Gå til innhold

Melkeklump i brystet


camillaaa

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått en klomp i brystet som jeg er ganske sikker på at er en melkeklomp. Jeg begynte å merke den for ca tre uker siden. Da var den veldig liten og gjorde ganske vondt. Jeg leste om det på internett og fulgte råd som sto der. Tømme meg for melk ofte og massere på klompen i en varm dusj. Etter et par dager kjente jeg ikke klompen lenger og det gjorde heller ikke vondt. Jeg sluttet da et par dager etterpå med å amme ettersom dattern min ikke ble noe mett av melka mi, og alle matingene var bare mye mere slit enn kos.

Men nå for en uke siden ca kom klompen tilbake. Mye større enn den var den første gangen jeg merket den og mye større. Jeg prøvde å fortsette med å massere og tømme den, men til ingen nytte. Klompen ble bare værre og værre uansett hva jeg prøvde å gjøre med den. Så jeg dro til legen for tre dager siden og fikk bare beskjed om å tømme brystet og massere. Jeg prøvde å forklare at det er akkurat det jeg har prøvd på, men at det ikke har hjulpet. Legen virket ganske dum og fortsatte bare å si at jeg måtte tømme å massere. Han forsto altså ikke at jeg har gjort alt jeg kan nå i to uker. Så jeg ga opp med å prøve å forklare og dro fra legen igjen.

Klompen min har blitt så vond at jeg ikke får sove orntelig og orker så vidt bevege meg og løfte armene. Jeg prøver nå å bare la den være i fred, ettersom ingenting hjelper. Og den har nå begynt å gå opp og ned i størrelse. Det jeg lurer på er om det går ann å få antibiotika uten at det er en bestennelse. Og hjelper dette da og fjerner klompen? For legen sa jeg ikke trengte det siden det ikke var betennelse, men går det ann å få det likevel? Jeg vil virkelig bli kvitt det her, klarer nesten ikke bære lillemor siden det gjør så vondt. Håper det er noen som har noen svar. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Michelet

Det er alldeles grusom vondt! Gå til legen igjen og få den nesesprayen,og begynne med Lecitin forebyggende(dobbel dose-fåes kjøpt på helsekostbutikker). Evt snakk med helsesøster om du ikke føler legen tar deg på alvor :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det også.. Hjalp ingenting. Alt er helt tett og brystet blir mer og mer hovent nå og klumpen større og større :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på legevakten jeg var hos den legen. Lurer på om jeg skal ringe sykehuset i morgen, til poliklinikken. Men jeg kommer til å bli utrolig frustert om de også bare sier jeg må pumpe, noe jeg har prøvd nå i flere dager, men som ikke funker. :( Vet du om det går ann å få antibiotika selvom det ikke har utviklet seg noe betennelse? For tror ikke det har blitt noe enda. Har ikke feber eller noe sånt. Men jeg orker snart ikke gå rundt sånn her mer. Det gjør hverdagen veldig vannskelig med tanke på at jeg må bære lillemor som spreller og brått sparker meg på det utrolig ømme bryset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, men gjetter at antibiotika ikke vil hjelpe om det ikke er en betennelse. Problemet er at melkekanalen(e) er tettet igjen av en fettklump, og sperrer melka inne. Det hjelper ikke å melke om man ikke får ordnet opp i fettproppen. Lecitin funket der fint på meg. Dose ser du på ammehjelpen.no. Det er et middel som får fett og vann til å binde seg, og slik gjør noe med fettpropper i melkekanaler. Deretter kan du melke ut.

Dette tror jeg du bør ordne opp i ganske raskt. Hva med fastlege? I verste fall må melken tappes av med dren, tror jeg. Ut må den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melken må ut, og den tette melkegangen må løses opp, dessverre. Les denne siden fra ammehjelpen.no. Brystet/kulen må tømmes annenhver time helt til den er borte. Jeg har hatt tette melkeganger 12-13 ganger, og hos meg tok det alltid ett døgn å tømme en tett melkegang. Dette varierer sikkert veldig, men det er ihvertfall viktig å holde på til smerten og hevelsen er borte!

Lecitin kan hjelpe slik som det er nevnt her.

Det er kanskje ekstra ille siden du har sluttet å amme, da får du jo ikke tømt brystet regelmessig. Har du fortsatt en del melk? Du må uansett få tømt brystet nå som du har en tilstopning, selv om du ikke ammer.

Enfase-p-piller demper melkeproduksjonen kraftig. Jeg brukte Microgynon noen dager da jeg måtte slutte å amme, det tok knekken på melken for min del. Det kan du helt sikkert få hos legen din! Da slipper du ihvertfall at du produserer mer melk mens du holder på å tømme kulen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset i overigår og fikk vist kulen min på nytt og spurte hva jeg skulle gjøre. De så på prøvene mine fra forrige gang og fant ut at legen jeg hadde vært hos hadde gjort feil da han sa jeg ikke hadde betennelse... Jeg har nå en veldig veldig kraftig betennelse. Så nå har jeg fått antibiotika så håper det hjelper. Uansett,, takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Har ikke mere melk i det brystet jeg har betennelse på. Fikk bare beskjed om å ta antibiotika 4 ganger om dagen i 10 dager, og hvis den ikke forsvant måtte de se mer på den. Så etter som jeg har fortsått det så skal den bli borte når jeg er ferdig med kuren(om den funker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset i overigår og fikk vist kulen min på nytt og spurte hva jeg skulle gjøre. De så på prøvene mine fra forrige gang og fant ut at legen jeg hadde vært hos hadde gjort feil da han sa jeg ikke hadde betennelse... Jeg har nå en veldig veldig kraftig betennelse. Så nå har jeg fått antibiotika så håper det hjelper. Uansett,, takk for svar:)

Så bra! Dette viser igjen at man ikke skal se på leger som overmennesker, men som servicepersoner. Man må være vanskelig kunde og stå på til man blir hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...