Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble vi ikke foret med "spinat er vondt, sunt og æsj" gjennom barndommen? Kanskje noe barne tv? Eller gjennom skippern? For jeg trodde også at spinat var vondt. Ble dritsur når mamma lagde noe spinatgreier til middag da jeg var 14, men ble tvunget til å smake, og det var jo godt.

Kanskje det var vår tids "jeg liker ikke fisk"?

Det er litt bittersøtt å tenke på at jeg ble 44 før jeg oppdaget knutekålen, forsto at pastinakk var en virkelig grønnsak, at persillerot og sellerirot faktisk har en plass i matlagingen, og turte å smake på rødbeter - og oppdaget dermed også gulbeten og polkabeten. Alle er er blitt mine favoritter, som knaskegrønnsaker, til suppe og ovnsbaking. Jeg er blitt en prektig liten husmor :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at jeg begynte å tilberede mat selv har jeg trodd at jeg var unik! Jeg begynner nemlig aldri å gråte når jeg kutter opp løk!

En dag skrøt jeg av det til en kompis hvorpå han informerte meg om at det er fordi jeg bruker kontaktlinser! :O

Jeg gråter heller ikke når jeg kutter opp løk og jeg bruker briller. Så trenger ikke å være linsene, men heller metoden!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdaget nylig at p4 ikke er en del av NRK... har alltid tenkt at alle p-kanalene var NRK (og syntes det var litt rart at bare p4 hadde reklame). Jaja, mulig å bli dum..:)

Anonymous poster hash: 0b5c3...933
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter heller ikke når jeg kutter opp løk og jeg bruker briller. Så trenger ikke å være linsene, men heller metoden!

Jeg bruker linser og reagerer svært kraftig på løk. Har til og med opplevd svie i øynene av vårløk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linser og reagerer svært kraftig på løk. Har til og med opplevd svie i øynene av vårløk!

Da velger jeg å tro at teknikken er fabelaktig 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Fikk en ahaopplevelse på butikken i dag. Når jeg sto og betalte så jeg tilfeldigvis på skapet bak kassadama. Der var det en pose med bilde av en pipe på, og på posen sto det: piperensere. Oppi posen var det noe som lignet på nettopp...(hold deg fast nå)... piperensere.

Har faktisk aldri slått meg før i dag at piperensere egentlig opprinnelig var tenkt for å rense piper. Har alltid sett på det som en hobbyartikkel.

:-P

Endret av Cevita
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt godt gjort å ikke koble det, siden de heter PIPErensere :fnise:

Men jeg tenkte heller aldri på at det var det de hadde blitt brukt til, før jeg som attenåring fikk spørsmålet om vi fortsatt førte piperensere i butikken jeg jobbet i...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fantastisk tråd :)

Vi får holde den i live litt lenger.

Hadde en yndlingssang da jeg var liten, om nissene og dvergene som bygde inne i berget (Steinbrytervisa). Jeg trodde sangen handlet om at nissene lagde tunneler som de sprengte ut med krutt, og så for meg små søte skikkelser med toppluer og trillebår.

Og så sang jeg sangen for meg selv, i fjor en gang, og plutselig slo det meg at det slett ikke var det den handlet om!

Neida, her er det en gjeng mennesker som ikke liker nissene og dvergene inne i berget, så mens de synger en munter sang, sprenger de fjellet i fillebiter for å bli kvitt dem... Slett ikke hyggelig i det hele tatt!

Det var ikke det at jeg misforstd ordene da jeg var liten, jeg bare reflekterte aldri over det faktiske innholdet i sangen.

Og nå er den ødelagt for alltid...

Den går forøvrig slik:

Nisser og dverge

bygger i berge

men vi skal mine dem alle herut.

Ti mens vi synger,

muntre i klynger,

sprenger vi berget i lufta med krutt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd :)

Vi får holde den i live litt lenger.

Hadde en yndlingssang da jeg var liten, om nissene og dvergene som bygde inne i berget (Steinbrytervisa). Jeg trodde sangen handlet om at nissene lagde tunneler som de sprengte ut med krutt, og så for meg små søte skikkelser med toppluer og trillebår.

Og så sang jeg sangen for meg selv, i fjor en gang, og plutselig slo det meg at det slett ikke var det den handlet om!

Neida, her er det en gjeng mennesker som ikke liker nissene og dvergene inne i berget, så mens de synger en munter sang, sprenger de fjellet i fillebiter for å bli kvitt dem... Slett ikke hyggelig i det hele tatt!

Det var ikke det at jeg misforstd ordene da jeg var liten, jeg bare reflekterte aldri over det faktiske innholdet i sangen.

Og nå er den ødelagt for alltid...

Den går forøvrig slik:

Nisser og dverge

bygger i berge

men vi skal mine dem alle herut.

Ti mens vi synger,

muntre i klynger,

sprenger vi berget i lufta med krutt.

Å herregud! Der lærte jeg også noe nytt...

RIP barndom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Jeg trodde i mange år at han skuespilleren heter Pierce Brosman.

Det var tydeligvis ingen som fortalte meg at han egentlig heter Pierce Brosnan.....

:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ts er. Da jeg først dumpet borti kg trodde jeg ts var en bestemt bruker. Og fikk det ikke til å henge sammen at hun aldri hadde hatt sex i en tråd, og ikke visste om hun noen gang ville, i en annen tråd lurte hun på om et tosifret antall sexpartnere er mye før du er 20, i en tredje irriterte hun seg over stebarn og var 40.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Jeg lærte meg for 3 år siden at Finnmark ikke er en by i Finland.
Trudde også at Nordpolen var en by på Svalbard.
Hadde aldri falt meg inn at både Finnmark og Svalbard har noe som helst med Norge å gjøre :fnise:

Jeg suger i Geografi da, strøk med glans, lurer på hvorfor :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imperio

Kom på en til, da jeg var 13 startet jeg med snus. Hadde den i lommen. Eldre gutter på videregående sto å pekte mott skrittet mitt (lommen) og sa "se den dåsa da".
Jeg hadde fått med meg at en snusboks blir kalt for snusdåse, men hadde ikke peiling på at det var underlivet mitt de snakket om.
Fant det ut flere år etterpå.

Kom på en til.
Aldri skjønt at Bloksberg faktisk er et sted her i Trondheim. Altså fra det ordtaket "Dra til Bloksberg". Fikk sjokk da jeg kjørte forbi et skilt hvor det faktisk sto "Bloksberg".

Endret av imperio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Afrika ikke er et land.

Folk skriver jo alltid "skal til Afrika". De skriver jo aldri hvor, så jeg trodde farlig lenge at Afrika var et eget land..........

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til, da jeg var 13 startet jeg med snus. Hadde den i lommen. Eldre gutter på videregående sto å pekte mott skrittet mitt (lommen) og sa "se den dåsa da".

Jeg hadde fått med meg at en snusboks blir kalt for snusdåse, men hadde ikke peiling på at det var underlivet mitt de snakket om.

Fant det ut flere år etterpå.

Kom på en til.

Aldri skjønt at Bloksberg faktisk er et sted her i Trondheim. Altså fra det ordtaket "Dra til Bloksberg". Fikk sjokk da jeg kjørte forbi et skilt hvor det faktisk sto "Bloksberg".

:sjokkert: Hvor er Bloksberg?

Bor i Trondheim :blush:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gråter av løk, men når jeg holder meg for nesen, så gråter jeg ikke i det heletatt. Er lukten som avgjør for min del, tydeligvis :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde i mange år at han skuespilleren heter Pierce Brosman.

Det var tydeligvis ingen som fortalte meg at han egentlig heter Pierce Brosnan.....

HÆÆÆ??? :sjokkert::sjokkert:

Men alle sier jo BrosMan :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hockeyfrue

Her om dagen da jeg sto bak en buss i rushen gikk det opp for meg at busser finnes i forskjellige merker, f.eks Volvo. Jeg har alltid trodd at buss bare var buss, at det var et eget merke liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg likte så godt "Jeg er havren" sangen når jeg var barn, og av en eller annen grunn så så jeg alltid for meg at den handlet om en hest som het Havren og hadde dumbjeller... Var ikke før jeg begynte å synge på den her i vinter i lag med broren min (jeg er 26 forresten) at det gitt brått og brutalt opp for meg at den slettes ikke handler om en hest, men om havre.. :sjokkert: Og med det hakeslepp uttrykket jeg fikk, så vil jeg tro min bror aldri lar meg glemme hvor lenge jeg gikk rundt å tok feil heller... :rodme:

Anonymous poster hash: 33898...bd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...