Kjetil E Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? 2. Heyzeltragedien? 3. Kong Olav døde? 4. 22 juli 2011? 5. 11 september 2001?
Kjetil E Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? 2. Heyzeltragedien? 3. Kong Olav døde? 4. 22 juli 2011? 5. 11 september 2001? 1. Våknet av at de snakket om det på klokkeradioen min. 2. Så det hele live på TV. Sterke sener, fra det som skulle være en fest. 3. Satt hjemme og så på kveldsnytt, da man plutselig brøt inn. Var på slottsplassen kvelden etter sammen med mange venner. 4. Så på TDF og hørte det jeg trodde var torden inntill de snakket om en eksplosjon i Oslo 5. Hørte på radioen på vei hjem, direkte da fly nr 2 traff.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 1. Sov hjemme i sengen. 2. Heyzel-hvaforno? Aldri hørt om. 3. Trolig på skolen. 4. Torshov, på vei inn på trikken. Havnet midt i kaoset på Youngstorvet. 5. I bilen på vei hjem fra jobb.
Xaphan Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 11 September 2001 var jeg ti år, og var ute og lekte med vennene mine da jeg fikk høre det. Bombingen i Oslo hørte jeg først om gjennom KG. Skytingen på Utøya fikk jeg høre om mens jeg var i bursdag. Resten husker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Husker bare 11. september jeg. Var på jobb og en kollega hadde tatt seg en pause og surfet litt. Hadde du spurt om når Estonia gikk ned så kunne jeg ha svart deg. Jeg var nemlig på Danmarksbåten og opplevde uværet.
Anglofil Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? Vet ikke. Husker bare at det var om det på nyhetene. Var 3 1/2 år da ulykken skjedde. 2. Heyzeltragedien? Jeg var ikke født. 3. Kong Olav døde? Jeg var litt over fire år, og jeg husker ikke selve nyheten om hans død, men jeg husker at vi dro til slottet og tente lys. Jeg husker det var innmari kaldt og at jeg nektet å ha på meg votter. 4. 22 juli 2011? Jeg satt hjemme og slappet av. Tenkte litt på de som var på AUFs sommerleir siden jeg hadde meldt meg på og hadde litt dårlig samvittighet. Problemet var at det regnet skikkelig den dagen og jeg hadde virkelig ikke lyst til å sitte på buss seks timer hver vei bare for å oppleve dårlig vær. Samtidig hadde jeg enormt lyst til å høre på Gro. Plutselig kom det melding om bomben i Oslo, jeg satt klistret til tv'en, skrev til venner på Facebook, og plutselig kom det opp meldinger fra venner som ba om at man ikke skulle ringe dem fordi det var en mann som skjøt rundt på Utøya. Det hele var ekstremt absurd og veldig vondt, rett og slett fordi mange regner jeg som venner og bekjente. Jeg klarte ikke å rive meg fra nyhetene hele den dagen og påfølgende natten. 5. 11 september 2001? Jeg kom nettopp hjem fra skolen og switchet tilfeldigvis over til CNN. Der fikk jeg plutselig se et fly styrte inn i det andre tvillingtåret på direkten. Jeg satt klistret til tv'en før jeg måtte på trening. Jeg var forøvrig nesten fylt 15 år i 2001. Mvh Yvonne
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Kan bare svare på de to siste: 11.september 2001 var jeg på folkehøgskole. Jeg og venninna mi satt og spilte kort og hørte på radioen. Plutselig slutta de å spille musikk, og vi skjønte ikke hvorfor, ble egentlig litt irritert. helt til vi hørte hva de faktisk snakka om 22.juli 2011 var jeg og mannen min på Ikea. Fikk vite om bombinga i regjeringskvartalet når vi kom hje og leste på nettaviser.
Rainbow Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? Akkurat da det skjedde husker jeg ikke, men husker at jeg så litt av det på tv. Tror foreldrene mine prøvde å beskytte meg litt så jeg ikke skulle få med meg så mye (var ni år), men jeg leste om det i avisa, og husker jeg så bilder av alle de omkomne over flere sider i VG eller Dagbladet. Husker bildene av et skip med masse røyk ut av, og at jeg ble redd for å kjøre stor båt i mange år etter det. Men husker bedre Estonia-tragedien, og at jeg tenkte mye på den. 2. Heyzeltragedien? Visste ikke at den het det, men har bare hørt om det i ettertid. Var fire år i 1985, så husker ikke noe om det. 3. Kong Olav døde? Fikk vite det før jeg skulle på skolen av mamma og pappa. Så dro jeg dit. Husker vi sto og venta i "kø" før vi skulle inn i skolebygningen, og noen av elevene visste det allerede. Alle var litt lavmælte og rolige, selv om vi var en gjeng 10-åringer. Vi fikk vite litt mer om det av lærerne, og så fikk vi gå hjem fra skolen. Mamma og jeg dro til slottet for å se kista til Olav. Sto i kjempelang kø i vinterkulda sammen med masse andre for å se den. Dekka av et rødt fløyelsteppe, husker jeg. 4. 22 juli 2011? Var hjemme i leiligheta og så at folk skrev "eksplosjon i Oslo??" på Facebook. Begynte å se på tv, og jeg og kjæresten ble sittende foran tv'n i timesvis. Fikk masse mld fra folk som lurte på om det gikk bra med oss, og beskjeder fra folk som hadde vært i sentrum og hørt smellet. Skummelt å få stadig mer info som var veldig vanskelig å fatte. Så skjedde Utøya-tragedien, og man satt og stirra på tv'n og lurte på om det var en vond drøm. 5. 11 september 2001? Hjemme og skulle være med på en konkurranse på radio der man kunne vinne en intimkonsert med Travis samme kveld. Pappa kom opp på rommet mitt (Var 20, bodde fortsatt hjemme) og sa at fly hadde kjørt inn i WTC. Jeg hørte litt om det på radionyhetene, men trodde det var et lite fly og en ulykke, og konsa om konkurransen. Som jeg vant. Så gikk jeg ned og så på tv at det var mye verre enn jeg trodde. Men måtte dra og hente billettene jeg vant. Men da fikk jeg vite at konserten var avlyst fordi Travis måtte komme seg hjem til UK før flyplassene verden over ble stengt. Ble sittende målløs foran tv resten av kvelden, men det meste jeg så var i reprise. (Husker ikke om jeg så rasende bygninger live).
Mayah Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? 2. Heyzeltragedien? 3. Kong Olav døde? 4. 22 juli 2011? 5. 11 september 2001? 1. Sov antakeligvis. 2. Var ikke født. 3. Se svar 1, var uansett ikke store jenta. 4. Hadde nettopp vært på dagvakt, og kom hjem og satte meg ned med PC'n for å slappe av. Så da det aller første oppslaget om en eksplosjon i Oslo, som muligens kom fra en bombe. De påfølgende timene satt jeg klistret til både PC og TV, men ettersom jeg og kjæresten hadde 5- årsdag den dagen, gikk vi ut og spiste, selv om det ble en litt rar middag. Husker jeg sovna sent på kvelden, da det var snakk om rundt 4-5 bekreftede døde. Sovna med TV'n på, og våkna i 5-tida til meldinga om minst 80 drepte. Helt uvirkelig. 5. Hadde kommet hjem fra skolen og satt og gjorde mattelekser mens jeg zappa rundt på TV'n. Kom da innom BBC, hvor jeg så det ene tårnet stå i fyr. På direkten kom da det andre flyet og traff det andre tårnet, og reporteren ble målløs.
Gjest Daenerys Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? - Hva? Ikke hørt om. 2. Heyzeltragedien? - Igjen, ikke hørt om. 3. Kong Olav døde? - Bare et par år gammel. 4. 22 juli 2011? - Hjemme, på kafé med ei venninne når vi fikk den første beskjeden om regjeringsbygget. 5. 11 september 2001? - Kom hjem fra skolen og så tragedien.
Kjetil E Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? - Hva? Ikke hørt om. 2. Heyzeltragedien? - Igjen, ikke hørt om. 3. Kong Olav døde? - Bare et par år gammel. 4. 22 juli 2011? - Hjemme, på kafé med ei venninne når vi fikk den første beskjeden om regjeringsbygget. 5. 11 september 2001? - Kom hjem fra skolen og så tragedien. Okei Scandinavian Star var en bilferge som var på vei fra Oslo til Fredrikshavn natt til Palmelørdag 1990. I Skagerak tar ferja fyr, og mer enn 150 mennesker omkommer. Flesteparten er norske. Heyzeltragedien: Det er Finale i SerievinnerCupen (Forløperen til dagens Champions League) mellom Juventus og Liverpool på Heyzel Stadion i Brussel. Like i forkant av kampen stormer horder av Liverpoolfans over gjerdet som skiller de to lags supportere og går til angrep på Italienske fans, resultat 39 drept (38 var Juventus fans) og mange skadet. Dette er muligens den av hendelsene som har brent seg sterkest inn hos meg. Svært sterke saker for en 15 år gammel gutt og se en direkte sendt maskare av nesten 40 mennesker på TV. Intet forvarsel eller noe.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? 2. Heyzeltragedien? 3. Kong Olav døde? 4. 22 juli 2011? 5. 11 september 2001? 1. Husker ikke, var nok litt for ung. Eksen min var faktisk ombord, forferdelig trist ulykke. 2. Vet ikke. 3. Vet ikke. 4. Hjemme i stua. Og der ble jeg sittende i et par døgn, fulgte med på tv og internett konstant. Hadde en kompis der og var virkelig en lettelse å se han tilfeldigvis i bakgrunnen på tv. 5. Hadde akkurat kommet hjem fra begravelse og satte på tv'en og så det. Ikke en god dag.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? Husker det ikke. 2. Heyzeltragedien? Var ikke født. 3. Kong Olav døde? Hm, husker heller ikke, men husker at vi så nyhetssendingene om det dagen etter. Det var på SFO. 4. 22 juli 2011? Var hjemme, i gang med å stelle i stand til fest. 5. 11 september 2001? På fjelltur, utenfor mobildekkning. Kom først ned igjen den 13. Tror jeg så sånn ut da jeg skulle få forklart noe om fly, bygninger, terror og tusenvis døde.
Tropic Skrevet 16. desember 2011 #14 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? - Aner ikke! 2. Heyzeltragedien? - Var ikke født 3. Kong Olav døde? - Var nok hjemme, var 3-4 år 4. 22 juli 2011? - Hjemme og sløvet på sofaen da jeg så på facebook noe om en bombe, leste alle aviser og følge på på tv'n resten av dagen. 5. 11 september 2001? - Var kommet hjem fra skolen og så på tv da pappa kom hjem og ba meg sette på CNN med en gang! Så fly 2 treffe WTC.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #15 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? 2. Heyzeltragedien? 3. Kong Olav døde? 4. 22 juli 2011? 5. 11 september 2001? 1. Hmmm...1990, da var jeg nok i seng og sov 2. I magen til mamma 3. Satt i sofaen hos en nabo og spiste pannekaker 4. Satt i sofaen og spiste pizza og drakk melk 5. På vei hjem fra skolen 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #16 Skrevet 16. desember 2011 1. Husker ikke hvor jeg var akkurat da nyhetene kom, var ganske liten. Men hjemme? 2. Så det i hvert fall ikke direkte på tv (sport...), men husker det fra nyhetene. 3. Tror jeg fikk beskjed om det om morgenen før jeg gikk på skolen, også var det bare minnemarkering på skolen den dagen tror jeg. Gikk på ungdomskolen. 4. På jobb uten å ha på radio e.l, fikk melding fra samboeren om at det skjedde syke ting i Oslo. Så så vi resten på tv hos en nabo. 5. Student på et lite sted, fikk det ikke med meg på direkten, men slo på en liten sv/hv tv på kjøkkenet utpå ettermiddagen. Klassen hadde en sosial sammenkomst seinere på kvelden hvor vi snakket mye om det.
Meridian Skrevet 16. desember 2011 #17 Skrevet 16. desember 2011 (endret) 1. Da Scandinavian star brant? 7.april 1990 var jeg nesten 9 år, så husker ikke så mye. Husker bare at hele famlien så på nyhetene på tv og at man pratet om det. 2. Heyzeltragedien? Mai 1985 var jeg 4 år, så det fikk jeg vel ikke lov til å se på engang ... 3. Kong Olav døde? Husker det veldig godt selv om jeg bare var 9 år da han døde 17.januar 1991. Jeg var hjemme med familien, og jeg husker jeg gråt da jeg fikk vite det. Han var en folkekjær konge... 4. 22 juli 2011? Da selve bomben smalt var jeg i Paris, og litt senere den dagen, da jeg fikk vite det, satt jeg på toget til Amsterdam. Og på kvelden da jeg var i Amsterdam, fikk jeg vite om Utøya. 5. 11 september 2001? Da var jeg 20 år, og jobbet på et sykehjem. Husker tv-en stod på i dagligstuen den formiddagen, og jeg gikk tilfeldigvis forbi tv-en da jeg et fly som kjørte inn i tvillingtårnene. Trodde det først var en film, men det var det ikke... Men Kjetil E., du glemte å ta med "Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven? http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Min lenke Endret 16. desember 2011 av Bølle 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. desember 2011 #18 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? - Hjemme i senga men våkna til klokkeradioen og spratt opp. Hadde venner om bord i båten... 2. Heyzeltragedien? - Husker ikke, men fikk med meg alt det grusomme dagen etter. 3. Kong Olav døde? - Hjemme 4. 22 juli 2011? - Hjemme og fikk omtrent mine egne vinduer blåst ut. Og så ble det kaos etterpå da jeg har venner som jobber i bygget og i nabobyggene. 5. 11 september 2001? - På jobb og hørte på radioen. Kunne ikke fatte hva som skjedde.
Gjest Candide Skrevet 16. desember 2011 #19 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? Det var nøyaktig to måneder før jeg ble født, så det husker jeg ikke 2. Heyzeltragedien? Etter litt googling fant jeg ut at det hendte i 1985, altså fem år før jeg kom til verden. 3. Kong Olav døde? Da var jeg ikke ett år engang. Trolig lå jeg å sov. 4. 22 juli 2011? Da stod jeg i et prøverom på Galleriet i Bergen. Hørte utenfor at flere snakket om en bombe i Oslo. 5. 11 september 2001? Jeg gikk i femte klasse, og hadde akkurat kommet hjem fra skolen da omtrent alle tv-kanalene hadde direktesendte sendinger fra NY.
Gjest Regza Skrevet 16. desember 2011 #20 Skrevet 16. desember 2011 1. Da Scandinavian star brant? Hakke peiling 2. Heyzeltragedien? Hakke peiling 3. Kong Olav døde? Hakke peiling 4. 22 juli 2011? Hjemme 5. 11 september 2001? Hakke peiling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå