Gå til innhold

fødselspenger og redusert stilling i jobb til neste år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skal ut i fødselspermisjon til neste år i slutten av mars. Fødselspengene får vi gjennom jobben, og stillingen min blir avkortet fra januar 2012 til en mindre stillingsprosent. Dette har viss mye å bety for hvor mye fødselspenger jeg får av jobben. Men jeg trodde nå det at fødselspengene ble reknet ut fra de 6 beste månedene av de siste 10, eller gjennomsnittet av de 3 siste åra? Ganske småirritert, trodde ikke de var lov. Så viss jeg hadde gått fra 70 prosent stilling nå, til 55 prosent neste år så blir dette fødselspengene mine, 80 eller 100 prosent lønn av 55 prosent stilling. Trodde ikke dette var lov! noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved beregning av sykepenger så tar man et gjennomsnitt, så da skulle man anta at det samme gjelder for fødselspenger?

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man varierende inntekt, eller går ned veldig i inntekt i opptjeningsperioden regnes oftest de beste 6 av siste 10. Henvend deg også til NAV foreldrepenger på facebook.com/navforeldrepenger

De kan dette ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepengar skal erstatte den inntekta du hadde hatt om du ikkje gjekk ut i permisjon. Om stillinga di blir redusert frå januar 2012, så er det vel strengt tatt lønna i den reduserte stillinga du skal ha utbetalt.

Høyr med nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får foreldrepenger fra NAV, men i en del bedrifter så betaler jobben ut lønn som vanlig og så får de dette dekket av NAV.

Så det er bare NAV som kan gi deg svar på hva du har krav på.

Beregning av foreldrepenger

Det er mulig du har krav på mer penger hvis du ikke selv har valgt og gå ned i redusert stilling, men det kan også være at de mener ny stillingsprosent er den riktige. Uansett så må du søke til NAV om foreldrepenger (dette gjelder selv om bedriften betaler de ut!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...