Gå til innhold

Storm-navn


Gjest Olga Babusjka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Trotters

Den første stormen i 2012 kan da umulig begynne på bokstaven E. Hvordan kan det ha seg? Har det ikke vært flere enn 4 andre stormer siden dette systemet ble tatt i bruk?

Systemet må jo etter min mening være slik:

2011: Storm nr.1 dette året får et navn som begynner på bokstaven A, storm 2. begynner på bokstaven B, storm nr.3 begynner på bokstaven C osv.

2012: Storm nr 1. dette året får et navn som begynner på bokstaven A, storm nr. 2 begynner på bokstaven B, osv.

Hvis ikke dette er tilfellet, kan noen gi meg en forklaring på hvorfor første storm i 2012 begynner på bokstaven E og ikke på A?

Ja, det kan jeg, om vi ser bort fra det faktum at det ikke nødvendigvis er snakk om en storm.

Grunnen er at siste ekstremvær i 2011 hadde et navn som begynte på D (Dagmar).

Det er (heldigvis) ikke nok ekstremvær til å fylle alfabetet hvert år (som andre allerede har påpekt), så for å unngå at man kun har ekstremvær med navn på (la oss si) A-G hvert år, så går man gjennom hele alfabetet før man starter på nytt. Kalenderårene har altså ingen betydning for navnene som brukes. Noen år brukes mange navn, andre år brukes få eller ingen.

Om du hadde sett raskt på linkene lenger opp, hadde du sett hvordan systemet virker i praksis. Der vises de respektive navnene som har vært brukt siden høsten 1995 (47 i tallet til nå, fordelt på drøyt 16 år - som gir et snitt på ca 3 i året), i tillegg til dato, hva slags ekstremvær det var, samt hvilke steder som ble rammet av dette.

Det har foreløpig ikke vært ekstremvær med navn som har begynt på Q, W, X, Z, Æ, Ø eller Å. Dette er nok bokstaver man bevisst styrer unna.

I 1996 hoppet man også over C, ifølge oversiktene på Wikipedia og Meterolisk Institutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dagmar er et kvinnenavn som kan være dannet av det slaviske navnet Dragomir som betyr «elsket» og «fred». Valdemar Sejrs tsjekkiske dronning som døde 1212 i barsel het Margrete Dragomir, og forandret navnet til Dagmar da hun kom til Danmark. Navnet kan også være dannet av de norrøne ordene dagr, «dag», og már, «jente, jomfru»."

http://no.wikipedia.org/wiki/Dagmar :)

Aha! Jeg visste det var noe suspekt ved navnet Hjalmar! :gjeiper:

Forøvrig var det ikke bare unge folk som trodde Dagmar var mann. Jeg trodde det selv, inntil jeg så denne tråden. :tristbla:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg visste det var noe suspekt ved navnet Hjalmar! :gjeiper:

Hjalmar er satt sammen av Hjalmr (hjelm) og -ar som man tror betyr kriger. Så har ingenting med den femininen stavelsen -mar å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...