Gå til innhold

Dyr brente inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I natt ble mange hundre dyr brent inne.

Dette tror jeg er tredje gangen jeg har lest om en slik sak i Norge de siste månedene.

På tide at noe gjøres? Flere regler og påbud med tanke på brannalarmer og sikkerhetsrutiner?

Stakkars stakkars dyrene. Hvil i fred, søte små. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I natt ble mange hundre dyr brent inne.

Dette tror jeg er tredje gangen jeg har lest om en slik sak i Norge de siste månedene.

På tide at noe gjøres? Flere regler og påbud med tanke på brannalarmer og sikkerhetsrutiner?

Stakkars stakkars dyrene. Hvil i fred, søte små. :sukk:

Ja, det er veldig trist, men det er desverre ikke slik at man alltid kan gjøre noe. Ulykker som brann vil alltid kunne oppstå, og branner kan oppstå å utvikle seg svært fort uavhengig av hvordan varslingsrutiner en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig trist, men det er desverre ikke slik at man alltid kan gjøre noe. Ulykker som brann vil alltid kunne oppstå, og branner kan oppstå å utvikle seg svært fort uavhengig av hvordan varslingsrutiner en har.

Jeg har aldri bodd på gård og vet ikke hvordan det foregår. Det vil alltid være noen branner som ikke kan avverges, men noe må vel likevel kunne gjøres når det har skjedd flere ganger på noen måneder og konsekvensene er så fatale?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrene hadde blitt drept om en stund uansett.

... Det kan godt hende, men nå må de faktisk "erstatte" de flere hundre grisene med andre griser. En ond sirkel med andre ord.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri bodd på gård og vet ikke hvordan det foregår. Det vil alltid være noen branner som ikke kan avverges, men noe må vel likevel kunne gjøres når det har skjedd flere ganger på noen måneder og konsekvensene er så fatale?

TS

Jeg vet ikke hva slags rutiner og anordninger som brukes i dag, men sprinkelanlegg er vel det nærmeste man kommer en slags automatisk sikringsrutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har aldri bodd på gård og vet ikke hvordan det foregår. Det vil alltid være noen branner som ikke kan avverges, men noe må vel likevel kunne gjøres når det har skjedd flere ganger på noen måneder og konsekvensene er så fatale?

TS

Det er krav om brannsikring i alle bygg med husdyr. Dessverre er det et par faktorer som øker risikoen for fatale konsekvenser når det først brenner i slike bygg. Det første er tørt grovfôr som høy og halm som både er lettantennelig og som brenner bra. Det andre er at husdyr i panikk blir der de føler seg trygge, altså på båsen sin, og løper ikke uten videre ut døra for å redde seg selv.

Den store skrekken blant alle gårdsbrukere med dyr tror jeg er at man skal få brann i driftsbygningen, og måtte stå hjelpesløs og se på at dyra brenner inne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-60 minutter med skrekk, panikk, og gass.

Eller:

8 timer + på en ristende bil.

Oppstalling med fremmede griser.

Drevet frem i en korridor hvor det lukter blod og stress (urin ol fra stressede dyr lukter stramt)

Stukket med elektroder om de er for trege.

Og så endelig gikk elektrosjokk så de blir hjernedøde (Dette antas å være forholdsvis smertefritt).

Jeg er jaggu ikke sikker på hvilke griser jeg synes mest synd på.

Men at det nå "må" ales opp flere for å erstatte de som omkom er ille på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-60 minutter med skrekk, panikk, og gass.

Eller:

8 timer + på en ristende bil.

Oppstalling med fremmede griser.

Drevet frem i en korridor hvor det lukter blod og stress (urin ol fra stressede dyr lukter stramt)

Stukket med elektroder om de er for trege.

Og så endelig gikk elektrosjokk så de blir hjernedøde (Dette antas å være forholdsvis smertefritt).

Jeg er jaggu ikke sikker på hvilke griser jeg synes mest synd på.

Men at det nå "må" ales opp flere for å erstatte de som omkom er ille på mange måter.

En god grunn til å desentralisere slakterier. Gjeninnfør den omreisende slakteren. Det må da være mye bedre at slakteren reiser rundt og tar med seg dyra i død tilstand til videreforedling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Omreisende slakter hadde gjort mye for dyrevelferden her i landet ja. Og om ikke, så iallefall vesentlig kortere reisevei til slakteriet. Sentralisering av slakterier tror jeg det bare er økonomer i kjøttbedriftene som ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-60 minutter med skrekk, panikk, og gass.

Eller:

8 timer + på en ristende bil.

Oppstalling med fremmede griser.

Drevet frem i en korridor hvor det lukter blod og stress (urin ol fra stressede dyr lukter stramt)

Stukket med elektroder om de er for trege.

Og så endelig gikk elektrosjokk så de blir hjernedøde (Dette antas å være forholdsvis smertefritt).

Jeg er jaggu ikke sikker på hvilke griser jeg synes mest synd på.

Men at det nå "må" ales opp flere for å erstatte de som omkom er ille på mange måter.

Har du kilder på at det er slik det foregår i norske slakterier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kilder på at det er slik det foregår i norske slakterier?

Kan kikke litt rundt etter linker når jeg har tid, men dette er slik jeg så det i et slakteri på vestlandet for noen år tilbake. Ser ikke helt for meg at det har blitt endret siden den tid, og heller ikke hvordan det kan endres og samtidig holde effektiviteten oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilder på at det er slik det foregår i norske slakterier?

http://www.dyrevelferd.info/view_article.asp?id=36

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20010402-0384.html%3Cbr%3E

§ 23. Krav til transporttid

Dyr skal etter transporttid fastsatt i a og b ha en hvileperiode på minst 24 timer hvor de lastes av transportmidlet og oppstalles på egnet sted, vannes, fôres og gis nødvendig stell.

a. transporttid for slaktedyrtransport

Dyr, med unntak av fjørfe, som er oppdrettet og skal slaktes i Norge skal ikke transporteres i mer enn 8 timer. I enkeltstående tilfelle kan transporttiden forlenges med inntil 3 timer, dersom transport til nærmeste slakteri pga. værforhold eller andre lignende grunner overstiger 8 timer.

Fjørfe kan transporteres i inntil 12 timer eksklusiv lasting og lossing.

Mattilsynet kan gi generell tillatelse til transport av slaktedyr i inntil 11 timer fra områder i Nordland, Troms og Finnmark fylke hvor transport til nærmeste slakteri ved ikrafttredelsen av denne forskrift, ikke kan gjennomføres på 8 timer. Transportmidlet skal i så tilfelle oppfylle kravene i § 22 og gris skal ha vann i henhold til sjette ledd nr. 2.

b. transporttid for annen dyretransport

Fjørfe kan transporteres i inntil 12 timer eksklusiv lasting og lossing. Kyllinger av alle arter kan transporteres i inntil 24 timer dersom transporten avsluttes innen 72 timer etter klekking.

Rein kan transporteres i inntil 12 timer. Stopp under transporten skal være så få og så korte som mulig.

Hest, svin, storfe, småfe og andre drøvtyggere og struts skal normalt ikke transporteres i mer enn 8 timer. Dette gjelder ikke transport med fly. Ved bruk av kjøretøy som oppfyller kravene i § 22, kan transporttiden utvides. Følgende skal i så tilfelle gjelde for transporttid, hvileperioder, vanning- og fôringsintervaller:

1. Ikke avvente kalver, lam, killinger og føll som fôres med melk, samt ikke avvente spedgriser, skal etter ni timers transport ha en hvileperiode på minst en time. Under hvileperioden skal dyrene gis drikke og om nødvendig fôres. Etter denne hvileperioden kan transporten fortsette ytterligere i ni timer.

2. Svin kan transporteres i inntil 24 timer. Transportmidlet skal ha med tilstrekkelig mengde vann slik at dyrene har tilgang på drikke under hele transporten. Vanntankene skal kunne tømmes og rengjøres etter hver transport og vannivået skal kunne sjekkes og etterfylles ved behov under transporten. Vanntanken skal være tilkoblet drikkeanordninger som gir dyrene tilgang på drikke under hele transporten.

3. Hester kan transporteres i inntil 24 timer. Under transporten skal de gis drikke og om nødvendig fôres hver åttende time. For hester som er godkjent etter forskrift om godkjente/reinavla dyr av hestefamilien gjelder bestemmelsene i åttende ledd.

Dyr i henhold til syvende ledd som ikke er listet opp i pkt. 1 til 3, skal etter 14 timers transport ha en hvileperiode på minst en time. Under hvileperioden skal dyrene vannes og om nødvendig fôres. Etter denne hvileperioden kan transporten fortsette i 14 timer.

For transporter som faller inn under syvende ledd og hvor transportmidlet oppfyller kravene i § 22, kan de angitte transporttider av hensyn til dyrenes velferd forlenges med inntil to timer dersom dette innebærer at dyrene når bestemmelsesstedet.

0 Endret ved forskrifter 9 jan 2004 nr. 105, 7 okt 2004 nr. 1555 (i kraft 1 jan 2005, tidligere § 23 og § 24).

Kap. VI. Spesielle krav ved jernbane-, sjø-, og flytransport

0 Tilføyd ved forskrift 7 okt 2004 nr. 1555 (i kraft 1 jan 2005).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-60 minutter med skrekk, panikk, og gass.

Eller:

8 timer + på en ristende bil.

Oppstalling med fremmede griser.

Drevet frem i en korridor hvor det lukter blod og stress (urin ol fra stressede dyr lukter stramt)

Stukket med elektroder om de er for trege.

Og så endelig gikk elektrosjokk så de blir hjernedøde (Dette antas å være forholdsvis smertefritt).

Jeg er jaggu ikke sikker på hvilke griser jeg synes mest synd på.

Men at det nå "må" ales opp flere for å erstatte de som omkom er ille på mange måter.

Jeg blir litt lei meg av sånne som bare slenger ut slikt i hytt og gevær.

Jeg er selv vegetarianer, men jobber på gårdsbruk med hest, gris, ku, sau, geit og høns. Jeg sendte gris til Nortura for senest en time siden. Grisene koser seg på transporten, og legger seg etter kort tid.

En stresset gris er ikke økonomisk for slakteriet å slakte, da kjøttet får elendig kvalitet.

Og jeg vil veldig gjerne se kilden din på at de slaktes med elektrosjokk, for meg kjent blir de slaktet med boltepistol, for å så bli kuttet strupen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir litt lei meg av sånne som bare slenger ut slikt i hytt og gevær.

Jeg er selv vegetarianer, men jobber på gårdsbruk med hest, gris, ku, sau, geit og høns. Jeg sendte gris til Nortura for senest en time siden. Grisene koser seg på transporten, og legger seg etter kort tid.

En stresset gris er ikke økonomisk for slakteriet å slakte, da kjøttet får elendig kvalitet.

Og jeg vil veldig gjerne se kilden din på at de slaktes med elektrosjokk, for meg kjent blir de slaktet med boltepistol, for å så bli kuttet strupen på.

Jeg har mest erfaring med sau, ku og høns, så det er mulig gris jevnt over har det bedre. Det er også store variasjoner basert på ting som sjåføren, veiene, ferger osv.

http://www.regelhjelp.no/Etatenes-sider/Mattilsynet/Emner/Naringsmidler/Dyrevern-ved-fiksering-bedoving-avliving-og-avblodning/

Storfe, småfe og kaniner skal bedøves med boltpistol eller elektrisk strøm.

Svin skal bedøves med boltpistol, elektrisk støm eller kabondioksyd (CO2).

Hester og andre drøvtyggere enn storfe og småfe skal bedøves med boltpistol.

Fjørfe skal bedøves med elektrisk strøm.

De blir ikke slaktet med strøm, det er teknisk umulig. Men strøm er det jeg har sett mest i bruk, og jeg nevnte det ikke for å få det til å høres ille ut. Det er effektivt, og relativt humant når det blir gjordt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest erfaring med sau, ku og høns, så det er mulig gris jevnt over har det bedre. Det er også store variasjoner basert på ting som sjåføren, veiene, ferger osv.

http://www.regelhjelp.no/Etatenes-sider/Mattilsynet/Emner/Naringsmidler/Dyrevern-ved-fiksering-bedoving-avliving-og-avblodning/

Storfe, småfe og kaniner skal bedøves med boltpistol eller elektrisk strøm.

Svin skal bedøves med boltpistol, elektrisk støm eller kabondioksyd (CO2).

Hester og andre drøvtyggere enn storfe og småfe skal bedøves med boltpistol.

Fjørfe skal bedøves med elektrisk strøm.

De blir ikke slaktet med strøm, det er teknisk umulig. Men strøm er det jeg har sett mest i bruk, og jeg nevnte det ikke for å få det til å høres ille ut. Det er effektivt, og relativt humant når det blir gjordt rett.

Takk for kilde.

På "min" nortura er det bare boltepistol som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...