Gå til innhold

Hvor mange vakter er det lov å jobbe på rad i en faststilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber med flykninger. I kommunen. På turnusen min har jeg 8 vakter på rad en uke og har også et par dager med dobbeltjobbing. Altså seinvakt 16-22 + 22 -04 Det er en vakt på 12 timer. Er dette lov?

Den turnusuken jeg har 8 vakter på rad, innebærer dette en hel helg samt natt og kveldsvakter om hverandre. Kommer til å bli totalt døgnforvirra...

Hva er reglene på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vakten fra 22-4 er hvilende så er det ok.

Det er våken nattevakt. På hverdager er nattevakter fra 22-04 og på helg er nattevakten fra 22-07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at der jeg jobber så får vi ikke jobbe mer enn 5 dager på rad, fordi det ikke skal bli overtid, men det har vel kanskje bare med økonomi og gjøre.

Uansett, tror jeg neppe det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som vet dette?? Er det normalt å jobbe slik da eller? :sjenert:

Du må søke dispensasjon for å kunne sette folk opp på 12 timers vakter hvis det planlegges på forhånd.

Hvis du hadde blitt satt opp fra feks 16-24 og så var det noen som ble syke og ikke kunne komme kl. 24.00 så kunne du ha jobbet 4 timer til. Det er lov.

Men du har ikke lov til å sette opp folk på forhånd til den samme vakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som settes opp i en turnus må avtales med tillitsvalgt og en må skrive en avtale om feks lengre vakter enn det arbeidsmiljøloven sier.

når vaktene er avtalt i turnus blir det ikke overtidsvakter selv om en overstiger antall timer som ei normal arbeidsuke skal ha pga at en gjennomsnittsberegner over hele turnusperioden. har du uker med mange timer vil du også ha uker med færre timer du jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb kan vi fult lovlig jobbe 11 dager rad.

Ikke hvis du jobber mer enn 48 timers uke, eller har en fagforening som har søkt om dispensasjon fra arb.tidsbestemmelsene. (oljeindustrien feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus og har 8 vakter på rad i hver turnus. Har hatt 12 på rad et par ganger der den 9. vakten var en ekstravakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

AML har definert dette kanske klart, også for turnusbrukere...

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

Vitkig premiss: AML beskriver en uke som 7 dager. Dette betyr at man må regne 7 dager frem, og tilbake for å se om man har passert (eller vil passere) grensene...

Grunnregelen:

Alminnelig arbeidstid er 40 timer i uken - 30 minutter pr dag i lunchpause (altså totalt 37, 5 timer). For en turnusarbeider i ett toskiftsystem (tidligvakt-senvakt) faller de 40 timene til 38 timer. Jobber man døgnskift ramler det videre ned til 36 timer. Husk å fortsatt trekke fra 30 minutter pause pr vakt...

Ledd 5 i den paragrafen definerer dette litt nøyere..

Daglig kan man ikke jobbe mer enn 9 timer i en 24 timers periode.

Men det er noen unntak:Arbeidstid kan gjennomsnittberegnes over 52 uker, men forsatt slik at arbeidstid ikke overskride 9 timer i døgnet eller 48 timer i uka (for normal arbeidstid), Grensen på 48 timer kan igjen gjennomsnittberegnes over 8 uker, men fortsatt slik at totalt pr uke ikke overskrider 54 timer.

Det kan søkes om fra arbeidsgiver, arbeidstager og fagforening sammen om at man kan øke den daglige arbeidslengden, men likevel ikke mer enn 13 timer pr døgn. Dette må godkjennes av arbeidstilsynet!

Når det kommer til ukentlig fri så er reglene at :

1. Pr døgn skal arbeidstager ha 11 timer arbeidsfri (som kan forhandles og søkes ned i 8 timer i spesifikke tilfeller.. Igjen arbeidstilsynet må søkes)

2. Pr uke skal man ha 35 timer sammenhengende fri (som kan avtales ned i 28 timer)

Hva vil dette si for din turnus?

1. du har 8 dager i strekk. Dette er ikke lov siden det ikke gir deg dine 35 timer sammenhengende fri i løpet av 7 dager. Det er mulig du har en tariffavtale som sier at en uke starter mandag og slutter søndag.

2. Du sier du jobber 22 til 04. Det blir seks timer. Seks timer på 7 dager blir 42 timer. I tilleg sier du at ett par av vaktene (altså 2?) er fire timer lengre. DVS at total arbeidstid blir 50 timer. Skal vi ta med den siste dagen du jobber er du på 56 timer, som er over de 54, men siden dag 8 er forbi uken, så således ikke egentlig definert inn er dette ett kranglepunkt. Med 50 timer er du akkurat under maks pr uke, med 56 er du over.

3. Ukentlig fri skal være 35 timer (eller 28 timer avhengig av turnus) fri pr uke så bryter dere AML siden 8 vakter på rad ikke gir det 35 eller 28 timer arbeidsfri. (ett døgn er jo som kjent 24 timer, så med 28 timer arbeidsfri kan du ikke jobbe 8 dager på rad... )

Ok.. dette var den rene AML messige tolkninga. Det er mulig dere har en tariffavtale som definerer arbeidsuken i "uke" i stedet for "7 dager" som AML gjør. Dette endrer desverre alt. Da kan arbeidsgiver plassere 4 av dagene i en uke, og de fire neste dagene i den påfølgende uken.. Selv om dagene da er 8 på rad, er de i følge tariffavtalen over to uker. Dette skyldes en gammel versjon av AML hvor det sto "Uke" i lovteksten i stedet for 7 dager.

Så jeg vil si at turnusen du går er i en gråsone, og om den er lov eller ikke så må du finlese tariffavtalen du jobber under. Dette er også helt klart fagforeningsmat.



Anonymous poster hash: 1d1fb...958
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...