Gå til innhold

Bussjåføren ble kjempesur..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var det som gjorde at det var så viktig å ta bussen for moro skyld, før du hadde fått vekslet seddelen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bussjåfør, og vi har skilt i bussene hvor det står at vi ikke tar imot større sedler enn 200-lapp.

Dersom noen kommer med en 500-lapp og spør om det går greit, så gir jeg tilbake på den dersom jeg kan. Det går greit innimellom, men om alle skulle gjort som deg TS, og kommet med 500-lapper, så hadde jeg hatt et problem etter 3-4 stk.

Hadde du vært litt ydmyk og beklaget at du ikke hadde noe mindre (det virker jo som at du var litt klar over at det kanskje ble problematisk, ettersom du hadde tenkt til å veksle den på forhånd), så hadde nok sikkert sjåføren vært hyggeligere mot deg. Skjønner godt at sjåføren ble litt irritert jeg, h*n er sikkert lei av alle de som tar det som en selvfølge at man kan betale med en 500-lapp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg også hadde blitt litt småsur hvis jeg jobbet som bussjåfør og folk ikke forholdt seg til skiltene som var satt opp hvor man ber om at det ikke betales med lapper større enn 200 kr. Du tok nok resten av vekselpengene hans hehe.. Synes det er greit at sjåføren virker litt sur da (og det høres jo ikke ut som han var ekkel mot deg). Han lot deg jo kjøpe billett likevel selvom du ikke forholdt deg til regelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt seint å ha skiltet INNI bussen, da...:roll:

Det burde jo vært store skilt på bussterminalene og ved ruteopplysningen. Og hvis det er det, er de ikke store nok til at jeg har sett dem.

Jeg vet bare om den regelen i Oslo fordi jeg har lest den her.

Det er ikke vanlig praksis overalt ellers.

Og uansett burde sjåføren klart å være høfligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

jeg opplever frekke Bussjåfører hele tiden. tror det er ganske vanlig. og da med mindre penger. de vanligste kommentarne er "har du åpnet sparebørsen din eller?" og "jeg er ingen kiosk".. grunnen er da at jeg kanskje har 10kr i 1kroninger. og hvis jeg kommer med 2 femtiøringer, er helvete løs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt seint å ha skiltet INNI bussen, da...:roll:

Det burde jo vært store skilt på bussterminalene og ved ruteopplysningen. Og hvis det er det, er de ikke store nok til at jeg har sett dem.

Jeg vet bare om den regelen i Oslo fordi jeg har lest den her.

Det er ikke vanlig praksis overalt ellers.

Og uansett burde sjåføren klart å være høfligere.

Signerer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Til og med en detaljhandel kan ha problemer med å veksle 500- og 1000-lapper, og bussene ønsker egentlig å holdes så kontantfrie som mulig med tanke på ran.

På den annen side skjønner jeg ikke problemet hvis han hadde to 200-lapper, det betyr at han hadde nok til å veksle ut denne gang, og eventuelt går det bare ut over noen andre som også bare har 500-lapper :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier sjelden å ta bussen, men gjorde det med 3-åringen min her en dag fordi han hadde så lyst å reise med buss. Jeg hadde bare en 500 lapp på meg, hadde tenkt å gå inn i en butikk å kjøpe et par småting for å få småpenger men fikk ikke tid. Når jeg betaler med 500 lappen på bussen ser bussjåføren surt på meg og sier: det kunne ikke falt deg inn å veksle først vel? Og gav meg surt 450 kr tilbake.. ble litt satt ut jeg. En skal da ikke snakke sånn til passasjerene?!

Å, det er så mange sure og dustete svar her! En gang må være den første for alle, og første gange kan man ikke vite. Da må man lære og erfare!

Til TS : Her fikk du erfare noe for første gang, men på en ganske sur og negativ måte, så jeg skjønner du ble satt ut og tok det ille opp.

Jeg visste heller ikke at man ikke kunne betale med store lapper, så nå har jeg lært noe nytt jeg også. :)

Men jeg skjønner nå at det kan være vanskelig for bussjåførene, men da burde de opplyst mer om det, for jeg har hverken sett eller hørt noe om det i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner nå at det kan være vanskelig for bussjåførene, men da burde de opplyst mer om det, for jeg har hverken sett eller hørt noe om det i Oslo.

Men dersom det er som flere sier, at det står på døra inn til bussen eller noe slikt, burde ikke det holde?

At man ikke ser skilter er ikke nytt, det er mange av oss som overser skilt og blir overasket over ting som faktisk ER godt opplyst, men DET betyr jo ikke at det er for dårlig opplyst om det.

Selv har jeg månedskort, så jeg går aldri inn foran og ser aldri etter hva som står... :sjenert: jeg er nok også en av dem som glatt kan overse skiltinger, derfor vet jeg ikke om det står på bussene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om det før... Men så holder jeg til i Bergen og ikke i Oslo. Kanskje de er strengere der? :klo:

Uansett syns jeg sjåføren kunne sagt det på en hyggeligere måte.

Jeg betaler alltid med en 500lapp, men så fyller jeg på busskortet mitt til ca 400 kr, da er det vel ikke så gale :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOK er tvungent betalingsmiddel i norge, det betyr at selger er pliktig å ta i mot. de kan ikke avvise annet enn over 25 stk av samme myntenhet. det er jo helt forståelig at bussen ønsker seg små lapper, men de kan faktisk ikke kreve noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOK er tvungent betalingsmiddel i norge, det betyr at selger er pliktig å ta i mot. de kan ikke avvise annet enn over 25 stk av samme myntenhet. det er jo helt forståelig at bussen ønsker seg små lapper, men de kan faktisk ikke kreve noe.

Dersom vedkommende ikke HAR veksel til en 500-lapp da, SKAL han ta imot da også?

det er vel egentlig en bønn dette med at man ikke betaler med store, for om man skal måtte kunne ta imot, så MÅ man også ha mer penger i bussene. Noe som igjen øker risikoen for ran, som har skjedd flere ganger.

Men jøss, hvem bryr seg vel om bussjåførene og deres trygghet, så lenge vi får vekslet våre store lapper samtidig som vi skal busse, kunne vi vel ikke brydd oss mer om at det å påtvinge noen dette er å utsette dem for høy risiko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende ikke HAR veksel til en 500-lapp da, SKAL han ta imot da også?

det er vel egentlig en bønn dette med at man ikke betaler med store, for om man skal måtte kunne ta imot, så MÅ man også ha mer penger i bussene. Noe som igjen øker risikoen for ran, som har skjedd flere ganger.

Men jøss, hvem bryr seg vel om bussjåførene og deres trygghet, så lenge vi får vekslet våre store lapper samtidig som vi skal busse, kunne vi vel ikke brydd oss mer om at det å påtvinge noen dette er å utsette dem for høy risiko.

hvis ikke selger kan veksle og heller ikke kan tilby en annen løsning som er mulig for kunden skal selger ta kostnaden. det er selgers ansvar å være i stand til å håndtere kontanter, ikke kunden.

man kan ikke gi ansvaret for sjåførenes trygghet til kunder som betaler med store sedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis ikke selger kan veksle og heller ikke kan tilby en annen løsning som er mulig for kunden skal selger ta kostnaden. det er selgers ansvar å være i stand til å håndtere kontanter, ikke kunden.

man kan ikke gi ansvaret for sjåførenes trygghet til kunder som betaler med store sedler.

Nei, men de kan endre ting helt da, slik at det ikke lenger er mulig å kjøpe billetter om bord idet hele tatt. Dersom valge er at alle sjåfører må ha like stor vekselskasse som en som jobber i stor butikk, og dermed risikere ran og store forsinkelser pga folk som skal betale med en 500 lapp når billetten koster 27 kroner (eller hva den nå koster).

Jeg ville trodd at det var bedre for de som reiser bare av og til, å KUNNE betale på bussen, men måtte bruke mindre penger, en om det blir helt tatt vekk og at de MÅ betale billett før påstigning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pinlig å betale med noe mer enn en 100-lapp. Foretrekker mynt eller en 50-lapp til billetten som koster 28,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Jeg tror ikke du får kjøpt månedsbilletter i det hele tatt på bussene lenger hvis jeg husker riktig :klo:

Da må du på et utsalgssted som er enkelte kiosker, stasjoner og automater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får kjøpt månedsbilletter i det hele tatt på bussene lenger hvis jeg husker riktig :klo:

Da må du på et utsalgssted som er enkelte kiosker, stasjoner og automater.

herregud så vanskelig de skal gjøre ting da! Bruker jeg en 500lapp på et månedskort får jeg jo under 100 kr tilbake i veksel. Da er det bedre enn hvis du bruker en 200lapp til å kjøpe en enkeltbillett. Hva med de som bor utenfor storbyen? Regner med at det ikke er plassert automater på ALLE stopp?

Glad jeg bor i Bergen enn så lenge. De bytter vel her også snart :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Siden du kan kjøpe billetter på omtrent alle kiosker i hele oslo som ligger i nærheten av et kollektivstopp, så tviler jeg på at det er noe stort problem for noen å få tak i billett ;)

Du kan også ha to billetter på kortet ditt samtidig, så du må ikke kjøpe billett når det gamle går ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...