Gå til innhold

Vegetarianere: Spiser dere saus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med saus hvor kjøtt kun senere har blitt lagt oppi? Spise eller ikke? :) TS

Det mest interessante er vel hva sausen selv er laget av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men nå vet ikke jeg hva dine grunner er til å la være å spise kjøtt, så du har sikkert en legitim grunn for det.

Nettopp!

Jeg klarer ikke tanken på å spise kjøtt eller fisk. Jeg liker takler smaken, men med en gang jeg får det i munnen brekker jeg meg og må gi opp.

Endret av Spirali
Skrevet (endret)

Så du kunne fint beinet ut en kylling, kokt kraft på skroget, silt fra og brukt kraften til å lage saus? Som vegetarianer?

Jepp. Det er selve kjøttet, altså det å spise dyret, som byr meg i mot.

Men, bare for å presisere, jeg gjør det ikke. Men om jeg blir servert saus som er laget på kjøtt-, kylling- eller fiskekraft så ber jeg ikke innstendig om at vertskapet lager en egen til meg. Da ville jeg havnet på KG som en av disse misjonerende fæle vegetarianerne :fnise:

Endret av Spirali
Skrevet

Jepp. Det er selve kjøttet, altså det å spise dyret, som byr meg i mot.

Men, bare for å presisere, jeg gjør det ikke. Men om jeg blir servert saus som er laget på kjøtt-, kylling- eller fiskekraft så ber jeg ikke innstendig om at vertskapet lager en egen til meg. Da ville jeg havnet på KG som en av disse misjonerende fæle vegetarianerne :fnise:

Helt greit det, men om du altså spiser saus med kjøttkraft kan du vel ikke kalle deg vegetarianer heller? Det er på denne måten det oppstår forvirring rundt hva vegetarianere kan og ikke kan spise.

• Liker 3
Skrevet

Helt greit det, men om du altså spiser saus med kjøttkraft kan du vel ikke kalle deg vegetarianer heller? Det er på denne måten det oppstår forvirring rundt hva vegetarianere kan og ikke kan spise.

Det er greit for meg hvis du ikke vil kalle meg vegetarianer. Den tittelen er ikke veldig viktig for meg :)

Men, for å forklare, i det daglige spiser jeg utelukkende vegetarisk. Kun frukt og grønnsaker, karbohydrater som brød, ris og pasta, og "kjøttetterlikninger" som quorn, tofu og soya. En og annen gang drar jeg på besøk til mennesker som ikke har samme forhold til mat som meg. Da kan det være jeg blir servert saus laget på kyllingkraft, for å følge eksempelet over. (De aller fleste vet at jeg ikke spiser kjøtt osv. så de serverer meg ikke det - noe jeg er svært takknemlig for.) Om jeg blir servert saus laget på kyllingkraft til et måltid som allerede er tilpasset meg, altså uten kjøttet på tallerkenen i sin hele form, så gidder ikke jeg være vanskelig og be dem lage en saus spesielt tilpasset meg, siden jeg vet at jeg ikke brekker meg av sausen de allerede har laget.

Så, skal jeg defineres som vegetarianer fordi jeg lever vegetarisk hver dag ellers? Eller skal jeg defineres ut i fra den ene gangen jeg spiser saus laget på kyllingkraft?

Som sagt, det er ett fett for meg :)

Skrevet

Det er greit for meg hvis du ikke vil kalle meg vegetarianer. Den tittelen er ikke veldig viktig for meg :)

Men, for å forklare, i det daglige spiser jeg utelukkende vegetarisk. Kun frukt og grønnsaker, karbohydrater som brød, ris og pasta, og "kjøttetterlikninger" som quorn, tofu og soya. En og annen gang drar jeg på besøk til mennesker som ikke har samme forhold til mat som meg. Da kan det være jeg blir servert saus laget på kyllingkraft, for å følge eksempelet over. (De aller fleste vet at jeg ikke spiser kjøtt osv. så de serverer meg ikke det - noe jeg er svært takknemlig for.) Om jeg blir servert saus laget på kyllingkraft til et måltid som allerede er tilpasset meg, altså uten kjøttet på tallerkenen i sin hele form, så gidder ikke jeg være vanskelig og be dem lage en saus spesielt tilpasset meg, siden jeg vet at jeg ikke brekker meg av sausen de allerede har laget.

Så, skal jeg defineres som vegetarianer fordi jeg lever vegetarisk hver dag ellers? Eller skal jeg defineres ut i fra den ene gangen jeg spiser saus laget på kyllingkraft?

Som sagt, det er ett fett for meg :)

En vegetarianer spiser aldri kjøtt/kjøttbaserte ting så jeg syntes ikke man skal kalle seg vegetarianer om man takker ja til slike ting uavhengig av hvor sjelden det skjer. Da er man per definisjon ikke vegetarianer.

Det har kanskje mest å gjøre med forvirringen rundt hva vegetarianere spiser og at det fører til at når vegetarianer nr 1 kan spise kjøttbaserte sauser så tror jo de fleste naturligvis at vegetarianer nr 2 også spiser kjøttbaserte sauser. Da oppstår det et problem når kokken/verten serverer vegetarianer nr 2 dette fordi dette gikk jo helt fint for vegetarianer 1 å spise.

Blir samme greia som med alle disse "vegetarianerne" som spiser fisk og kylling.

• Liker 6
Skrevet

En vegetarianer spiser aldri kjøtt/kjøttbaserte ting så jeg syntes ikke man skal kalle seg vegetarianer om man takker ja til slike ting uavhengig av hvor sjelden det skjer. Da er man per definisjon ikke vegetarianer.

Det har kanskje mest å gjøre med forvirringen rundt hva vegetarianere spiser og at det fører til at når vegetarianer nr 1 kan spise kjøttbaserte sauser så tror jo de fleste naturligvis at vegetarianer nr 2 også spiser kjøttbaserte sauser. Da oppstår det et problem når kokken/verten serverer vegetarianer nr 2 dette fordi dette gikk jo helt fint for vegetarianer 1 å spise.

Blir samme greia som med alle disse "vegetarianerne" som spiser fisk og kylling.

Just presis. Poeng fra meg!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok, det er greit for meg :) Da kan du i stedet putte meg i en annen kategori, feks "spiser ikke kjøtt og sjødyr i fast form"-kategorien. Jeg kommer nok til å fortsette å si det etter denne diskusjonen og, rett og slett fordi det er lett å si "jeg er vegetarianer" i stedet for å si at jeg nok ikke faller inn under kategorien, men at jeg lever vegetarisk 99% av tiden.

For å svare på det andre du sier her. Ja, det er et problem med forvirring rundt vegetarianisme. Blant annet er det en kjent misoppfatning at alle vegetarianere er det av etiske grunner. "Fordi du syns synd på dyra?" er en vanlig kommentar. Dette opplever jeg kun i Norge. I alle andre land jeg har vært i er dette et ikke-tema. Nordmenn er helt ekstreme når det kommer til å "skulle ta" vegetarianere på matvanene. "Jammen egg er jo kjøtt" etc. Det er av og til en helt absurd situasjon å skulle forsvare hvorfor man spiser som man spiser, og ikke minst "retten" til å kalle seg vegetarianer. Derfor har jeg kommet til at jeg driter i det :)

Oj, jeg sporet visst litt av her jeg.

Det jeg skulle si var; ja, det kan bli et problem som du sier. Helt klart. Selv er jeg veldig obs på å forklare de rundt meg hva jeg spiser og ikke. Men her er det en fin linje mellom å forklare de som ønsker å vite og de som er luta lei av mine spisevaner. Jeg opplever at de som skal lage mat til meg er flinke til å spørre hva som er greit og ikke, og da er jeg ærlig og sier at det og det går fint, men jeg foretrekker det sånn og slik. Jeg føler i hvert fall selv at jeg ikke er opphav til noen forvirring på området :)

Endret av Spirali
Skrevet

For å svare på det andre du sier her. Ja, det er et problem med forvirring rundt vegetarianisme. Blant annet er det en kjent misoppfatning at alle vegetarianere er det av etiske grunner. "Fordi du syns synd på dyra?" er en vanlig kommentar. Dette opplever i hvert fall jeg kun i Norge. I alle andre land jeg har vært i er dette et ikke-tema. Nordmenn er helt ekstreme når det kommer til å "skulle ta" vegetarianere på matvanene. "Jammen egg er jo kjøtt" etc. Det er av og til en helt absurd situasjon å skulle forsvare hvorfor man spiser som man spiser, og ikke minst "retten" til å kalle seg vegetarianer. Derfor har jeg kommet til at jeg driter i det :)

Jeg ser akkurat det poenget, ja, og skjønner at du blir lei av det.

Jeg tenker at det hersker en slags jantelov mht kosthold i Norge, som ofte kommer til uttrykk her i matforumet. Spiser man ikke "normal mat", har alle de normale lov til å hakke på en (fordi en tror at en er så mye bedre enn folk flest, liksom). Veldig irriterende i lengden. :)

Samtidig synes jeg det forplikter litt å bruke vegetarianertittelen, fordi valgene en da gjør går utover andre vegetarianere i neste omgang. Og man ender opp i absurde situasjoner der vegetarianere som har sagt fra på forhånd får servert kylling eller laks på konferansemiddag og sånn, fordi "alle vegetarianere pleier å spise det".

• Liker 2
Skrevet

Ok, det er greit for meg :) Da kan du i stedet putte meg i en annen kategori, feks "spiser ikke kjøtt og sjødyr i fast form"-kategorien. Jeg kommer nok til å fortsette å si det etter denne diskusjonen og, rett og slett fordi det er lett å si "jeg er vegetarianer" i stedet for å si at jeg nok ikke faller inn under kategorien, men at jeg lever vegetarisk 99% av tiden.

For å svare på det andre du sier her. Ja, det er et problem med forvirring rundt vegetarianisme. Blant annet er det en kjent misoppfatning at alle vegetarianere er det av etiske grunner. "Fordi du syns synd på dyra?" er en vanlig kommentar. Dette opplever i hvert fall jeg kun i Norge. I alle andre land jeg har vært i er dette et ikke-tema. Nordmenn er helt ekstreme når det kommer til å "skulle ta" vegetarianere på matvanene. "Jammen egg er jo kjøtt" etc. Det er av og til en helt absurd situasjon å skulle forsvare hvorfor man spiser som man spiser, og ikke minst "retten" til å kalle seg vegetarianer. Derfor har jeg kommet til at jeg driter i det :)

Det er så klart helt opp til deg om du vil fortsette å kalle deg vegetarianer eller si at du ikke spier kjøtt og sjødyr i fast form. Jeg skjønner at det er lettere for deg å kalle deg vegetarianer. Men om du velger å kalle deg vegetarianer så bør du være klar over at du samtidig gjør det vanskeligere for vegetarianere som kommer etter deg i rekken, av overnevnte grunner. (forrige innlegg)

Jeg er helt enig at det er helt absurd og måtte sitte og forsvare hvorfor man spiser en plantebasert kost ovenfor alle de som er ute etter å ta vegetarianere. For de er det uten tvil mange av.

Men jeg er ikke enig i at det er absurd å forsvare "retten" til å kalle seg vegetarianer når man rett og slett per definisjon ikke er vegetarianer. Akkurat det blir litt absurd og rart for meg.

• Liker 2
Skrevet

Samtidig synes jeg det forplikter litt å bruke vegetarianertittelen, fordi valgene en da gjør går utover andre vegetarianere i neste omgang.

Helt enig!

Les det redigerte innlegget :)

(jeg lot fingrene løpe litt fort i sted)

Skrevet

Det er så klart helt opp til deg om du vil fortsette å kalle deg vegetarianer eller si at du ikke spier kjøtt og sjødyr i fast form. Jeg skjønner at det er lettere for deg å kalle deg vegetarianer. Men om du velger å kalle deg vegetarianer så bør du være klar over at du samtidig gjør det vanskeligere for vegetarianere som kommer etter deg i rekken, av overnevnte grunner. (forrige innlegg)

Som jeg skrev over er jeg enig i at det er et ansvar i det å kalle seg vegetarianer. Man setter på sett og vis standaren med sine matvaner. Men igjen, dette er ikke noe som skjer meg ofte. Jeg har ikke vært rundt og skapt forvirring i de tusen hjem. Eneste min gamle tante Else er litt usikker på hvordan dette henger sammen, og har utvist stor bekymring for min mensturasjon :lol:

Som jeg skriver så føler jeg ikke selv at jeg er opphav til forvirring. De som lager, og har laget mat til meg har fått forelesningen, og de aller fleste er veldig interessert og inneforstått med at vegetarianisme kommer i mange former (noe som kanskje er kjernen i misforståelsesproblemene).

On a different note: Det er et generelt problem at det ikke er så veldig mye informasjon "der ute". Her opplever jeg dog en endring i holdningene rundt meg. Jeg har vært uten kjøtt og sjødyr (i fast form ;))siden jeg var rundt fem, altså i over 20 år. Jeg har vært alt fra "kresen" til "eksotisk" :fnise:

Skrevet

Som jeg skriver så føler jeg ikke selv at jeg er opphav til forvirring. De som lager, og har laget mat til meg har fått forelesningen, og de aller fleste er veldig interessert og inneforstått med at vegetarianisme kommer i mange former (noe som kanskje er kjernen i misforståelsesproblemene).

On a different note: Det er et generelt problem at det ikke er så veldig mye informasjon "der ute". Her opplever jeg dog en endring i holdningene rundt meg. Jeg har vært uten kjøtt og sjødyr (i fast form ;))siden jeg var rundt fem, altså i over 20 år. Jeg har vært alt fra "kresen" til "eksotisk" :fnise:

Vegetarianisme kommer i mange former ja.

Vegetarianere i sin rene form spiser ikke kjøttprodukter, egg eller melkeprodukter.

Lakto-vegetarianere tillater seg å spise/drikke melkeprodukter

Lakto-ovo vegetarianere tillater seg å spise melkeprodukter og egg

Veganere spiser overhodet ingenting animalsk og søker også å eksludere bruken av animalske produkter på andre områder så langt det er mulig i praksis

Pescetarianere spiser fisk, men ikke rødt kjøtt og fugl.

Men det som er felles for de alle er at ingen i disse gruppene som går innenfor vegetarianisme spiser kjøtt (det være seg rene kjøttprodukter, kjøttkraft osv)

Når jeg snakker om forvirring så mener jeg ikke nødvendigvis at de som lager mat til deg blir forvirret over hva DU spiser når du har forklart dem hva du spiser. Det jeg mener er at fordi enkelte ting var greit å lage til deg så vil de gjerne tro at det også er greit å lage til en annen vegetarianer som kommer på besøk en annen gang.

Eller på en restaurant. Hvor mange vegetarianere har ikke opplevd å få servert kylling og fisk fordi kokken trodde det var greit? Den forrige vegetarianeren som spiste der syntes jo det var greit...

Fint å høre at du opplever en positiv endring i holdningene til folk iløpet av disse 20 årene. Det blir jo flere og flere vegetarianere, og jo flere det blir jo mer opplyst blir nok folk flest også.

Jeg merker jo selv at det er flest av de i de eldre generasjonene som ser på vegetarisme som et rart valg, hva i alle dager spiser vi? osv. Et spørsmål jeg personlig er lei av er "Hva spiser du?" Ja, hvor skal man begynne, hehe... Det er jo så mye... :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg snakker om forvirring så mener jeg ikke nødvendigvis at de som lager mat til deg blir forvirret over hva DU spiser når du har forklart dem hva du spiser. Det jeg mener er at fordi enkelte ting var greit å lage til deg så vil de gjerne tro at det også er greit å lage til en annen vegetarianer som kommer på besøk en annen gang.

Eller på en restaurant. Hvor mange vegetarianere har ikke opplevd å få servert kylling og fisk fordi kokken trodde det var greit? Den forrige vegetarianeren som spiste der syntes jo det var greit...

Jeg skjønte det. Det jeg mente er at det er vanlig at de som lager mat til meg er interesserte i vegetarianisme generelt, i hvert fall der og da, og at jeg er flink til å forklare hva det går ut på :)

Jeg er veldig klar over at jeg en gang i ny og ne får i meg ting som diskvalifiserer meg fra kategorien, og det vet også de rundt meg.

Når det er sagt så høres det nå ut som om jeg spiser kjøttkraft hver gang noen andre lager mat til meg. Det stemmer ikke helt. For å oppklare: jeg spiser ikke saus på julaften, jeg unngår helst mat hvor kjøttet har vært i sausen og jeg foretrekker mat uten kjøttkraft. Blir jeg servert dette likevel står jeg overfor valget å spise det (jeg takler det jo), la være, eller be kokken lage noe annet. Da velger jeg enkleste utvei for å slippe å ende opp som den fæle misjonerende vegetarianeren som skal ha spesialbehandling. Dette henger nok også sammen med min personlighet. Jeg syns det er kjempeubehagelig å be de som inviterer meg på middag om å lage vegetarisk mat. Det er kanskje derfor jeg godtar mer enn en "ren" vegetarianer.

På norske (bra) restauranter er ikke det å være vegetarianer lenger noe problem, syns jeg (foruten Steak House og rene fiskerestauranter). Jeg pleier bare å si i fra på forhånd og det er så og si aldri et problem.

Men for å trekke det over i det praktiske: hva skal man gjøre om man blir servert mat som man mistenker er basert på kjøtt? Skal man spise det og risikere at neste vegetarianer får det samme? Eller skal man ikke spise i det hele tatt? Spørre om å få noe annet?

Endret av Spirali
Skrevet

Jeg skjønte det. Det jeg mente er at det er vanlig at de som lager mat til meg er interesserte i vegetarianisme generelt, i hvert fall der og da, og at jeg er flink til å forklare hva det går ut på :)

Jeg er veldig klar over at jeg en gang i ny og ne får i meg ting som diskvalifiserer meg fra kategorien, og det vet også de rundt meg.

Når det er sagt så høres det nå ut som om jeg spiser kjøttkraft hver gang noen andre lager mat til meg. Det stemmer ikke helt. For å oppklare: jeg spiser ikke saus på julaften, jeg unngår helst mat hvor kjøttet har vært i sausen og jeg foretrekker mat uten kjøttkraft. Blir jeg servert dette likevel står jeg overfor valget å spise det (jeg takler det jo), la være, eller be kokken lage noe annet. Da velger jeg enkleste utvei for å slippe å ende opp som den fæle misjonerende vegetarianeren som skal ha spesialbehandling. Dette henger nok også sammen med min personlighet. Jeg syns det er kjempeubehagelig å be de som inviterer meg på middag om å lage vegetarisk mat. Det er kanskje derfor jeg godtar mer enn en "ren" vegetarianer.

På norske (bra) restauranter er ikke det å være vegetarianer lenger noe problem, syns jeg (foruten Steak House og rene fiskerestauranter). Jeg pleier bare å si i fra på forhånd og det er så og si aldri et problem.

Men for å trekke det over i det praktiske: hva skal man gjøre om man blir servert mat som man mistenker er basert på kjøtt? Skal man spise det og risikere at neste vegetarianer får det samme? Eller skal man ikke spise i det hele tatt? Spørre om å få noe annet?

Jeg er vegetarianer, og jeg spiser aldri noe jeg minstenker er basert på kjøtt. Det avhenger av situasjonen hvordan jeg løser det. Kanskje er jeg bare "mett" og lar være å spise. Kanskje sier jeg nei takk til den delen (har ikke noe problem med å stå over en saus, f.eks), men sørger for å rose resten av måltidet. Kanskje sier jeg i fra (særlig restauranter, der betaler jeg tross alt dyrt for maten og forventer at de er imøtekommende). Kanskje forklarer jeg det (til folk som jeg antar jeg kan komme opp i samme situasjon med flere ganger, for å forebygge problemer), kanskje nevner jeg ikke en gang at jeg er vegetarianer (med folk som jeg nok ikke kommer til å spise sammen med flere ganger). Det er ikke alltid jeg orker å høre på alle de vitsene og teite kommentarene (haha, maten min driter på din mat, fikk jeg høre av en kollega sist uke, uten at jeg noen gang overhodet har sagt noe negativt om hans måte å ernære seg på).

Skrevet

Dette er jo en problemstilling som får være opp til hver enkelt å avgjøre hva man skal gjøre med. Man får spørre da, om dette er basert på kjøtt. Og får man et ja og velger å spise likevel, så er vel man heller ikke vegetarianer. Er det så vanskelig? :klo:

Skrevet

super veganer

"Forstyrret" er vel en bedre beskrivelse.

Skrevet

er man egentlig vegetarianer om man ikke spiser kjøtt fordi man ikke liker smaken eller teksturen?

Skrevet

er man egentlig vegetarianer om man ikke spiser kjøtt fordi man ikke liker smaken eller teksturen?

Eller når man ikke spiser noen typer kjøtt fordi man ikke tåler det?

Skrevet

Jeg mener man er det. Det er jo selve handlingen som definerer det, ikke intensjonen. Men her er det sikkert mange som er uenige med meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...