AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Jeg lurer på om vi er uansvarlige foreldre. Ingen av oss har lappen, og dermed ikke bil/muliget til å leie/låne. Vi kommer heller aldri til å få råd/helse til å ta den. Er vi uansvarlige foreldre av den grunn??? Har ved ett par anledinger helst villet på legevakta med syk 1 åring, men ingen av de vi kjenner i nærheten hadde mulighet til å kjøre, så da måtte vi la vær... Også tenker jeg på når ungen blir større og vi ikke kan kjøre/hente på aktiviteter, eller enda verre på fester hvis noe skulle skje.... Drømmer hver dag om at minst en av oss hadde hatt muligheten, og hvor mye enklere ting hadde vært da. Hva er andres synspunkt på dette??
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Jeg mener ikke at dere er uansvarlige foreldre fordi dere ikke har lappen, men hvis dere ikke tar med barna på legevakten når det er nødvendig, da er dere uansvarlige! Hvis man ikke har bil/lappen, er man nødt til å ta taxi hvis ingen kan kjøre en. Du kan ikke la ungen ligge syk med behov for lege uten å skaffe ham/henne lege! 25
Gjest HuskyPusky Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Uansvarlig er jo kanskje å ta litt hardt i! At det kan bli litt vanskelig for dere til tider, hvertfall om dere bor et sted med et litt begrenset kollektivtrafikk, er vel heller litt bedre å si. Jeg vil faktisk tro at det er en del foreldre som ikke har lappen, eller hvertfall som ikke har bil. Lappen har jo blitt så sabla dyrt i det siste at jeg tviler på at det er noe alle tar. Mener å huske at jeg så noen oppslag for noen år siden om at færre ungdom tok lappen nå enn tidligere, men jeg kan ikke vise til noe kilde på dette. (edit: jeg vil også understreke at selv om det ikke er uansvarlig å ikke ha lappen, synes jeg det er utrolig uansvarlig å ikke ta med et sykt barn til legevakt! ) Endret 18. desember 2011 av HuskyPusky 2
Pria Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Når det gjelder 1 åringen, hvorfor tok dere ikke taxi til legevakta? Ja jeg synes det er hvertfall på grensern til uansvarlig når dere har små barn. Vi bor i et land med skikkelig vinter og et til tider dårlig kollektivtilbud. Du bør ikke være avhengig av familie/venner når det gjelder kjøring. Og hva har helsen å gjøre med at dere ikke kan ha bil? Er dere begge ute av stand til å ta førerkort? edit. Endret 18. desember 2011 av Pria 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Har selv vokst opp med foreldre uten lappen, og det har egentlig gått ganske fint. Til tider har det vært utrolig irriterende, men har ikke brydd meg om det.Har heldigvis hatt noen andre i familien som har vært snill og kjørt meg. Og dem har mamma eller pappa gitt litt bensinpenger av og til. Selv om dem egentlig har nektet for det. Uansvarlig kan jeg ikke si at det er. Men bor du på en plass hvor det er nødvendighet med billappen, så kan det være veldig plagsomt å ikke ha det.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Klart dere ikke er uansvarlige foreldre. Det er ikke en menneskerett å ha førerkort og bil. Er det såpass alvorlig at dere må på legevakt så finnes det jo taxi. Unger trenger ikke å bli kjørt hit og dit på aktiviteter. Når de er mindre så må du selvfølgelig følge med. Ja, det gjør hverdagen lettere når man har bil, men det er ikke nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Når det gjelder 1 åringen, hvorfor tok dere ikke taxi til legevakta? Ja jeg synes det er uansvarlig når dere har små barn. Vi bor i et land med skikkelig vinter og et til tider dårlig kollektivtilbud. Du bør ikke være avhengig av familie/venner når det gjelder kjøring. Og hva har helsen å gjøre med at dere ikke kan ha bil? Er dere begge ute av stand til å ta førerkort? Helsen kan bety at man f.eks. er ufør og dermed lav inntekt. Det koster å ha lappen og det koster å ha bil. TS sier ingenting om dårlig kollektivtilbud.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Kan dere bruke kollektivtrafikk? Om dere bor så usentralt at det ikke engang er mulig for ungen å ta buss og ingen kan kjøre, da ville jeg sterkt vurdert å flytte om jeg var dere. Trenger ikke være dyrt heller; det er mye som er billig og usentralt men som likevel har et akseptabelt busstilbud om ungen skal på fotballkamp. 1
lurine Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Man lar ikke vær å ta barnet til legevakt - med mindre det er "bare" er vanlige ting som likegjerne kan vente på fastlege. I motsatt fall tar man taxi eller ringer ambulansen. Og det går fint an å ringe legevakten, legge frem sin bekymring og så ta beslutningen derfra. Det har spart oss mange turer - også den ene hvor ambulansen sto klar til å hente oss og ambulansemannen og legen holdt det gående på telefonen med oss til krisen var over.
Gjest fggj Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Det er dyrt å ha bil. Avgifter, vedlikehold, drivstoff, forsikring, evt parkering og bompenger - ja, dere kan kjøre mye drosje i stedet for å ha bil. Hva med å spare litt opp til slikt som legebesøk og Andre aktiviteter der man ikke kan være avhengig av familie eller offentlig transport. Det er uansvarlig å ikke kunne søke lege!
tøydokka Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 viss dere ikke har helse til å kjøre bil, hvordan kan dere da ta vare på en 1- åring? Skjønner det viss dere er f.eks blinde, men for normalt oppegående folk er det litt drøyt å si at man kommer aldri til å klare å ta lappen.. 2
Pria Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 Synes noe skurrer med hovedinnlegget her. 2
Gjest HuskyPusky Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Hvordan er det forresten med tilbudet om pasientreiser? er det noe som kan dekke tur til legevakten? Evt kan man jo høre med drosja om man kan få med en giro istedenfor å betale kontant der og da, men det er det sikkert lurt å høre om på forhånd...
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 TS Takk for svar. Var litt lite info i startinlegget. De gangene vi har vurdert å dra på legevakta, men ikke gjort det, har det vært tvilstilfeller, og ikke noe livstruende. Men taxi til/fra er ikke noe vi umiddelbart har råd til dessverre:( Vi bor i utkanten av Oslo så kollektivtransporten er ok. Men bruker selfølgelig myye tid på det. Hva gjelder mulighetene for å ta lappen, er mannen svaksynt og jeg har en ankelskade som gjør at jeg ikke klarer gasspedalen mer en 5 min, og da har smerter i 2 dager etterpå....
Gjest fghk Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 Hvis det er helsen og ikke økonomi som gjør at dere ikke tar lappen må dere da vitterlig ha råd til en drosje i ny og ne! Jeg kan også være så ærlig og si at jeg ikke kunne drømme om å låne bilen min bort til noen som har lappen, men aldri kjører bil annet enn i nødsituasjoner. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 Det finnes jo biler for de som er lamme, eller med andre benskader. Da gir man gass på andre måter, f.eks håndstyrt gass. Kanskje du kan høre med noen kjøreskoler som har denne muligheten? Alt går hvis man sparer litt, trenger jo ikke ta alt på en gang 5
loffen Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Jeg synes ikke dere er uansvarlige foreldre fordi om dere ikke har lappen. Derimot så synes jeg det er uansvarlig å få barn når økonomien er så dårlig at dere ikke kan ta en drosje til legevakten når barnet er sykt! tastefeil Endret 18. desember 2011 av loffen 8
momo Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Synes ikke dere er uansvarlige foreldre som ikke har bil eller førekort. Og dere bor jo tydeligvis et sted med grei kollektivtrafikk. Men synes dere får spare penger så dere i det minste har penger til drosje hvis barnet blir sykt, og skjønner dere ikke tar drosje da dere er i tvil, da barnet ikke er veldig sykt. Men greit å ha de pengene hvis dere må en dag. Jeg har to barn, er alenemor og i perioder uten bil, og da tar vi da buss til barnehage, aktiviteter, skole og overalt. Synes det går helt fint jeg. Ungene får jo kommet seg på det de vil. Og er faktisk sjelden vi ber noen om å kjøre oss noe sted. Ungene klager heller ikke. Synes det faktisk er greit at de blir vant til at vi bruker buss og tog. Jeg ønsker også og være mer miljøvennlig. 1
Pria Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 TS Takk for svar. Var litt lite info i startinlegget. De gangene vi har vurdert å dra på legevakta, men ikke gjort det, har det vært tvilstilfeller, og ikke noe livstruende. Men taxi til/fra er ikke noe vi umiddelbart har råd til dessverre:( Vi bor i utkanten av Oslo så kollektivtransporten er ok. Men bruker selfølgelig myye tid på det. Hva gjelder mulighetene for å ta lappen, er mannen svaksynt og jeg har en ankelskade som gjør at jeg ikke klarer gasspedalen mer en 5 min, og da har smerter i 2 dager etterpå.... Hvis økonomien deres er så svak skjønner jeg ikke hvorfor dere i det hele tatt har barn. 3
Wildrose Skrevet 18. desember 2011 #20 Skrevet 18. desember 2011 Er selvsagt ikke uansvarlig å ikke ha lapen. Men er barnet syk, må man ta taxi, eller få noen til å kjøre eller rett og slett fortelle til legevakten at man ikke har råd til å ta taxi og da kommer de vel, om det er nødvendig? Ang. fritidsaktiviteter og slikt, der det ikke går kollektiv trafikk, må man rett og slett samarbeide med andre foreldre. Opplever ikke at det er et problem, de fleste synes det er ok, men man må tørre å spørre. Nå har jo jeg heldighvis barnefar i nærheten, som stiller opp med kjøring om det er nødvendig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå