AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Opplevde dette problemet idag. Moren min hadde laget kjøttkaker i saus og forestilte seg at jeg kunne plukke ut kjøttkakene, og spise poteter med saus. Jeg sa nei og begrunnet med at "Det kan være biter av kjøtt i sausen, jeg vil ikke smake kjøtt og jeg vil ikke spise noe som økonomisk har støttet kjøtt (kjøttkaker og saus sammen på boks)". Hun sa at hun uansett ville kjøpt boksen, "det er da ikke noe kjøtt i sausen vel" og at ingen merket forskjell om jeg spiste sausen eller ikke. Så spørsmålet mitt er: Hva er vanlig? Hva gjør du?
Maria.91 Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Nå er ikke jeg veggis, men jeg antar at hvis bakgrunnen din for å være veggis ikke er å avstå fra kjøtt pga kjøttet selv, men pga industrien bak det, så er det naturlig å avstå fra alle varer som støtter den industrien. Dvs., hadde sausen vært separat ville jeg ikke hatt noe imot det, men siden den var solgt i samme boks som kjøttet, så er det no-no. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Kraftbasert saus som feks kjøttkakesaus og sjysauser til kjøtt er laget av kjøttkraft eller kjøttbuljong, som kokes på bein. Så selvsagt er det "kjøtt i sausen". Jeg skjønner meg ikke på vegetarianere som feks spiser kålen fra fårikål - det blir det samme. 6
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Spiser saus ja, selv om det er kjøtt i den. Det er en forutsetning at jeg kan plukke ut kjøttet da. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Spiser saus ja, selv om det er kjøtt i den. Det er en forutsetning at jeg kan plukke ut kjøttet da. Hvordan i alle dager begrunner du det??
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Hvordan i alle dager begrunner du det?? Hvorfor skal jeg? Jeg spiser ikke kjøtt, derfor vil jeg ikke spise kjøttet. Saus er ikke kjøtt. 3
Gjest Badabing Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Orker ikke å spise det som "har vært nær" kjøttet. Kunne ikke stekt en pizza med kjøtt og plukket av det heller. Og i en saus ville det jo vært dyrefett. Jeg ville ikke brukt samme stekespade som hadde vært brukt til kjøtt heller. Jeg var ikke sånn i starten, men kjøtt byr meg mer og mer i mot. Har endt opp med å spise ostekake en gang jeg var bedt bort, men det var til noen jeg ikke kjente så godt. Og da var jeg skikkelig kvalm etterpå. Så er det noen jeg kjenner godt, nær familie, så tør jeg å la være. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Orker ikke å spise det som "har vært nær" kjøttet. Kunne ikke stekt en pizza med kjøtt og plukket av det heller. Og i en saus ville det jo vært dyrefett. Jeg ville ikke brukt samme stekespade som hadde vært brukt til kjøtt heller. Jeg var ikke sånn i starten, men kjøtt byr meg mer og mer i mot. Har endt opp med å spise ostekake en gang jeg var bedt bort, men det var til noen jeg ikke kjente så godt. Og da var jeg skikkelig kvalm etterpå. Så er det noen jeg kjenner godt, nær familie, så tør jeg å la være. Huh? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Hvorfor skal jeg? Jeg spiser ikke kjøtt, derfor vil jeg ikke spise kjøttet. Saus er ikke kjøtt. Så du kunne fint beinet ut en kylling, kokt kraft på skroget, silt fra og brukt kraften til å lage saus? Som vegetarianer? 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Huh? Ostekaker som ikke er bakt inneholder gelatin, som er et biprodukt fra slakting.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Tanten min er sånn super veganer, hun kan ikke engang spise mat som har vært stekt i en stekepanne som det muligens en gang i tiden eller i nåtid har vært stekt kjøtt i, hun har eget kjøleskap til sine matvarer fordi onkelen min spiser kjøtt og har det i kjøleskapet sitt, OG hun lager sin egen tannkrem fordi hun ikke kan bruke sånn butikkjøpt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Hvorfor skal jeg? Jeg spiser ikke kjøtt, derfor vil jeg ikke spise kjøttet. Saus er ikke kjøtt. Saus er som regel laget av eller inneholder ingredienser som kommer fra dyr da. Det er ikke direkte kjøtt, men det blir i samme gate egentlig. Men nå vet ikke jeg hva dine grunner er til å la være å spise kjøtt, så du har sikkert en legitim grunn for det.
Gjest Badabing Skrevet 15. desember 2011 #13 Skrevet 15. desember 2011 Tanten min er sånn super veganer, hun kan ikke engang spise mat som har vært stekt i en stekepanne som det muligens en gang i tiden eller i nåtid har vært stekt kjøtt i, hun har eget kjøleskap til sine matvarer fordi onkelen min spiser kjøtt og har det i kjøleskapet sitt, OG hun lager sin egen tannkrem fordi hun ikke kan bruke sånn butikkjøpt. Akkurat dette synes jeg blir litt sært igjen. Men noen synes vel at jeg er sær også Ostekake er det som regel gelatin i, ja. Gelatin er laget av dyreknokler, hud osv.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Tanten min er sånn super veganer, hun kan ikke engang spise mat som har vært stekt i en stekepanne som det muligens en gang i tiden eller i nåtid har vært stekt kjøtt i, hun har eget kjøleskap til sine matvarer fordi onkelen min spiser kjøtt og har det i kjøleskapet sitt, OG hun lager sin egen tannkrem fordi hun ikke kan bruke sånn butikkjøpt. Det høres jo mer ut som en psykisk lidelse, spør du meg. Å ikke se koblingen mellom kjøtt og kjøttkraft, det er derimot en logisk kortslutning som må bunne i minimal kunnskap om matlaging. 5
Gjest Badabing Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Å ikke se koblingen mellom kjøtt og kjøttkraft, det er derimot en logisk kortslutning som må bunne i minimal kunnskap om matlaging. Eller at man ikke akkurat er vegetarianer, men bare er blant dem som ikke liker/spiser kjøtt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Eller at man ikke akkurat er vegetarianer, men bare er blant dem som ikke liker/spiser kjøtt. Nemlig. Og å pynte på kresenheten sin ved å kalle seg vegetarianer synes jeg faktisk blir litt usolidarisk mot dem som faktisk er seriøse vegetarianere og har tenkt gjennom saken. Dessuten: Hvis man kan spise saus av kjøttkraft, men ikke kjøtt, så er det vel bare konsistensen man ikke liker, da? For kjøttsmaken er jo i sausen, det er litt av poenget med kraft/buljongbasert saus. 4
Gjest Grønnblomst Skrevet 15. desember 2011 #17 Skrevet 15. desember 2011 Tanten min er sånn super veganer, hun kan ikke engang spise mat som har vært stekt i en stekepanne som det muligens en gang i tiden eller i nåtid har vært stekt kjøtt i, hun har eget kjøleskap til sine matvarer fordi onkelen min spiser kjøtt og har det i kjøleskapet sitt, OG hun lager sin egen tannkrem fordi hun ikke kan bruke sånn butikkjøpt. Nå ble jeg nysgjerrig på hva som er oppi tannkremen og hvordan hun lager den ^^
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Nå ble jeg nysgjerrig på hva som er oppi tannkremen og hvordan hun lager den ^^ Jeg har aldri spurt hvordan hun lager den, hun liker meg ikke noe særlig fordi jeg er en grusom person som har kjæledyr så har ikke tatt meg bryet med å sjekke tannkremen hennes Men i butikktannkrem er det beinrester fra dyr, kan det stemme tro.. noe sånt:) 1
Gjest Grønnblomst Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har aldri spurt hvordan hun lager den, hun liker meg ikke noe særlig fordi jeg er en grusom person som har kjæledyr så har ikke tatt meg bryet med å sjekke tannkremen hennes Men i butikktannkrem er det beinrester fra dyr, kan det stemme tro.. noe sånt:) Hehe. såpass ja. Ser i hvert fall for meg at hun lager det av noe slim og urter. Kanskje saltvann og tare? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #20 Skrevet 16. desember 2011 Hva med saus hvor kjøtt kun senere har blitt lagt oppi? Spise eller ikke? TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå