Gå til innhold

Hun eller henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke?

Like så mye fornyende det.

Hva da? At verb som nå er svake, skal bli sterke igjen??? I så fall er det språkutvikling i revers. For det er nemlig slik at alle verdens språk endrer seg i retning fra uregelmessige til regelmessige former. Slik har det alltid vært, og slik kommer det alltid til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Hvorfor ikke?

Like så mye fornyende det.

Du har virkelig valgt feil person å kødde med. Ludovie er enehersker her på språkforumet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det.

Du har bare enda ikke fått det med deg.

Er du sikker på at det ikke er den superteite skolen lillesøsteren din går på som ikke gidder å rette på barna lenger?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig valgt feil person å kødde med. Ludovie er enehersker her på språkforumet.

Haha, nei, jeg håper da virkelig ikke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? At verb som nå er svake, skal bli sterke igjen??? I så fall er det språkutvikling i revers. For det er nemlig slik at alle verdens språk endrer seg i retning fra uregelmessige til regelmessige former. Slik har det alltid vært, og slik kommer det alltid til å være.

Hvis ikke "skjærte", "bærte", og bort med kj-lyden er revers, så er ingenting det. Jeg får totalt hetta når jeg hører voksne mennesker snakke som en unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Hvis ikke "skjærte", "bærte", og bort med kj-lyden er revers, så er ingenting det. Jeg får totalt hetta når jeg hører voksne mennesker snakke som en unge.

Google parverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke "skjærte", "bærte", og bort med kj-lyden er revers, så er ingenting det. Jeg får totalt hetta når jeg hører voksne mennesker snakke som en unge.

Jeg gjør også det. Dvs., jeg reagerer veldig på "skjærte", "bærte", og sj-lyd der hvor det tradisjonelt skal være "kj".

MEN, poenget mitt var bare at det ikke er hva du, jeg eller andre reagerer på, som skal være toneangivende for hva som skal være korrekt norsk eller ikke. Faktisk er det i det store og hele ganske irrelevant at vi reagerer på disse tingene. Norsk språkpolitikk må utarbeides ut fra helt andre kriterier enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært foreldremøte og foreldrene ble opplyst om dette.Kilde: mamma.Kan sikkert hente frem en link om det er ønskelig :)Det er valgfritt å skrive henne eller hun tydeligvis.

Hvis dette virkelig er sant, synes jeg det er tragisk!! :grine:

Språket vårt er jo snart helt ødelagt.

Folk skriver til og med 'i fjord' istedet for 'i fjor' uten at noen reagerer. Og i dag så jeg noen som skrev 'gidde' istedet for ga(v). (Han ga henne oppmerksomhet..) :overrasket:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, bare for å se på noen andre verb som ligner på "skjære" og "bære", sånn formmessig sett:

Lære, nære, ernære, tære, spjære.

Disse er regelmessige (svake) verb. Så hvorfor skal "skjære" og "bære" da være svake? Er f.eks. "jeg spjar buksen min" pr. def. mer korrekt enn "jeg spjæret"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt lyst til å stikke ut øynene mine med gaffel når jeg leser det innlegget som diskuteres her.

Men ærlig talt: å påstå at det norske språket blir "ødelagt" på grunn av dette er mildt sagt kunnskaps- og historieløst. Bortfall av objektsform en én i en lang, lang rekke av endringer som har pågått siden språket oppstod. Og de aller, aller fleste av de endringene har skjedd fordi folk ble "dårlige på det" og ord, bøyninger og former etterhvert forsvant helt. Vi har ikke th-lyd lenger, ei heller kasus, samsvarsbøyning av verb (etter kjønn), og så videre. Det man i dag kaller "det norske språket" er jo også et sammensurium av norrønt, tysk og dansk.

Språket blir ikke "ødelagt", det endrer seg. Noe det alltid har gjort og alltid vil gjøre, siden det er levende og kontinuerlig skapes og bearbeides av de som bruker det. Jeg synes ikke det er riktig å skulle fryse det ned og lage et statisk sett med regler som liksom skal vare evig. Man trenger ikke like det - som sagt får jeg noia av slike feil selv. Men det er greit å kalle en spade for en spade. Så kan man heller jobbe for at endringene ikke går helt amok, og for at de fleste fortsatt skal beherske et godt skriftspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket blir ikke "ødelagt", det endrer seg. Noe det alltid har gjort og alltid vil gjøre, siden det er levende og kontinuerlig skapes og bearbeides av de som bruker det. Jeg synes ikke det er riktig å skulle fryse det ned og lage et statisk sett med regler som liksom skal vare evig.

Couldn't agree more (for å si det på godt norsk).

Og spesielt når det gjelder den siste setningen i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Hehe, men jeg har vitterlig ikke noe ønske om å være en gudinne, altså. Jeg har bare lyst til å diskutere språk.

Det skjønner jeg. Du er alltid grei, og jeg har aldri oppfatta deg som ovenpå. Men la oss nå få lov til å elske (og tilbe?) deg som forumbruker for det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Jeg får litt lyst til å stikke ut øynene mine med gaffel når jeg leser det innlegget som diskuteres her.

:fnise: Enig.

Her har jeg pugga og pugga for å få dette til, og så skal jeg bli konfrontert med at norske unger ikke greier det, så da endret de bare på reglene. :jolie:

Henne er objektsform, og en indirekte sådan fordi det står etter ordet for.

Objektet er hun, og det indirekte objektet er henne.

Det samme med de og dem.

De tar dem med seg. Ikke de tar de med seg. :bond:

Men ok, drit i å lære regler. Bare mange nok norske unger ikke kan grammatikk, så endrer den norske skolen på grammatikken.

Det er måten SV og den rødgrønne regjeringen oppfyller kunnskapsløftet på-.

På den måten kan alle nordmenn til slutt bli akademikere, og polakker og andre innflyttere gjøre grovarbeidet.

Polakker og innflyttere som har lært forskjellen på hun og henne, de og dem på språkkurs i utlandet. :fnise:

Men, hva annet kan man forvente i et land der ikke en gang hun som var prinsessen i sin tid greier å uttale kj? Schempefint at de ikke snakker reint i Kongefamilien en gang, eller hyrer en logoped for datteren sin... Da er nemlig "språket i endring" i stedenfor...)

Endret av PseudonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PseudonymBruker

Hva mener du med dette egentlig?

Hvis ei jente er det indirekte objektet i setningen omtales hun som henne.

Eks: Arne sendte en e-post til henne.

Subjektet her er Arne, e-posten er objektet som blir sendt og mottakeren, jenta, er det indirekte objektet.Henne.

Oki?

Iallefall sånn jeg har lært det. Men nå sier jo folk at det kan man bare glemme, ser jeg. Takk, da, når jeg endelig hadde lært meg det.. :glare:

Legg også merke til ordet til. Henne kommer etter preposisjonen til. Som en rest av dativsform. Indirekte objekt, dativ. Oh, well. Nevermind that now..

Endret av PseudonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Hvis ei jente er det indirekte objektet i setningen omtales hun som henne.

Eks: Arne sendte en e-post til henne.

Subjektet her er Arne, e-posten er objektet som blir sendt og mottakeren, jenta, er det indirekte objektet.Henne.

Oki?

Iallefall sånn jeg har lært det. Men nå sier jo folk at det kan man bare glemme, ser jeg. Takk, da, når jeg endelig hadde lært meg det.. :glare:

Legg også merke til ordet til. Henne kommer etter preposisjonen til. Som en rest av dativsform. Indirekte objekt, dativ. Oh, well. Nevermind that now..

Og i hvilke tilfeller mener du man bruker «hun» som (direkte) objekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Bærum og der er man jo kjent for å bli "mobbet" for å droppe å bruke "henne" og "dem" og jeg er en av de som totalt dropper å bruke de ordene muntlig (og ofte skriftlig med mindre det er på eksamen på UiO og i jobbsammenheng). Det er så mange sideformer fra bygdedialekter som blir inkludert i ordboken, så hvorfor ikke la folk velge fritt mellom "henne"/"hun" og "dem"/"de" også?

Forresten, jeg fikk 6 i norsk på VGS, jeg byttet aldri ut "henne" med "hun" i stiler osv, men jeg bare unngikk å skrive det ordet. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...