Gå til innhold

Til alle dere tilhengere av lovforbud mot narkotika...


waco

Anbefalte innlegg

“Det er neppe sunt å røke. Det gjelder også stoffer fra hampeplanten. Men det er heller ikke sunt å være fange. Det foreligger så vidt vites ikke dokumentasjon av død som følge av bruk av cannabis, og dokumentasjon av andre skader er også svak. Men det foreligger omfattende dokumentasjon av skadevirkningene ved fengselsopphold. Narkotikakrigen er den viktigste årsak til økningen i fangetall innen en rekke industrisamfunn”.

...Dette skriver kriminalprofessor Cristie...kan det virkelig være sånn?

I artikkelen trekker Cristie frem andre tall alle burde kunne utenat, nemlig 129 og 709. 129 er antall fanger pr hundretusenfanger i Canada...og 709 er andelen fanger år hundretusenfanger i Usa... Den store forskjellen mellom Canada og Usa er straffepraksisen.

Hvorfor har Norge da 21 år for fengsel når det beviselig forverrer alle tragiske situasjoner i forbindelse med narkotika??

Jeg spør dere kjære straffetilhengere, kanskje dere kan gi meg et vettugt svar nå i jula...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg tilhenger av slikt da, men vil gjerne få si meg enig..

Jeg har aldri helt sett logikken i å straffe rusmisbruk med fengsel.

Ofte er rusmisbruk en form for straff av seg selv, og da sier det seg jo selv at det ikke hjelper stort at staten går inn og bekrefter for dømte rusmisbrukere at de ikke er noe verd. De ber dem jo nesten om å fortsette i samme spor når de kommer ut igjen. Synes samfunnet bør tenke i nye baner angående økende rusproblematikk istedfor å bare fortsette med å stenge folk inne. Norske fengsler har jo heller ikke nok kapasitet til å ta inn alle landets rusmisbrukere. Det begynner jo å bli skremmende mange, og i alle samfunnets lag.

Men jeg er med på at de som tjener penger på andres rusbehov godt kan stenges inne. Er ikke for flere legale rusmidler i Norge, det ene vi har skaper problemer nok,men er absolutt for avkriminalisering av rusmisbruk og på å heller sette ressurser inn på forebygging&rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt sett logikken i å straffe rusmisbruk med fengsel.

Ofte er rusmisbruk en form for straff av seg selv, og da sier det seg jo selv at det ikke hjelper stort at staten går inn og bekrefter for dømte rusmisbrukere at de ikke er noe verd. De ber dem jo nesten om å fortsette i samme spor når de kommer ut igjen. Synes samfunnet bør tenke i nye baner angående økende rusproblematikk istedfor å bare fortsette med å stenge folk inne. Norske fengsler har jo heller ikke nok kapasitet til å ta inn alle landets rusmisbrukere. Det begynner jo å bli skremmende mange, og i alle samfunnets lag.

Det er vel heller sjelden rusmisbruk blir straffet med fengsel i Norge? Jeg tror de aller fleste som sitter fengslet for narkotikarelaterte forbrytelser, enten er dømt for besittelse (med intensjon om å selge), smugling eller salg. Videre kommer alle volds-og vinningsforbrytelser som følger i narkotikaens kjølvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morrisen...problemet er at det er de samme folka liksom....

60 % av de innsatte er jo folk med rusproblemer....

At Morrison tror at det er mye voldskriminalitet med narkotika, skyldes for det meste desinformasjon fra media ifølge Fekjær overlege og rusekspert på blåkors i Oslo... La oss se om jeg finner linken...

Se ca midt på siden, der vil du se at så får du se tallene med egne øyne......

Bare 2 % av alle tilfelle av grov vold skyldes narkotika...

Spesielt kritikkløse er mediene når det gjelder å formidle påstander om sinnslidelser på grunn av ulovlige stoffer. De ulovlige stoffer som ikke eller sjelden medfører alvorlige kroppslige helseskader, kan man alltid si gir sinnslidelser. Og det finnes alltid en eller annen medarbeider ved ett eller annet psykiatrisk ungdomsteam som sier at et ulovlig stoff gir mange sinnslidelser. Slike uttalelser går gjerne en rundgang i mange nyhetsmedier.

I virkeligheten er årsaksfaktorer bak psykiatriske lidelser et meget uklart og vanskelig forskningsområde. Hvis vi skal tro årsmeldingene fra Gaustad sykehus for vel 100 år siden, var den gang masturbasjon den vanligste årsaken til sinnslidelser. Legen spurte inntil han fant noe i pasientens historie som han trodde framkalte sykdom og presenterte så svaret. Slik er det også når PUT-medarbeidere sier at et ulovlig stoff gir mange sinnslidelser. En mer presis formulering ble brukt av lederen for PUT Ullevål, psykologen Morten Hammer: "Vi har en økt pågang av ungdom som selv mener at deres problemer skyldes ecstasy." Hvis en holder seg til forskning, kan en si at ut fra visse biokjemiske teorier er det mistanke om at ecstasy kan gi sinnslidelser, sterkere er det ikke grunnlag for å uttrykke det. Men ut fra de mange medieoppslagene vil selvsagt mange forklare sine psykiske problemer med bruk av ett eller annet stoff.

For tiden er media opptatt av narkotika og bilkjøring. Og farlig er det. Men det framstilles som det nå er blitt mer narkotikakjøring enn fyllekjøring i Norge. Det er helt galt. En ting er at lovlige legemidler oftest er satt sammen med narkotika i statistikkene. Men etter flere års sterkt søkelys på dette fra Statens rettstoksikologiske institutt, tas det faktisk nå flere prøver med sikte på legemidler og narkotika enn av alkohol. Dette er et særnorsk fenomen, det tas flere slike prøver i Norge enn i noe annet land, inkludert de store landene. Men det er flere positive prøver på alkohol.

"sakset fra siden, for det viser seg at ingen bruker linkene jeg har lagt opp, men fabler heller fra eget hode uten å kunne dokumentere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som virkelig er crazy her er at 90 % av alle narkotikaanmeldelser blir anmeldt av politiet!

Egentlig er det helt sprøtt at politiet har lov til å anmelde ting, det er jo vi som skal henvende oss til dem, og ikke de som skal anmelde oss, hvorfor anmelder de ikke store bedrifter når de miljøforurenser? Faen, det er så dritt at ikke flere ser denne galskapen som foregår.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ca midt på siden, der vil du se at så får du se tallene med egne øyne......

Bare 2 % av alle tilfelle av grov vold skyldes narkotika...

Med egne øyne ser jeg i tabellen du linker til at kategorien "grov vold" scorer 67% på alkohol, 9% på narkotika+alkohol, 0% på narkotika, 2% på edru og 20% på ikke opplyst.

Dette er EN undersøkelse, utført i 92-95, det står ingenting om metode osv. Dette er ergo kildemateriale det er all grunn til å stille seg kritisk til.

At Morrison tror at det er mye voldskriminalitet med narkotika, skyldes for det meste desinformasjon fra media ifølge Fekjær overlege og rusekspert på blåkors i Oslo.

Ja, du (og Fekjær) vet selvfølgelig alt om hvor jeg har mine oppfatninger fra.

De "nesten ingen som blir tatt for rusbruk" som Morrison snakker om er faktisk 10 000 hvert eneste år...

Jeg skriver:

Det er vel heller sjelden rusmisbruk blir straffet med fengsel i Norge?

Å bli tatt er ikke det samme som å bli dømt og fengslet.

Jeg har heller ikke snakket om grov vold i ruspåvirket tilstand. Jeg nevnte primært at ved siden av salg, smugling etc,

...kommer alle volds-og vinningsforbrytelser som følger i narkotikaens kjølvann.

Dette innebærer også vold og vinning i miljøer som befatter seg med narkotika, ikke bare de som er selv påvirket. Ikke alltid bakmennene selv er brukere, vet du.

Videre er jeg ikke særlig interessert i å sitere meg selv om igjen. Hvis du siterer/forstår de andre kildene dine like gærnt som du siterer/forstår meg, har vi ikke noe saklig diskusjonsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir du så aggressiv og sinna bare fordi jeg henter dokumentasjon utenifra?? Ikke jeg som har funnet tallene.... Men du kan uansett ikke nekte for at narkotikaproblematikken i stor grad skyld kriminaliseringen. Prostitusjon og torpedovirksomhet er eksempler på det.

Det er "forebyggende industri og etterbehandling" av narkomane som tjener fett på brukerne. Ikke glem at antidopbevegelsen gjentatte ganger har trenert utvikling, med å først nekte metadon...(kom først i 97 som det siste landet i europa, 12 år etter danmark), - og nå boikotter etthvert tilløp til sprøyterom...

Siden Morrison avfeier alt, så tok jeg like godt å sjekket selv med Statistisk sentralbyrå...åltså hvor mange blir fengslet for bruk og besittelse....?

Forbrytelse mot lov om legemidler mv. var i 2002, - 257 personer fengslet for bruk og besittelse, 215 for bruk og 42 for besittelse, til sammenligning ble 338 dømt for grove narkotikaforbrytelser...og over 2100 for narkotikaforbrytelser...(det er småsmugling til eget bruk, og til venner...en bekjent av meg satt inne 2 uker for 8 gram hasj).

Nå er tallene klare...det er mange som blir fenglset for bruk og besittelse, nesten like mange som blir tiltalt for grove narkotikaforbrytelser!

Når vi vet at å fengsle mennesker er tortur i system, så burde man ihvertfall gi amnesti til alle rusrelaterte saker, - inntil vi får godkjent narkotika som alternativ medisin for å hindre å fengsle kommende generasjoner, - tross alt er lovgivningen laget i en tid det var forbudt for par å bo sammen uten ekteskap, abort var bannlyst, homseri noe som hørte til psykologibøkene og man kunne frikjennes for verneplikt av nevnte legning.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når vi vet at å fengsle mennesker er tortur i system' date='[/quote']

Jaså, vet vi det? Da burde alle fanger slippes fri umiddelbart, ettersom Norge som stat har forpliktet seg til å avstå fra å utøve enhver form for tortur. Jeg regner med at du har solid støtte fra menneskerettighetsgrupper i dette synet på fengselsstraff? For det var selvsagt ikke bare et argument du produserte ut av tomme luften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, :ler: nå er jo Christi veldig radikal i sine synspunkter, og vrir og vender og forverrer absolutt alt....... :blunke: Og ta utgangspukt i hans artikkel i en seriøs diskusjon er det samme som ikke å diskterer seriøst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er merkelig at man kan risikere lengre fengselstraff for smugling va narkotika enn for et drap jeg

Tja...det går vel egentlig mye ut på det samme når man vet hvor mange liv som blir ødelagt av narkotika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Unnskyld, du må ha lite peil på hvor galt det kan gå.

Min sønn begynte med det "uskyldige " stoffet hasj. Litt no og da igjennom noen år.

Så ble nysgjerrighetn for stor.....Det hadde jo ikke skjedd noe alvorlig i de årene som hadde gått.

I dag er han på avrusingsinstutisjon.

Kansje man må ha hatt det helvete inn på livet for å forstå at det må taes alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns det er merkelig at man kan risikere lengre fengselstraff for smugling va narkotika enn for et drap jeg

Det kan man ikke. Begge deler kan gi 21 år. Grunnen til at det er så høy strafferamme for narkosmugling, er at mange liv ødelegges og det er mye syndikater og penger involvert. Disse ønsker man å unngå.

Hvor høy straff et lovbrudd gir bestemmes ikke bare av "hvor ille" handlingen er. Man ser også på hvor avskrekkende det vil være for andre (de færreste ville drept andre selv om det ikke var noen straff, mange hadde nok smuglet narkotika) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sjelden rusmisbruk blir straffet med fengsel i Norge? Jeg tror de aller fleste som sitter fengslet for narkotikarelaterte forbrytelser, enten er dømt for besittelse (med intensjon om å selge), smugling eller salg. Videre kommer alle volds-og vinningsforbrytelser som følger i narkotikaens kjølvann.

Helt korrekt Morrison. Det er svært få tilfeller der folk er straffet for å ha brukt rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "nesten ingen som blir tatt for rusbruk" som Morrison snakker om er faktisk 10 000 hvert eneste år...

[Vi har sett at det i dag er mer enn 10 000 personer som årlig blir tatt for en eller flere narkotikaforbrytelser, se ca 3/4 ned på siden eller søk etter setningen med å bruke ctrl+f

Nå må du slutte å tulle, Waco!!!

Det er forskjell på å bli tatt for rusbruk, og å bli tatt for å eks besitte narko, selge narko osv.

Dessuten er det slettes ikke alle som blir tatt, som dømmes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La meg bare forkorte argumentene deres littegranne.....

Jeg mener at å bruke narkotika er straff nok i seg selv...

- Det mener ikke dere, dere vil ha tilleggstraffer, for dere sier til ungdommen, - "Narkotika er så ille at du burde få tilleggsstraff"

Poriot, ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om... og ikke si at narkomane ikke blir straffet; bøter, tap av førekort, hindre innreise i visse land, avlyttning av telefon, ransakelse av leilighet, intimundersøkelser, mister arbeid og leilighet grunnet soning, varetektsoning og mye mer...

Forresten er det skadene som oppstår ved straffereaksjoner jeg snakker om i denne tråden her.

Kan ikke heller dere dokumentere at fengsel har det ønskede effekt på samfunnet?

Optimist, mange mennesker dør pga urene stoffer som skyldes forbudet, akkurat som kvinner prostituerer seg pga forbudet...

Cand alt, jeg setter pris på at du kan si hva du er uenig i.... =)

Gjest, ja alle burde umiddelbart settes fri fra fengsel inntil vi finner et system som er bedre enn dagens.

Gjest, er jeg en hokuspokusmann bare fordi jeg spår at vi vil få et økende problem innenfor narkotikaøkonomien og andelen straffer?? Det er jo en stige dette her.... andelen narkomane kriminelle har økt i takt med lovandvendelsen av narkotikaforskrifter... i 1961 var strengeste straff for narkotika seks måneder....denne har blitt hevet tyve ganger til 21 år i 1984.... (som det eneste landet i skandinavia)...

At der ikke ser at narkotikaøkonomi blomstrer under sånne forhold, som er like sikkert som at Norge har verdens høyeste forbruk av illegal alkohol pga verdens høyeste alkoholavgifter, - viser bare at dere kanskje ikke ser helheten av problemet, men ser ikke selvmotsigelsen av å straffe folk, ikke for deres handlinger, men for deres problemer...

Ved å legalisere dop fjerner vi også inntektskilden som er narkotika er det pyramidespillet i verden som har flest tilhengere og som omsetter mest økonomisk av alle varer kanskje bortsett fra olje og geværer...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det går vel egentlig mye ut på det samme når man vet hvor mange liv som blir ødelagt av narkotika...

men forskjellen er at det som regel er selvpåført da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...