Gå til innhold

Soving på dagtid... ca 9mnd baby


myself30

Anbefalte innlegg

Min sønn på 8,5 mnd er nå begynt å bli meget aktiv. Og vil ikke sove på dagtid. For en måned siden trappet vi ned duppene fra 4 til 3 - og det har gått kjempefint - helt til nå. Nå er han et mareritt å få til å sovne. Før sovnet han lett i vugga. Men nå bruker jeg ofte en hel time på å få han i ro - og finne søvnen. Han kan være kjempetrett - øynene sklir igjen - men vips 2 sekunder etterpå er de vidåpne og han skal absolutt rulle over på magen. Jeg legger han så tilbake på ryggen og prøver vugge på nytt. Dette skjer om og om i gjen - og jeg blir både sliten og lei.

Har dere noen tips? Snart blir det vel at han reiser seg også - så da kan jeg jo heller ikke bruke vugga - for den har så lav kant. Har tenkt på vogna. Men i den sover han ikke med mindre jeg triller tur. Står vogna i ro blir det bare gråting. Og nå på vinteren er det ikke like praktisk heller med alle klærne som må på. Og vogna kan ikke stå ute - fordi vi bor helt inntill en barnehage - så han våkner bare av ungene det også. Og å ta vogna inn i gangen etter en trilletur - blir det jo veldig varmt der - selv om han sover i ullpose.

Tenkte på om jeg skulle trappe ned fra 3 til 2 dupper - om det hjalp - men han virker da så trett etter 2-3 timer oppe.... Da sutrer han for alt - så jeg tror ikke han er klar for det.

Trenger virkelig noen råd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Modig mor

Har du prøvd bæresjal eller bæresele? Det fungerte veldig bra for oss. I den alderen er verden utrolig spennende for en baby, det er klart man ikke bare kan legge seg på ryggen, lukke øynene og sove, lizzm - men hvis han får sitte på ryggen din, kommer han til å slappe av og sannsynligvis sovne når han trenger det. Fin trening er det også ;) Du kan jo støvsuge imens, eller gjøre klar middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du ham over på rygg dersom han vil sove på magen? Han er stor nok til at han klarer å snu seg begge veier, og da kan han fint få bestemme sovestilling selv.

Ellers var det nok rundt den alderen at snuppa kuttet ned fra tre til to lurer, men hun har hele tiden regulert søvnen selv, og ikke vært den som har sovet mest, akkurat. Hun kuttet da ut den siste luren på ettermiddagen, og ble lagt ørlite tidligere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du ham over på rygg dersom han vil sove på magen? Han er stor nok til at han klarer å snu seg begge veier, og da kan han fint få bestemme sovestilling selv.

Ellers var det nok rundt den alderen at snuppa kuttet ned fra tre til to lurer, men hun har hele tiden regulert søvnen selv, og ikke vært den som har sovet mest, akkurat. Hun kuttet da ut den siste luren på ettermiddagen, og ble lagt ørlite tidligere enn før.

Han blir bare sur når han blir liggende på magen - og aldri sovnet slik. Så derfor har jeg pleid å snu ham Virker som han bare snur seg for å slippe å sove. Når han sovner for natten går det alltid greit uten for mye tull. Da legger han seg til siden og sovner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Har dere ikke et soverom eller noe dere kan trille vognen inn på og sette opp vinduet?

Min sønn har aldri fått sove noe annet sted enn fastspent i vogna på dagtid, så de dagene det er for kaldt til at han sover ute, triller vi vognen inn på gjesterommet og setter vinduet på fullt gap. Om natten sover han helt fint på siden i sengen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke et soverom eller noe dere kan trille vognen inn på og sette opp vinduet?

Min sønn har aldri fått sove noe annet sted enn fastspent i vogna på dagtid, så de dagene det er for kaldt til at han sover ute, triller vi vognen inn på gjesterommet og setter vinduet på fullt gap. Om natten sover han helt fint på siden i sengen sin.

Kun et rom i 2etg da. Litt tungvindt da å drasse en møkkete vogn opp hver gang vi har vært borte også syns jeg. Skulle hatt et rom like ved gangen - men det har jeg da desverre ikke. + at han ikke sovner uten at jeg triller en lang tur. Hjelper ikke å rugge vogna bare inne. Det har jeg prøvd mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her - jeg kunne jo selvsagt lagt ham i sprinkelsengen der han sover om natta - men jeg er redd da at vi ødelegger hans gode rutine på å sovne selv der på natten. For når vi legger han til kvelden så ligger han bare der helt til han sover - uten noe gråting og uroligheter. Kan det forstyrre kveldssoverutinen - noen som har erfaring med det?

Redd for at han skal reise seg og stå å gråte hver enda dupp + natten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd bæresjal eller bæresele? Det fungerte veldig bra for oss. I den alderen er verden utrolig spennende for en baby, det er klart man ikke bare kan legge seg på ryggen, lukke øynene og sove, lizzm - men hvis han får sitte på ryggen din, kommer han til å slappe av og sannsynligvis sovne når han trenger det. Fin trening er det også ;) Du kan jo støvsuge imens, eller gjøre klar middag.

Har vært inne på tanken - men han begynner jo å bli stor - samt at jeg ikke ønsker at han må bæres i søvn 3 ganger hver dag... Ellers hadde det vært kos det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tørr ha han i vugga når han er så stor og aktiv. Jenta vår på 10 mnd sovrt nesten kun i vogna, da er hun fastspent. Hun for også sove så lenge hun vil og så mangr lurer hun vil. Men det går ikke ut over nattrsøvnen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - jeg kunne jo selvsagt lagt ham i sprinkelsengen der han sover om natta - men jeg er redd da at vi ødelegger hans gode rutine på å sovne selv der på natten. For når vi legger han til kvelden så ligger han bare der helt til han sover - uten noe gråting og uroligheter. Kan det forstyrre kveldssoverutinen - noen som har erfaring med det?

Redd for at han skal reise seg og stå å gråte hver enda dupp + natten da...

Vi gjorde det da hun var 6 mnd. Men vi var nøye på å ha lyset på og åpne gardiner så det ble forskjell på dag og natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tørr ha han i vugga når han er så stor og aktiv. Jenta vår på 10 mnd sovrt nesten kun i vogna, da er hun fastspent. Hun for også sove så lenge hun vil og så mangr lurer hun vil. Men det går ikke ut over nattrsøvnen da

Det er nå de siste ukene han har begynt å snu seg i vugga - og ikke sett noe tegn til å reise seg enda - men det er like før ser jeg - så derfor jeg ønsker tips.

Han sover også så lenge han vil - men en sjelden gang sover han 1 1/2 time. Stort sett blir det kun 1 time max da. Det at det blir 3 dupper er at jeg hele tiden har fulgt med på når han er trett - og det har stort sett vært til samme tid hver dag. Men nå den siste tiden har det ofte blitt en time med vugging før han har sovnet - selv om han er aldri så trøtt ser jeg før jeg legger ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gå tur med ham da?

KAN selvsagt, men hva med de dager det er storm og skikkelig snøvær da? Vi bor i et snøhull :)

? at jeg syns det er greit å gjøre unna husarbeidet når han sover - for det blir ikke mye av det gjort når han er våken lenger. Kunne selvsagt gjøre det når han har lagt seg - men da syns jeg det er greit å bruke tiden på dattra og mannen min istedet for å rydde og vaske... :) Å gå 3 ganger hver dag syns jeg da blir litt mye. Men en gang per dag hadde jo gått greit. Fått tatt litt husarbeid på de to andre duppene iallfall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kuttet ned til 2 blunder i den alderen. Noe sutring må du nesten regne med, som det som regel blir ved alle rutinerte endringer i livet hans. Hva med å la ham få ei flaske med god og lunken melk å sovne på? Det som er viktig er jo at gutten får den søvnen han trenger og at det er kvalitet på søvnen :) Barn skilner kjapt forskjellen på om det er blund eller natt, så ville ikke vært bekjymret for natta. Vi vekte våre barn når vi mente at blunden hadde vart lenge nok. I den alderen fikk de 2 blunder på 2timer hver gang, og i seng for natten kl.07.00. Men plagdes litt med siste, så da ble løsningen lunken melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...