Gå til innhold

Bussjåføren ble kjempesur..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar svært sjeldent buss, men husker en gang for noen år siden i Bærum at vi måtte ta buss. Her kom vi godtroende med kortet klart, men ble paff da vi lærte at man ikke kan betale med kort på buss.

Hvorfor er det slik? Jeg går ikke rundt med penger på meg, ihvertfall ikke småpenger.

Skjønner deg godt TS, siden jeg selv ikke er kjent med bussens regler. Man kan ikke vite alt, og da er det greit at det sies ifra på en pen måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker meg til studentkort i Bergen der ingen blir sint på deg når du betaler et 400-kroners produkt med 500-lapp :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så vanskelig de skal gjøre ting da! Bruker jeg en 500lapp på et månedskort får jeg jo under 100 kr tilbake i veksel. Da er det bedre enn hvis du bruker en 200lapp til å kjøpe en enkeltbillett. Hva med de som bor utenfor storbyen? Regner med at det ikke er plassert automater på ALLE stopp?

Glad jeg bor i Bergen enn så lenge. De bytter vel her også snart :sukk:

Litt av greia er vel at de skal prøve å unngå at sjåførene har mye penger i bussen,da RAN skjer, ihvertfall her i oslo.

Dersom sjåførene stadig må kjøre rundt med mange penger på seg, fordi folk skal kjøpe alt av kort og billetter PÅ bussen, så vil det øke faren for ran. Ran vil også være noe man ikke ønsker som passasjer, ihvertfall ser jeg helst gjerne at ikke bussjåføren blir ranet mens jeg sitter på den!! Det er potensielt farlig situasjon for flere, for ikke å snakke om den stakkars sjåføren.

Det er som en tidligere nevnte, mulig å kjøpe billetter og kort på svært mange kiosker i oslo, og for min del, som altså tar kollektiv i oslo stort sett hver dag, så har det aldri vært noe problem å få tak i billett når jeg trenger det.

Månedskort i oslo koster forøvrig 590,- for ikke studenter. Så for studenter kommer du nok under 500 ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at han kunne vært hyggelig, men jeg skjønner godt frustrasjonen hans. Det er ikke SÅ vanskelig å ha mynt eller i hvert fall mindre sedler klare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du visst. De siste årene har det stadig vært debatter om at busssjåfører ikke bør ha masse veksel i bussen fordi de er utsatte for ran og ransforsøk. Mange ønsker også kun kortbaserte betalingsløsninger.

Jeg tar bussen hver dag og har gjort det i alle år, men jeg visste ikke det. Nå bruker jeg busskort da. Men det å være bussjåfør er faktisk et service-yrke, og han kunne faktisk sagt i fra på en hyggelig måte. Alle kan jo ikke få med seg alt i denne verden, og da skjønner jeg ihvertfall at en som nesten aldri pleier å ta buss kan ha oversett denne detaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så fryktelig å ha kontaner på bussen, kan jeg ikke skjønne annet enn å ha mulighet til å betale med kort!

Det er faktisk sånn at ikke alle tar buss hverdag/ flereganger i mnd, men kanskje en håndfull ganger i ÅRET.. Skal vi da måtte ha busskort som en ikke husker resterende beløp på, mister det, har det i annen jakke osv (detter er kun hypotetisk!)

Siden det er stor ståhei med å kjøre kollektivt i norge, bør det også legges tilrette for det, for alle! Ikke bare de som har månedskort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er så fryktelig å ha kontaner på bussen, kan jeg ikke skjønne annet enn å ha mulighet til å betale med kort!

Det er faktisk sånn at ikke alle tar buss hverdag/ flereganger i mnd, men kanskje en håndfull ganger i ÅRET.. Skal vi da måtte ha busskort som en ikke husker resterende beløp på, mister det, har det i annen jakke osv (detter er kun hypotetisk!)

Siden det er stor ståhei med å kjøre kollektivt i norge, bør det også legges tilrette for det, for alle! Ikke bare de som har månedskort..

Vel, jeg vet ikke hvorfor de ikke har den muligheten, siden du har den på tog så går det sikkert an. Forskjellen på tog og buss dog, er at bussen har kun EN arbeider, og han kjører også bussen. Altså vil det bli MYE forsinkelser dersom han også skal bruke nevneverdig mye tid på å ta imot betalinger i særlig grad.

Per idag KAN du jo fint kjøpe billetten på bussen, det koster mer og du blir altså oppfordret til å betale billetten som koster vel 28 kroner, eller er det i butikk også er det 30 something på?, med mindre penger en 500-lapper.

Er det stor ståhei å kjøre kollektivt i norge altså? Jeg har kjørt kollektivt i norge daglig i mange år, og opplever det ikke som stor ståhei.

Det er lett å få tak i billett i forkant, enten på automat eller i kiosk i nærheten.

skjønner at det er mindre vane for dere som ikke tar det mer en ett par ganger i året, men at DERE ikke kan rutinene eller vet sikkert hva som er best, er jo nettopp FORDI dere tar det sjeldent, ikke fordi ting ikke fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må forøvrig legge til at jeg ikke synes det er noe annerledes her en i mange andre land, har tatt kollektivtransport mye både i amsterdam og andre steder, og det ER ikke mange sjåfører som tar imot, eller blir glade over å få store sedler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, bruker du 500 på månedskort i Oslo får du ikke noe igjen, da er du fortsatt skyldig :fnise:

Studentkort sone bergenkommune koster 400 kr ;) usikker på hva det koster med vanlige takster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker meg til studentkort i Bergen der ingen blir sint på deg når du betaler et 400-kroners produkt med 500-lapp :gjeiper:

Bussjåførene i Bergen synes sikkert også det er hyggelig, siden de ikke blir ranet så ofte. Regelen i Oslo er jo der av en grunn. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bussen hver dag og har gjort det i alle år, men jeg visste ikke det. Nå bruker jeg busskort da. Men det å være bussjåfør er faktisk et service-yrke, og han kunne faktisk sagt i fra på en hyggelig måte. Alle kan jo ikke få med seg alt i denne verden, og da skjønner jeg ihvertfall at en som nesten aldri pleier å ta buss kan ha oversett denne detaljen.

Det er et logistikk yrke, ikke et service yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et logistikk yrke, ikke et service yrke.

nåja, du syns ikke kundebehandling er en del av jobben? Det er jo så godt som definisjonen på et serviceyrke ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Studentkort sone bergenkommune koster 400 kr ;) usikker på hva det koster med vanlige takster :)

Ah, studentkort ja. Det er billigere i Oslo også ;)

Studentene er sikkert glade for flexikort ordningen, for nå tror jeg de har fått et mye høyere antall utsalgssteder for studentkort enn det de hadde tidligere :) Jeg måtte vel på trafikanten, nasjonalteateret eller blindern i min tid hvis jeg ikke husker helt feil :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har gjort dette selv fordi jeg ikke har hatt tid til å veksle tidlig på morgenen når ingenting er åpent, men da er jeg KJEMPEHØFLIG og spør om det går greit, og beklager meg. En bussjåfør slapp meg faktisk gratis på en morgen fordi han sa jeg var en av de få han hadde opplevd som ikke forventet at han kunne veksle så tidlig, noe han heller ikke kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Én ting er å oppfordre til å betale med mynt eller mindre sedler, men har busselskapet egentlig hjemmel til å nekte å ta imot større sedler? Pengesedler er jo et lovlig og gyldig betalingsmiddel i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Én ting er å oppfordre til å betale med mynt eller mindre sedler, men har busselskapet egentlig hjemmel til å nekte å ta imot større sedler? Pengesedler er jo et lovlig og gyldig betalingsmiddel i Norge.

Googlet "lov om betalingsmidler", og dette var det jeg fikk opp fra lovdata da.

Så vidt jeg kan forstå da, kan ikke bussjåføren nekte med mindre du velger å betale månedskortet ditt i mynter som utgjør mer enn 25 stk av hver enhet du leverer inn! :fnise:

§ 13. Pengesedler og mynter

Banken har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter.

Banken treffer bestemmelse om sedlenes og myntenes pålydende og utforming.

Banken kan bestemme at andre kan produsere pengesedler og mynter etter avtale med banken.

Endret ved lov 17 des 1999 nr. 95 (ikr. 14 apr 2000 iflg. forskr. 13 apr 2000 nr. 324).

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

§ 15. Tilbaketrekking av betalingsmidler

Banken kan ved forskrift bestemme at sedler av bestemt utgave og pålydende eller bestemt myntsort skal settes ut av omløp.

Sedler og mynter som er satt ut av omløp, opphører å være tvungent betalingsmiddel ett år etter kunngjøring. Banken er pliktig til å innløse sedler og mynter som innleveres innen ti år etter fristens utløp.

§ 16. Jubileums- og minnemynter

Etter vedtak av Kongen utgir banken jubileums- eller minnemynter. Kongen kan bestemme at differansen mellom pålydende verdi av den mynt som settes i sirkulasjon og produksjonsomkostningene, skal disponeres til almennyttige formål. Kongen kan bestemme at mynter utgitt etter paragrafen her settes i omløp til en kurs over pålydende verdi, og treffer beslutning om anvendelsen av overkursen som etter forrige punktum. Jubileums- eller minnemynter utgitt etter paragrafen her er tvungent betalingsmiddel.

Og HER finner du vedtektene til Ruter, som er hovedaktør i kollektiv-Oslo, så vidt jeg har fortsått?

5. Betaling for reisen

Den reisende plikter å betale for seg i henhold til de regler og takster selskapet har fastsatt. Billetter selges normalt fra stasjonære automater, ombord på trikk og buss fra fører, og fra billettør på båt. Det er den reisendes ansvar å ha aksepterte betalingsmidler ved kjøp av billett. Eventuell klage på mottatt billett eller veksling må skje straks.

Siden de heller ikke her skriver noe annet enn "aksepterte betalingsmidler", kan jeg ikke forstå hvordan de forsvarer veksel-nekt på bussen rent juridisk. 1000-lappen er faktisk et akseptert betalingsmiddel i Norge, etter norsk lov.

Gidder noen teste ut dette for meg i praksis? :biggrin:

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at bussene ikke skal ta imot så store beløp pga. faren for ran, men da må dette hjemles på skikkelig vis i lovverket. En kan ikke ha et samfunn der forskjellige grupper selv bestemmer hva de skal akseptere av betalingsenheter for eget forgodtbefinnende. Dessuten så hadde jeg reagert kraftig mot en bussjåfør som svarte meg så frekt, jeg hadde hvertfall hisset meg kraftig opp hvis noen slenger med leppa på den måten. Som bussjåfør er man i et serviceyrke, og da skal man faktisk svare på en ordentlig måte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...