AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #21 Skrevet 18. desember 2011 Dere bør spare opp på egen konto et krisebeløp som dekker taxi. Har dere overhode ikke spart opp noe? Ingen buffer? Når dere vet at dere er avhengig av offentlig transport så må dere ha en sikkerhet at dere kan komme dere til legevakta dersom det er nødvendig. Offentlig transport slutter også vanligvis å gå på kvelden. Ta en telefon til legevakta når du er i tvil. Da får du veiledning og ofte så kan man holde seg hjemme og se ting ann. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #22 Skrevet 18. desember 2011 Vi bor i Oslo og har ikke bil. Da det ene barnet vårt trengte legehjelp på kveldstid, ringte vi etter taxi. Etter 1.5 time hadde de fremdeles ikke greid å skaffe taxi med bilstol, slik at vi kom oss til legevakten. Min mann endte med å ta med barnet vårt på tbanen (og buss eller trikk, husker ikke ) for å komme seg på legevakten. Neste gang det andre barnet vårt måtte på legevakten (raskt), ringte vi ambulansen. Terskelen min for å gjøre det er svært høy, men det var ikke så mange alternativer på det tidspunktet. Det er mao ikke så enkelt som bare å spare opp penger til taxi så er alt i orden, noen ganger kommer man ikke frem så raskt som man har behov for uansett. Men jeg ville gjort som de over her - er det tvilstilfeller så ring lengevakten først, det er umulig for meg å avgjøre hvor alvorlig "tviltilfeller" er for dere. Noen raser til legen bare barnet deres nyser, mens andre igjen har svært høy terskel for når de kontakter medisinsk personell. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #23 Skrevet 18. desember 2011 Legevakta i Oslo drar da på hjemmebesøk!
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #24 Skrevet 18. desember 2011 Sjølvsagt er det ikkje uansvarleg ikkje å ha førarkort når ein har barn. Ein kan gå/sykle/bruke kollektivtrafikk, er det noko alvorleg ringer ein ambulanse eller tar drosje. Det er dyrt å ta førarkort, og det er mange ulike helsemessige grunnar som kan gjere at folk ikkje køyrer bil! 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 18. desember 2011 #25 Skrevet 18. desember 2011 Det eneste jeg mener er uansvarlig her, er hvordan TS nekter å se mulighetene der ute. Her er mulighetene: 1. Spare opp penger, lenge, slik at dere har råd til lappen i framtida, for eksempel innen barnet blir ungdom og risikoen for festproblemer oppstår 2. Spare opp penger til nødstilfeller (drøyt nok at dere ikke har det fra før!) 3. Ringe ambulanse om taxi ikke kan komme og det er krise 4. Bil for uføre for TS, en slik som handicappede får. Har du ankelproblemer, har du nok muligheter for noen stønader. Snakk med fastlege. 5. Evt fysioterapi for ankelen hvis det kan hjelpe, ved å gradvis jobbe opp muskler og sener. TS, det er masse muligheter. Nå får du bruke dem! 1
Casall Skrevet 18. desember 2011 #26 Skrevet 18. desember 2011 Jeg synes ikke det er uansvarlig, men det blir jo mer tungvint for dere. Sørg for å alltid ha penger hvis et av barna blir syke og må på legevakten, eller hvis en ungdom ringer klokka 0200 på natten og noe har skjedd.. Jeg ville heller spinket og spart så en av dere kunne hatt lappen med tiden, hvertfall. Jeg klarer meg ikke uten lappen nå, og ville nok ikke fått barn hvis ingen av oss hadde lappen.
Gjest Apophis Skrevet 18. desember 2011 #27 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Om dere ikkje har råd til å ta lappen, hvordan vil dere da ha råd til å ha barn? Det er vel dyrt det også? Det var ihvertfall min første tanke, men eg har ikkje barn, så eg veit ikkje så mye om det.. Uansett, eg meiner ikkje det er uansvarlig å ikkje ha lappen/bil når man har barn, kollektivtransport eller sykkel fungerer jo fint om tilbudet er bra. Men om barnet er så dårlig at man må på legevakten så bør man ha penger til å ta taxi i det minste, ikkje la være å reise fordi man ikkje har bil eller penger nok til å betale taxien, så det at dere har latt være å reise til legevakten ved behov pga det, DET er jævlig uansvarlig. Har dere ikkje råd, bør dere virkelig begynne å legge unna penger slik at dere har til det formålet dersom det skulle trengs. Endret 18. desember 2011 av Apophis
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #28 Skrevet 18. desember 2011 TS Takk for svar. Var litt lite info i startinlegget. De gangene vi har vurdert å dra på legevakta, men ikke gjort det, har det vært tvilstilfeller, og ikke noe livstruende. Men taxi til/fra er ikke noe vi umiddelbart har råd til dessverre:( Vi bor i utkanten av Oslo så kollektivtransporten er ok. Men bruker selfølgelig myye tid på det. Hva gjelder mulighetene for å ta lappen, er mannen svaksynt og jeg har en ankelskade som gjør at jeg ikke klarer gasspedalen mer en 5 min, og da har smerter i 2 dager etterpå.... . Handikap bil hør med NAV!
Gjest Marmot Skrevet 18. desember 2011 #29 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Hvis økonomien deres er så svak skjønner jeg ikke hvorfor dere i det hele tatt har barn. Det er vanskelig å skjønne at ting kan forandre seg eller? Ungen kan man ikke akkurat bare levere tilbake når livssituasjonen forandrer seg, når man først har fått dem, må man bare forholde seg til livet slik det er og prioritere det ungen trenger fremfor andre ting som f.eks. førerkort/bil. Vi har forholdsvis god økonomi, men har likevel penger nok til å komme oss til sykehuset (vi må kjøre ca to timer om ungen skulle trenge innleggelse på barneavdeling) og litt til stuet vekk på en konto. Å ikke ta med ungen på legevakten fordi man ikke har råd til taxi er en dårlig idé. Uansett ringer man vel som regel legevakten og spør om man er i tvil. Endret 18. desember 2011 av Marmot
Gjest Nuppdupp Skrevet 18. desember 2011 #30 Skrevet 18. desember 2011 ja jeg synes dere er uansvarlig. ikke på grunn av lappen, men for alt annet
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #31 Skrevet 18. desember 2011 TS Ja vi har dårlig økonomi, fordi både jeg og mannen mistet jobben etter at jeg var blitt gravid. Og etter at jeg enda en gang mistet jobben for noen mnd siden har jeg kjempet mot nav for å få penger, og da har vi måttet bruke opp de oppsparte middlene vi vanligvis har... Det er ikke mye, men nok til taxi. Jeg jobber i helsevesenet selv, så disse tilfellene har ikke vært vedlig alvorlige, men mer "mamma-usikkerheten" Hadde det vært mer alvorlig hadde vi tatt taxi på kredittkort!! Men det er klart at i sånne tilfeller blir terskelen for å oppsøke leger høyere... Skaden min er ikke alvorlig nok til å få noen hjelp til bil, og uansett hadde vi aldri klart å spare så mye penger. Det er viktigere at barnet har mat og klær.
Cho Kon It Skrevet 18. desember 2011 #32 Skrevet 18. desember 2011 Skaden min er ikke alvorlig nok til å få noen hjelp til bil, og uansett hadde vi aldri klart å spare så mye penger. Det er viktigere at barnet har mat og klær. Men har dere ikke tenkt til å få dere nye jobber da? Og da har dere jo plutselig mulighet til å spare til lappen, om enn ikke med en gang, så vil dere jo få økonomien på rett kjøl en eller annen gang igjen. Må si meg enig med Kevlar, du utnytter ikke de mulighetene du har her..
SummerJoy Skrevet 18. desember 2011 #34 Skrevet 18. desember 2011 Men har dere ikke tenkt til å få dere nye jobber da? Og da har dere jo plutselig mulighet til å spare til lappen, om enn ikke med en gang, så vil dere jo få økonomien på rett kjøl en eller annen gang igjen. Må si meg enig med Kevlar, du utnytter ikke de mulighetene du har her.. Les nå hva hun skriver da. Mannen er svaksynt, og hun har problemer med ankelen... Er ikke bare økonomien det står på da.
Cho Kon It Skrevet 18. desember 2011 #35 Skrevet 18. desember 2011 Les nå hva hun skriver da. Mannen er svaksynt, og hun har problemer med ankelen... Er ikke bare økonomien det står på da. Les nå hva jeg siterte da. TS mente på at de aldri ville få råd til bil eller lappen, men jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skulle det hvis de har tenkt å ut i jobb igjen begge to.
SummerJoy Skrevet 18. desember 2011 #36 Skrevet 18. desember 2011 Les nå hva jeg siterte da. TS mente på at de aldri ville få råd til bil eller lappen, men jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skulle det hvis de har tenkt å ut i jobb igjen begge to. Hva vet vel vi om hva de har av utgifter? Er uansett irrelevant når det er sykdom som er hovedhinderet.
Saltstang Skrevet 18. desember 2011 #37 Skrevet 18. desember 2011 Å ikke ha lappen er ikke et problem. Å ikke få et barn som trenger det til legen er omsorgssvikt.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #38 Skrevet 18. desember 2011 Ang det med taxi til legevakta. Jeg ringte til legevakta, og de mente at jeg burde komme med ettåringen. Jeg sa at da måtte jeg ta drosje (hadde tatt en øl, alene hjemme med ungen, er ikke jeg uansvarlig?+) og dermed rekvirerte de drosjen. OG jeg måtte ikke betale ei krone, for det er ikke egenandel for sånne små. Det var falsk krupp forresten...
Cho Kon It Skrevet 18. desember 2011 #39 Skrevet 18. desember 2011 Hva vet vel vi om hva de har av utgifter? Er uansett irrelevant når det er sykdom som er hovedhinderet. Det var relevant for det jeg spurte om. "Unnskyld", frøken debattpoliti.
SummerJoy Skrevet 18. desember 2011 #40 Skrevet 18. desember 2011 Det var relevant for det jeg spurte om. "Unnskyld", frøken debattpoliti. Hehe, ikke bli så sint da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå