Gå til innhold

Hvem får keisersnitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet om en dame som har nektet å føde. Hun fikk keisersnitt ved begge fødslene sine, uten at det var noen helsemessing årsak til at hun ikke kunne føde.

Lurer på hva ho hadde gjort om ho ikke fikk ks. Klemt bena sammen? Ungen kommer jo ut samma søren

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva ho hadde gjort om ho ikke fikk ks. Klemt bena sammen? Ungen kommer jo ut samma søren

Nei, det gjør den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva ho hadde gjort om ho ikke fikk ks. Klemt bena sammen? Ungen kommer jo ut samma søren

Det gjør den ikke. Jeg hadde ikke pressrier og ungen ble tilslutt tatt med vakum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett hadde babyen kommet ut tilslutt jo.

Ja, men da kan du være veldig sikker på at det hadde blitt problemer for sykehuset i ettertid. Det å hente ut en unge med tang eller vakum med makt mot morens vilje er en historie som sykehuset neppe vil ha på forsiden av VG eller Dagbladet.

Se for deg tittelen: "Jeg hadde fødselsangst - sykehuset gjennomførte fødsel med makt" smurt utover alle landets forsider. Tror du det kommer til å se pent ut, eller? Og tror du denne moren da kommer til å få flere barn? Neppe. En lege som kommer til å få et helvete med Pasientskadenemda, advokater, media, fylkeslege etc etterpå? Oh yes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilslutt kan i noen tilfeller være for sent

Jada, men her var det jo snakk om ei som nektet å føde. Og hvis det hadde vært en normal fødsel hadde babyen kommet til slutt- om hun ville eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett kommer babyen ut "av seg selv".

Men så finnes det f.eks. babyer som ligger i tverrleie, og da er det ikke noe som heter "av seg selv til slutt".

Babyene kan dø, mammaene kan dø, det kan rett og slett bli skikkelig krise.

Det er en grunn til at vi har keisersnitt som mulighet: Fordi det i mange tilfeller gjelder liv eller død. Det er ikke for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da kan du være veldig sikker på at det hadde blitt problemer for sykehuset i ettertid. Det å hente ut en unge med tang eller vakum med makt mot morens vilje er en historie som sykehuset neppe vil ha på forsiden av VG eller Dagbladet.

Se for deg tittelen: "Jeg hadde fødselsangst - sykehuset gjennomførte fødsel med makt" smurt utover alle landets forsider. Tror du det kommer til å se pent ut, eller? Og tror du denne moren da kommer til å få flere barn? Neppe. En lege som kommer til å få et helvete med Pasientskadenemda, advokater, media, fylkeslege etc etterpå? Oh yes!

Det er ikke lenge man klarer å holde igjen med skikkelige pressrier, så hun hadde nok presset selv tilslutt. Tro meg, jeg har født to barn, den siste nesten i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett kommer babyen ut "av seg selv".

Men så finnes det f.eks. babyer som ligger i tverrleie, og da er det ikke noe som heter "av seg selv til slutt".

Babyene kan dø, mammaene kan dø, det kan rett og slett bli skikkelig krise.

Det er en grunn til at vi har keisersnitt som mulighet: Fordi det i mange tilfeller gjelder liv eller død. Det er ikke for moro skyld.

Det var jo snakk om å nekte å føde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men her var det jo snakk om ei som nektet å føde. Og hvis det hadde vært en normal fødsel hadde babyen kommet til slutt- om hun ville eller ikke.

Ja, og da kunne begge to ha vært døde eller døden nær. Eventuet så kunne ungen vært hjerneskadet. Det at ungen kommer ut til slutt er ikke det samme som at alt går bra. Og sannsynligheten for at alt går bra når moren nekter å føde er faktisk ikke så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og da kunne begge to ha vært døde eller døden nær. Eventuet så kunne ungen vært hjerneskadet. Det at ungen kommer ut til slutt er ikke det samme som at alt går bra. Og sannsynligheten for at alt går bra når moren nekter å føde er faktisk ikke så stor.

Du vet hvor lenge man klarer å holde igjen skikkelige pressrier eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har assistert ved både keisersnitt og vaginal fødsel, og er ikke i tvil om hva jeg ville ønsket hvis jeg blir gravid, nemlig vaginal fødsel.

Når det er sagt, så er det en rekke tilstander som gjør at legen vurderer keisersnitt som nødvendig. Barnets leie (tverrleie, evt seteleie hvis bekkenet er lite), enkelte sykdommer hos mor, enkelte misdannelser hos barnet, psykiske tilstander m.m.

Jeg er veldig glad for at legene er restriktive med keisersnitt i Norge. Jeg har en bekjent fra et land i Sør-Amerika, og der kan damene booke inn tid for keisersnitt omtrent fra den dagen de står med positiv test i hånden. Unødvendig økonomisk belastning, flere liggedøgn og belastning på mødrene.

Og hvis du nekter å føde vaginalt, burde du ikke blitt gravid i utgangspunktet, mener nå jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet hvor lenge man klarer å holde igjen skikkelige pressrier eller?

Du er klar over at veldig mye kan skje FØR pressriene setter inn? Det er neppe bra dersom moren er så stresset at hun hyperventilerer, ikke får nok med oksygen og ungen også begynner å få lite med oksygen. Når pressriene først setter inn så kommer ungen seg sikkert ut på en eller annen måte, men det er ikke sikkert at en kvinne som nekter å føde i det hele tatt vil være i stand til å komme såpass langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke riktig. På Haukeland i Bergen får man ikke velge keisersnitt "bare" på grunn av sete. En bekjent måtte pent finne seg i å føde normalt. De fortalte at de er eksperter på seteleie, og ser ikke på setefødsel som "risikofødsel" slik som andre sykehus gjør.

Ok, da er jeg tydeligvis ikke informert om praksisen ved Haukeland. Jeg har en baby som ligger i seteleie og har fått beskjed om at jeg kan velge keisersnitt hvis jeg insisterer på det, og har fått inntrykk fra flere steder at dette er den vanlige praksisen i Norge. At man anbefaler vanlig fødsel så sant babyen ikke er for stor eller for liten og mor har stort nok bekken, men at den gravide har det siste ordet. I Norge mener man å ha så god kompetanse på setefødsler at de fleste kvinner anbefales å føde normalt, og at det er det beste for mor og barn.

Det er økt hyppighet av hofteleddsdysplasi blant barn som ligger i seteleie. Skjønner ikke at det er noe man kan ønske for barnet sitt...

Dette varmet virkelig et gravidhjerte å lese få dager før termin, med baby i seteleie, men ok. Jeg var så klart ironisk. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke kommentaren min dithen at jeg seriøst mente at seteleie skulle være noe å trakte etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike som er livredde for å føde bør tenke seg om graviditet er noe for dem. Det må være måte på hvor stakkarslig en kvinne skal tillate seg selv å være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg tydeligvis ikke informert om praksisen ved Haukeland. Jeg har en baby som ligger i seteleie og har fått beskjed om at jeg kan velge keisersnitt hvis jeg insisterer på det, og har fått inntrykk fra flere steder at dette er den vanlige praksisen i Norge. At man anbefaler vanlig fødsel så sant babyen ikke er for stor eller for liten og mor har stort nok bekken, men at den gravide har det siste ordet. I Norge mener man å ha så god kompetanse på setefødsler at de fleste kvinner anbefales å føde normalt, og at det er det beste for mor og barn.

På Haukeland har de god kompetanse på setefødsler, fordi de er restriktive på keisersnitt på en slik indikasjon, og derfor får fødselslegene god erfaring med setefødsler. Jeg vil tro at sykehus som stort sett gjør keisersnitt ved sete ikke har så god erfaring, siden hver fødselslege da bare får gjort noen få setefødsler. Men eldre fødselsleger har vel erfaring nok uansett.

Angående seteleie og hofteleddsdysplasi: arv har mer å si for HD, og ikke er HD verdens undergang heller. Sannsynligvis blir dere henvist til ultralyd av hoftene for å være på den sikre siden, det gjøres vanligvis ved HD i familien eller seteleie.

Edit: Skulle ha liten skrift, men så ble den stor... :sjenert:

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varmet virkelig et gravidhjerte å lese få dager før termin, med baby i seteleie, men ok. Jeg var så klart ironisk. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke kommentaren min dithen at jeg seriøst mente at seteleie skulle være noe å trakte etter.

Da beklager jeg. Ironi er dessverre ikke alltid like lett å oppfatte skriftlig. Og man vet jo aldri hva enkelte på kvinneguiden klarer å lire av seg i fullt alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...