Gå til innhold

Hvorfor har innvandrere mer etnisk identitet enn Nordmenn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi de er en mindre gruppe i et nytt land, der deres etnisitet er minoriteten. Da er det helt naturlig at man begynner å forsterke sin kultur, fokusere meg på egen etnisitet osv. :P

Vil jeg tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er en mindre gruppe i et nytt land, der deres etnisitet er minoriteten. Da er det helt naturlig at man begynner å forsterke sin kultur, fokusere meg på egen etnisitet osv. :P

Vil jeg tro.

Så nordmenn har ikke det samme grunnlaget for en etnisk identitet som innvandrerne, fordi nordmenn har en svakere etnisk identitet, og fordi det er mer naturlig for innvandrerne å ha en etnisk identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Alle har jo en etnisk identitet, men den blir gjerne forsterket når man er i et mindretall blant andre. Som at en gruppe nordmenn gjerne føler seg enda "norskere" i utlandet. Men så kan det jo også sies at nordmenn også de siste årene kanskje har blitt mer bevisst sin egen, og mer opptatt av å holde på den, i takt med innvandringen. Siden man ser det kommer nye, vil man jobbe for å bevare det gamle. Det som ikke var så viktig før, skal nå bevares, osv :P

Kanskje enkelt sagt, den etniske identiteten blir sterkest når man føler den er truet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er umulig å svare på da Norges innvandere består av flere folkegrupper med vidt forskjellig etnisk tilhørighet, og deres forhold til denne selvsagt varierer voldsomt.

Det man ofte gjør når man "anayserer" innvandrere er at man tar for seg de minst integrerte og tilegger deres væremåte på alle innvandrere, det blir som å ta for seg nordmenns utvandring til utlandet og si at alle nordmenn er slik og slik.

Ser du historisk på det mente amerikanere på slutten av 1800-tallet at de norske innvndrerne der borte var særdeles rævva på å integrere seg, deres etniske tilhørighet overskygget alt og dannet en slags "ugjennomtrengelig enklave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest z0roaster

Kontakt med andre etniske grupper er definitivt en vesentlig faktor, men den enorme forskjellen mellom hvit og f.eks. muslimsk identitetsbevissthet kan neppe forklares med det alene. Hvite mennesker er nå under temmelig ekstremt etnisk/kulturelt press i utallige europeiske og amerikanske storbyer, uten at det ser ut til å skape på langt nær samme identitetsbevissthet som hos grupper fra Afrika og Midt-Østen. Ser man på kriminalitetsstatistikk er også grupper fra Afrika og Midt-Østen langt mer tilbøyelige til å begå kriminalitet mot europeere enn omvendt, slik at ikke bare er disse gruppene mer indentitetsbevisste, men de har også et langt større innslag av "xenofobiske" trekk enn hvite har.

Mye av årsakene til disse forskjellene ligger antakelig i vår evolusjonshistorie. Mens vi var jegere og samlere var afrikanere og arabere gjetere. Mens vår fiende var naturen, var araberens og afrikanerens fiende andre grupper. Der det første skaper behov for samarbeid og åpenhet overfor andre grupper, gir det siste grobunn for aggresjon og skepsis til fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på kriminalitetsstatistikk er også grupper fra Afrika og Midt-Østen langt mer tilbøyelige til å begå kriminalitet mot europeere enn omvendt,...

Dette kan umulig stemme, link takk?

Historisk har europeere stått for mye faenskap på fremmed jord, men jeg sitter alikevel med et inntrykk av at det som er mest vanlig er at filkegrupper ofte vender sin vold og kriminalitet mot sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du historisk på det mente amerikanere på slutten av 1800-tallet at de norske innvndrerne der borte var særdeles rævva på å integrere seg, deres etniske tilhørighet overskygget alt og dannet en slags "ugjennomtrengelig enklave".

En oikofobiske tilnærming som arketypisk nok ikke har det spor å gjøre med virkeligheten. I virkeligheten syntes faktisk amerikanerne at nordmenn var superbra arbeidstakere. I motsetning til den anti-norske propagandavirkeligheten, var faktisk nordmenn blant den mest ettertraktete arbeidskraftresursen i den grynende eurofellesskapsnasjonen USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er en mindre gruppe i et nytt land, der deres etnisitet er minoriteten. Da er det helt naturlig at man begynner å forsterke sin kultur, fokusere meg på egen etnisitet osv. :P

Vil jeg tro.

Nei, det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Alle har jo en etnisk identitet, men den blir gjerne forsterket når man er i et mindretall blant andre. Som at en gruppe nordmenn gjerne føler seg enda "norskere" i utlandet. Men så kan det jo også sies at nordmenn også de siste årene kanskje har blitt mer bevisst sin egen, og mer opptatt av å holde på den, i takt med innvandringen. Siden man ser det kommer nye, vil man jobbe for å bevare det gamle. Det som ikke var så viktig før, skal nå bevares, osv :P

Kanskje enkelt sagt, den etniske identiteten blir sterkest når man føler den er truet?

Dette er helt riktig. Mennesker er flokkdyr og finner sin identitet blant folk man deler de samme kulturelle og genetiske egenskapene med. Når man er i mindretall så forsterker man derfor sin egen kultur og genetikk ved å stå sammen og synliggjøre dette mest mulig både innad og utad i flokken. Man finner det innen alle kulturer og blant folk fra alle verdensdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I USA har man noe som heter "sons of Norway" som består av alt fra nordmenn til svensker og dansker og alle som føler tilhørighet til Skandinavia. Det virker som stoltheten der borte over bakgrunnen sin er vesentlig høyere en her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nordmenn har ikke det samme grunnlaget for en etnisk identitet som innvandrerne, fordi nordmenn har en svakere etnisk identitet, og fordi det er mer naturlig for innvandrerne å ha en etnisk identitet?

Samene våre har vel like mye etnisk identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi nordmenn ikke er noe annet enn amerikanere med lusekofte. De har utslettet sitt eget kulturuttrykk til fordel for grenseløs amerikanisme. Nordmenn er kanskje det mest prinsippløse folk i verden, med et mindreverdighetskompleks på størrelse med Alaska.

Fordelen er at karakter og identitetsløse mennesker blir gode sosialdemokrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Alle har jo en etnisk identitet, men den blir gjerne forsterket når man er i et mindretall blant andre. Som at en gruppe nordmenn gjerne føler seg enda "norskere" i utlandet. Men så kan det jo også sies at nordmenn også de siste årene kanskje har blitt mer bevisst sin egen, og mer opptatt av å holde på den, i takt med innvandringen. Siden man ser det kommer nye, vil man jobbe for å bevare det gamle. Det som ikke var så viktig før, skal nå bevares, osv :P

Kanskje enkelt sagt, den etniske identiteten blir sterkest når man føler den er truet?

Si meg, hvor har du dette fra? Var det mindre viktig med "norskhet" før? Har du hørt om Nasjonsbygging på 1800-tallet? Løsrivelse fra Danmark og behov for norsk identitet? 17.mai? Jeg vil tvert i mot si at det er i den senere tid nordmenn har blitt litt mindre patriotiske enn før, mye pga. innvandring da vi ikke lengre kan være stolte av oss selv uten å være "rasister" og "nazister".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trolljegeren og vikinghjelm!

Det har du rett i. Er det ikke deprimerende? En folkeehnhet redusert til kitch.

Norge er kanskje det eneste europeiske land som kunne være tjent med en helt ny befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...