Gå til innhold

Katt som ikke gjør fra seg ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en omplasseringskatt i mars i år, og han fikkk ut rett etter at snøen forsvant. Da begynte han å gjøre fra seg ute, og han har kun brukt dokassen om natta når han er inne.

Men nå har snøen kommet, og han gjør ikke fra seg ute. Det har kanskje skjedd noen ganger, men jeg har ikke fått det med meg.

Hvorfor gjør han ikke fra seg ute nå som snøen har kommet?

Kan i tillegg nevne at han ikke er ivrig på å være ute nå som snøen er her, men at han er ute et par-tre ganger om dagen. Er det noe jeg kan gjøre for at han skal få mer lyst til å gå ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke bare ha kasse inne og la ham gjøre som han vil da?

Jeg har tre voksne katter og ingen av dem er så voldsomt begeistret for å gå ut nå som det er vått og kaldt og det tror jeg er normalt for veldig mange katter. De er jo opprinnelig ørkendyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bare ha kasse inne og la ham gjøre som han vil da?

Jeg har tre voksne katter og ingen av dem er så voldsomt begeistret for å gå ut nå som det er vått og kaldt og det tror jeg er normalt for veldig mange katter. De er jo opprinnelig ørkendyr.

Jeg har jo kasse inne, og han gjør jo som han vil. Han er jo en katt.

Han går ut når han selv vil det, vanligvis 2-3 timer til sammen hver dag. Skjønner at han har mindre lyst til å være ute nå som det er vinter, men han er jo en del ute. Og han har vært vant med å kun gjøre fra seg ute i flere måneder nå, men vil ikke når snøen har kommet. Forstår han ikke at han kan grave i snøen?

Så takk for svar altså, men det var ikke det jeg var ute etter ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en ung katt, så er det ikke sikkert han skjønner at snø er egnet underlag. De jeg har hatt fra de har vært kattunger, har gått på do inne den første vinteren og så har de tydeligvis gradvis vent seg til det. Med "vintervalpen" min var det motsatt. Da snøen gikk, slet han fryktelig med å finne passende underlag å gjøre fra seg på og lette iherdig etter de siste snøflekkene for så å huke seg lykkelig ned når han endelig fant en. Det handler m.a.o. om læring og erfaring og vi lærer dem jo fra de er kattunger at det er sand og kun sand man skal tisse og bæsje i.

Og på mine her nå, som er voksne, ser det ut til at de rett og slett mistrives med å sette rompa ned i snøen når det er for vått eller kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Katten min ble 16.5 år og hun gikk aldri på do i snøen. Og aldri inne på sommeren :fnise: Katter har sine herlige særheter, som gjør at vi bare må elske de :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er forskjellige sånn :) Vår synes det er greit å være ute, og i hvert fall å gå på do ute, selv om det er kaldt, mens nabokatten ikke går ut om vinteren i det hele tatt. Du kan jo prøve å være ute sammen med den, leke med den etc - og ikke minst sørge for at den har et lunt sted å legge seg hvis den må være ute litt lenger enn den hadde planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en omplasseringskatt i mars i år, og han fikkk ut rett etter at snøen forsvant. Da begynte han å gjøre fra seg ute, og han har kun brukt dokassen om natta når han er inne.

Men nå har snøen kommet, og han gjør ikke fra seg ute. Det har kanskje skjedd noen ganger, men jeg har ikke fått det med meg.

Hvorfor gjør han ikke fra seg ute nå som snøen har kommet?

Kan i tillegg nevne at han ikke er ivrig på å være ute nå som snøen er her, men at han er ute et par-tre ganger om dagen. Er det noe jeg kan gjøre for at han skal få mer lyst til å gå ut?

Gjør det noe om katten helst går på kassa inne da? Har katt selv og den går på do ute, men helst vil jeg egentlig at han bruker kassa for da slipper jeg å plukke opp alle bærsjklumpene som ligger rundt omkring når snøen forsvinner. Og jeg slipper sure naboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om katten helst går på kassa inne da? Har katt selv og den går på do ute, men helst vil jeg egentlig at han bruker kassa for da slipper jeg å plukke opp alle bærsjklumpene som ligger rundt omkring når snøen forsvinner. Og jeg slipper sure naboer.

Nei det går jo greit, men det er jo kjekt å slippe å skifte på dokassa og kjøpe sand hele tiden. Å plukke opp etter han er ikke nødvendig, da vi ikke har verken naboer eller barn.

Og katta har masse ly ute, jeg er med han ut og leker. Han er jo også ute 2-3 timer hver dag, og han er stadig mer ute nå enn da snøen kom for 2-3 uker siden. Så jeg tror han begynner å trives ute.

Synes bare det er litt rart at han ikke vil gjøre fra seg ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nei det går jo greit, men det er jo kjekt å slippe å skifte på dokassa og kjøpe sand hele tiden.

Sorry Mac, that's part of the deal :skratte:

De få kronene til sand skulle du tenkt på før du anskaffet katt, og rydding i dokassen er del av det å ha katt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Mac, that's part of the deal :skratte:

De få kronene til sand skulle du tenkt på før du anskaffet katt, og rydding i dokassen er del av det å ha katt.

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, og selvfølgelig skjønte jeg at jeg måtte regne med å rydde mye i dokassa. Jeg vil jo aller helst at katten skal være inne om natta, så dette var jeg forberedt på. Men at det er kjekt å slippe, det må jo du også være enig i? :)

Det hører også med til historien at han ikke alltid er så flink til å gå på do i kassa si. Han tror han sitter i kassa, men egentlig sitter han på kanten, og så sklir bæsjen ned på gulvet. Jeg har sett det selv, og det ser ikke ut som om han synes dokassen er ekkel eller noe slikt. Ikke ofte det skjer men. Og det er den største dokassen jeg fant, doet er rent. Han er rett og slett bare ikke så flink :fnise:

Jeg bare forstår ikke hvorfor han ikke går på do ute når han først er der. Han kan være ute en time eller to, komme inn og gå på do, for så å gå ut igjen etter 5 minutter. Er det en måte jeg kan lære han at det er greit å gå på do i snøen? Håper på en måte at han skal finne ut at det er lurt selv, siden han stadig er mer ivrig på å ut nå som han har blitt mer vant med snøen. Han var ute i 4 timer i strekk tidligere i dag og har enda ikke gått på do. Så det er nesten så jeg tør å tro at han begynner å forstå at det går greit å gå på do ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, og selvfølgelig skjønte jeg at jeg måtte regne med å rydde mye i dokassa. Jeg vil jo aller helst at katten skal være inne om natta, så dette var jeg forberedt på. Men at det er kjekt å slippe, det må jo du også være enig i? :)

Har aldri tenkt tanken på at "det hadde vært kjekt å slippe".

Jeg har jo katter :klo:

Det er mye som sikkert "hadde vært kjekt å slippe"... Vetrinærutgifter, kvalitetsfor, tannpuss, kosting av små sandkorn som har fulgt med kattepoter ut på gulvet, service på bilen, vasking av bad, tømme den brune dunken osv.

Men det må gjøres, enkelt og greit, - og det viste jeg da jeg tok inn min aller første katt.

Dersom tanken på "hvor mye kjekkere det hadde vært å slippe det ene eller det andre" hadde vært der så hadde kattene fortjent et nytt (og bedre) hjem. Da ville det blitt det "kjekkere" for både dem og meg.

Det hører også med til historien at han ikke alltid er så flink til å gå på do i kassa si. Han tror han sitter i kassa, men egentlig sitter han på kanten, og så sklir bæsjen ned på gulvet. Jeg har sett det selv, og det ser ikke ut som om han synes dokassen er ekkel eller noe slikt. Ikke ofte det skjer men. Og det er den største dokassen jeg fant, doet er rent. Han er rett og slett bare ikke så flink :fnise:

Det er noen som gjør det på den måten.

Det gjør en av mine også. Han er grunnen til at ikke alle dokassene hos oss har vegger og tak.

Han stiller seg opp på kasse-kanten, Nærmest loddrett i ryggen, kun en bakfot nedi kassen (helt inntil veggen). Den andre bakfoten (og begge forføttene) pent plassert inntil hverandre på kassekanten. Og så kan det "gjøres det som gjøres må".

En kasse med god, bred kant (en kant det er mulig å kunne balansere stødig på) er selvsagt godt å ha.

Jeg bare forstår ikke hvorfor han ikke går på do ute når han først er der. Han kan være ute en time eller to, komme inn og gå på do, for så å gå ut igjen etter 5 minutter. Er det en måte jeg kan lære han at det er greit å gå på do i snøen? Håper på en måte at han skal finne ut at det er lurt selv, siden han stadig er mer ivrig på å ut nå som han har blitt mer vant med snøen. Han var ute i 4 timer i strekk tidligere i dag og har enda ikke gått på do. Så det er nesten så jeg tør å tro at han begynner å forstå at det går greit å gå på do ute :D

Leste du de kloke ord Leo kom med litt tidligere i denne tråden ?

Den som ikke har opplevd snø før må lære at også snøen kan brukes.

Hvis det er en ung katt, så er det ikke sikkert han skjønner at snø er egnet underlag. De jeg har hatt fra de har vært kattunger, har gått på do inne den første vinteren og så har de tydeligvis gradvis vent seg til det. Med "vintervalpen" min var det motsatt. Da snøen gikk, slet han fryktelig med å finne passende underlag å gjøre fra seg på og lette iherdig etter de siste snøflekkene for så å huke seg lykkelig ned når han endelig fant en. Det handler m.a.o. om læring og erfaring og vi lærer dem jo fra de er kattunger at det er sand og kun sand man skal tisse og bæsje i.

Og på mine her nå, som er voksne, ser det ut til at de rett og slett mistrives med å sette rompa ned i snøen når det er for vått eller kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tanken på "hvor mye kjekkere det hadde vært å slippe det ene eller det andre" hadde vært der så hadde kattene fortjent et nytt (og bedre) hjem. Da ville det blitt det "kjekkere" for både dem og meg.

Så du synes at jeg burde levere tilbake katten til omplasseringa?

Kun fordi jeg lurer på hvorfor katten ikke gjør fra seg ute, og om det er muligheter for at han kommer til å gjøre det? Ja, jeg tenker at det er kjekkere å slippe, rett og slett fordi jeg er vant til at kattene mine gjør fra seg ute. Jeg trenger jo ikke å være en dårlig katteeier fordi om jeg tenker at ønskesituasjonen er at katten gjør fra seg mest ute? Jeg forstod at det kom til å bli litt annerledes med en omplasseringskatt, og jeg har dokasser til katten og skifter selvfølgelig på den siden det trengs. Det er ikke det at jeg ikke var forberedt på det, og det er heller ikke det at jeg ikke vil gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er like forskjellige som oss mennesker.

Min forrige katt elsket snøen og var masse ute på vinteren. Han jeg har nå hater det og nekter å gå på do ute. Da blir det kassa.

Jeg tåler fint å rense den i noen få mnd med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta med litt avføring fra dokassen og grave ned i snøen rett ved siden av der du vanligvis slipper ut katten? Katten kommer garantert til å lukte dette.

Eventuelt være med og grave i snøen så han ser at det lett går an.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Sorry Mac, that's part of the deal :skratte:

De få kronene til sand skulle du tenkt på før du anskaffet katt, og rydding i dokassen er del av det å ha katt.

*panneklask*

Tviler på at TS går konkurs fordi katten ikke vil gå på do i snøen. Men det er jo greit å bruke tiden på å kose med katta fremfor å bruke den på dovask.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*panneklask*

Tviler på at TS går konkurs fordi katten ikke vil gå på do i snøen. Men det er jo greit å bruke tiden på å kose med katta fremfor å bruke den på dovask.

TS her.

Takk :klemmer:

Det er faktisk veldig vondt å få høre at man ikke fortjener å ha katt.. Jeg ble rett og slett veldig satt ut og lei meg :/ Jeg vil gjøre alt for katten min, og jeg ser ikke noe galt i å spørre på forum for å finne ut mer om oppførselen til katten og ha tanker om hvor fint det hadde vært å slippe å rydde opp i dokassa. Det betyr ikke at jeg ikke er villig til å bruke både penger og tid på det, for det gjør jeg jo..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feilen mange gjør er at de kjøper alt for små dokasser med alt for lave kanter. Du sier katten din står på kanten når han gjør sitt fornødne. Står han med forkroppen i kassa og bakparten utenfor da? Pusina står akkurat som Lille-pus sin katt, og da er det godt med høye stødige kanter og at kassa står inntil en vegg! Selv har jeg aldri kjøpt noen av de kassene de har i dyrebutikker (har ikke studert dem grundig heller), jeg har en stor stablekasse av plast og en Gilde-kasse som gjør nytten. Klumpesand og gjerne en teppebit el.lign som tar noe av sanden på potene er også en fin ting. Kanskje noe av dette kan vurderes? :)

Det er nå engang slik at katter er forskjellige. Noen gjør uten å nøle fra seg i snøen, andre katter hater snø generelt og går nødig uti der det er dyp nok snø til å gjøre fra seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg tror det er ting som bør ryddes opp i her nå:

Jeg har gått i språk-fellen, det ser jeg :flau:

Her jeg nå har bodd i snart 8 år så er benyttes begrept "kjekt" om absolutt alt som er det en Østlendig ville kalle hyggelig/trivelig/koselig/fint (absolutt alt som er positivt), mens begrepet "ikke kjekt"/"kjekt å slippe" er noe som er mye mer enn bare litt ubehagelig/plagsomt/ekkelt/trist.

Så jeg er redd for at jeg, når TS snakket om ting det hadde vært kjekt å slippe, så tenkte jeg umiddelbart i lokalbetydningen av ordet.

Her sier jeg noe om hva jeg ville gjort dersom jeg personlig hadde følt at arbeidet med kassene var meget ubehagelig/plagsomt/ekkelt:

Dersom tanken på "hvor mye kjekkere det hadde vært å slippe det ene eller det andre" hadde vært der så hadde kattene fortjent et nytt (og bedre) hjem. Da ville det blitt det "kjekkere" for både dem og meg.

Så er jeg selvsagt lei for at TS leste dette som at jeg mente hun burde levere katten tilbake.

Så du synes at jeg burde levere tilbake katten til omplasseringa?

- og videre (fremdeles basert på mitt eget sitat ovenfor) til at hun ikke fortjener å ha katt.

Det er faktisk veldig vondt å få høre at man ikke fortjener å ha katt.. Jeg ble rett og slett veldig satt ut og lei meg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elsker å gjøre fra seg i snøen. Masse å grave over med :fnise:

Kassen står inne hele året, om vinteren må jeg derimot bytte sand, vår/sommer står kassen omtrent som pynt i 5-6mnd..

Endret av UnderCover
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen mange gjør er at de kjøper alt for små dokasser med alt for lave kanter. Du sier katten din står på kanten når han gjør sitt fornødne. Står han med forkroppen i kassa og bakparten utenfor da? Pusina står akkurat som Lille-pus sin katt, og da er det godt med høye stødige kanter og at kassa står inntil en vegg! Selv har jeg aldri kjøpt noen av de kassene de har i dyrebutikker (har ikke studert dem grundig heller), jeg har en stor stablekasse av plast og en Gilde-kasse som gjør nytten. Klumpesand og gjerne en teppebit el.lign som tar noe av sanden på potene er også en fin ting. Kanskje noe av dette kan vurderes? :)

Det er nå engang slik at katter er forskjellige. Noen gjør uten å nøle fra seg i snøen, andre katter hater snø generelt og går nødig uti der det er dyp nok snø til å gjøre fra seg.

TS her

Hovedkassen er kjempestor og med breie kanter. Men akkurat dette at han klarer å sette seg slik at rumpa havner utenfor kanten er ikke noe stort problem, for det skjer kanskje en gang i måneden maks. Resten av katten er jo i kassa, det er bare det at han klarer å sette bakbena helt inn mot kanten før han bæsjer. Dårlig til å forklare, men hele katta utenom halen ser ut til å være i kassen når han gjør dette. Tenkte bare å nevne at han virker bittelitt rar når det gjelder å gå på do, siden vi først snakket om det :) Tror det kan være lurt å ordne med teppebiter ja, det virker veldig lurt. Takk :)

Katten min er nok en av dem som ikke liker snø noe særlig virker det som. Han er gjerne ute når det er snø, men da må det visst være helt vindstille og han vil helst gå rundt huset og på verandaen der det er minst snø. Jeg prøvde faktisk å ta med litt avføring fra dokassa og grave ned mens han så på i går kveld, og i dag virker det som om han tok hintet veldig bra. Han gikk i alle fall på do rett ved siden av, så dette lover jo bra. Da vet han jo i alle fall at det er mulig, så får jeg bare se hva han velger å gjøre fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...