Gå til innhold

diare.. åpnet sår i stumpen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nå har poden fått skikkelig diare og litt oppkast. Diareen har tatt knekken på rompestompen hans. Den er rød og har nå tre åpne sår.

Jeg lurer på.. blåbærsaft skal være bra, men hva med vanlig blåbær? altså de man får i frysedisken i pose?

noen som har prøvd inytiol? synes ikke zinksalvene hjelper, så kanskje jeg skullle prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå har poden fått skikkelig diare og litt oppkast. Diareen har tatt knekken på rompestompen hans. Den er rød og har nå tre åpne sår.

Jeg lurer på.. blåbærsaft skal være bra, men hva med vanlig blåbær? altså de man får i frysedisken i pose?

noen som har prøvd inytiol? synes ikke zinksalvene hjelper, så kanskje jeg skullle prøvd denne?

Ja prøv inotyol, den virker ofte bedre enn zink!jeg ville gått for saft i stedet for hele blåbær pga at bærene inneholder en del fiber. Når en er plaget med diare og oppkast er det bedre med lettfordøyelig mat og drikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv inotyol. Den bruker å fikse sånne vonde sår kjapt og greit. Den er seig å smøre på, men er bedre enn sink når en først har åpne sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Sinksalvene kan ikke måle seg med inotyol, kast de andre i søpla og smør med denne istedet.

Her bruker vi kun inotyol, den fikser sakene på no time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange dager med diare burde man gå før en ringer legen? almenntilstanden er fin, men diaren har vart i nå 4 dager

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Om allmenntilstanden er fin, og barnet spiser og drikker godt, så hadde jeg vel ventet noen dager til. Dersom barnet også har tunge tissebleier. Om det begynner å vises tegn til uttørking ville jeg reist til legen nå.

Det er ofte lurt å ringe legekontoret. De som tar telefonen har mye god bakgrunn og gir gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi ham yoghurt med MANGE hele blåbær (fra frysedisken) oppi.

Og så skal det hjelpe med å drikke en blanding av halvparten farris, halvparten eplejuice.

Tror sånn diaré kan henge i ganske lenge uten at det er noe farlig. Men en telefon til legen kan uansett være kjekt hvis du er bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi ham yoghurt med MANGE hele blåbær (fra frysedisken) oppi.

Barn under ett år skal ikke ha yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp havregryn. Kjøp blåbærsaft. Avkokvannet fra havregrynene blander du med blåbærsaft og gir barnet små doser gjennom hele dagen.

Pleier å virke iløpet av en dag eller to.

Sårene i stumpen må vaskes mildt, smøres med inotyol og lufttørke. Rett og slett spre skinkene og bruk hårføner med kjølefunksjon eller blås på det selv. Dette for å unngå betennelse og infeksjon.

God bedring til tassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, barn under et år kan få yoghurt.. Det kan de fint få fra 10mnd alder

Ja, men TS har ikke sagt noe om alder, så jeg tror ikke yoghurt er det første jeg ville anbefalt.

Jeg så forøvrig at du kan få kjøpt blåbærpure på barnematglass nå, beregnet for barn fra fire måneder. Mener det var småfolk som hadde den, men det kan ha vært hipp. Sjekk barnemathyllene på butikken. Blåbær er antakelig noe av det mest stoppende du kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gir da ikke youghurt til en med diaré, verken barn eller voksne.

Jeg ville skyllet stumpen under rennende vann, klappet forsiktig tørr med myk klut eller bare lufttørket. Og så brukt Inotynol.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...