Gå til innhold

Jul julere juling


waco

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 27 år, men i løpet av den korte tiden jeg har levd har jul utviklet seg fra å være noe forferdelig til noe mer skremmende. Ja jeg husker godt den jula alle higer etter, jeg var bare barnet selv, hjemme hos besteforeldrene mine, - akkurat etter at sølvguttene har sunget julen inn, - middag med ribbe, medisterkaker, ved vinduene røde julegardiner, bestemor har lagt ut smånisser overalt, fyr i peisen, pappa leser fra juleevangeliet, akvitt, himmelske berg av bare julepresanger, uendelig med leker, grandonkel som julenisse og alf prøysen julemusikk.

Men det var før! Sånn er ikke verden lengere. Det var i gamle dager (dvs dengang vi alle var barn) at jula var en fin tid. Nå er det bare stress og mas, og likesom de danske forskerne er jeg også enig i at Jula bør forbys.

Hvorfor har vi halv skatt i desember? Vel skatten er ikke halv, den er bare fordelt over de elleve andre månedene, men gjør allikevel at desemberlønninger som regel kan føre til økt forbruk. Hvorfor er det sånn? Er det tilfeldig at det er slik siste måned? Hvorfor er det Coca-Cola company som laget den første røde julenissen, med rød drakt hvit rundt ermene og sorte støvler? Er det via Walt Disney nordmenn har blitt kjent med ham?

Hvem tjener mest på julen? Er det handelstanden som har åpent på søndager? Er det børsmeglerne som vil at januar skal årets byttemåned fordi at det tar fart på en økonomi ved årets begynnelse, og vi kan importere 2004 og 2005 modellene av dvd-spillere, mobiler, tv'er og kameraer? Ser vi at denne galskapen kristne har rundt julefeiring smitter over til muslimenes id-feiring, og fører til økt kjøpepress, er det bra?

Er det kvinner som står bak julefering? Vel er nærmere 90 % av alle julekort skrevet av jenter, og kvinner handler mest i butikkene i julehøytiden. Kvinner er også mest materialistiske, er det bare en tilfeldighet at de forguder julen? Jul handler mye om fasade, kan det også være en årsak til at kvinner flest digger jul og deres gaveribytte? Hvem er det som liker å vise seg fram og fortelle omverden hvor fint de har det, er ikke det stort sett kvinner, og passer det ikke bra med jula da?

Waco

Som ikke tror på tilfeldigheter lengere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den jula du snakker om som du opplevde da du var liten opplever jeg enda, hver eneste jul.

Og juleforberedelsene trenger ikke være fylt av stress. Det hele kommer ann på din egen innstilling. Vil en at juleforberedelsene skal være koselige, fylt med glede og forventning, giverglede og kjærlighet så blir det sånn.

Om man derimot fokuserer på det negative overskygges selvfølgelig alt det koselige. Det hele er et spørsmål om innstilling!

Hilsen Isiselin, som elsker jula, ikke på grunn av materialistiske hensyn, men fordi den handler om å gjøre livet behagelig for andre og vise hvor glad man er i andre!

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jula du snakker om som du opplevde da du var liten opplever jeg enda' date=' hver eneste jul.[/quote']

Jeg også.

Ting er hva du gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det vil endre seg når du en dag får barn selv? Kanskje du da klarer roe ned og igjen glede deg til julaften og alt som følger med den dagen?

Vet det er blitt sånn med meg i alle fall :D

Glader meg som et barn til julaften, for første gang på mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ennå julen den koselige julen jeg hadde da jeg var liten - men jeg forstår hva du mener. For det er veldig kjøpehysteri. Jeg kan ikke huske det var sånn før. men mulig at jeg ikke husker alt stresset og handlingen :wink: Men uansett- jeg synes det er voldsomt fokus på det å selge. Det er til og med juletrepyntmoter ! Før hengde vi på ting vi lagde og kjøpte kuler og gilander. Nå må man velge om man vil ha et tre med blå pynt, eller med gull, sølv eller rødt. Noen er veldig motebevisste og har trær med bare blått og sølv- farger ikke JEG forbinder med julen. For meg er det de tradisjonelle julefargene med pynt i rødt og gull som jeg JUL ...Det er heller ikke lenger nok med en stjerne og en stake i vinduet. Man har ørten forskjellige typer og stiler å velge i etter hvor trendy en er. Og det er alle slags rare lysendefigurer og lenker å henge opp. pakkene under treet blir dyrere og dyrere.....man bruker kort sagt masse penger og masse tid i butikker for å få det storslagent og fint nok - føler JEG.

Og jeg lurer på hvor vi er om noen år jeg .............for dette kan jo ta helt av .....litt skremmende ....jeg liker ikke julehandler og stress og kav....julen for meg er heller roen og hyggen ..å lage lenker å henge opp, flette kurver, ha tid sammen små og store og bake julekaker - kose seg hjemme store og små heller enn å løpe rundt på shopping .....

desember er en travel måned for store og små hvordan man enn snur og vender på det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare 27 år, men i løpet av den korte tiden jeg har levd har jul utviklet seg fra å være noe forferdelig til noe mer skremmende. Ja jeg husker godt den jula alle higer etter, jeg var bare barnet selv, hjemme hos besteforeldrene mine, - akkurat etter at sølvguttene har sunget julen inn, - middag med ribbe, medisterkaker, ved vinduene røde julegardiner, bestemor har lagt ut smånisser overalt, fyr i peisen, pappa leser fra juleevangeliet, akvitt, himmelske berg av bare julepresanger, uendelig med leker, grandonkel som julenisse og alf prøysen julemusikk.

Sånn har vi det forsatt hjemme. Bortsett fra grandonkel og akevitten..

 

Hvorfor har vi halv skatt i desember? Vel skatten er ikke halv, den er bare fordelt over de elleve andre månedene, men gjør allikevel at desemberlønninger som regel kan føre til økt forbruk. Hvorfor er det sånn? Er det tilfeldig at det er slik siste måned?  

Jeg reagerer nok som deg på en del ting, og jeg synes du har rett i noen av dine betraktninger. En kan bli desillusjonert av mindre. Akkurat dette med skatten har jeg også lurt på. Vi trenger ikke dette systemet med "halv skatt" i desember. Dette mener også jeg at stimulerer til økt forbruk i desember. Med ørlite grann planlegging kan vi klare å sette av penger til dette hele året. Åkke som, summen av lønna blir den samme, men det er noe med fokuset dette systemet gir som jeg synes du har rett i.

Men at kvinner er mer materialistiske enn menn er vel en sannhet med modifikasjoner. Det stemmer nok sikkert i en del tilfeller - men jeg synes dette er å generalisere for mye.

Dessuten er det som de andre sier her:

Jula er hva man gjør det til selv. Jeg personlige synes overhodet ikke det er stress med jula. Jeg er ikke ferdig med julegaver, men vet jeg blir det. Og jeg rekker sikkert å vaske golvet til jul, samt handle mat. Og mer trenger jeg ikke. Jeg forsøker etter beste evne å ikke ha for mye jul nå i disse dager. Nå er det advent, først den 24. er det jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det sånn som deg, kjempekos med jul når en var liten, så ble man voksen og så det negative det førte med seg.

Men så fikk jeg barn selv, og da blir faktisk situasjonen en annen. Da ønsker man å gi barna det en opplevde som barn selv, og julen blir igjen en høytid man gleder seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Skulle gjerne vært kvitt kjøpehysteriet (jobber hardt med å få familien til å skjære ned på julegavene, særlig familien til min kjære er helt håpløs.)

Men ellers elsker jeg jula! Jula for meg er å ha tid til å kose seg med familie og venner, og det gjør vi virkelig!! Stresser ikke spesielt vi! Men så liker jeg da å lage mat og ha middgsgjester, det er bare kos!

Og hva hadde vinteren vært uten jula? Fy fader så trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir annerledes hvis du selv får barn, man er jo i en liten "melleomperiode" før man blir etablert. Man har selv ansvar for å lage den julen man ønsker. Selv kjøper jeg få julegaver og går på de besøkene jeg har lyst til. Jeg drikker rødvin og har lite pynt hjemme. Baker ikke kaker og gjør ikke mer rent enn vanlig. Da er det mer tid til kos.

I de fleste kulturer er det slik at kvinnene er viktige kulturbærere, det er ofte de som står for rammen rundt de store høytidene. Slitsomt for kvinner, og fører ofte til sjalusi hos menn hvis de gifter seg med noen fra en annen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Waco.

Du har nettopp skrevet ditt mest fornuftige innlegg på KG noensinne!

Jeg er 100% enig med deg.

Om ikke 100% enig, så i vertfall 90% enig.

Som andre her sier, det kommer an på hva man gjør den til... Men når jula "begynner" i okt./nov. er det lett å bli "revet med".

Jeg ønsker også at mine barn skal ha samme barndomsminnene fra julen som jeg har.

Men dengang jeg var barn kom julestasen i butikkene frem til advent!

Da ble gleden og spenningen mer intens, fordi den var kortere.

Nei, "gi oss jula tilbake"!

www.giossjulatilbake.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[

Om ikke 100% enig, så i vertfall 90% enig.

Som andre her sier, det kommer an på hva man gjør den til... Men når jula "begynner" i okt./nov. er det lett å bli "revet med".

Jeg ønsker også at mine barn skal ha samme barndomsminnene fra julen som jeg har.

Men dengang jeg var barn kom julestasen i butikkene frem til advent!

Da ble gleden og spenningen mer intens, fordi den var kortere.

Nei, "gi oss jula tilbake"!

www.giossjulatilbake.no

Helt enig ! Nå begynner det alt for tidlig- det er jo helt feil ! Det skal ikke være pepper kaker og marsipangriser og julepynt i butikkene i november ... :-?

Vi begynner å få mer og mer av det amerikanske tror jeg ......En nisselue f.eks er ikke lenger bare rød med hvit kant - den har mer og mer pels og er mer og mer overdådig - og noen har til og med glitter og stjerner og dilldall på - fine er de - men ikke særlig norske- og det er ikke lenger like "bra" om man har en arvet nisselue eller en enkelre en ......(til og med i barnehagen merker ungene hvilke som er dyre og fine)....men det var bare en avsporing ... :wink:

men jeg ønsker iallefall å bringe mine gode barndomsminner videre- og jeg må si jeg storkoser meg i julen og tiden før .....hadde jeg bare sluppet å gå i kø i kjøpesentrene .... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste kulturer er det slik at kvinnene er viktige kulturbærere, det er ofte de som står for rammen rundt de store høytidene. Slitsomt for kvinner, og fører ofte til sjalusi hos menn hvis de gifter seg med noen fra en annen kultur.

Henger med på første setning, men hva mener du med periode nummer to? Hvem/hva er mennene sjalu på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Henger med på første setning, men hva mener du med periode nummer to? Hvem/hva er mennene sjalu på?

Det er en kulturteori mht hvorfor mange menn i store deler av verden ikke liker at noen "utenifra" kommer "og tar kvinnene våre". Det er viktig for menn å ha egne kvinner rundt seg, ellers svinner kulturen hen.

Man ser at i land der det blir moderne å eks gå uten slør, får kvinner skyld for alt ille som skjer -som en følge av at de er blitt for vestliggjordte. Dette er en del av bakgrunnen for at man i mange land ser kvinner i tradisjonelle klær, mens menn fint kan gå i vestlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kulturteori mht hvorfor mange menn i store deler av verden ikke liker at noen "utenifra" kommer "og tar kvinnene våre". Det er viktig for menn å ha egne kvinner rundt seg, ellers svinner kulturen hen.

Man ser at i land der det blir moderne å eks gå uten slør, får kvinner skyld for alt ille som skjer -som en følge av at de er blitt for vestliggjordte. Dette er en del av bakgrunnen for at man i mange land ser kvinner i tradisjonelle klær, mens menn fint kan gå i vestlige klær.

Jeg følger tankegangen din her, men tar fremdeles ikke sammenhengen med Wacos innlegg og kvinnelige kulturbærere/sjalusi? :klø:

(Muligens sent på kvelden for meg.. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...