Gå til innhold

Askøy kommune trår sterkt inn med brus og røykforbud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste nettopp på vg at ASskøy kommune forbyr fra 1 januar brussalg i deres kommunale bygg, samt forbud mot å røyke sigaretter i arbeidstiden.

Jeg er litt glad for det forbudet mot sigaretter, jeg har tidlgiere vært en røyker, og vet at jeg tok mye mer pause enn mine kollegaer, flaut er det å tenke på i dag. Så røyking i arbeidstiden har ikke noe å gjøre, men jeg synes at de kunne grensa det ned til å kun røyke i de normale pausene. Men her skal sunnhet brøytes frem!

Jeg mener at når man først har fått fast jobb, så er man over 18 år, og for gammel til å bli holdt i handa på den måten.

ARTIKKEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg syns dette er for drøyt. At det ikke er lov å ta ekstra pauser, eller å røyke på røykfrie områder er såklart helt ok, men i lunsjpausen som man ikke får betalt for, syns jeg ikke arbeidsgiver har noe som helst med å legge føringer for. Skal de bestemme over den tiden så kan de betale for den og mener jeg. For ordens skyld: jeg røyker ikke selv.

At det ikke skal være lov til å selge brus er jo rent komisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. Dog tar jeg meg også en fem-minutters innimellom selv om jeg ikke røyker! Gidder ikke jobbe mer enn de som røyker bare fordi jeg ikke røyker selv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig. Hva blir det neste? Skal de sjekke matpakken til kommuneansatte?

De som vil drikke brus kommer fortsatt til å drikke brus. Har ikke troen på at dette kan virke forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste ?

Kommuneansatte som brus på termos som en annen alkoholiker ?

Og matpakkekontrollører ?

Vil minne om denne flotte videoen av KLM.

Del 1

Del 2

Ubetalelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

I min kommune er det forbudt for alle kommunalt ansatte å røyke eller snuse i løpet av arbeidsdagen.

Det er også kommet et generelt forbud mot røyking eller snusing i nærheten av alle kommunale bygninger - uansett tid på døgnet.

En vaktmester som jobber alene kan ikke ta en porsjonssnus etter maten, og kompiser på vei hjem etter fest kan ikke stoppe opp utenfor kommunehuset hvis en av dem røyker.

"Formyndermennesket er en menneskeart som – uten hensyn til variasjon i forhold til rase, farve, religion eller livsanskuelse – ser sin høyeste glede i å bestemme over andre menneskers tankeliv, lesning, ytringer og livsanskuelse.

Som det fremgår av betegnelsen, ser formyndermennesket sin høyeste lykke, og dessuten sin aller største dyd, sin moralske overlegenhet i dette: å formynde andre.

Formyndermennesket vet bedre enn vi selv, hva som er til vårt eget beste, derfor vil han bestemme over oss, – for å hjelpe oss. Formyndermennesket har selv den eneste rette, sanne tro og innsikt: de som mener noe annet er anarkister, nihilister, eller rett og slett uvitende, tåpelige og umoralske barn, – som formyndermennesket må formynde."

Resten.

Endret av nobilian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns egentlig det høres mistenkelig ut at arbeidsgiver i det hele tatt skal ha lov til å bestemme over lunsjpausen, hvis denne ikke er betalt. Hvis man ikke får lønn så er det jo fritid, kan ikke skjønne at arbeidsgiver skal ha lov til å detaljstyre denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusene har da hatt røykeforbud i lange tider.

Det som skjer er at folk tar snus, tygger nikotintyggis eller klistrer på et plaster.

Har du en helseskadelig uvane, er det ikke grunnlag for å kreve at arbeidsgiver skal legge til rette for den i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan de gå til innkjøp av e-sigarett som damper vann.

Alkohol er en lovlig vare, men man drikker det ikke i arbeidstiden eler på offentlig sted. Hva er problemet med å innføre det samme for røyk?

At folk er dønn psykologisk og fysisk avhengig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Sykehusene har da hatt røykeforbud i lange tider.

Det som skjer er at folk tar snus, tygger nikotintyggis eller klistrer på et plaster.

Har du en helseskadelig uvane, er det ikke grunnlag for å kreve at arbeidsgiver skal legge til rette for den i arbeidstiden.

Ingen har sagt at arbeidsgiver skal legge til rette for at folk skal røyke. Les hovedinnlegg en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Sykehusene har da hatt røykeforbud i lange tider.

Det som skjer er at folk tar snus, tygger nikotintyggis eller klistrer på et plaster.

Har du en helseskadelig uvane, er det ikke grunnlag for å kreve at arbeidsgiver skal legge til rette for den i arbeidstiden.

Også snus, som KAN være (men ikke er bevist å være) helseskadelig, er forbudt noen steder.

Du kan fortsatt røyke så mye du orker når du kommer hjem.

Enn så lenge.

Eller så kan de gå til innkjøp av e-sigarett som damper vann.

Kanskje det. Akkurat som alle feite lett kan hoppe over på brokkoli og blomkål.

Alkohol er en lovlig vare, men man drikker det ikke i arbeidstiden eler på offentlig sted. Hva er problemet med å innføre det samme for røyk?

At folk er dønn psykologisk og fysisk avhengig?

Ingen problemer med at arbeidsgiver forbyr diverse som går utover produktiv arbeidstid, så lenge

-de gjør det innenfor tidsrammen de disponerer arbeidsstokken. F.eks er det ikke greit å legge restriksjoner på en ikke betalt matpause. Muligens ikke lovlig?

-de er konsekvente. Alle aktiviteter som stjeler effektiv tid bør kartlegges slik at man får innført adekvate restriksjoner. F. eks bør nettilgang reduseres til det som er helt nødvendig for arbeidsutførelse, alle mulige sitteflater må elimineres i arbeidsområder hvor den ansatte ikke skal sitte. I ytterste konsekvens bør man registrere over- og undervektiges matpakker/lunsj, slik at disse kan få kostholdsråd og veiledning. Slikt vil selvsagt i sin tur før til mer effektive arbeidstakere. Og det er bare begynnelsen, bare fantasien setter grenser.

-de holder seg til de opprinnelige argumentene. De har ingenting med å være helsesøster.

Det er ikke arbeidsgivers feil at du har valgt å påføre degselv en avhengighet.

Helt riktig, og det står enhver arbeidstager fritt å bytte jobb, forhandle vilkår eller hva det nå er.

For egen del lever og eksisterer ikke jeg for arbeidsgiver, så det er en grense for hvor mye tøys jeg gidder før jeg gjør noe annet. Røyke og snuseforbud plager meg ikke, jeg snuser litt av og til likevel, og er vel egentlig forberedt på å ta støyten for det en dag.

Hvis noen så skulle spørre om jeg ER så avhengig av snus at jeg er villig til å risikere jobben for det, vil jeg svare at jeg ER så avhengig av frihet og prinsipper at jobben betyr null i forhold.

En dag, gjest*gjest, skal de til med noe som berører deg også. Looking forward to it.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...