Gå til innhold

8 dager gammel - treg vekt


Cacach

Anbefalte innlegg

Hei!

Min sønn som ble født for 8 dager siden har ikke økt noe i vekt på 4-6 dager. Han økte neste halve tapet etter fødselen, men så stoppet det. Han spiser hver 3 time. Da spiser han veldig variert, mellom 30mL og 65mL med morsmelk fra flaske. Hva spiser andre barn på denne alderen? Noen andre med litt treg start?

Skal på sykehuset for ny vekt kontroll i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min har vært litt treg i starten, sannsynligvis fordi det tok litt tid før melka kom i gang ordentlig. 30 ml er litt snaut tror jeg, nå som melkeproduksjonen fungerer (datteren min er snart 3 uker) pumper jeg ut 60-100ml de gangene jeg har sjekket, og hun er mett etter 80ml (dvs. de gangene jag har hatt mer enn 80ml har hun ikke drukket opp). Gi bryst hver gang han virker interessert, kanskje hver andre time et par dager, så tar det seg nok opp. Snuppa holdt på å ende utenfor diagrammet fordi hun ikke la på seg nok, men sist hadde hun gått opp 300g på en uke, så nå får vi se i morgen om hun fortsatt er på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur de skal ha 30ml på tredje døgn, 40 på fjerde osv. Men en enkel tommelfingerregel er ca 15% av kroppsvekta si i døgnet. Eks. 4000 gram x 0,15 = 600 gram i døgnet fordelt på antall måltid i løpet av et døgn. Eks 7. Da skal barnet ha ca 85ml til hvert måltid.

Hvis barnet spiser ca 15% av egen kroppsvekt og ikke legger på seg kan det årsaken være at melken din ikke inneholder nok næring/fett. Hvis du har pumper og setter det i kjøleskapet vil du få en anelse av fettinnholdet ved å se på melka. Fettet legger seg på toppen. Er det kun et tyynt lag inneholder melka kanskje litt for lite fett? Har du mye melk kan det være at babyen får mest formelk og lite ettermelk (fløte) før magen er fyllt. Da kan det være lurt å pumpe ut de første ml. Men snakk med HS, de har råd, erfaring og kunnskap og vei jevnlig:)

Edit: Når det gjelder fettlaget på toppen av melka kommer det selvsagt an på hvor mange ml det er i beholderen. Er det kun 40ml, vil nok ikke det laget være veldig tykt uansett.

Endret av Minimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at de går ned litt i vekt etter fødselen, for så å gå opp igjen. Hva sa de på vektkontrollen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...