Gå til innhold

Hvor var du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

1. Da Scandinavian star brant?

Levde ikke.

2. Heyzeltragedien?

Før min tid det også, gitt.

3. Kong Olav døde?

Jeg levd ikke da heller, jeg.

4. 22 juli 2011?

Da var jeg hjemme. Hørte et skikkelig brak hjemme, trodde det var torden. Etter det fulgte jeg med foran tvskjermen resten av dagen og langt utover natten.

5. 11 september 2001?

Jeg tror jeg var på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan også bare svare på de to siste

4. 22 juli 2011?

Jeg lå kjempefyllesyk med menssmerter i sengen og leste om bombingen på nettavisen på den nye iphonen min. Skytingen hørte jeg om i bursdagsmiddag på sushirestaurant senere på kvelden.

5. 11 september 2001?

Hadde akkurat fått tv på rommet, og satt og så på "Etter Skoletid". Sendingen ble avbrutt av en ekstra nyhetssending.

Skrevet

hvor var du da oddvar brakk staven?

Satt hjemme å så på! =D

• Liker 1
Skrevet

1. Usikker på hvor jeg var akkurat da det skjedde, jeg var bitteliten. Men husker godt da mamma, pappa og jeg så det på Dagsrevyen. Mamma gråt, tror hun kjente noen som døde i den ulykken.

2. Har aldri hørt om dette før, så det vet jeg ikke.

3. Husker ikke hvor jeg var her heller, men husker hvor trist jeg var på grunn av det. Fortsatt liten nok til at jeg ikke har noe minne om hva jeg gjorde da jeg hørte nyheten.

4. Sinsenkrysset. Så røyken rett etter eksplosjonen, lurte på hvor det brant og tenkte at det så ut som det kom fra regjeringskvartalet/Grensen. Neste stopp var Flügger i Gamlebyen, der var han som jobber der mer opptatt av å vise meg bildene av eksplosjonen enn å ekspedere meg. Jeg tenkte at jeg måtte gå bort og sjekke hva som skjedde, jeg var jo ikke langt unna og det så spennende ut. Ruslet rundt borte ved Kirkerista og så på utblåste vinduer, sjokkerte og enkelte sårede mennesker og ekstremt respektløse journalister og fotografer før politiet jaget oss ut av området. Det gikk ikke opp for meg at det som hadde skjedd sannsynligvis var noe annet enn spennende før vi ble evakuert fra Oslo S en liten stund etterpå.

Satt klistret fast til radio, nettaviser og lignende i et par døgn etterpå.

3. Akkurat kommet hjem fra skolen, på telefonen med en venninne. Vi så bildene på CNN sammen; den samtalen tok fort slutt selv om vi fortsatt satt i hver vår ende med telefonen inntil øret.

Skrevet

2. Heyzeltragedien?

3. Kong Olav døde?

4. 22 juli 2011?

5. 11 september 2001?

1. Var på påskeferie hos bestemor, husker det gjorde veldig inntrykk på meg da foreldrene mine forklarte hva som hadde skjedd.

2. Da var jeg så liten, så det husker jeg ikke.

3. Gikk på barneskolen, husker vi møtte oppe på skolen og snakket om det som skjedde, så fikk vi gå hjem igjen. Husker de spilte mye dyster klassisk musikk på radioen (Grieg, blant annet). Så dro jeg med familien til slottsplassen og tente lys.

4. Var i Hellas, begynte å få meldinger fra venner og familie i Norge, og så på BBC og CNN resten av kvelden...

5. Var på kurs på Blindern, husket vi snakket om at det kanskje var bin Laden som sto bak.

Skrevet

1. Da Scandinavian star brant? Aner ikke

2. Heyzeltragedien? Aner ikke

3. Kong Olav døde? Aner ikke

4. 22 juli 2011? På mcdonalds i oxford da bomben smalt.

5. 11 september 2001? Hjemme

Skrevet

- Det husker jeg ikke.

2. Heyzeltragedien?

- Hva da?

3. Kong Olav døde?

- Husker ikke, jeg var for liten.

4. 22 juli 2011?

- Jeg puttet på penger på solariet i oslo sentrum, hørte et smell og tenkte det var torden eller noe som falt ned eller noe. Gikk inn og tok sol, lå og koste meg i sengen. Da jeg kom ut, var det masse folk i gatene, skjønte ikke riktig hva som hadde skjedd, så jeg gikk inn på oslo city og kikket i butikker. Endte på vinmonopolet i kjelleren, da kom en ansatt dame løpende og sa vi måtte evakuere pga terror. Skjønte fortsatt ikke helt hva som hadde skjedd. Måtte gå hjem pga bussene ikke gikk, min buss hadde rute rett gjennom bombestedet. De neste to døgnene satt jeg klistret foran tven/nettnyheter.

5. 11 september 2001?

- Husker ikke.

Født i 1983.

Skrevet

2. Heyzeltragedien?

3. Kong Olav døde?

4. 22 juli 2011?

5. 11 september 2001?

1: Aldri hørt om?:s

2: Heller ikke hørt om..

3: Da hadde jeg ikke fylt 1år en gang:p

4: Satt på sofaen hjemme, med nyhetskanalen på for første gang i hele mitt liv(ser aldri nyheter).

5: Hadde kommet hjem fra skolen, gikk vel i 5.klasse tror jeg. Var en venn som fortalte om det som hadde skjedd, men skjønte vel ikke helt i den alderen hva det var og hvor stort det var..

Skrevet

Kan bare svare på de to siste :)

4. Slappet av hjemme

5. Fikk vite det da jeg kom hjem fra håndballtrening og skulle se på tv for å se på hotell cæsar.

Skrevet

- Det husker jeg ikke.

2. Heyzeltragedien?

- Hva da?

3. Kong Olav døde?

- Husker ikke, jeg var for liten.

4. 22 juli 2011?

- Jeg puttet på penger på solariet i oslo sentrum, hørte et smell og tenkte det var torden eller noe som falt ned eller noe. Gikk inn og tok sol, lå og koste meg i sengen. Da jeg kom ut, var det masse folk i gatene, skjønte ikke riktig hva som hadde skjedd, så jeg gikk inn på oslo city og kikket i butikker. Endte på vinmonopolet i kjelleren, da kom en ansatt dame løpende og sa vi måtte evakuere pga terror. Skjønte fortsatt ikke helt hva som hadde skjedd. Måtte gå hjem pga bussene ikke gikk, min buss hadde rute rett gjennom bombestedet. De neste to døgnene satt jeg klistret foran tven/nettnyheter.

5. 11 september 2001?

- Husker ikke.

Født i 1983.

Heyseltragedien i forkamp av finalen i SerievinnerCupen på Heysel stadion i Brussel. 39 mennesker drept i opptøyene. Her er noe av det.

http://www.youtube.com/watch?v=uQbW5ww1mCo

Skrevet

Husker ikke hvor jeg var, men husker ulykken.

2. Heyzeltragedien?

Husker ikke det, var nok for liten.

3. Kong Olav døde?

Hjemme og sov i min egen seng. Husker avisen som lå foran døren da jeg skulle gå på skolen.

4. 22 juli 2011?

Satt på toget mellom Oslo og Trondheim. Rareste togtur så langt.

5. 11 september 2001?

Østfløyen, Domus Media på jur.fak. ved UiO.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Det husker jeg ikke........Men jeg vil tippe hjemme

2. Heyzeltragedien?

Sikkert hjemme... Jeg var 2 år så sikkert hjemme

3. Kong Olav døde?

Hjemme

4. 22 juli 2011?

I Leligheten min

5. 11 september 2001?

På Folkehøyskolen

Skrevet

Da var jeg ikke født.

2. Heyzeltragedien?

Da var jeg heller ikke født!

3. Kong Olav døde?

Var ikke født da heller jeg. Men var ikke langt unna! ;)

4. 22 juli 2011?

Hjemme, spikra foran tv'en og dataen for å følge med på mest mulig. La meg ikke før sent, og sto opp tidlig til beskjeden om 80 døde. Tilbragte mesteparten av de neste dagene foran tv'en egentlig..

5. 11 september 2001?

Jeg husker jeg var syk den dagen og var hjemme fra skolen. Plutselig ble hva nå enn jeg så på tv avbrytt av ekstra nyhetssending, og fikk se det andre flyet live. Var vel bare 9-10 år når dette skjedde, men husker den dagen veldig godt.

Skrevet

scandinavian star - husker ikke hvor jeg var, men husker ulykken, den gjorde kraftig inntrykk. jeg leste alt som sto om det i aviser og hadde mareritt om å være innesperret nede i et trangt lugar-dekk.

kong olav - jeg var hjemme, var det tidlig på morgenen? bestemor hadde ringt mamma og fortalt det, da jeg sto opp hørte jeg først radioen som ikke hadde sending, de sa bare på repeat "kong olav er død. kong olav er død. kong olav er død." husker fortsatt den stemmen. på skolen lagde vi kong olav bok, og vi tente lys ved slottet. husker begravelsen også, unntakstilstand overalt.

22. juli - på brunstad

11. september - på vei hjem fra skolen, hørte på radioen. kom hjem og så fly nr to på direkten.

Skrevet

1. Da Scandinavian star brant? Jeg husker ikke. Var 3 år.

2. Heyzeltragedien? Var ikke født.

3. Kong Olav døde? Husker korte glimt av at pappa sa at kongen var død og at alle så veldig mye på nyhetene. Var bare 4 da.

4. 22 juli 2011? Feiret bursdagen min:(

5. 11 september 2001?

Husker at jeg satt i sofaen og ventet på at pappa skulle hente meg og at vi skulle ha konferansetime.

Skrevet

2. Heyzeltragedien?

3. Kong Olav døde?

4. 22 juli 2011?

5. 11 september 2001?

1) Var 4 1/2 år. Trolig hjemme.

2) Hoppet fremdeles fra stein til stein

3) 5 år, var hjemme. Husker så vidt jeg så på TV og en trist stemning

4) Var i Stockholm, på kafeen på toppen av et kjøpesenter i sentrum med et par andre. Åhlens? Fikk høre om eksplosjonen via SMS, sjekket VG da jeg senere fikk anledning. En svensk TV-kanal videresendte NRK hele kvelden, så på ut over kvelden og natten. Satte en demper på ferien for å si det sånn.

5) Gikk på videregående. Var hjemme og leste til prøve i økonomi. Prøven var dagen etterpå. Klassen ba om en ukes utsettelse på prøven på grunn av tragedien. Dette gikk til døve ører for den usympatiske kvinnelige læreren. Er den prøven under hele vgs jeg fikk dårligst karakter på.

Gjest fireflies
Skrevet

Ikke født enda.

2. Heyzeltragedien?

Ikke født enda

3. Kong Olav døde?

For liten til å huske.

4. 22 juli 2011?

Jeg var på vei hjem fra en dagstur i Sverige da jeg fikk en telefon om hva som hadde skjedd. Fikk da kun høre om regjeringskvartalet, ikke Utøya. Husker godt sjokket jeg fikk da jeg slo på tven hjemme. Det aller største sjokket var likevel dagen etterpå. Da jeg la meg 22. Juli var elleve stk bekreftet omkommet. Da jeg sto opp dagen etterpå var antallet over åtti. Jeg kunne ikke tro det jeg hørte.

5. 11 september 2001?

Husker godt at jeg var syk og hjemme fra skolen denne dagen. Hadde likevel vært en rask tur på Rema for å handle noe godt. Slo som vanlig på tven da jeg hadde kommet hjem fra Rema. Det var ekstra nyhetsending på alle kanaler, og jeg fikk raskt med meg hva som hadde skjedd. Noen minutter senere kom fly nummer to. Husker godt at læreren min gråt da vi skulle prate om det på skolen dagen etterpå.

Skrevet

2. Heyzeltragedien?

3. Kong Olav døde?

4. 22 juli 2011?

5. 11 september 2001?

1. Så det på nyhetene. Forferdelig å høre om hvor omfattende det var.

2. Så det i avisene da jeg skulle på butikken. Bildet på en av forsidene var grusomt og har brent seg inn i bevisstheten min. Det viste noen av de som sto helt fremst, i dødelig klemme mot gjerdet og massene bak som presset på. Jeg vil aldri glemme øynene deres. :( D

3. Husker ikke hvor jeg var da jeg fikk vite det men fulgte med på nyhetene om kvelden.

4. Jeg var på vei ut fra jobben da en kollega (som hadde radioen på) sa at et fly hadde truffet en bygning i NY, men ingen visste egentlig hva dette var for noe.

Jeg lyttet på nyhetene i bilen på vei hjem, og resten av dagen ble jeg sittende foran tv'en. Samme ble resten av familien etterhvert som de kom hjem, og middagen ble enkel den dagen.

Som mange andre følte vi nesten at vi så på en amerikansk actionfilm.

5. 22. juli satt jeg på KG og fulgte med på innkommende innlegg da noen skrev noe sånt som Eksplosjon i Oslo, noen som vet hva det er?

Og der ble jeg sittende å veksle mellom diverse nyhetskanaler på TV og KG, mens det bare ble verre og verre.

Jeg kjente ingen som var involvert men det var nok det verste jeg har opplevd av nyhetssendinger noen gang. Fordi det var så nært og så fullstendig ubegripelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...