele tatt praktisere halal-slakting hvis kjøttet ikke blir merket? Da kan heller ikke en muslim vite om kjøttet han kjøper er halal eller ikke. Da faller jo hele hensikten bort. I et tolerant samfunn så må man respektere at noen ønsker å spise halal, og noen ønsker ikke. Dermed merker man kjøttet, så kan folk velge selv hva de ønsker å kjøpe. Latterliggjøring av slike valg er med på å lage splittelse og intoleranse, noe jeg ikke kan se skal være konstruktivt på noen som helst måte. Helt på linje her, Tabris. Nå blir altså en del halalslaktet kjøtt merket "halal", ellers ville jo ikke muslimene ha mulighet til å vite om kjøttet de kjøper er slaktet etter religiøst ritual eller ei, så det er ingen fare for at muslimene ikke skal få halalkjøttet sitt. Mengden halalmerket kjøtt tilpasses etterspørselen. Det vi snakker om i denne tråden er imidlertid at EU-slakteriene for å spare penger skal få slippe å merke alt halalslaktet kjøtt med "halal" slik at de, om de finner det mest praktisk kan slakte alle dyrene på halalvis eller i hvert fall en større andel enn etterspørselen tilsier, for så bare å sende det som er til overs etter at man har fyllt behovet for halalkjøtt ut på markedet uten halal-merking. Og her er vi helt på linje: Det er et like legitimt ønske å unngå kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual som å ønske å unngå kjøtt som ikke er slaktet etter det samme ritual. Disse to kravene må stille likt i et samfunn som bestreber seg på toleranse og likebehandling av livssyn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. januar 2012 #150 Del Skrevet 4. januar 2012 Halal-kjøtt bør absolutt merkes. Hva er hensikten med å i det hele tatt praktisere halal-slakting hvis kjøttet ikke blir merket? Da kan heller ikke en muslim vite om kjøttet han kjøper er halal eller ikke. Da faller jo hele hensikten bort. I et tolerant samfunn så må man respektere at noen ønsker å spise halal, og noen ønsker ikke. Dermed merker man kjøttet, så kan folk velge selv hva de ønsker å kjøpe. Latterliggjøring av slike valg er med på å lage splittelse og intoleranse, noe jeg ikke kan se skal være konstruktivt på noen som helst måte. I et sivilisert samfunn overser en religiøse krav fullstendig og krever human slakting. Ergo, halal, kosher og sik kan hoppe i havet i forhold til å få dyr slaktet på sitt vis. Dyrevernlovene skal stå LANGT over forskjellige grupperinger sin overtro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. januar 2012 #151 Del Skrevet 4. januar 2012 I et sivilisert samfunn overser en religiøse krav fullstendig og krever human slakting. Ergo, halal, kosher og sik kan hoppe i havet i forhold til å få dyr slaktet på sitt vis. Dyrevernlovene skal stå LANGT over forskjellige grupperinger sin overtro. Det gjør det også i Norge, så dette er her et ikke-problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. januar 2012 #152 Del Skrevet 4. januar 2012 I et sivilisert samfunn overser en religiøse krav fullstendig og krever human slakting. Ergo, halal, kosher og sik kan hoppe i havet i forhold til å få dyr slaktet på sitt vis. Dyrevernlovene skal stå LANGT over forskjellige grupperinger sin overtro. Det gjør det også i Norge, så dette er her et ikke-problem. Tabris har helt rett. I startinnlegget hevdes dog at dyrene slaktes uten å være bedøvde, og da kan vel denne diskusjonen legges død - eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. januar 2012 #153 Del Skrevet 4. januar 2012 Det gjør det også i Norge, så dette er her et ikke-problem. Ja, i Norge ja, ikke i resten av Europa. Mao, ikke i EU. Det bør virkelig være et problem for oss alle. spesielt siden vi er med i EØS og kan få denne dritten trykt ned over ørene på oss før vi vet ordet av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 4. januar 2012 #154 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg skjønner hvorfor muslimer vil vite om noe er halal-slaktet,men når det eneste som skiller er bønnen (noe som er tilfelle i Norge), hvorfor har den betydning for alle som mener allah ikke eksisterer? Som allerede forklart: 1. Det er unødvendig og fordyrende. Hvorfor skal ateister betale for irrasjonelle skrullingers innfall? 2. Prinsippsak. Vi lever i et sekulært samfunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. januar 2012 #155 Del Skrevet 8. januar 2012 Herregud. Er det sant? Det kommer som godt som bevis på påstandene at muslimene tar over Europa. Jeg vil ikke spise kjøtt som er forberedt etter Sharia! Jeg er ingen muslim og har rett å ikke spise muslimsk mat. Fortsetter Europa med det, spiser jeg bare fisk. Sitat:In any event, halal slaughter is permitted in all but four European countries (Iceland, Norway, Sweden and Switzerland)... godt å lese. Men glem ikke vår venn grisen, da! Den kan du iallfall være rimelig sikker på er slaktet etter "gamlemåten". Men det er klart. Mennesket kan ikke leve av koteletter alene. Før eller siden vil man også få lyst på en biff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. januar 2012 #156 Del Skrevet 8. januar 2012 Det er ingen dyrevelferdsmessige argumenter mot halalslakting i norge. Religiøse argumenter vis det betyr mye for deg at dyret blir velsignet er det men ingen dyrevelferdsmessige argumenter. Snakker da om norske forhold.. Norge er i særstilling. I Europa forøvrig har man tillatt religiøs slakting UTEN bedøvelse, noe som er temmelig grotesk og en tilbakevending til en primitiv metode for å avlive dyr. Det er mye mulig at da halalslakt ble "oppfunnet", så var det den beste måten å drepe dyret på, og dette med bønn og så videre, reflekterer kanskje en respekt for dyret og hele hendelsen. Men i dag ER det ikke den beste måten, og det er ille at det i det hele tatt får lov til å skje, og dobbelt ille at forbrukere nektes muligheten til å ta avstand fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. januar 2012 #157 Del Skrevet 8. januar 2012 Oh my God, verdens ende. Nå må jeg bli vegetarianer fordi en person ber for kjøttet mitt før den blir slaktet helt vanlig. Big deal. Det er ikke BØNNEN som er problemet. Problemet er at når halal og kosher slakt utføres i sin opprinnelige form, så strupekuttes dyra mens de er bevisste, og blør ihjel mens de enda kan oppleve det som skjer. Dette er for det første svært smertefullt, og for det andre så tar det lang tid, opp til 5-6 minutter, pga at storfe har en dobbel blodforsyning til hjernen gjennom noen dype arterier i nakken som IKKE nås med en kniv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. januar 2012 #158 Del Skrevet 8. januar 2012 Meg bekjent foregår det ikke kosher-slakting i norske slakterier, og det er derfor heller ingen fare for at slakteriene av økonomiske hensyn skal la kosher-slaktet kjøtt gå umerket ut til forbrukerne. At det man diskuterer er konsekvensene av særordninger og tilpasninger for muslimene er altså her som i andre tilfeller snarere en konsekvens av at det er muslimene som roper høyest og er mange nok til å få gjennom slike ordninger, ikke at folk er irrasjonelle i sin motstand mot særordninger akkurat når det gjelder muslimer. Nei det stemmer. Det jødiske samfunnet har ikke villet godta de norske bestemmelsene om at dyra skal bedøves før de "ekssanguineres", som det så fint heter. Dvs før de blør ihjel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. januar 2012 #159 Del Skrevet 8. januar 2012 Nå har tradisjonel religiøs slakting vært forbudt siden 1929 i norge. La oss håpe at ikke noe direktiv fra eu lar oss forandre på det. Nå er det nok like mye slakteriene som ser et potiensielt marked når det gjelder å selge slakt til religiøse grupper som at det er enkelte religiøse grupper som legger press på slakteriene. Tror faktisk det var nortura som tok initiativ til møter med det muslimske og jødiske miljøet i norge. Noe som førte frem til at muslimene tilpasset sine krav til et mere moderne samfunn. Jødene ville ikke gå videre da det uansett ikke ville passe in i de norske loverket. Det er ikke mer enn et par år siden det var en prosess i gang for å tillate tradisjonell religiøs slakting her også, akkurat som i resten av Europa, men heldigvis vant hensynet til dyrevelferden frem, og det ble stoppet. Men sånn er det altså ikke i resten av Europa. Der har man skjelt for mye til politikken og religionen, og ikke tenkt så mye på at når man utformer regler for avlivning av dyr, så må målet være at dyra ikke skal lide mer enn høyst nødvendig. Og man har i prinsippet valgt i ikke høre på veterinærer og lignende som har kommet med innsigelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 8. januar 2012 #160 Del Skrevet 8. januar 2012 Norge er i særstilling. I Europa forøvrig har man tillatt religiøs slakting UTEN bedøvelse, noe som er temmelig grotesk og en tilbakevending til en primitiv metode for å avlive dyr. Det er mye mulig at da halalslakt ble "oppfunnet", så var det den beste måten å drepe dyret på, og dette med bønn og så videre, reflekterer kanskje en respekt for dyret og hele hendelsen. Men i dag ER det ikke den beste måten, og det er ille at det i det hele tatt får lov til å skje, og dobbelt ille at forbrukere nektes muligheten til å ta avstand fra det. Og derfor må vi kjempe mot dette EU direktivet vi kan bli pålagt. Bare for å klargjøre så er jeg helt enig med Tore Stubberud med at envær situasjon der dyre og menneske velferdsmesige rettigheter blir satt til side for å imøtegå religiøse krav er ikke noe annet en perversiteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå