AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har skadet meg selv i mange år og har mange arr på kroppen som det ikke er mulig å misforstå hva kommer av. Jeg er litt usikker på hvordan jeg bør opptre med tanke på å skjule kroppen min for andre. Er det greit om jeg går i svømmehallen? Der synes jo kroppen både i dusjen og i bassenget. Er det greit å dusje offentlig, feks på treningssenter? Er det forskjell på gamle arr og nyere sår i denne situasjonen? Hvordan ville du reagert om du møtte en person med mange arr feks i svømmehallen?
*appifany* Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 Jeg ville tenkt: så tøff du er som tør å vise kroppen/arrene din offentlig. Samtidig hadde jeg nok håpet på at grunnen til at du tør dette er for at du har sluttet med selvskading 5
Memena Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 Hmm. Nå er det nå slik at arr er nettopp det, arr som du mest sannsynlig vil bære med deg resten av livet. Hva andre tenker burde du egentlig ikke bry deg om i det hele tatt. OM DU føler det er greit å gå i svømmehallen eller å dusje offentlig med dine arr, så skal du gjøre det. Hva andre tenker og mener får være opp til dem. På spørsmålet om hvordan jeg hadde reagert så hadde jeg nok garantert ikke stått og stirret på deg, men jeg ville nok tenkt noe slikt som,- H*n har nok hatt mye vondt å stri med. Håper det er en situasjon du kan klare å komme ut av og ønsker deg all lykke til med det!
Tulling Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Syns du skal kle deg som du vil og ikke bry deg om arrene dine. Har sett det ett par ganger, folk full av arr fra kutting på armene. Noen arr blir mindre synlige over tid, mens andre blir som de blir. Du får bare vente og se. (har ikke kuttet meg selv, men har sår på armer fra fall på sykkel. De verste vises enda og er snart 20 år gamle). Noen arr blir lite synlig relativt fort. Hvis du ikke føler det komfortabel med at andre ser arrene dine er det jo opp til deg om du vil skjule de. Men du trenger ikke skjule de av hensyn til andre. Syns du skal leve normalt som om de ikke var der. 1
Gjest Thea Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har massevis av arr på hele kroppen etter selvskading og når jeg begynte å lære meg å gå uten så mye klær og arrene var relativt ferske så fikk jeg masse stygge blikk og en god del kommentarer men nå som de er ganske gamle og jeg selv føler meg komfortabel med dem opplever jeg det ganske sjelden. Tror ikke en gang jeg husker sist noen stirret stygt og har bare vært noen helt nøytrale spørsmål om dem i det siste. Så lær deg å leve med det og bare bad så mye du vil. Folk flest bryr seg ikke med mindre du bryr deg tydelig om det.
Gjest Regza Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Tenker ikke noe over at andre har arr. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 Gjør som du vil! Jeg tenker sjelden på mine arr, men noen ganger får jeg blikk eller spørsmål. Det er heldigvis relativt sjelden. Jeg pleier bare å si noe sånt som "Åja, det der, det er lenge siden og fra en vanskelig tid". Når jeg ser folk med gamle arr tenker jeg at de er som meg...
lille-lure Skrevet 28. desember 2011 #8 Skrevet 28. desember 2011 jeg har arr selv etter selvskading og synes det er fryktelig ubehagelig når folk spør hva det er. Da tenker jeg "er du tjukk i huet??" det er vel ganske innlysende hva zebrastripene betyr??
Lammelåret Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 Føles det naturlig for deg å vise deg fram, så gjør det. Folk har ikke vondt av å se ulike kropper med forskjellige historier på seg. 1
Gjest Bomullsdott Skrevet 28. desember 2011 #10 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har mange arr på kroppen. Et stort og langt på midten av magen og mange arr på beina. Jeg bryr meg ikke om hva folk tenker om arrene mine. Jeg skjuler dem ikke for noen. Jeg dusjer ikke offentlig, men det er fordi jeg har komplekser for andre ting. Jeg kan fint gå i klær som viser arrene, det gjør meg ikke så mye. Det er kanskje ikke så feminint, men jeg må lære meg til å leve med arrene mine. Jeg syns du skal blåse i hva andre syns. Gjør slik du selv ønsker.
Gjest Bomullsdott Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har mange arr på kroppen. Et stort og langt på midten av magen og mange arr på beina. Jeg bryr meg ikke om hva folk tenker om arrene mine. Jeg skjuler dem ikke for noen. Jeg dusjer ikke offentlig, men det er fordi jeg har komplekser for andre ting. Jeg kan fint gå i klær som viser arrene, det gjør meg ikke så mye. Det er kanskje ikke så feminint, men jeg må lære meg til å leve med arrene mine. Jeg syns du skal blåse i hva andre syns. Gjør slik du selv ønsker. Jeg drar forresten ofte i svømmehallen og koser meg med det. Jeg bruker dog badedrakt som skjuler magen, men arrene på beina kan alle se. Du skal ikke tenke på hvordan andre vil reagere. Om de syns det er ubehagelig, så er det faktisk deres problem.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #12 Skrevet 28. desember 2011 Dersom du ikke opplever ubehag med det, synes jeg du skal gjøre det du selv vil! Har selv arr på armen etter selvskading, tenker ikke så mye over det. Men jeg har alltid prøvd å skjule det, i frykt for hva andre tenker og tror. Nå som jeg har blitt eldre, prøver jeg å drite i andre og gjøre det jeg selv vil. Lykke til!
Nyxe Skrevet 28. desember 2011 #13 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Når jeg møter noen i dusjen i svømmehallen med masse slike arr så stirrer jeg ikke, og ikke sier jeg noe heller. Jeg hadde ikke blitt fornærmet fordi noen viser arrene sine heller. Men er de veldig synlig så legger mann jo merke til dem, og tanken "Huff, så trist for den personen da.." hadde slått meg. Selv har jeg tre veldig synlige arr på armen og mange små nesten usynlige, og jeg hater dem. Jeg tørr ikke sole meg fordi jeg er redd de skal bli mer synlig igjen, og til gjengjeld er det grunnen til at jeg alltid går i nærmest vinter klær om sommeren fordi jeg er flau av den bleke huden min. Sykehus nekter å fjerne de mest synlige og ikke har jeg fått med meg grunnen til det, så jeg får tattovere over dem eller noe.. Jeg tenker ikke noe stygt om andre sine, men selv tåler jeg ikke tanken av at andre vet hvor "dum" jeg har vært. Jeg har blitt ertet av noen fremmed menn på gaten en gang, og det er kanskje grunnen til at jeg er så sensitiv. Endret 28. desember 2011 av Nyxe
Gjest Bobler Skrevet 28. desember 2011 #14 Skrevet 28. desember 2011 Har selv arr, og har lært å akseptere dem med årene. De er en del av meg, en del av fortiden min og det er det ingenting å få gjort noe med. Det er best å prøve å akseptere dem, litt ukonfertabelt er det nok i begynnelsen, men det går seg til. Jeg tenker ikke noe over dem lenger, hvis jeg ikke ser rett på dem. Men du bør være litt forberedt på at du kan få kommentarer og blikk. Ikke ofte, men en sjelden gang så møter du folk som ikke har nok sosial intelligens til å forstå at det ikke passer seg å spørre. Opplevde en gang at en kunde tok tak i armen min, dro den til seg og spurte " HVA I ALLVERDEN ER DET DU HAR GJORT????". Da blir man jævlig satt ut. Jeg trakk på skuldrene, smilte og sa at de er mange år gamle. Ville vel helst synke i jorden og be dama dra til helvette, men det kunne jeg ikke. Arrene går aldri bort, men skammen din ovenfor dem kan gå bort Da er arrene ikke så relevant lenger, de bare er der. 1
Gjest Badabing Skrevet 28. desember 2011 #15 Skrevet 28. desember 2011 Jeg husker jeg møtte halvsøsteren til eksen min for første gang, og hun hadde tydelige arr etter selvskading. Det gjorde jo inntrykk på meg siden jeg fortsatt husker det, men det var mer slik at jeg registrerte at hun hadde kuttet seg selv gjentatte ganger. Du kjenner jo historien bak din selvskading; smerten. Det gjør ikke vi som ser arrene, og derfor gjør vi oss heller ikke opp en videre mening om det.
blubba Skrevet 29. desember 2011 #16 Skrevet 29. desember 2011 Jeg har slutta å skjule mine arr. Men hvis jeg skal møte noen nye folk og sånn er det ikke det første jeg gjør å flashe de frem. Ikke før vi er blitt kjent
Evelyne Skrevet 29. desember 2011 #17 Skrevet 29. desember 2011 Jag har själv ärr på hela kroppen efter självskading, men jag slutade för många år sedan. Jag skjuler dem på jobb, men jag kan visa dem för folk jag föler mig bekväm med. I nya situationer, fester eller liknande där jag ska träffa många nya människor så tar jag alltid med mig en cardigan eller liknande utifall att jag föler att jag må skjule mig. Det är inte för att jag skammer mig som jag skjuler mig, utan helt enkelt för att jag märkt en stor skillnad på hur jag blir bemött och jag föredrar verkligen att folk lär känna mig innan de dömer mig för mina ärr. En del har så svårt att fokusera på -mig- när de ser ärren.. När det gäller svömmehallen så har jag inga större problem att visa mina gamla ärr, men jag skulle inte gå dit med färska sår om jag vore du, mest för att det känns ohygieniskt att "svömme i någon annans blod" och för att en del människor kan reagera väldigt kraftigt och negativt på öppna sår. Jag vill ju inte att någon ska må dåligt när de ser mig! Det finns ju väldigt många med blodfobi så jag tänker inte tvinga dem svömme runt i mitt blod om de inte vill. Var stolt över den du är och tänk inte så mycket på ärren, de är ju bara en liten del av dig. Om du föler dig väldigt obekväm är det ju bara att göra som jag och ha med dig något att skjule dig med bara utifall att. Alltid skönt att ha något till hands, även om det inte kommer till användning.
Gjest SemperFi Skrevet 29. desember 2011 #18 Skrevet 29. desember 2011 Har selv elveblest på ryggen som kommer og går, og noen ganger kan det ses som ar. Har fått kommentarer i svømmehall, men ingenting negativt. Men tenker som appifany at du er sterk og modig som viser deg fram.
Gjest samsung Skrevet 29. desember 2011 #19 Skrevet 29. desember 2011 Har folk dere ikke kjenner virkelig kommentert arrene? Jeg har aldri vist mine til noen. Skjønner ikke hvordan folk kan våge å kommentere dem. Eller være så dumme at de spør hva det er for noe.... Så patetisk! Blir litt forbanna.
Evelyne Skrevet 29. desember 2011 #20 Skrevet 29. desember 2011 De flesta som har kommenterat mina har ju menat de i all välmening. När folk tänker något styggt nöjer de sig oftast med att viska och peka när de tror att jag inte ser, det är sällan eller aldrig som någon vågar säga något styggt direkt till mig. När folk väl kommenterar gör de det av ren nyfikenhet eller rent av för att de är oroliga.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå