AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Del Skrevet 15. desember 2011 Ser mange bådde sier og skriver kengru, når det faktisk heter kenguru på norsk. Hvorfor det? Har det bare noe med dialekt å gjøre? Bor selv nordpå og her sier vi i hvertfal kenguru, men har hørt de sør på si det også, selv om det hovedsaklig er fra dem jeg også har hørt ordet kengru fra også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Del Skrevet 15. desember 2011 Ironisk nojk så ser jeg at jeg selv klarte å skrive det feil. Det skal stå kenguru 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 15. desember 2011 #3 Del Skrevet 15. desember 2011 Har aldri verken hørt noen sagt kenguru feil, eller skrevet kenguru feil jeg:s Det er jo egentlig et veldig lett ord, både det å skrive det og si det, så skjønner ikke helt hvorfor det skulle vært et problem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 15. desember 2011 #4 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg synes det er ganske naturlig. For første stavelse har hovedtrykk, mens siste stavelse hos mange har bitrykkk. Dermed blir stavelsen imellom veldig lite prominent, så dermed skjer det lett at den droppes helt, sånn at dette blir til et tostavelsesord med (eneste) trykk på første stavelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg synes det er ganske naturlig. For første stavelse har hovedtrykk, mens siste stavelse hos mange har bitrykkk. Dermed blir stavelsen imellom veldig lite prominent, så dermed skjer det lett at den droppes helt, sånn at dette blir til et tostavelsesord med (eneste) trykk på første stavelse. Jeg har alltid sagt kenguru, altså med trykket på midterste stavelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg har alltid sagt kenguru, altså med trykket på midterste stavelse. Jeg og:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 15. desember 2011 #7 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg sier Kenguru, og på min dialekt så kan det kanskje høres ut som om den ene u'en forsvinner hvis jeg snakker fort. Men jeg har den med altså :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 15. desember 2011 #8 Del Skrevet 15. desember 2011 ...nå mista ordet kenguru all mening... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå