Gå til innhold

Jubletråd for studenter


Gjest Tekola

Anbefalte innlegg

Jeg fikk den siste karakteren i dag, og jeg fikk B på den jeg trodde jeg hadde strøket på. Litt lettet kan man si.

Hvorfor trodde du du hadde strøket?

Det er nesten sånn at man burde innføre en obligatorisk 'gjett hvilken karakter du fikk på eksamenen'-kolonne på vitnemålet, slik at arbeidsgiver kan sile ut de som syter over stryk og alltid får A/B, samtidig som det selvsagt også siler ut de som tror de er verdensmesteret og har D i snitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Hvorfor trodde du du hadde strøket?

Det er nesten sånn at man burde innføre en obligatorisk 'gjett hvilken karakter du fikk på eksamenen'-kolonne på vitnemålet, slik at arbeidsgiver kan sile ut de som syter over stryk og alltid får A/B, samtidig som det selvsagt også siler ut de som tror de er verdensmesteret og har D i snitt.

Det var eksamen i samfunnsfag på høgskolenivå (lærer). Eksamen bestod av 3 deler, geografi, historie og samfunnskunnskap, hvor alle delene må være bestått for å stå. Jeg har grei styring på historie og samfunnskunnskap, men er ikke så glad i geografi. Det vil si, det er noen temaer ikke geografi som bare ikke vil sitte sånn at jeg kan gulpe opp en masse fakta på en skoleeksamen. Oppgavene i Geo var i tillegg helt forferdelige, så jeg leverte x-antall sider svada om is som tygger, gnager og graver. Fagspråket sitt det tenker jeg. Det føltes som ren gjetting og mange ord for å skjule at jeg ikke hadde peiling. Jeg var ikke redd for å stryke på de to andre oppgavene, men det hadde ikke hjulpet om geo-delen var på bærtur i sandtak. Så det var i høyeste grad en reell sjanse for at jeg kunne ha strøket. Den eksamen er rett og slett ekkel, pensum spriker i alle himmelretninger og alle delene må være på plass for å stå. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg har klart å hale i land en B. Besvarelsen min i geografi var tragisk.

Og bare for å ha sagt det, jeg er ikke en av de som pleier å tro at jeg skal stryke. Jeg hadde en eksamen til før jul, og den hadde jeg blitt veldig overrasket om jeg ikke fikk minimum B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de ikke lagt ut resultatene etter muntligeksamen hvor alle kandiatene var eksaminert 13. desember, så jeg smører meg med tålmodighet når det gjelder den skriftlige fra samme dag. Spent - jeg må innrømme at jeg håper på en A, men har ikke svart bra på en av deloppgavene, så blir ikke skuffet over B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen: Noen ganger har man rett, noen ganger tar man feil. Noen eksamener har jeg ganske sikkert kunnet si hva jeg har prestert. Man vet jo aldri, men sånn noenlunde. Og noen har jeg trodd har gått dårligere enn de har, men til gjengjeld så har noen også gått bedre enn jeg har følt. Det finnes B jeg er superstolt av og B jeg er sur for - og B jeg ikke "bryr meg om". Eller en A som er JUBADUBA og en som er "javelja".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vampen: Noen ganger har man rett, noen ganger tar man feil. Noen eksamener har jeg ganske sikkert kunnet si hva jeg har prestert. Man vet jo aldri, men sånn noenlunde. Og noen har jeg trodd har gått dårligere enn de har, men til gjengjeld så har noen også gått bedre enn jeg har følt. Det finnes B jeg er superstolt av og B jeg er sur for - og B jeg ikke "bryr meg om". Eller en A som er JUBADUBA og en som er "javelja".

Jepp, jeg er helt enig!. :jepp: Og det at man faktisk ikke kan vite helt sikkert, eller bomme totalt på magefølelsen, er jo litt av spenninga. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trodde du du hadde strøket?

Det er nesten sånn at man burde innføre en obligatorisk 'gjett hvilken karakter du fikk på eksamenen'-kolonne på vitnemålet, slik at arbeidsgiver kan sile ut de som syter over stryk og alltid får A/B, samtidig som det selvsagt også siler ut de som tror de er verdensmesteret og har D i snitt.

Jeg har inntrykk av at de fleste med A/B til vanlig sliter, mens de med D/E ikke sliter. I alle fall i lesefag, i mattefag sliter de med D/E mer.

Det har seg slik at jo mer man kan desto mer ser man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor trodde du du hadde strøket?

Det er nesten sånn at man burde innføre en obligatorisk 'gjett hvilken karakter du fikk på eksamenen'-kolonne på vitnemålet, slik at arbeidsgiver kan sile ut de som syter over stryk og alltid får A/B, samtidig som det selvsagt også siler ut de som tror de er verdensmesteret og har D i snitt.

Min erfaring er at det ikke er så lett å gjette karakter, særlig ikke i starten av studiet, men heller ikke senere. Nå har jeg jo etter hvert som jeg oppnår visse resultater (jevnt gode karakterer) skjønt at jeg kan forvente noenlunde det samme etter de fleste eksamener hvor jeg har forberedt meg godt, men jeg har også levert oppgaver jeg ikke har oversikt over, vet er for dårlig gjennomarbeidet osv, ikke har hatt tid til å lese gjennom eller finne de beste kildene, og blitt overrasket over - ikke å stå kanskje, men en god karakter.

Om man gjennomgående syter eller har helt feil forventninger er det nå så - og jeg synes ikke det er bra med sterke studenter som "minimerer" seg selv ved å si at de ikke skjønner, fikk til, skrev en elendig oppgave osv når de aldri får dårligere enn B. Det ER positivt å være trygg på sin faglighet. På samme måte som det er lurt å innse sine begrensninger om en gang på gang får D og E, når en forventet A eller B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått resultatene på alle mine nå. B, B og B. Må si meg fornøyd med det :) Er mitt første år på master, så hadde ikke forventet å få såpass bra i alle. Gleder meg faktisk til studiestart nå, nå skal det bli bra karakterer til våren også :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første år på master resulterte i en B, Bestått og en C. Sistnevnte var jeg skyld i selv da jeg startet sent med oppgaven, og hev meg på noe jeg kanskje ikke visste sååå innmari mye om. Men men, jeg har fått A'er før og vet at jeg kan, så dette er greit nok og neste gang gjør jeg det bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk B på en eksamen jeg trodde jeg strøyk på :danse: Enten veldig lettjente studiepoeng, eller så er magefølelsen min aldeles ikke til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første høgskoleeksamen, og JEG FIKK B!!!! Og jeg var så utrolig sikker på at jeg kom til å stryke for den var virkelig av den vanskelige sorten, og jeg følte jeg skrev bare dritt..

Er så stolt og glaaaaad :hoppendeglad::duskedame::danser::danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på Vampen og gaper litt i overraskelse her, fikk B2 på eksamen i engelsk språk og det var totalt uventet!! Hadde virkelig trodd det gikk dunken, siden jeg fikk fullstendig jernteppe og hvertfall 1/3 av eksamen var ren gjetting (multiple choice), pluss at jeg sjekka et par av svarene jeg var usikker på i boka da jeg kom hjem og fant ut at jeg hadde svart feil. Tydeligvis var det de eneste feilene, og gjetting er fint :fnise:

Ellers jubler jeg litt for semesterstart på mandag, nå er pinnekjøttet fortært og batteriene ladet, trynet mitt er tilbake i UK og jeg gleder meg til forelesning :rodmer: Mja, også får jeg være lykkelig uvitende i to uker til før resten av eksamensresultatene kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk B på en eksamen jeg trodde jeg strøyk på :danse: Enten veldig lettjente studiepoeng, eller så er magefølelsen min aldeles ikke til å stole på!

For din skyld håper jeg på det første. Kanskje ikke så bra for akademia generelt, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Nå har jeg sendt søknad om utveksling til høsten! :hoppendeglad:

Jeg vet at jeg kommer inn på skolen jeg vil på, gleder meg bare til å få alt det formelle overstått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A på 3 av 3 eksamener i høst :) Fagene hørte bra sammen, så jeg følte jeg rakk å lese og forstå ting skikkelig, men er selvsagt superfornøyd uansett. I det ene faget var jeg den eneste som fikk A, men vi var ikke mer enn 15 deltakere ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk A på English Phonology :danse: Jeg skjønner det egentlig ikke, kanskje de har gjort en feil, men jeg klager ikke :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exphilsensuren falt i dag og jeg fikk en B på oppgaven! Er det bra? Er helt ny på univeristetet, så vet ikke hva som er bra og sånt.. :fnise:

Noen andre som er ferdige med exphil her? Deilig det i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...