AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #41 Skrevet 18. desember 2011 Kjære vene, jeg syns at ts får utrolig mye pepper. For folk som ikke har penger, så er det ikke alltid bare å spare penger. Av og til kan det være umulig å spare ekstra penger selv om man vil. Selv om man har dårlig helse eller dårlig økonomi så betyr det ikke at man er dårlige foreldre. Så lenge barnet får mat, klær og omsorg. Det er dyrt å skaffe seg lappen. Hvis man ikke bor helt avskjermet og på landet, så kommer man seg rundt ved bruk av buss, sykkel eller beina. Man er ofte ikke så avhengig av bil som man liker å tro selv. Det kan være mer tungvint, men man kommer seg da rundt. Det er viktig at barnet kommer til legen ved behov, men ts sier jo selv at det er under tvilstilfeller.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #42 Skrevet 18. desember 2011 Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg fått lånt/kjøpt meg et barnesete jeg kunne hatt til tilfeller jeg måtte ta taxi/kjøres av andre.
Gjest Michelle82 Skrevet 19. desember 2011 #43 Skrevet 19. desember 2011 Kjære vene, jeg syns at ts får utrolig mye pepper. For folk som ikke har penger, så er det ikke alltid bare å spare penger. Av og til kan det være umulig å spare ekstra penger selv om man vil. Selv om man har dårlig helse eller dårlig økonomi så betyr det ikke at man er dårlige foreldre. Så lenge barnet får mat, klær og omsorg. Det er dyrt å skaffe seg lappen. Hvis man ikke bor helt avskjermet og på landet, så kommer man seg rundt ved bruk av buss, sykkel eller beina. Man er ofte ikke så avhengig av bil som man liker å tro selv. Det kan være mer tungvint, men man kommer seg da rundt. Det er viktig at barnet kommer til legen ved behov, men ts sier jo selv at det er under tvilstilfeller. Penger til å forsørge barn går under omsorg.
Gjest O___o Skrevet 19. desember 2011 #44 Skrevet 19. desember 2011 Nei, overhode ikke. Det byr på praktiske problemer, ja, men nei, det sier ingenting om deres foreldrekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #45 Skrevet 19. desember 2011 hvorfor får handicapede barn?! hva tenker dere med ?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #46 Skrevet 19. desember 2011 hvorfor får handicapede barn?! hva tenker dere med ? TS Her Handicappede?? Det vil jeg vel ikke anse oss som! Jeg har en ankelskade som hindrer meg fra en enkelt type bevegelse, men hindrer meg ikke i hverdagen! Og ja mannen er svaksynt, men med spesiallinser ser han det meste og blir lite hindret i hverdagen, men akkurat for bilkjøring kreves godt syn. Og ja vi visste at barn koster penger, men vi kunne ikke vite at begge to skulle miste jobben etter at barnet var født! Er ikke alt man kan planlegge... Jeg har heldigvis fått meg en ny jobb, som jeg begynner i over nyttår, akkurat i tide til vikariatet til mannen min går ut... Er faktisk ikke bare bare å spare når man er 3 stk på 1 lav lønning... Men tusen takk til dere som mener at vi ikke er helt uansvarlige selv om vi ikke kan kjøre barna rundt. Og hadde det vært snakk om brudd/kutt alvorlig sykdom osv. hadde vi selvfølgelig tatt i bruk kredittkort og kommet oss til legen!!! Barnesete har vi jo.
elSandman Skrevet 19. desember 2011 #47 Skrevet 19. desember 2011 Hele denne tråden virker som det rene sludder, vår og tøv på meg. Det er tross alt bare litt over 100 år siden de første bilene rullet ut på veiene, mens mennesket har da levd her i noen tusen år. Var alle våre forfedre før 1900 uansvarlige? Om det er uansvarlig å få barn om man ikke har bil burde da menneskeheten gått under lenge før vi rakk å finne opp bilen! 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. desember 2011 #48 Skrevet 19. desember 2011 Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor du ikke kan trene opp ankelskaden din med fysio eller rehabilitering osv, og hvorfor dere ikke kan få nye jobber.
