Gå til innhold

Dårlig i matte = lav IQ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Matematikk er ett arbeidsfag, man blir god bare om man jobber mye med det. Man kan ikke "surfe gjennom" slik som med språk, siden matematikk kan virke ulogisk for en utrent hjerne. Språk er på en måte kontruert etter hvordan den menneskelige hjerne fungerer.

Matematikken er konstruert helt for seg selv, og lever sitt eget "liv", uavhengig av hvordan man tolker den, og er det eneste språket som er det samme uansett hvor i universet man befinner seg.

Det der er ikke riktig. Noen kan fint surfe igjennom matematikk både på grunnskole og vgs, med beste karakter.

Om man ikke gjør det, betyr det likevel ikke at man har lav IQ. Det har helt med interesse og motivasjon å gjøre. Høy IQ er ikke lik høy motivasjon. Personer med høy IQ kan i likhet med andre i utgangspunktet være lite interessert i matte.

Eller de kan finne selve undervisningen så terpende og kjedelig fordi den går for tregt, at de rett og slett mister interessen for matte veldig tidlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en IQ på 143 og har surfet gjennom det meste, men matte, fysikk og kjemi er IKKE mine favorittfag, for å si det sånn... Jeg har jobbet som en helt for å i det hele tatt klare å stå i matte helt fra jeg begynte på ungdomsskolen, og selv om jeg kunne ramse opp alle verdens land og hovedsteder som 4-åring, er jeg fortsatt ikke istand til å huske et telefonnummer.

Ingen sammenheng hos meg, altså. Men ja, det er klart at man scorer høyere på en IQ-test dersom man er god på mattedelen av det. Likevel er det mulig å score såpass høyt på resten av testen at man uansett ender høyt, med eller uten gode evner i matte.

Du har neppe en IQ på 143, veldig få mennesker er så smarte at de scorer så høyt. Regner med at det er etter en eldre skala, altså at det er lenge siden du målte din IQ, om det stemmer så ligger du like under Mensa kravet og er således blandt de 5% smarteste i samfunnet, noe som også må sies å være høyt også det.

143 er forøvrig et tall så høyt at Mensa-testen ikke måler intelligens på så høyt nivå.

Vet ikke hvilken test du har tatt, men du må også ta forbehold om at resultatet ikke stemmer, bare en kontrollert test kan gi en pekepinn som kan indikere hvor smart du virkelig er, altså utelukker dette mange tester som ikke forteller noe om testpersonenes intelligens.

Skrevet

Du har neppe en IQ på 143, veldig få mennesker er så smarte at de scorer så høyt. Regner med at det er etter en eldre skala, altså at det er lenge siden du målte din IQ, om det stemmer så ligger du like under Mensa kravet og er således blandt de 5% smarteste i samfunnet, noe som også må sies å være høyt også det.

143 er forøvrig et tall så høyt at Mensa-testen ikke måler intelligens på så høyt nivå.

Vet ikke hvilken test du har tatt, men du må også ta forbehold om at resultatet ikke stemmer, bare en kontrollert test kan gi en pekepinn som kan indikere hvor smart du virkelig er, altså utelukker dette mange tester som ikke forteller noe om testpersonenes intelligens.

Og du er kvalifisert til å si at ABen her ikke har en så høy IQ fordi...??

• Liker 2
Skrevet

Jeg tipper de to nevropsykologene som brukte tre hele dager på å teste meg vet minst like mye om min IQ som det du gjør. Det var forresten i 2005.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tipper de to nevropsykologene som brukte tre hele dager på å teste meg vet minst like mye om min IQ som det du gjør. Det var forresten i 2005.

...hysj da, er nysgjerrrig på svaret til Made..!

• Liker 1
Skrevet

Og du er kvalifisert til å si at ABen her ikke har en så høy IQ fordi...??

Fordi det statistisk er veldig liten sannsynlighet for det, 143 er skyhøyt og det er veldig sjelden at noen scorer så høyt.

Dog hender det ofte at mennesker rapporterer for høy IQ eller at dem har tatt en missvisende test som ikke er representativ eller forteller noe om deres reelle intelligens.

Men for all del, personen kan ha en IQ rundt 143, noen få scorer jo så høyt. Dog måler de færreste tester så høyt, og en viss feilmargin må man regne med når man snakker om såpass høy IQ. Mensa-testen måler ikke intelligens over 135 poeng, High-Range tester kan dog måle slikt men igjen blir det ikke så nøyaktig når vi snakker om virkelig høy IQ.

Ber deg lese litt om intelligens, så vil du fatte.

Skrevet

Fordi det statistisk er veldig liten sannsynlighet for det, 143 er skyhøyt og det er veldig sjelden at noen scorer så høyt.

Dog hender det ofte at mennesker rapporterer for høy IQ eller at dem har tatt en missvisende test som ikke er representativ eller forteller noe om deres reelle intelligens.

Men for all del, personen kan ha en IQ rundt 143, noen få scorer jo så høyt. Dog måler de færreste tester så høyt, og en viss feilmargin må man regne med når man snakker om såpass høy IQ. Mensa-testen måler ikke intelligens over 135 poeng, High-Range tester kan dog måle slikt men igjen blir det ikke så nøyaktig når vi snakker om virkelig høy IQ.

Ber deg lese litt om intelligens, så vil du fatte.

Fatter jeg, men syns kanskje ikke du fatter?

Du svarer i en tråd om IQ og trekker automatisk en slutning om at en annen bruker ikke kan ha så høy IQ fordi det er relativt sjeldent. Lurte bare på hvor intelligensen lå i en sånn konklusjon jeg da

:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri sagt at personen ikke kan ha så høy IQ, det finnes jo dem som har det og også høyere IQ, dog har jeg sagt at personen neppe har så høy intelligens. Det har to vidt forskjellige betydninger.

Med det faktum at mennesker ofte overrapporterer egen IQ og med statistikken som grunnlag, så treffer man mer enn man bommer for å si det slik, de gangene man stiller seg spørsmålstegn ved noen som oppgir en så sjelden og skyhøy score. Ergo er det mange flere som sier de scorer så høyt, uten at det er reelt for hvor smart dem er.

Sier ikke med det at personen lyver, for kan hende kan personen ha fått en slik score på en IQ-test. Men igjen, det finnes flere ubruklige tester der ute enn gode, skal man virkelig ha en grei pekepinn så kan man f.eks. ta Mensa-testen eller WAIS-testen eller andre tester som kan gi en representativ pekepinn og ikke ett tall som ikke forteller noe annet enn å villede dem som tar testen.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Fikk 120 på Mensa-testen (tatt 3-4 ganger med samme resultat) og militæret ønsket meg inn pga høy score på iq-testen på sesjon..

Ikke snakk om ting du ikke aner noe om..

Har du stått opp av feil seng i dag eller?

IQ tester er faktisk utviklet med det formål å predikere akademisk prestasjon. Og det er den også ganske god på, statistisk sett. Å mene noe annet vitner om at dere for det første ikke vet hva en IQ-test er og for det andre ikke kjenner til statistikken.

Skrevet (endret)

Little Johnny was sitting in class doing math problems when his teacher picked him to answer a question.

"Johnny, if there were five birds sitting on a fence and you shot one, how many would be left?"

"None," replied Johnny, "cause the rest would fly away."

"Well, the answer is four," said the teacher, "but I like the way you are thinking."

Little Johnny said '"I have a question for you now." "If there were three women eating ice cream cones in a shop... one licking her cone, the second biting her cone, and the third one sucking her cone... which on is married?"'

"Well," said the teacher nervously," "I guess the one sucking the cone?" "No," said little Johnny. "the one with the wedding ring on her finger, but I like the way you are thinking."

Endret av Wonders
  • Liker 4
Skrevet

IQ-tester skal jo ikke bygge på kunnskap, og matte er jo nettopp det - noe man må lære, derfor går det vel helt fint an å ikke være den skarpeste i matte men allikevel score greit på iq-testene.

Selv var jeg alldeles *rævva* i matte, men gjør det helt greit på f.eks. Mensas hjemmetest.

• Liker 1
Skrevet

Jeg suger i matte, men jeg er veldig god i språk. Jeg gjør det også ganske bra på IQ-tester, men jeg tror EQ er mye viktigere. Man kan ha høy IQ, men samtidig ha null sosial antenne.

Ja, og det er som regel dem som har lav EQ som skriver hvor høy IQ de har.

Skrevet

Ja, og det er som regel dem som har lav EQ som skriver hvor høy IQ de har.

Var det ment som kritikk av at jeg har sa at jeg har gjort det bra på IQ tester? :huh:

• Liker 1
Skrevet

IQ manifesterer seg på mange forskjellige måter, og matte er som kjent ett treningsfag. Feks er kineserene langt bedre en oss i matte men gjennomsnitts IQ er ca den samme.

Det sagt, så blir du ikke den beste i verden i matte uten å ha en eksepsjonelt høy IQ. Men det er mye fordi faget forandrer seg drastisk når man kommer opp på de høyere nivåene.

Skrevet

Var det ment som kritikk av at jeg har sa at jeg har gjort det bra på IQ tester? :huh:

Nei, ikke deg.

De som skryter av at de har sååå høy IQ og alle andre er nærmest dumme og man kan ikke snakke med "mindre intelligente mennesker"- DE har av EQ.

Jeg er nemlig litt lei av å høre at "ååå, jeg er såååå smart altså! Jeg har en IQ på 160!"

:rolleyes:

Skrevet

De som skryter av at de har sååå høy IQ og alle andre er nærmest dumme og man kan ikke snakke med "mindre intelligente mennesker"- DE har lav EQ.

Skrevet

1 av 1000 personer har en IQ på 146 eller mer i følge SD 15 tester og 149 i følge SD 16. Psykologadministrerte tester måler så høyt.

• Liker 2
Skrevet

Apropos EQ- noen mener det er viktigere at den er høy, enn at IQ'en er høy.

Blant annet i jobbsammenhenger er det viktig. Man kan ha en høy IQ, men som du, Chiyo, skriver, så kan man ha null sosiale antenner. For min del er det "godt nok" å ha passe IQ og passe EQ. En gylden middelvei for å si det sånn.

Skrevet

Nei, ikke deg.

De som skryter av at de har sååå høy IQ og alle andre er nærmest dumme og man kan ikke snakke med "mindre intelligente mennesker"- DE har av EQ.

Jeg er nemlig litt lei av å høre at "ååå, jeg er såååå smart altså! Jeg har en IQ på 160!"

:rolleyes:

:fnise: Åja.. Hehe. Jeg blir litt paranoid med alle AB'ene. Bare fordi noen er drittsekker, så tenker jeg at alle er ute etter å ta meg. :klaske:

Skrevet

Hvis noen sier de "har IQ på 143" er nok ikke det riktig. Det er umulig å angi IQ på den måten.

Det finnes ellers ingen ting som heter "Mensa testen". Selv om Mensa arrangerer IQ tester har de ikke laget testen selv. Derimot er det folk i Mensa som har lisens på å gjennomføre ulike tester.

Den testen Mensa Norge benytter nå har 131 som score for "øverste 2 prosent av befolkningen". Testens høyeste score er 135, over det måler ikke testen og man angir 135+ Håper ikke han med 143 blir skuffet over å høre det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...