Gå til innhold

Viggo Kristiansen får gjenopptakelsessaken opp for Høyesterett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2011/12/16/nyheter/viggo_kristiansen/baneheia/innenriks/sigurd_kloms/19441716/

Nå gir Høyesterett Kristiansen mulighet til å få de prinsippielle sidene ved saken sin opp for Norges høyeste domstol - og åpner også for at hele gjenopptakelsessaken mot ham må føres for retten på ny.

Blir interessant å se hva som kommer ut av dette. Det var ikke mange som trodde at dette skulle gå til Høyesterett???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvis Kristiansen skulle bli frikjent pga bevisets stilling. Hva skjer da med Andersen? Vil han få forvaring da eller vil han ha det akkurt som nå og så bli fri når han skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er ordtaket et bilde sier mer en tusen ord veldig treffende. Jeg glemmer aldri det onde gliset hans i retten.

Samtidig så mener jeg at Gjenopptakelseskommisjonen må være suveren. En instanse hvor man ikke kan anke. I Norge har det blitt sånn at man kan holde på i det uendelige. Asylsøkere går til rettsak i mot staten. Kona til bokhandeleren i Kabul blir asylsøker og kan da få fri retshjelp og gå til sak, uten forpliktelser. Mula Krekar går til rettsak i mot Hagen, taper og slipper å beale advokat utgifter, men også de utgiftene Hagen er påført. For et år siden var det en aritikkel i en av avisene om narko dømt nederlender som i prinsipp kunne bli i Norge ved å anke evig.

Fri rettssytemet blir misbrukt i Norge. Jeg kjenner en sak hvor noen to depositumet til en leieboer etter herverk. Det fant han seg ikke i og han tok kontakt med advokat, siden han fikk fri rettshjelp. Hun som leide ut tjente over grensen og fikk ikke denne muligheten. Hun gikk likeveltil adokat, her ble hun anbefalt å droppe saken, selv om hun vant ville hun sitte tilbake med store utgifter. Å være nomal i Norge er snart en pariakaste. I stedet for å spøre hva man selv skal gjøre så spør man hva staten kan gjøre for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvis Kristiansen skulle bli frikjent pga bevisets stilling. Hva skjer da med Andersen? Vil han få forvaring da eller vil han ha det akkurt som nå og så bli fri når han skal?

Andersen sitter vel på tilståelse, og har sånn sett en seperat sak, uavhengig av dna osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er ordtaket et bilde sier mer en tusen ord veldig treffende. Jeg glemmer aldri det onde gliset hans i retten.

Klassisk eksempel på demonisering. Hvorvidt denne demoniseringen er en naturlig eller patologisk psykologisk forsvarsmekanisme er alltid et interessant spørsmål.

Hvorvidt Kristiansen er skyldig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men av det som har kommet frem i media later det til å se ut til at han er dømt på bakgrunn av anklager fra Andersen. Det finnes verken DNA eller mobile spor som knytter han til åstedet (tvert imot). Skal man ha en fungerende rettsstat er det også viktig at alle prinsipper følges, spesielt i saker som dette. Kristiansen har blitt dømt i pressen fra dag èn, og tvilen har aldri kommet tiltale til gode.

Det finnes hundrevis av eksempler på at antatt skyldige smiler og ler, til og med hånflirer i retten. Svært mange har blitt frikjent i ettertid, noen har blitt dømt til døden og ikke fått sin rettferdighet før mange år etterpå. Faciale gestikuleringer er ofte en reaksjon på nervøsitet, latterliggjøring eller forakt for retten og dens (noen ganger absurde) avgjørelser. Du leser det tydeligvis som hovmod og djevelens verk. Å vise menneskelige takter når du dømmes til mange år bak murene er ikke videre unormalt, men som tilhører har du nok behov for å generalisere mellom ondt og godt. Virkeligheten er ikke slik.

Endret av Meeda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...