Gjest Marmot Skrevet 19. desember 2011 #49 Skrevet 19. desember 2011 Du forstår ikke hvorfor det finnes skader man ikke kan trene opp? Jaja. Og TS skriver jo at hun har fått ny jobb som hun begynner i over jul.
meesah Skrevet 19. desember 2011 #50 Skrevet 19. desember 2011 Hva med å spare på andre ting..? Om du er uføretrygdet pga ankel, så kan du få handicapbil
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #51 Skrevet 19. desember 2011 TS. Grunnen til at jeg lurer på om vi er uansvarlige er jo fordi det unektelig er mye mer tungvindt uten bil. Og jeg føler at "alle andre" har den muligheten. Husker selv den tryggheten fra jeg var mindre. Jeg visste at ble jeg syk kunne jeg bli kjørt til legevakten på 5 min, uten noe styr. Var jeg ute på kvelden og det skjedde noe, ikke rakk siste bussen osv kunne jeg ringe hjem og bli hentet. Denne tryggheten kan jeg ikke gi mine barn. Både av økonomiske og helsemessige årsaker. Og kansje føler jeg at det nesten er vikrigere nå enn når jeg var liten, for sammfunnet har forandret seg og farene er større nå. Og nei, alle kan ikke velge å vrake i godt betalte jobber.... Noen av oss må faktisk være lykkelige bare vi får oss en jobb i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #52 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har heller ikke bil (ønsker ikke, liker ikke å kjøre, og føler at jeg ikke trenger det), men tar konsekvensen av det. Så vi har bosatt oss i en by, med god kollektivtransport i alle retninger. Jeg er veldig bevisst på at barnet ikke skal lide pga dette, og vi kjører MYE buss. Hun skal ikke bli hindret i å delta på fritidsaktiviteter pga at noe er for langt unna. Tror vi sparer penger på å ikke ha bil. Synes i allefall vi har god råd i hverdag og til ferie. Vi har også, som TS, bilsete. Har opplevd at det er svært problematisk å finne taxi med barnestol på plass), og kommer oss uansett dit vi vil. I noen faser (f.eks. knyttet til flytting, og div turer på Ikea og i møbelbutikker i sen forbindelse) er det nokså nødvendig med bil, og tungvint uten. Men vi er heldige å ha familie som kan hjelpe en sjelden gang med slikt.
Azure Skrevet 19. desember 2011 #53 Skrevet 19. desember 2011 Om mannen din har såpass dårlig syn at Han ikke kan kjøre bil så har dere vel mulighet til å få støtte til så og så mange taxiturer. Min mor får i hvert fall det. Hun er medlem av blindeforbundet og har fått mye hjelp fra hjelpemiddel sentralen. Usikker på om taxipenger kommer derfra eller fra nav. 1
Sugerøret Skrevet 19. desember 2011 #54 Skrevet 19. desember 2011 Ingen her har lappen,men det har ikke vært et problem.Bor i Oslo. Om barnet trenger legevakt,kjører enten venner ,eller om det haster tar vi taxi. Har buss,t-bane,tog osv rundt oss 10 min omkrets.Unødvendig da med lappen. Tror ungene har godt av å bruke beina og ikke bli kjørt over alt.Vi dro på ferie med 2 stk barn som begge brukte vogn.Vi voksne hadde alt utstyr i ryggsekker.Null problem.Det blir hva du gjør det til.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #55 Skrevet 19. desember 2011 jeg har ikke lappen, og vokste opp i et nabolag i Oslo hvor det var flere foreldrepar som ikke hadde lappen, evt ikke hadde bil. Det var helt uproblematisk. Trengte vi å følges til aktiviteter, gikk man eller tok kollektivtransport. Jeg synes heller ikke en trenger å ha råd til masse ting for å være en god forelder. MEN jeg tenker at det er uansvarlig å ikke ha råd til å ta taxi til lege/legevakt og andre kriseting dersom det er nødvendig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå